KLASA: UP/II-008-07/19-01/80

URBROJ: 401-01/11-20-7

Zagreb, 21. travnja 2020.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Općine Jakšić KLASA: 020-01/18-01-8, URBROJ: 2177/04-03/18-04 od 31. prosinca 2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Općine Jakšić KLASA: 020-01/18-01-8, URBROJ: 2177/04-03/18-04 od 31. prosinca 2018. godine.

2.    Djelomično se omogućava ......... pravo na pristup preslici:

-        Rang-liste rezultata ostvarenih na prethodnoj provjeri znanja i sposobnosti kandidata za radno mjesto - pročelnik jedinstvenog upravnog odjela Općine Jakšić KLASA: 112-02/17-01/02, URBROJ: 2177/04-02/17-03 od 22. rujna 2017. godine na način da se prekriju paraf u desnom uglu dokumenta, podaci o imenima i prezimenima kandidata koji nisu izabrani u natječajnom postupku te se u tom dijelu zahtjev za pristup informacijama odbija.

-        Izvješća o provedenom postupku povodom raspisanog Javnog natječaja KLASA: 112-02/17-01/02, URBROJ: 2177/04-02/17-04 od 25. rujna 2017. godine na način da se dostavi bez Priloga koji sadrži odgovore sa razgovora, da prekrije paraf na svakoj stranici Izvješća te podaci o:

a)    imenima i prezimenima, datumu rođenja, osobnom identifikacijskom broju, stručnoj spremi i struci, adresi prebivališta i broju telefona, odnosno mobitela kandidata koji nisu izabrani u natječajnom postupku;

b)    datumu rođenja, osobnom identifikacijskom broju, adresi prebivališta i broju mobitela izabrane kandidatkinje

te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

3.    Nalaže se Općini Jakšić da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za dopunu i ispravak informacija ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) od 15. lipnja 2019. godine, kojim je zatražila presliku Rang liste kandidata utvrđene od strane Povjerenstva za provedbu javnog natječaja i presliku Izvješća Povjerenstva o provedenom postupku, jer je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnom navodi da je zahtjevom za dopunu i ispravak informacije zatražila preslike rang liste kandidata utvrđene od strane Povjerenstva za provedbu Javnog natječaja i Izvješća Povjerenstva o provedenom postupku, budući da je informacija koju je primila od strane Općine Jakšić KLASA: 020-01/18-01/06, URBROJ: 2177/04-03/18-2 od 30. svibnja 2018. godine bila nepotpuna i netočna. Nadalje, navodi da je Općina Jakšić odbila njezin zahtjev za dopunu i ispravak informacije navodeći da nema privolu sudionika natječajnog postupka za objavljivanjem njihovih osobnih podataka čime joj je uskraćeno zakonsko pravo na dopunu informacije te rješenje osporava u cijelosti zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primjene Zakona o pravu na pristup informacijama. Također, navodi da tijelo javne vlasti ničime nije dokazalo da je tražena informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka niti je dokazano da je informacija klasificirana stupnjem tajnosti. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za dopunu i ispravak informacije zaprimljenim u tijelu javne vlasti dana 15. lipnja 2018. godine zatražila da joj se omogući pravo na pristup preslici Rang liste kandidata utvrđene od strane Povjerenstva za provedbu javnog natječaja i preslici Izvješća Povjerenstva o provedenom postupku, a vezano uz Javni natječaj za izbor pročelnika Jedinstvenog upravnog odjela Općine Jakšić. Nadalje, utvrđeno je da je Općina Jakšić postupajući po predmetnom zahtjevu donijela rješenje KLASA: 020-01/18-01-8, URBROJ: 2177/04-03/18-04 od 31. prosinca 2018. godine kojim isti odbija smatrajući da je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da je žaliteljica kao sudionik natječajnog postupka imala pravo uvida u cjelokupnu natječajnu dokumentaciju prema Zakonu o općem upravnom postupku, a s obzirom da je rok za uvid i žalbu prošao, ovo pravo joj pripada temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama. Nadalje, navodi se da je Općina Jakšić u svom odgovoru od 30. svibnja 2018. godine žaliteljici omogućila pristup traženim informacijama, ali je obrisala članove povjerenstva i neka od imena sudionika natječajnog postupka jer nije imala privolu za davanjem njihovih osobnih podataka, a ostavila ime i prezime osobe izabrane u natječajnom postupku i broj bodova, kao i broj bodova svih ostalih kandidata. Također, navodi se da je u provedenom postupku utvrđeno da se informacija nalazi u posjedu Općine Jakšić, ali ista podliježe ograničenju iz Opće uredbe o zaštiti podataka kojom je propisano da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim korisnicima za čiju obradu odnosno korištenje nisu ovlašteni i nemaju privolu, a Općina Jakšić nema privolu sudionika natječajnog postupka za objavljivanjem njihovih osobnih podataka koje bi se kasnije moglo zloupotrijebiti.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavku 2., 3. i 4., a u vezi sa člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti može ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Test razmjernosti i javnog interesa procjena je razmjernosti između razloga za omogućavanje pristupa informaciji i razloga za ograničenje te omogućavanje pristupa informaciji ako prevladava javni interes.

