KLASA: UP/II-008-07/21-01/608

URBROJ: 401-01/10-21-2

Zagreb, 25. kolovoza 2021. godine

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva SANITAT DUBROVNIK d.o.o., Broj: 01-11/7-21.PI od 9. lipnja 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva SANITAT DUBROVNIK d.o.o., Broj: 01-11/7-21.PI od 9. lipnja 2021. godine.

2.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici IP obrasca za radnika ........., na način da se na istom prekriju sljedeći podaci: adresa i osobni identifikacijski broj radnika, te podaci u stupcima 4, 5, 6, 7, 8 i 9., te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

3.    Nalaže se trgovačkom društvu SANITAT DUBROVNIK d.o.o. da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

               

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica), kojim je tražila podatke o iznosima isplaćenim temeljem rada u Službi razvoja od dana postojanja iste i od dana početka rada informatičara u službi, temeljem članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer prvostupanjsko tijelo smatra da u konkretnom slučaju prevladava potreba zaštite prava na ograničenje u odnosu na javni interes.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravoobno uložila žalbu u kojoj u bitnom reproducira sadržaj prvostupanjskog rješenja. Ističe da prvostupanjsko rješenje osporava u cijelosti, i to zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primjene zakona. Smatra da postoji iznimni interes javnosti za tražene informacije. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Iz spisa predmeta je utvrđeno da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 26. ožujka 2021. godine zatražio informacije o: Službi razvoja, vezano za vijest na poveznici https://www.dubrovniknet.hr/natjecaj-od-tri-dana-u-sanitatu-zaposljavaju-informaticara-sa-srednjom-strucnom-spremom-i-bez-radnog-iskustva-kazu-da-nije-namjesteno/ (dokument o osnivanju službe, razlog osnivanja, iznose isplaćene temeljem rada iste, kome su navedeni isplaćeni, broj zaposlenika do natječaja za radno mjesto raspisanog u 2020. godini za koordinatora te broj zaposlenika trenutačno, iznosi isplaćeni temeljem rada službe od dana početka rada odabranog kandidata ......... i sl.).

Uvodno se ističe da je rješenjem Povjerenika za informiranje, KLASA: UP/II-008-07/21-01/398, URBROJ: 401-01/06-21-2 od 19. svibnja 2021. godine poništeno rješenje prvostupanjskog tijela, Broj: 01-11/2-2-21 PI od 9. travnja 2021. godine, a točkom 4. navedenog rješenja Povjerenika za informiranje predmet je vraćen prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak u dijelu zahtjeva koji se odnosi na iznose isplaćene temeljem rada u Službi razvoja.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis predmeta, uključujući i informacije koje su predmet postupka.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Odredbom članka 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno je prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Sukladno članku 99. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka), ista je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama od 25. svibnja 2018. godine.

Člankom 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da su osobni podaci svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik“): pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca.

Uvodnom odredom broj 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da bi obrada osobnih podataka trebala biti osmišljena tako da bude u službi čovječanstva. Dalje se navodi da pravo na zaštitu osobnih podataka nije apsolutno pravo, te da ga se mora razmatrati u skladu s načelom proporcionalnosti, odnosno da se predmetnom Uredbom poštuju sva temeljna prava i uvažavaju slobode i načela priznata Poveljom koja su sadržana u ugovorima, uključujući slobodu izražavanja i informiranja.

Iz obrazloženja osporenog rješenja u bitnom proizlazi da prvostupanjsko tijelo smatra da je tražena informacije zaštićena propisom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka, te da prevladava potreba zaštite prava na ograničenje u odnosu na javni interes.

Navedeni zaključak prvostupanjskog tijela nije moguće prihvatiti iz sljedećih razloga.

Polazeći od sadržaja zahtjeva za pristup informacijama kojim se traži podaci o isplaćenim iznosima temeljem rada u službi razvoja prvostupanjskog tijela, te pored činjenice da je u službi zaposlena samo jedna osoba (čijoj natječajnoj dokumentaciji je žaliteljici omogućen pristup rješenjem Povjerenika za informiranje, KLASA: UP/II-008-07/21-01/6, URBROJ: 401-01/10-21-2 od 10. ožujka 2021. godine), od prvostupanjskog tijela zatražena je dostava podatka o bruto plaći navedene osobe, jer navedeno predstavlja isplate temeljem rada u navedenoj službi.

Prema ustaljenoj praksi Povjerenika za informiranje i upravnosudskoj praksi, podatak o bruto plaći predstavlja informaciju o raspolaganju javnim sredstvima u smislu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, pa Povjerenik za informiranje ne nalazi razloga za odstupanje od navedene prakse u ovom predmetu.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je IP obrazac, koji sadrži sljedeće podatke: ime i prezime radnika, njegovu adresu i osobni identifikacijski broj.

Osim toga, navedeni obrazac sadrži i sljedeće podatke: mjesec isplate (stupac 1), šifra grada/općine (stupac 2), isplaćena plaća/mirovina (stupac 3), uplaćeni doprinosi iz plaće (stupac 4), dohodak (stupac 5), osobni odbitak (stupac 6), porezna osnovica (stupac 7), uplaćeni porez i prirez (stupac 8) i podatak o neto isplati (stupac 9).

Polazeći od ranije navedenog, Povjerenik za informiranje ističe da je ime i prezime zaposlenika prvostupanjskog tijela informacija od javnog značaja, a što je već utvrđeno u predmetu koji se vodio kod Povjerenika za informiranje pod KLASOM: UP/II-008-07/21-01/6.

U odnosu na podatke o adresi i osobnom identifikacijskom broju, Povjerenik za informiranje ističe da navedeni podaci nisu vezano uz rad navedene osobe kao zaposlenika tijela javne vlasti, pa se u tom dijelu prihvaća stav prvostupanjskog tijela da za navedene podatke prevladava potreba zaštite prava na ograničenje u odnosu na javni interes.

Drugim riječima, omogućavanje pristupa navedenim podacima predstavljalo bi nepotrebno zadiranje u privatni život navedene osobe, odnosno bila bi povrijeđena legitimna očekivanja navedene osobe da njegovi podaci neće biti dostupni javnosti osim osnovnih podataka vezanih uz njegov rad (ime i prezime i bruto plaća).

Isto se odnosi i na podatke sadržane u tablici, jer samo prva tri stupca ukazuju na podatak o bruto plaći, a otkrivanje ostalih podataka (primjerice neto plaća ili osobni odbitak) bi također predstavljalo nepotrebno zadiranje u privatni život osobe, jer je u slučaju raspolaganja javnim sredstvima bitan ukupni iznos koji tijelo javne vlasti isplaćuje (bruto plaća), pa je primjenom članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama trebalo prekriti navedene podatka.

Slijedom navedenog, temeljem članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama trebalo je odlučiti kao pod točkama 1., 2. i 3. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan