KLASA: UP/II-008-07/21-01/163

URBROJ: 401-01/05-21-5

Zagreb, 29. travnja 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti, KLASA: UP/I-008-02/18-01/02, URBROJ: 376-08-21-11 od 18. siječnja 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti, KLASA: UP/I-008-02/18-01/02, URBROJ: 376-08-21-11 od 18. siječnja 2021. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup informaciji o broju pretplatnika na satelitskoj (DHT) operatora Vipnet d.o.o. (danas A1), Hrvatski Telekom d.d. i Totalna televizija d.o.o., i to za razdoblje od 2011. do 2020. godine.

3.    Nalaže se Hrvatskoj regulatornoj agenciji za mrežne djelatnosti da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana njegove pravomoćnosti.

4.    Odbacuje se zahtjev za pristup informacijama ......... u dijelu koji se odnosi na informacije o broju pretplatnika na OTT platformi operatora Vipnet d.o.o., Hrvatski Telekom d.d. i Totalna televizija d.o.o.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (u daljnjem tekstu: HAKOM) obustavljen je temeljem članka 46. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09.) postupak ostvarivanja prava na pristup informacijama pokrenut zahtjevom ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) kojim su zatražene informacije o broju pretplatnika na satelitskoj (DHT) i OTT platformi operatora Vipnet d.o.o., Hrvatski Telekom d.d. i Totalna televizija d.o.o., i to za svaku godinu od početka pružanja usluga na navedenim platformama do dana podnošenja zahtjeva.

Žaliteljica je protiv pobijanog rješenja pravovremeno izjavila žalbu, u kojoj u bitnom navodi kako je rješenje tijela javne vlasti nezakonito jer je zaključak kako „više ne postoje pravne pretpostavke za vođenje postupka“ posve neutemeljen. Ističe kako je na poziv HAKOM-a odgovorila da u cijelosti ostaje pri zahtjevu, slijedom čega je neutemeljeno obustavljanje postupka. Smatra kako je HAKOM bio dužan provesti test razmjernosti i javnog interesa i meritorno odlučiti o predmetnom zahtjevu, stoga predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je kako je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 1. kolovoza 2018. godine zatražila od HAKOM-a informacije o broju pretplatnika na satelitskoj (DHT) i OTT platformi operatora Vipnet d.o.o., Hrvatski Telekom d.d. i Totalna televizija d.o.o., i to za svaku godinu od početka pružanja usluga na navedenim platformama do danas.

HAKOM je povodom predmetnog zahtjeva obavijestio žaliteljicu dopisom, KLASA: 008-02/18-01/17, URBROJ: 376-04-18-2 od 9. kolovoza 2018. godine, kako je u odnosu na tražene informacije iz zaprimljenog zahtjeva utvrđeno da se radi o podacima koji su sukladno odredbama Zakona o elektroničkim komunikacijama („Narodne novine“, broj 73/08, 90/11, 133/12, 80/13, 71/14, 72/17) označeni poslovnom tajnom, slijedom čega HAKOM ne može žaliteljici omogućiti traženo.

Žaliteljica je potom dana 17. kolovoza 2018. godine uputila podnesak tijelu javne vlasti kojim ga traži da postupi sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama i rješenjem odluči o njezinom zahtjevu, s obzirom da je uskratilo pristup zatraženoj informaciji, nakon čega je HAKOM odbio njezin zahtjev rješenjem KLASA: UP/I-008-02/18-01/02, URBROJ: 376-04-18-1 od 4. rujna 2018. godine, a žaliteljica ulaže žalbu Povjereniku za informiranje.

Povjerenik za informiranje je rješenjem, KLASA: UP/II-008-07/18-01/705, URBROJ: 401-01/05-20-3 od 6. veljače 2020. godine, poništio navedeno rješenje HAKOM-a od 4. rujna 2018. godine te je predmet vratio prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

U ponovljenom postupku HAKOM je zaključkom KLASA: UP/I-008-02/18-01/02, URBROJ: 376-08-20-9 od 15. listopada 2020. godine pozvao žaliteljicu da se u roku 8 dana očituje ostaje li pri podnesenom zahtjevu za pristup informacijama, s obzirom da su sva tri operatora čiji se podaci traže dostavili žaliteljici tražene podatke.

Iako je žaliteljica dopisom od 26. listopada 2020. godine jasno istaknula da ostaje pri podnesenom zahtjevu od 1. kolovoza 2018. godine, HAKOM je rješenjem KLASA: UP/I-008-02/18-01/02, URBROJ: 376-08-21-11 od 18. siječnja 2021. godine obustavio postupak za ostvarivanje prava na pristup informacijama, navodeći kako je nesporno da je žaliteljica zaprimila sve podatke.

U žalbenom je postupku utvrđeno kako je pobijano rješenje činjenično pravno neutemeljeno i nezakonito te je kontradiktorno zaključku čija je jedina svrha bila da se utvrdi ostaje li žaliteljica pri svojem zahtjevu.

Nakon što je u žalbenom postupku zatraženo od HAKOM-a da dostavi spis predmeta, tijelo javne vlasti je dana 25. veljače 2021. godine dostavilo spis kao i informaciju koja je predmet postupka.

U ranijem žalbenom postupku koji je pokrenut žalbom žaliteljice protiv rješenja HAKOM-a, KLASA: UP/I-008-02/18-01/02, URBROJ: 376-04-18-1 od 4. rujna 2018. godine, Povjerenik za informiranje je utvrdio kako HAKOM u obrazloženju pobijanog rješenja nije obrazložio tko je i na koji način označio zatražene informacije poslovnom tajnom, slijedom čega iz pobijanog rješenja nije vidljiv formalni element poslovne tajne.

Naime, odredbom članka 15. stavka 8. Zakona o elektroničkim komunikacijama („Narodne novine“, broj 73/08, 90/11, 133/12, 80/13, 71/14, 72/17), propisano je kako se poslovnom tajnom iz stavka 7. ovoga članka osobito smatra svaki podatak koji je određen poslovnom tajnom u skladu s posebnim zakonom ili drugim propisom, svaki podatak koji je određen poslovnom tajnom u skladu s općim aktom ili drugim aktom vlasnika podatka, svaki podatak koji je vlasnik podatka posebno označio poslovnom tajnom, uz valjano obrazloženje koje je prihvatila Agencija, kao i svaki podatak koji je određen poslovnom tajnom u skladu s općim aktom Agencije.

Slijedom navedenog, dopisi u kojima operateri putem elektroničke pošte neformalno navode HAKOM-u da se zatraženi podaci smatraju poslovnom tajnom, ne predstavljaju pravni temelj označavanja informacije poslovnom tajnom sukladno citiranom članku Zakona o elektroničkim medijima.

Osim toga, upravo navedeni dopisi operatera nisu usklađeni s njihovim vlastitim tvrdnjama kako je žaliteljica zaprimila sve tražene informacije, a na temelju čega je HAKOM pravno neosnovano obustavio postupak.

U ranijem žalbenom postupku je utvrđeno kako nije zadovoljen niti sadržajni element poslovne tajne, s obzirom da poslovnu tajnu prema stavku 1. članka 19. Zakona o zaštiti tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 108/96), predstavljaju podaci koji su kao poslovna tajna određeni zakonom, drugim propisom ili općim aktom trgovačkog društva, ustanove ili druge pravne osobe, a koji predstavljaju proizvodnu tajnu, rezultate istraživačkog ili konstrukcijskog rada te druge podatke zbog čijeg bi priopćavanja neovlaštenoj osobi mogle nastupiti štetne posljedice za njezine gospodarske interese.

Drugim riječima, HAKOM nije jasno naznačio kakve bi to štetne posljedice za nečije gospodarske interese mogle nastupiti kada bi se korisniku prava na informaciju omogućio pristup predmetnoj informaciji.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u točki 2. i 3. izreke ovog rješenja.

U odnosu na točku 4. izreke ovog rješenja, ukazuje se kako je HAKOM u dopisu od 25. veljače 2021. godine uz koji je dostavio informacije koje su predmet postupka, naveo kako vezano uz usluge televizije, HAKOM ne prikuplja podatke operatora o broju pretplatnika na OTT platformi, stoga ne raspolaže informacijama iz tog dijela zahtjeva.

Još navodi kako kod usluga televizije HAKOM prikuplja podatke o broju priključaka kabelske televizije (KTV), broju priključaka televizije utemeljene na internetskom protokolu (IPTV), broju priključaka satelitske televizije (SAT TV) i broju priključaka naplatne TV. Podatke o brojevima satelitskih priključaka (broj pretplatnika na satelitskoj (DHT) platformi), kao i sve ostale prikupljene podatke operatora, HAKOM objavljuje na svojoj internetskoj stranici zbirno, za sve operatore na pojedinom tržištu skupno te kroz prikaz udjela npr. priključaka prema tehnologijama, s obzirom da su pojedinačni podaci operatora označeni kao poslovna tajna.

Navodi kako način objave podataka dostavlja na sljedećim poveznicama:

https://www.hakom.hr/UserDocsImages/2020/analiza_trzista/Tromjese%C4%8Dni%20usporedni%20podatci%20za%20tr%C5%BEi%C5%A1te%20elektroni%C4%8Dkih%20komunikacija%20RH,Q32020..pdf;

https://www.hakom.hr/UserDocsImages/2020/analiza_trzista/KVA%20HRV%20Q3%202020_udio%20priklju%C4%8Daka%20prema%20tehnologijama.pdf  

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

S obzirom da tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju o broju pretplatnika na OTT platformi, temeljem članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno je kao u točki 4. izreke ovog rješenja.

Uputa o pravnom lijeku:

Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan