KLASA: UP/II-008-07/19-01/340

URBROJ: 401-01/05-20-4

Zagreb, 30. travnja 2020.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Grada Zaprešića, KLASA: UP/I-008-02/19-01/03, URBROJ: 238/33-03-01/01-19-1 od 11. ožujka 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Grada Zaprešića, KLASA: UP/I-008-02/19-01/03, URBROJ: 238/33-03-01/01-19-1 od 11. ožujka 2019. godine.

 

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslici:

 

-       Zapisnika sa 17. sjednice Vijeća Gradske četvrti Zaprešić centar, održane dana 23. veljače 2018. godine

-       Zapisnika sa 18. sjednice Vijeća Gradske četvrti Zaprešić centar, održane dana 13. ožujka 2018. godine

-       Zapisnika sa 19. sjednice Vijeća Gradske četvrti Zaprešić centar, održane dana 11. travnja 2018. godine

-       Zapisnika sa 20. sjednice Vijeća Gradske četvrti Zaprešić centar, održane dana 6. studenog 2018. godine

-       Zapisnika sa 22. radne sjednice Vijeća Gradske četvrti Sjever, održane dana 7. veljače 2018. godine

-       Zapisnika sa 23. radne sjednice Vijeća Gradske četvrti Sjever, održane dana 7. ožujka 2018. godine

-       Zapisnika sa 24. radne sjednice Vijeća Gradske četvrti Sjever, održane dana 11. travnja 2018. godine

-       Zapisnika sa 25. radne sjednice Vijeća Gradske četvrti Sjever, održane dana 12. rujna 2018. godine

-       Zapisnika sa 18. sjednice Mjesnog odbora Hruševec Kupljenski, održane dana 21. svibnja 2018. godine

-       Zapisnika sa 19. sjednice Mjesnog odbora Hruševec Kupljenski, održane dana 22. studenog 2018. godine

-       Zapisnika sa 3. sastanka Vijeća Mjesnog odbora Kupljenovo, održanog dana 29. ožujka 2018. godine

-       Zapisnika sa 4. sastanka Vijeća Mjesnog odbora Kupljenovo, održanog dana 5. travnja 2018. godine

-       Zapisnika sa 5. sastanka Vijeća Mjesnog odbora Kupljenovo, održanog dana 12. travnja 2018. godine

-       Zapisnika sa 6. sastanka Vijeća Mjesnog odbora Kupljenovo, održanog dana 25. travnja 2018. godine

-       Zapisnika sa 7. sastanka Vijeća Mjesnog odbora Kupljenovo, održanog dana 10. svibnja 2018. godine

-       Zapisnika sa 8. sastanka Vijeća Mjesnog odbora Kupljenovo, održanog dana 29. ožujka 2018. godine

-       Zapisnika sa 22. sjednice Vijeća Mjesnog odbora Pojatno, održane dana 20. siječnja 2018. godine

-       Zapisnika sa 23. sjednice Vijeća Mjesnog odbora Pojatno, održane dana 2. travnja 2018. godine

-       Zapisnika sa 24. sjednice Vijeća Mjesnog odbora Pojatno, održane dana 20. svibnja 2018. godine

-       Zapisnika sa 25. sjednice Vijeća Mjesnog odbora Pojatno, održane dana 18. kolovoza 2018. godine

-       Zapisnika sa 26. sjednice Vijeća Mjesnog odbora Pojatno, održane dana 25. listopada 2018. godine

-       Zapisnika sa 32. sjednice Vijeća Mjesnog odbora Šibica, održane dana  6. veljače 2018. godine

-       Zapisnika sa 33. sjednice Vijeća Mjesnog odbora Šibica

-       Zapisnika sa 34. sjednice Vijeća Mjesnog odbora Šibica, održane dana  17. travnja 2018. godine

-       Zapisnika sa 37. sjednice Vijeća Mjesnog odbora Šibica, održane dana  4. rujna 2018. godine

-       Zapisnika sa 17. sjednice Vijeća Mjesnog odbora Jablanovec, održane dana 19. veljače 2018. godine

-       Zapisnika sa 18. sjednice Vijeća Mjesnog odbora Jablanovec, održane dana 21. veljače 2018. godine

