KLASA: UP/II-008-07/19-01/454

URBROJ: 401-01/04-20-4

Zagreb, 27. svibnja 2020.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja agencije EKO - Kaštelanski zaljev, Ustanove Split, KLASA: 740-01/19-02/02, URBROJ: 2181-531-02/2-19-16 od 4. lipnja 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja agencije EKO - Kaštelanski zaljev, Ustanove Split, KLASA: 740-01/19-02/02, URBROJ: 2181-531-02/2-19-16 od 4. lipnja 2019. godine, kao neosnovana.

 

O b r a z l o ž e n j e

Pobijanim rješenjem agencije EKO - Kaštelanski zaljev, Ustanove Split, odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj), kojim je žalitelj zatražio dostavu tonskog zapisa sa 179. sjednice Upravnog vijeća EKO - Kaštelanskog zaljeva, Ustanove Split. Predmetni zahtjev odbačen je temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da tijelo javne vlasti ne posjeduje traženu informaciju, niti ima saznanja gdje se informacija nalazi.

Protiv pobijanog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu, u kojoj u bitnome navodi da istu izjavljuje zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja te pogrešne primjene materijalnog prava. Ističe kako je člankom 47. Statuta agencije EKO - Kaštelanski zaljev od prosinca 2014. godine, KLASA: 043-01/14-03/1, URBROJ: 2181-531-01/1-15-2 propisana javnost rada navedenog tijela javne vlasti, dok je člankom 51. Pravilnika o radu određena javnost sjednica Upravnog vijeća istog tijela te da u odnosu na 179. sjednicu Upravnog vijeća nije donesena odluka o isključenju javnosti. Navodi da u trenutku podnošenja predmetnog zahtjeva nije postojao usvojeni Zapisnik sa 179. sjednice Upravnog vijeća premda se po Zaključcima sa 179. sjednice postupalo prije usvajanja Zapisnika, dok je ustaljena i općepoznata praksa navedenog tijela javne vlasti kako se Zapisnici sa sjednica Upravnog vijeća izrađuju upravo na temelju tonskog zapisa. Nadalje, žalitelj ukazuje da je iz Zapisnika sa sjednica Upravnog vijeća razvidno da su tonske snimke s prethodnih sjednica na zahtjeve trećih osoba dostavljeni od strane navedenog tijela javne vlasti. Navodi da je prema njegovim saznanjima 179. sjednica Upravnog vijeća tonski snimana, što potvrđuje usvojeni Zapisnik sa navedene sjednice, slijedom čega smatra nejasnim i kontradiktornim navod tijela javne vlasti kako isto ne posjeduje i nema podatke posjeduje li koje drugo javnopravno tijelo zatraženi tonski zapis, odnosno navod kako predmetni tonski zapis nije dostavljen niti jednom predstavniku drugog javnopravnog tijela, premda je prema njegovim saznanjima isti od strane navedenog tijela javne vlasti dostavljen drugim javnopravnim tijelima i to na zahtjev pojedinih članova Upravnog vijeća koji predstavljaju ta javnopravna tijela. Smatra da je takvim postupanjem povrijeđeno načelo jednakosti kao temeljno načelo Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da pravo na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija pripada svim korisnicima na jednak način i pod jednakim uvjetima te su korisnici ravnopravni u njegovu ostvarivanju. Ukazuje da sukladno članku 8. stavku 2. citiranog Zakona, tijela javne vlasti ne smiju staviti korisnike u neravnopravan položaj, a osobito na način da se pojedinim korisnicima informacija pruža prije nego ostalima ili na način koji im posebno pogoduje. Navodi da je odbačeni zahtjev za pristup informacijama tijelo javne vlasti zaprimilo 21. svibnja 2019. godine te da se na 181. sjednici Upravnog vijeća održanoj 27. svibnja 2019. godine Upravnom vijeću pokušala nametnuti rasprava kako postupiti po pitanju navedenog zahtjeva, iz čega smatra da nesporno proizlazi kako je navedeno tijelo javne vlasti bilo u posjedu tražene informacije kada je zaprimilo njegov predmetni zahtjev. Smatra da mu je navedenim postupanjem tijela javne vlasti i pobijanim rješenjem onemogućeno ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i na ponovnu uporabu informacija putem otvorenosti i javnosti djelovanja navedenog tijela javne vlasti. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 21. svibnja 2019. godine, od tijela javne vlasti, agencije EKO - Kaštelanski zaljev, Ustanove Split, zatražio dostavu tonskog zapisa sa 179. sjednice Upravnog vijeća EKO - Kaštelanskog zaljeva, Ustanove Split.

Nadalje, uvidom u pobijano rješenje agencije EKO - Kaštelanski zaljev, Ustanove Split KLASA: 740-01/19-02/02, URBROJ: 2181-531-02/2-19-16 od 4. lipnja 2019. godine, utvrđeno je da je predmetni zahtjev žalitelja odbačen temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da tijelo javne vlasti ne posjeduje traženu informaciju te nema saznanja gdje se ista nalazi. U obrazloženju pobijanog rješenja u bitnome se navodi da tijelo javne vlasti nije u posjedu traženog tonskog zapisa te da nema saznanja da neko drugo javnopravno tijelo ima u svom posjedu predmetni tonski zapis. Također, navodi se da u navedenom tijelu javne vlasti ne postoji osoba odgovorna za pohranu i čuvanje tonskih zapisa sa sjednica Upravnog vijeća EKO - Kaštelanskog zaljeva, Ustanove Split te da aktima navedenog tijela javne vlasti nije propisana obveza tonskog snimanja sjednica Upravnog vijeća kao ni pohrane tonskih zapisa sa sjednica Upravnog vijeća.

Postupajući po žalbi, dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/19-01/454, URBROJ: 401-01/04-20-2 od 23. travnja 2020. godine, od agencije EKO - Kaštelanski zaljev, Ustanove Split zatraženo je pojašnjenje okolnosti temeljem kojih je odbačen zahtjev žalitelja, odnosno dodatna provjera posjeduje li navedeno tijelo javne vlasti tonski zapis sa 179. sjednice Upravnog vijeća EKO - Kaštelanskog zaljeva, Ustanove Split.

Dana 11. svibnja 2020. godine u Uredu povjerenika za informiranje zaprimljen dopis agencije EKO - Kaštelanski zaljev, Ustanove Split KLASA: 740-01/20-02/02, URBROJ: 2181-531-02-20-05 od 7. svibnja 2020. godine, u kojem se u bitnome ističe da navedeno tijelo javne vlasti ne posjeduje traženi tonski zapis sa 179. sjednice Upravnog vijeća EKO - Kaštelanskog zaljeva, Ustanove Split, s obzirom da je naknadno utvrđeno kako je snimka predmetne sjednice zagubljena. Također, navodi se da u agenciji EKO - Kaštelanski zaljev, Ustanovi Split  ne postoji obveza čuvanja i arhiviranja tonskih zapisa sjednica Upravnog vijeća jer isti služe kao jedno od pomoćnih sredstava za izradu zapisnika sa sjednica, koji se verificiraju na sljedećim sjednicama Upravnog vijeća.

Odredbom članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Nadalje, podredno se ukazuje na odredbu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama kojom je propisano da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, dakle informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, odnosno zakonska definicija informacije ne uključuje obvezu tijela javne vlasti da izrađuje analize, izvješća i sastavlja odgovore na pitanja, sastavlja izjave, pokreće postupke ili da obavlja dodatne aktivnosti. Drugim riječima, pristup informacijama u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama uključuje dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje u trenutku podnošenja zahtjeva, npr. određenog dokumenta, ili drugog zapisa podataka, odnosno do koje bi moglo doći jednostavnim pretraživanjem elektroničke baze podataka. Osim toga, pravo na pristup informaciji uključuje pravo na pristup onoj dokumentaciji iz koje su razvidne informacije koje žalitelj traži, odnosno presliku više dokumenata iz kojih bi žalitelj samostalnom obradom došao do traženih podataka.

Na zakonsku definiciju informacije također se nadovezuje odredba članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano kako se ne smatra zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije.

S obzirom da je tijelo javne vlasti povodom zaprimljenog zahtjeva utvrdilo da ne posjeduje traženu informaciju niti ima saznanja gdje se ista nalazi, Povjerenik za informiranje je utvrdio da je prvostupanjski postupak pravilno proveden, a prvostupanjsko tijelo je stoga o zahtjevu stranke odlučilo sukladno odredbama citiranog Zakona, tako da se prigovori i navodi iznijeti u žalbi ne mogu prihvatiti niti utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari.

Pri navedenom se posebno napominje i to da nije u nadležnosti Povjerenika za informiranje da utvrđuje obvezu tijelima javne vlasti na posjedovanje ili neposjedovanje informacija te da li je neka dokumentacija tijela javne vlasti u skladu sa zakonskim ili podzakonskim propisima i slično, već da li navedeno tijelo posjeduje ili ne posjeduje zatraženu informaciju odnosno može li se korisnicima omogućiti pristup postojećoj informaciji za koju je nedvojbeno utvrđeno da jest u posjedu tijela javne vlasti.

Slijedom navedenog je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1.  Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) odlučeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:

Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred  Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                                       dr. sc. Zoran Pičuljan