Iz zakonske definicije testa razmjernosti i javnog interesa proizlazi kako se navedenim testom procjenjuje odnos između dvaju zaštićenih interesa i to interesa zaštite određene informacije i interesa pružanja informacije. Važno je naglasiti da su oba interesa legitimna i predstavljaju javni interes samim time što su uređeni zakonom i priznati kao legitimni. Tako je u javnom interesu zaštititi vrijednosti i interese koji se štite kao što je u javnom interesu pružiti korisnicima informaciju koja je u posjedu tijela javne vlasti. Stoga je svrha testa razmjernosti i javnog interesa ocijeniti je li javni interes da se omogući pristup informaciji veći od potencijalne i vjerojatne štete koja bi nastala objavom informacije. Sadržaj testa razmjernosti i javnog interesa je usporediti odnosno odvagnuti ta dva interesa u njihovom međusobnom odnosu u svakom konkretnom slučaju.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis na nadležno postupanje po žalbi žaliteljice te su u prilogu dopisa KLASA: 020-01/18-01/08, URBROJ: 2177/04-03/18-7 od 24. siječnja 2019. godine, sukladno odredbi članka 25. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, dostavljene informacije koje su predmet ovog postupka, odnosno Rang-liste rezultata ostvarenih na prethodnoj provjeri znanja i sposobnosti kandidata za radno mjesto - pročelnik jedinstvenog upravnog odjela Općine Jakšić KLASA: 112-02/17-01/02, URBROJ: 2177/04-02/17-03 od 22. rujna 2017. godine i Izvješća o provedenom postupku povodom raspisanog Javnog natječaja KLASA: 112-02/17-01/02, URBROJ: 2177/04-02/17-04 od 25. rujna 2017. godine, zajedno s Prilogom (odgovori s razgovora).

Uvidom u dostavljene informacije utvrđeno je da su iste nastale u tijeku postupka Javnog natječaja za izbor pročelnika Jedinstvenog upravnog odjela Općine Jakšić te sadrže osobne podatke fizičkih osoba koje su sudjelovale u provedbi natječajnog postupka, odnosno članova Povjerenstva za provedbu natječaja za imenovanje pročelnika (ime i prezime, vlastoručni potpis) i prijavljenih kandidata u natječajnom postupku (ime i prezime, datum rođenja, osobni identifikacijski broj, stručna sprema i struka, adresa prebivališta, kontakt telefon/mobitel).

