KLASA: UP/II-008-07/15-01/188

URBROJ: 401-01/11-15-02

Zagreb, 23. listopada 2015.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Osijeka, ………, izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Unikom d.o.o., Osijek, Ružina 11 a, Broj: 15-732/ZS od 2. travnja 2015. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva Unikom d.o.o. Broj: 15-732/ZS od 2. travnja 2015. godine.

2.    Djelomično se odobrava ………, dobivanje preslike:

-        Ugovora o radu na određeno vrijeme od 18. travnja 2013. godine i Ugovora o radu na neodređeno vrijeme od 29. svibnja 2013. godine, sklopljenih između trgovačkog društva Unikom d.o.o. i ………, na način da se prekriju osobni podaci koji su sastavni dio ugovora i to: osobni identifikacijski broj i adresa ………

3.    Odbacuje se zahtjev za pristup informacijama žalitelja u pogledu točke 1. žaliteljevog zahtjeva.

4.    Nalaže se trgovačkom društvu Unikom d.o.o. da u roku od 8 dana od zaprimanja ovog rješenja omogući ………, pristup zatraženoj informaciji, sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ………, (dalje u tekstu: žalitelj) temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer se informacija koju je žalitelj zatražio ne smatra informacijom u smislu odredbe članka 5. stavka 1. točke 3. citiranog Zakona.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi da tijelo javne vlasti nije dostavilo niti jednu od četiri informacije, koje (ako postoje) moraju postojati u obliku neke vrste dokumenta u pisanoj formi. Nadalje, navodi da se na činjenicu da se radi o informacijama sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama posredno ukazuju i neki inspekcijski nadzori koje Unikom d.o.o. mora imati u svom posjedu. Također, ističe da se u točki 4. zahtjeva traži informacija posjeduje li Unikom d.o.o. kao dokument u dosjeu radnice ili u nekom drugom registru ili u drugom obliku dva ugovora o radu koji za istu radnicu pokrivaju isto razdoblje od 29. svibnja do 20. srpnja 2013. godine. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta razvidno je da je žalitelj dana 19. ožujka 2015. godine zahtjevom za pristup informacijama zatražio od trgovačkog društva Unikom d.o.o. sljedeće informacije: 1. Je li poslodavac nakon što je na portalu Dnevno.hr 8. studenoga 2013. godine objavljen članka s naslovom „Sudac je zaposlio svoju kćer na mom bivšem radnom mjestu oko kojeg sam se sudio na njegovom sudu“ radnicu ……… upozorio na mogućnost otkazivanja Ugovora o radu na neodređeno vrijeme od 25. svibnja 2013. godine, 2. Je li ……… nakon 8. studenoga 2013. godine prestao neki od ugovora o radu i kako?, 3. Je li ……… nakon 8. studenoga 2013. godine prestao radni odnos u Unikom d.o.o.?, 4. Je li radnica ……… od 29. svibnja do 20. srpnja 2013. godine s poslodavcem Unikom d.o.o. u isto vrijeme imala zaključena dva ugovora o radu, kakva i koja? Nadalje je razvidno je da je trgovačko društvo Unikom d.o.o. rješenjem Broj: 15-732/ZS od 2. travnja 2015. godine odbilo žaliteljev zahtjev za pristup informacijama sukladno odredbi članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatka koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra ili u bilo kojem drugom obliku, neovisno o načinu na koji je prikazana (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis).

Iz spisa predmeta proizlazi da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama zatražio dokumentaciju iz koje proizlaze odgovori na postavljena pitanja. Pristup informaciji pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji i ne predstavlja dužnost tijela javne vlasti da ulaže dodatni trud, povezivanje, tumačenje, odnosno stvaranje informacije. Pristup informaciji ne podrazumijeva obvezu tumačenja i povezivanja zakona, propisa i drugih akata. Kada korisnik postavlja zahtjev u obliku upita, tijelo javne vlasti treba razmotriti da li posjeduje dokumentaciju iz koje bi proizlazio odgovor na postavljeni upit.

