KLASA: UP/II-008-07/20-01/229

URBROJ: 401-01/04-20-2

Zagreb, 2. svibnja 2020.

            

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva SANITAT DUBROVNIK d.o.o., Broj: 01-3/4-20. PI od 9. ožujka 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva SANITAT DUBROVNIK d.o.o., Broj: 01-3/4-20. PI od 9. ožujka 2020. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

 

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (dalje u tekstu: žalitelj) od 19. veljače 2020. godine temeljem članka 20. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer žalitelj po zaprimanju poziva od trgovačkog društva SANITAT DUBROVNIK d.o.o., nije ispravio svoj zahtjev na odgovarajući način.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi da istu izjavljuje zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja te pogrešne primjene materijalnog prava. Navodi da je zahtjevom za pristup informacijama od 19. veljače 2020. godine zatražio od tijela javne vlasti, trgovačkog društva SANITAT DUBROVNIK d.o.o., dostavu financijskih podataka za posljednje 3 (tri) godine (2017., 2018. i 2019.). Nadalje, navodi da je tijelo javne vlasti zatražilo pojašnjenje njegovog zahtjeva za pristup informacijama te da je po navedenom traženju i postupio dana 4. ožujka 2020. godine. Također,  navodi da je tijelo javne vlasti odbacilo njegov predmetni zahtjev jer isti smatra nejasnim, unatoč činjenici da je u predmetu zahtjeva navedeno na što se isti odnosi (evidencija prihoda i rashoda). Smatra da mu je odbijanjem predmetnog zahtjeva uskraćeno zakonsko ostvarenje prava na pristup informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 19. veljače 2020. godine trgovačkom društvu SANITAT DUBROVNIK d.o.o., kao tijelu javne vlasti, podnio zahtjev za pristup informacijama, kojim je zatražio dostavu financijskih podataka za posljednje tri (3) godine (2017., 2018. i 2019.). Nadalje, utvrđeno je da je žalitelj u predmetnom zahtjevu ukazao navedenom tijelu javne vlasti da je isto, sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama, obvezno objavljivati tražene financijske podatke na svojim mrežnim stranicama. Također, utvrđeno je da je žalitelj na naslovnoj stranici zahtjeva za pristup informacijama naveo da se predmet zahtjeva odnosi na evidenciju dobiti, prihoda i rashoda navedenog tijela javne vlasti.

Nadalje, utvrđeno je da je trgovačko društvo SANITAT DUBROVNIK d.o.o., dopisom Broj: 01-3/2-20. PI od 24. veljače 2020. godine, pozvalo žalitelja da u skladu s člankom 20. stavkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama ispravi svoj predmetni zahtjev na način da jasno naznači koje financijske podatke traži uvid. Naime, u predmetnom dopisu tijela javne vlasti u bitnome se navodi da žalitelj u zahtjevu za pristup informacijama nije jasno naznačio koje točno financijske podatke traži za navedeno razdoblje, s obzirom na činjenicu da pojam „financijski podaci“ nije jednoznačan te obuhvaća niz financijskih dokumenata i izvještaja, primjerice podatke o financiranju, financijski plan, dokumente kojima se utvrđuju prihodi i rashodi, financijska izvješća, godišnja financijska izvješća, izvješća o izvršenju financijskog plana i druge slične dokumente u kojima su sadržani određeni financijski podaci.

Daljnjim uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj u skladu s gore navedenim pozivom tijela javne vlasti, dostavio očitovanje putem elektroničke pošte od 4. ožujka 2020. godine, u kojem u bitnome navodi da je zahtjev za pristup informacijama obrazložen u samom predmetu istog te da ga tijelo javne vlasti odbije ili da mu dostavi tražene informacije.

Također, utvrđeno je da je trgovačko društvo SANITAT DUBROVNIK d.o.o. donijelo osporeno rješenje Broj: 01-3/4-20 od 9. ožujka 2020. godine, kojim je temeljem članka 20. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama odbacilo predmetni zahtjev žalitelja od 19. veljače 2020. godine, s obzirom da žalitelj isti nije na odgovarajući način ispravio sukladno pozivu na ispravak, a na temelju dostavljenog zahtjeva ne može se sa sigurnošću utvrditi koje točno financijske podatke žalitelj traži.

Odredbom članka 20. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će na temelju zahtjeva za pristup informaciji tijelo javne vlasti odlučiti najkasnije  u roku od 15 dana od dana podnošenja urednog zahtjeva. Stavkom 2. navedenog članka je propisano da će u slučaju nepotpunog ili nerazumljivog zahtjeva tijelo javne vlasti bez odgode pozvati podnositelja zahtjeva da ga ispravi u roku od pet dana od dana zaprimanja poziva na ispravak. Ako podnositelj zahtjeva ne ispravi zahtjev na odgovarajući način, a na temelju dostavljenog se ne može sa sigurnošću utvrditi o kojoj se traženoj informaciji radi, tijelo javne vlasti odbacit će zahtjev rješenjem.

Povjerenik za informiranje je u drugostupanjskom postupku razmotrio navode iz osporenog rješenja, predmetnu žalbu i postojeću dokumentaciju u spisu predmeta, te je utvrdio da osporeno rješenje treba poništiti, jer o zahtjevu žalitelja nije odlučeno sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenika za informiranje u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Naime, člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Sukladno navedenoj odredbi prvostupanjsko tijelo je u obvezi po zahtjevu korisnika utvrditi koje sve izrađene informacije koje se istim traže ima u svom posjedu, a uvidom u spis predmeta je utvrđeno da prvostupanjsko tijelo to nije učinilo, nego je od žalitelja tražilo da ispravi zahtjev. Nadalje, iz spisa predmeta je razvidno da je žalitelj na naslovnoj stranici zahtjeva naznačio da je predmet istog evidencija dobiti, prihoda i rashoda trgovačkog društva SANITAT DUBROVNIK d.o.o., pa je u konkretnom slučaju bilo jasno na koje se financijske podatke odnosi zahtjev žalitelja. Stoga je obveza tijela javne vlasti po zaprimanju zahtjeva žalitelja bila utvrditi koja se dokumentacija kojom raspolaže odnosi na tražene financijske podatke.

Prilikom rješavanja zahtjeva u ponovnom postupku, prvostupanjsko tijelo treba uzeti u obzir da su informacije koje se odnose na raspolaganje javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Stoga, ako tijelo javne vlasti utvrdi da posjeduje izrađene tražene informacije i ako utvrdi da nema razloga za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, tijelo javne vlasti treba omogućiti pravo na pristup zatraženim informacijama.

Ukoliko tijelo javne vlasti utvrdi da za zatražene informacije postoje ograničenja pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama za koje je potrebno provesti test razmjernosti i javnog interesa, potrebno je postupiti sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama. Kada se nakon provedbe testa razmjernosti i javnog interesa utvrdi da preteže zaštita nekog od interesa iz članka 15. stavka 2., 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti u obvezi je donijeti rješenje o odbijanju zahtjeva.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku riješeno je kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

Zaključno, ukazuje se na odredbu članka 10. stavka 1. točku 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati godišnje planove, programe, strategije, upute, izvješća o radu, financijska izvješća i druge odgovarajuće dokumente koji se odnose na područje rada tijela javne vlasti. Također, u točki 7. istog članka i stavka citiranog Zakona, propisano je da su tijela javne vlasti na navedeni način obvezna objavljivati i podatke o izvoru financiranja, proračun, financijski plan ili drugi odgovarajući dokument kojim se utvrđuju prihodi i rashodi tijela javne vlasti te podatke i izvješća o izvršenju proračuna, financijskog plana ili drugog odgovarajućeg dokumenta.

S tim u vezi, ukazuje se da je u žalbenom postupku izvršen uvid u internetske stranice trgovačkog društva SANITAT DUBROVNIK d.o.o. te je utvrđeno da na istima nisu objavljeni financijski dokumenti navedenog tijela javne vlasti, a koji su propisani gore citiranim zakonskim odredbama.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                                       dr. sc. Zoran Pičuljan