-       Zapisnika sa 19. sjednice Vijeća Mjesnog odbora Jablanovec, održane dana 12. ožujka 2018. godine

-       Zapisnika sa 20. sjednice Vijeća Mjesnog odbora Jablanovec, održane dana 9. travnja 2018. godine

-       Zapisnika sa 21. sjednice Vijeća Mjesnog odbora Jablanovec, održane dana 14. svibnja 2018. godine

 

3.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici:

 

-       Zapisnika sa 16. sjednice Vijeća Gradske četvrti Zaprešić centar, održane dana 7. veljače 2018. godine, na način da se na Zapisniku prekrije ime i prezime te adresa gosta na sjednici, te se u tom dijelu žalba odbija

-       Zapisnika sa 21. sjednice Vijeća Gradske četvrti Zaprešić centar – TEMATSKA SJEDNICA, održane dana 12. prosinca 2018. godine, na način da se na Zapisniku prekriju imena i prezimena gostiju na sjednici, te se u tom dijelu žalba odbija

-       Zapisnika sa sjednice Vijeća Mjesnog odbora Ivanec, održane dana 11. travnja 2018. godine, na način da se na Zapisniku prekriju imena i prezimena fizičkih osoba koje nisu članovi Vijeća, te se u tom dijelu žalba odbija

-       Zapisnika sa sjednice Vijeća Mjesnog odbora Ivanec, održane dana 26. listopada 2018. godine, na način da se na Zapisniku prekrije ime i prezime fizičke osobe koja nije član Vijeća, te se u tom dijelu žalba odbija

 

4.    Nalaže se Gradu Zaprešiću da postupi sukladno točki 2. i 3. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

 

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Pobijanim rješenjem Grada Zaprešića odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica)  kojim su zatraženi zapisnici sa sjednica vijeća gradskih četvrti i mjesnih odbora na području grada Zaprešića u 2018. godini. Zahtjev je odbijen temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer žaliteljica zloupotrebljava pravo na pristup informacijama.

Žaliteljica je  na pobijano rješenje pravovremeno izjavila žalbu, u kojoj u bitnom navodi kako smatra da temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama ima pravo na uvid u rad lokalne samouprave, stoga predlaže da se njezina žalba uvaži.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 24. veljače 2019. godine zatražila od Grada Zaprešića zapisnike sa sjednica vijeća gradskih četvrti i mjesnih odbora na području grada Zaprešića u 2018. godini.

U obrazloženju rješenja kojim se odbija žaliteljičin zahtjev za pristup informacijama Grad Zaprešić navodi kako je žaliteljica u 2018. i 2019. godini podnijela velik broj zahtjeva, tražeći velik broj informacija, čime dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti, ali i navodi kako smatra kako će žaliteljica navedene informacije koristiti u svrhu diskreditiranja demokratski izabranih tijela mjesne samouprave Grada Zaprešića.

S obzirom na pravni temelj odbijanja zahtjeva, u žalbenom je postupku razmatrana odredba članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako jedan ili više međusobno povezanih podnositelja putem jednog ili više funkcionalno povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, a osobito kada zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija ili zahtjeva kojima se traži velik broj informacija dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti.

Naime, člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine broj: 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14. - pročišćeni tekst) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom. Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona, a ograničenja su propisana člankom 15. navedenog Zakona.

S obzirom na citirane ustavne i zakonske odredbe, potrebno  je istaknuti kako je cilj Zakona o pravu na pristup informacijama omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama u skladu s načelima otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

U tom je smislu tijelo javne vlasti dužno u rješenju kojim uskraćuje pristup informacijama dati jasne, nedvosmislene i činjenično utemeljene argumente kojima se podupiru razlozi uskrate prava na pristup informacijama, s obzirom na to da onemogućavanje pristupa informaciji predstavlja iznimku od navedenog zakonskog cilja.

Prema sudu Povjerenika za informiranje, Grad Zaprešić nije utvrdio činjenično stanje i prezentirao okolnosti na način iz kojeg bi se moglo zaključiti da žaliteljica zlorabi pravo na pristup informacijama, odnosno da bi udovoljavanje njezinim zahtjevima opteretilo rad i redovito funkcioniranje tijela javne vlasti.