Trgovačko društvo Unikom d.o.o. dopisom Broj 15-910/ZS od 21. travnja 2015. godine dostavilo je Povjerenici za informiranje Ugovor o radu na određeno vrijeme od 18. travnja 2013. godine  i Ugovor o radu na neodređeno vrijeme od 28. svibnja 2013. godine, sklopljene između trgovačkog društva Unikom d.o.o. i ……… Nadalje, u citiranom dopisu trgovačko društvo Unikom d.o.o. navodi da ne posjeduje informacije o postavljenim upitima (pisano upozorenje, odluka o otkazu i sl.) u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama jer za donošenje navedenih akata nije postojala činjenična niti pravna osnova.

Uvidom u dostavljeni Ugovor o radu na određeno vrijeme od 18. travnja 2013. godine razvidno je da isti u članku 3. sadrži podatak o tome kada će radnik otpočeti s radom, a u članku 4. podatak o prestanku ugovora. Nadalje, uvidom u dostavljeni Ugovor o radu na neodređeno vrijeme od 29. svibnja 2015. godine razvidno je da isti sadrži podatak o tome kada će radnik otpočeti s radom. Također, razvidno je da navedeni ugovori, osim podataka koje je žalitelj zatražio zahtjevom za pristup informacijama sadrže i osobne podatke fizičke osobe koji su zaštićeni sukladno zakonu kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka, i to osobni identifikacijski broj i adresu fizičke osobe.

Zakonom o zaštiti osobnih podataka  („Narodne novine“, broj 103/03., 118/06., 41/08., 130/11., 106/12. – pročišćeni tekst) uređuje se zaštita osobnih podataka o fizičkim osobama te nadzor nad prikupljanjem, obradom i korištenjem osobnih podataka u Republici Hrvatskoj. Svrha zaštite osobnih podataka je zaštita privatnog života i ostalih ljudskih prava i temeljnih sloboda u prikupljanju, obradi i korištenju osobnih podataka.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. citiranog Zakona propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati; osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.

Člankom 7. stavkom 1. podstavkom 1. do 8. Zakona o zaštiti osobnih podataka propisan je pravni temelj prikupljanja i obrade osobnih podataka.

Odredbom članka 11. stavka 3. citiranog Zakona propisano je da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.

U žalbenom postupku utvrđeno je da Ugovor o radu na određeno vrijeme od 18. travnja 2013. godine  i Ugovor o radu na neodređeno vrijeme od 28. svibnja 2013. godine, sklopljeni između trgovačkog društva Unikom d.o.o. i ……… sadrže informacije koje je žalitelj zatražio u točki 2., 3. i 4. zahtjeva za pristup informacijama.

Provodeći test razmjernosti i javnog interesa u drugostupanjskom postupku, Povjerenica za informiranje je utvrdila da bi dostavom preslike Ugovora o radu na određeno vrijeme od 18. travnja 2013. godine i Ugovora o radu na neodređeno vrijeme od 29. svibnja 2013. godine sklopljenih između trgovačkog društva Unikom d.o.o. i ……… u dijelu koji se odnosi na adresu i osobni identifikacijski broj ……… došlo do povrede osobnih podataka neovlaštenim korištenjem od strane treće osobe u svrhu koja nije podudarna sa svrhom s kojom je trgovačko društvo Unikom d.o.o. prikupilo osobne podatke i moguće zloporabe tih podataka, te prevladava potreba zaštite osobnih podataka u odnosu na javni  interes.

U odnosu na ostale podatke iz navedenih Ugovora trgovačkog društva Unikom d.o.o. i ………, a iz kojih proizlaze informacije koje je žalitelj zatražio, prevladava javni interes u odnosu na zaštićene interese, te je stoga Povjerenica za informiranje donijela odluku o djelomičnom omogućavanju pristupa ugovorima koji sadržavaju podatak o početku rada i prestanku radnog odnosa.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji. 

Stoga je, temeljem članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku, valjalo odlučiti kao u točki 1. i 2. izreke ovog rješenja.

U žalbenom postupku utvrđeno je da trgovačko društvo Unikom d.o.o. ne posjeduje dokumente koji bi sadržavali informaciju koju je žalitelj zatražio u točki 1. zahtjeva za pristup informacijama jer takvi akti nisu doneseni.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznaja gdje se informacija nalazi.

Stoga je temeljem članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku, valjalo odlučiti kao u točki 3. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.                                                             

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.