Nadalje, uvidom u dostavljeno utvrđeno je da ni iz pobijanog rješenja, a ni iz dostavljenog spisa predmeta nije razvidno da je u prvostupanjskom postupku prilikom odlučivanja o predmetnom zahtjevu za dopunu i ispravak informacija tijelo javne vlasti provelo test razmjernosti i javnog interesa i proveden. Stoga je isti trebalo provesti u žalbenom postupku.

Sukladno članku 99. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka), ista je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama od 25. svibnja 2018. godine.

Uvodnom odredom broj 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da bi obrada osobnih podataka trebala biti osmišljena tako da bude u službi čovječanstva. Dalje se navodi da pravo na zaštitu osobnih podataka nije apsolutno pravo, te da ga se mora razmatrati u skladu s načelom proporcionalnosti, odnosno da se predmetnom Uredbom poštuju sva temeljna prava i uvažavaju slobode i načela priznata Poveljom koja su sadržana u ugovorima, uključujući slobodu izražavanja i informiranja.

Člankom 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da su osobni podaci svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik“): pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca.

Stavkom 2. članka 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da „obrada” znači svaki postupak ili skup postupaka koji se obavljaju na osobnim podacima ili na skupovima osobnih podataka, bilo automatiziranim bilo neautomatiziranim sredstvima kao što su prikupljanje, bilježenje, organizacija, strukturiranje, pohrana, prilagodba ili izmjena, pronalaženje, obavljanje uvida, uporaba, otkrivanje prijenosom, širenjem ili stavljanjem na raspolaganje na drugi način, usklađivanje ili kombiniranje, ograničavanje, brisanje ili uništavanje. Člankom 6. Opće uredbe o zaštiti podataka utvrđeni su uvjeti zakonitosti obrade osobnih podataka.

Slijedom navedenog, legitimnost obrade podataka utvrđena je člankom 6. stavkom 1. točkom c) Opće uredbe o zaštiti podataka, kojom je propisano kako je obrada zakonita samo ako i u onoj mjeri u kojoj je ispunjeno najmanje jedno od sljedećega: obrada je nužna radi poštovanja pravnih obveza voditelja obrade. U stavku 3. članka 6. Uredbe navodi se kako pravna osnova za obradu iz stavka 1. točaka c) i e) utvrđuje se u: a) pravu Unije; ili b) pravu države članice kojem voditelj obrade podliježe.

Spomenuta zakonitost obrade se u ovom slučaju izvodi iz odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama, koji razrađuje odredbu članka 38. stavka 4. Ustava Republike Hrvatske kojom se jamči pravo na pristup informacijama u posjedu tijela javne vlasti, uvažavajući pritom preduvjet ispravne provedbe testa razmjernosti i javnog interesa u slučaju postojanja ograničenja od pristupa, odnosno u određenim slučajevima primjenjujući odredbu članka 16. stavka 3. navedenog Zakona kada se radi o raspolaganju javnim sredstvima.

Ispitujući zakonitost osporenog rješenja te provodeći test razmjernosti u žalbenom postupku Povjerenik za informiranje je izvršio uvid u informacije koje su predmet ovog postupka te je uzeo u obzir da iste sadrže moguće razloge za ograničenje pristupa informacijama te odredbu članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da ako informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavaka 2. i 3. ovog članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim. Pri navedenom se također imalo u vidu činjenicu da sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama podnositelj zahtjeva koji traži informacije vezano za postupak natječaja u kojem je bio kandidat ima pravo dobiti samo one informacije koje bi se omogućile bilo kojoj trećoj osobi, koja nije bila kandidat u natječajnom postupku, a zbog načela jednakosti propisanog člankom 8. navedenog Zakona.

Vezano za zaštitu osobnih podataka je potrebno naglasiti da kada utvrdimo da je nešto osobni podatak to automatski ne znači da je on i u svakom pojedinom slučaju zaštićen. Stoga je u žalbenom postupku razmotreno da li je žalitelju moguće odobriti djelomičan pristup zatraženim informacijama uz zaštitu određenih osobnih podataka budući da je utvrđeno da bi se davanjem zatraženih podataka u cjelini moglo identificirati određene osobe, odnosno omogućiti pristup njihovim osobnim podacima.

U odnosu na osobne podatke neizabranih kandidata utvrđeno je bi u tom slučaju došlo do povrede zaštićenih interesa fizičkih osoba odnosno do povrede osobnih podataka neovlaštenim korištenjem od strane trećih osoba u svrhu koja nije podudarna sa svrhom s kojom je tijelo javne vlasti prikupilo osobne podatke i moguće zlouporabe tih podataka, te da prevladava potreba zaštite osobnih podataka u odnosu na javni interes i da je navedene podatke potrebno zaštititi.

Nadalje, u odnosu na osobne podatke izabranog kandidata kao što su datum rođenja, osobni identifikacijski broj, adresa prebivališta i broj telefona/mobitela, utvrđeno je bi u tom slučaju došlo do povrede zaštićenih interesa izabranog kandidata odnosno do povrede osobnih podataka neovlaštenim korištenjem od strane trećih osoba u svrhu koja nije podudarna sa svrhom s kojom je tijelo javne vlasti prikupilo osobne podatke i moguće zlouporabe tih podataka, te da prevladava potreba zaštite osobnih podataka u odnosu na javni interes i da je navedene podatke potrebno zaštititi.

U odnosu na ostale podatke izabranog kandidata (ime i prezime, stručna sprema i struka) koji su sadržani u  Rang-listi rezultata ostvarenih na prethodnoj provjeri znanja i sposobnosti kandidata za radno mjesto - pročelnik jedinstvenog upravnog odjela Općine Jakšić KLASA: 112-02/17-01/02, URBROJ: 2177/04-02/17-03 od 22. rujna 2017. godine i Izvješću o provedenom postupku povodom raspisanog Javnog natječaja KLASA: 112-02/17-01/02, URBROJ: 2177/04-02/17-04 od 25. rujna 2017. godine, a uzevši u obzir da će se sredstva za rad izabranog kandidata financirati iz javnih sredstava, Povjerenik za informiranje ističe da javnost ima pravo biti upoznata s činjenicom ispunjava li izabrani kandidat uvjete iz natječaja, što u konkretnom slučaju znači da javnosti ima pravo  biti upoznata s dokumentom iz kojeg će biti vidljivi razlozi koji su doveli do odabira konkretnog kandidata.

Kada je u pitanju Prilog uz Izvješće o provedenom postupku povodom raspisanog Javnog natječaja KLASA: 112-02/17-01/02, URBROJ: 2177/04-02/17-04 od 25. rujna 2017. Godine koji sadrži pitanja i odgovore s obavljenog razgovora (intervjua), u odnosu na izabranog kandidata, kao i u odnosu na  neizabrane kandidate, utvrđeno je da bi u tom slučaju došlo do povrede zaštićenih interesa fizičkih osoba odnosno do povrede osobnih podataka neovlaštenim korištenjem od strane trećih osoba u svrhu koja nije podudarna sa svrhom s kojom je tijelo javne vlasti prikupilo osobne podatke i moguće zlouporabe tih podataka, te da prevladava potreba zaštite osobnih podataka u odnosu na javni interes i da je navedene podatke potrebno zaštititi.

Osim toga, također se ističe da iz spisa predmeta ne proizlazi da su se vodile bilo kakve javne rasprave vezane za osobne podatke koji su dio zatraženih informacija, da se isti ne odnose na pitanje javnog zdravlja, javne sigurnosti ili zaštite okoliša, niti na pitanje raspolaganja javnim sredstvima te nije vjerojatno da bi njihova objava doprinijela javnom interesu u smislu ostvarivanja temeljnih vrijednosti društvenog poretka i specifičnim načelima funkcioniranja tijela javne vlasti (kao što su dobro upravljanje, zakonitost, odgovornost, integritet).

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                                       dr. sc. Zoran Pičuljan