KLASA: UP/II-008-07/21-01/147

URBROJ: 401-01/04-21-2

Zagreb, 3. ožujka 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva DOMOUPRAVA DUBROVNIK d.o.o., Ulica Iva Vojnovića 31, Dubrovnik, Broj: 86/20 IČ od 25. siječnja 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće                             

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja trgovačkog društva DOMOUPRAVA DUBROVNIK d.o.o. Broj: 86/20 IČ od 25. siječnja 2021. godine, kao neosnovana.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem trgovačkog društva DOMOUPRAVA DUBROVNIK d.o.o. Broj: 86/20 IČ od 25. siječnja 2021. godine odbačen je zahtjev ......... (dalje u tekstu: žalitelj) u kojem je zatražio informacije o plaćanjima izvršenih/naručenih usluga, sa računa drugih subjekata nepovezanih sa objektima na kojima su se radovi odradili, temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama iz razloga što žalitelj nije ispravio zahtjev na odgovarajući način te se na temelju dostavljenog ne može sa sigurnošću utvrditi o kojoj se traženoj informaciji radi.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je pobijanim rješenjem odbijen njegov zahtjev za pristup informaciji koji je podnio dana 1. siječnja 2021. godine, a kojim je tražio informacije o plaćanjima izvršenih/naručenih usluga, sa računa drugih subjekata nepovezanih sa objektima na kojima su se radovi odradili. U zahtjevu je naveo pojašnjenje kako su se sukladno njegovim informacijama pojedini radovi, odrađeni na objektima A, plaćali isplatama sa računa suvlasnika objekta B (isti nemaju poveznice sa objektima na kojima su se radovi izvodili). Nadalje navodi da je nakon pojašnjenja njegova zahtjeva od 14. siječnja 2021. godine, tijelo javne vlasti odbilo njegov zahtjev jer smatra da isti nije ispravljen na adekvatni način. Ističe kako je pojašnjenje dostavio u obliku predstavke gdje je ukazao na članak 303. Kaznenog zakona Republike Hrvatske i naveo kako sukladno njegovim informacijama, računovodstvo tijela javne vlasti (ili druga služba zadužena za navedene radnje) je radove na određenom objektu, čija je adresa žalitelju nepoznata, plaćalo sa računa pričuve druge pravne osobe, vjerojatno iz razloga što na računu pričuve vlasnika objekta na kojem su radovi odrađeni nije bilo dovoljno sredstva za isplatu te da ostale informacije trebaju potražiti od svojih kolega ili donijeti rješenje o odbačaju poradi nepostojanja informacije. Žalitelj navodi kako mu je odbijanjem zahtjeva uskraćeno zakonsko ostvarenje prava na pristup informacijama te da rješenje osporava u cijelosti i sukladno članku 25. Zakona o pravu na pristup informacijama izjavljuje žalbu zbog nepotpuno i pogrešnog utvrđenog činjeničnog stanja i zbog pogrešne primjene zakona. Ističe kako je tijelo javne vlasti nepotpuno utvrdilo činjenično stanje iz razloga što računovodstvo tijela javne vlasti mora imati informacije o ovakvom načinu korištenja sredstava tj. plaćanju obzirom da se potencijalno radi o računovodstvenim nepravilnostima. Nadalje ističe kako je tijelo javne vlasti trebalo donijeti rješenje o odbačaju poradi nepostojanja informacije, ukoliko ovakva informacija ne postoji, umjesto odbačaja poradi nerazumljivosti zahtjeva. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj putem elektroničke pošte dana 1. siječnja 2021. godine trgovačkom društvu DOMOUPRAVA DUBROVNIK d.o.o. podnio zahtjev kojim je zatražio da mu se dostave informacije o plaćanjima izvršenih/naručenih usluga, sa računa drugih subjekata nepovezanih sa objektima na kojima su se radovi odradili. Nadalje je utvrđeno da je u zahtjevu dao pojašnjenje kako su se sukladno njegovim informacijama pojedini radovi, odrađeni na objektima A, plaćali isplatama sa računa suvlasnika objekta B (isti nemaju poveznice sa objektima na kojima su se radovi izvodili). Također je utvrđeno da je trgovačko društvo DOMOUPRAVA DUBROVNIK d.o.o. dana 11. siječnja 2021. godine putem elektroničke pošte zatražilo od žalitelja da po Zakonu o pravu na pristup informacijama i to članku 20. stavku 2. ispravi zahtjev u zadanom roku navodeći da je njegov zahtjev nepotpun i nerazumljiv.

Nadalje, uvidom u spis predmeta je utvrđeno da je dana 14. siječnja 2021. godine putem elektroničke pošte žalitelj trgovačkom društvu DOMOUPRAVA DUBROVNIK d.o.o. dostavio pojašnjenje zahtjeva od 1. siječnja 2021. godine u kojem navodi kako pojašnjenje dostavlja u obliku predstavke u kojoj ukazuje na članak 303. Kaznenog zakona Republike Hrvatske te nadalje navodi kako sukladno njegovim informacijama, računovodstvo tijela javne vlasti ili druga služba zadužena za navedene radnje je radove na određenom objektu, čija je adresa žalitelju nepoznata, plaćalo sa računa pričuve druge pravne osobe, vjerojatno iz razloga što na računu pričuve vlasnika objekta na kojem su radovi odrađeni nije bilo dovoljno sredstva za isplatu, te da ostale informacije trebaju potražiti od svojih kolega ili donijeti rješenje o odbačaju poradi nepostojanja informacije. Također je utvrđeno da je rješavajući o žaliteljevom zahtjevu tijelo javne vlasti trgovačko društvo DOMOUPRAVA DUBROVNIK d.o.o. donijelo rješenje Broj: 86/20 IČ od 25. siječnja 2021. godine kojim je odbacilo žaliteljev zahtjev temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama iz razloga što žalitelj nije ispravio zahtjev na odgovarajući način te se na temelju dostavljenog ne može sa sigurnošću utvrditi o kojoj se traženoj informaciji radi.

Dopisom Broj: 28/1-21 IČ od 5. veljače 2021. godine trgovačko društvo DOMOUPRAVA DUBROVNIK d.o.o. dostavilo je Uredu povjerenika za informiranje žalbu i spis predmeta na nadležno postupanje te je ujedno u predmetnom dopisu navelo kako trgovačko društvo DOMOUPRAVA DUBROVNIK d.o.o. kao tijelo javne vlasti ima račun preko kojega se odvija poslovanje Društva i koje je strogo odvojeno od računa stambenih zgrada. Nadalje navode da kao trgovačko društvo koje posluje odnosno upravlja privatnim zgradama ne smiju zbog Zakona o zaštiti osobnih podataka (GDPR) davati informacije koje se odnose na račune privatnih stambenih zgrada, a koje u svakom trenutku na uvid mogu dobiti predstavnik i svi ostali suvlasnici pojedine zgrade. Također navode kako s obzirom da je žalitelj nejasno artikulirao svoj zahtjev, službenik za informiranje ga je upozorio da ispravi zahtjev u zadanom roku te isti dostavi na daljnje postupanje, nakon čega su zaprimili pojašnjenje zahtjeva koje je i dalje bilo nejasno i nerazumljivo te je zahtjev rješenjem odbačen. Ističu kako nigdje u upitu ne stoji, na koje se zgrade (adrese) odnosi upit, na koje konkretno usluge i radove žalitelj misli te je takav upit nerazumljiv i nepotpun. Također ističu kako je iz svega vidljivo da se radi o nagađanjima koja su nerazumljiva i nepotpuna.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama u skladu s načelima otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Člankom 9. a Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe.

Odredbom članka 20. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da u slučaju nepotpunog ili nerazumljivog zahtjeva tijelo javne vlasti će bez odgode pozvati podnositelja zahtjeva da ga ispravi u roku od pet dana od dana zaprimanja poziva za ispravak. Ako podnositelj zahtjeva ne ispravi zahtjev na odgovarajući način, a na temelju dostavljenog se ne može sa sigurnošću utvrditi o kojoj se traženoj informaciji radi, tijelo javne vlasti odbacit će zahtjev rješenjem.

Na temelju dokumentacije spisa predmeta razvidno je da je trgovačko društvo DOMOUPRAVA DUBROVNIK d.o.o. rješenjem odbacilo žaliteljev zahtjev jer nakon zatraženog ispravka zahtjeva, žalitelj nije ispravio zahtjev na adekvatan način kako bi navedeno trgovačko društvo sa sigurnošću moglo utvrditi o kojoj se traženoj informaciji radi.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Prema ocijeni Povjerenika za informiranje u prvostupanjskom postupku je kod rješavanja o zahtjevu bilo nedostataka pa se tako prvostupanjsko tijelo kod donošenja odluke pogrešno pozvalo na odredbu članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona, ali su nedostaci takvi da nisu mogli utjecati na drugačije rješenje stvari. Stoga se prigovori i navodi iznijeti u žalbi ne mogu prihvatiti niti utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je u prvostupanjskom postupku bilo nedostataka, ali da su oni takvi da nisu mogli utjecati na rješenje stvari.

Slijedom navedenog, na temelju članka 116. stavka 1. točke 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno je kao u izreci ovog rješenja.

Posebno se napominje da se ovim rješenjem ne dira u pravo žalitelja da podnese novi zahtjev za pristup informacijama trgovačkom društvu DOMOUPRAVA DUBROVNIK d.o.o. u kojem može konkretizirati informacije koje traži odnosno zahtjev postaviti na način da se sa sigurnošću može utvrditi o kojim informacijama se radi.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                            dr. sc. Zoran Pičuljan