Ako u konkretnom slučaju procjenjujemo žaliteljičinu namjeru da zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, trebali bi razmotriti njezin interes za informacijama koje traži i relevantnost zatraženih informacija za širu zajednicu, učestalost podnošenja zahtjeva prema tijelu javne vlasti i način obraćanja prema tijelu,  opseg zatraženih informacija i moguće opterećenje koje bi tijelo javne vlasti imalo prilikom omogućavanja pristupa informaciji.

Slijedom navedenog, razmatrajući interes žaliteljice za traženom informacijom u konkretnom slučaju, ali i u drugim povezanim zahtjevima i pitanjima, budući da se razmatra pitanje zloupotrebe prava, vidljivo je kako žaliteljica traži informacije koje se uglavnom odnose na zakonitost djelovanja i trošenja javnih, proračunskih, sredstava Grada Zaprešića.

Takav tip informacija ulazi u krug informacija za koje postoji javni interes za njihovim dobivanjem, koje nisu trivijalne i čije traženje potiče jačanje odgovornosti rada tijela javne vlasti  i njihovu usklađenost za propisima, te posljedično jača povjerenje građana u vladavinu prava.

S obzirom na navedeno, potrebno je ukazati na odredbu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, koja propisuje kako su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Također se ističe da je Grad Zaprešić u određenom opsegu bio dužan i proaktivno, na svojim internetskim stranicama objavljivati informacije iz članka 10. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Naime, člankom 10. stavkom 1. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kako su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati godišnje planove, programe, strategije, upute, izvješća o radu, financijska izvješća i druge odgovarajuće dokumente koji se odnose na područje rada tijela javne vlasti, dok je točkom 12. propisano da su na isti način obvezna objavljivati zaključke sa službenih sjednica tijela javne vlasti i službene dokumente usvojene na tim sjednicama te informacije o radu formalnih radnih tijela iz njihove nadležnosti na kojima se odlučuje o pravima i interesima korisnika.

Slijedom navedenog, citirana zakonska odredba članaka 10. stavka 1. točke 4.  i točke 12. Zakona o pravu na pristup informacijama predstavlja kogentnu pravnu normu, tako da je u prvostupanjskom postupku, barem u dijelu zahtjeva, bilo izlišno razmatranje zakonske odredbe koja definira zloupotrebu prava na pristup informacijama, s obzirom da je tijelo javne vlasti navedenu informaciju već trebalo imati proaktivno objavljenu na svojim internetskim stranicama.

Osim toga,  Grad Zaprešiću pobijanom rješenju također nije uspio dokazati niti subjektivnu niti objektivnu sastavnicu zloupotrebe prava na pristup informacijama, odnosno nije uspio dokazati da žaliteljica očito zloupotrebljava svoje pravo, niti da je tijelo javne vlasti posebno opterećeno i da zbog žaliteljičinih zahtjeva trpi redovita djelatnost i normalno funkcioniranje tijela javne vlasti.

Nadalje, Grad Zaprešić  u pobijanom rješenju nije uspio dokazati malicioznost žaliteljice prilikom podnošenja zahtjeva, niti njezinu namjeru da šikanira tijelo javne vlasti. Njezini zahtjevi ujedno nisu zlonamjerno intonirani, niti sadrže pejorativan diskurs. Gledano sa pozicije podnositeljice zahtjeva u obraćanju prema tijelu javne vlasti, predmetni zahtjevi su u skladu sa načelom međusobnog poštovanja i suradnje, propisanog člankom 9.a Zakona o pravu na pristup informacijama.

S obzirom na djelokrug poslova lokalne samouprave, usku povezanost sa lokalnim stanovništvom te odgovornost prema građanima i financiranje proračunskim  sredstvima, neopravdano je nazvati žaliteljičine zahtjeve zloupotrebom prava.

Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“, broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13, 137/15, 123/17, 98/19) u članku 19. stavku 1. propisuje da općine i gradovi u svom samoupravnom djelokrugu obavljaju poslove lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana, a koji nisu Ustavom ili zakonom dodijeljeni državnim tijelima i to osobito poslove koji se odnose na uređenje naselja i stanovanje, prostorno i urbanističko planiranje, komunalno gospodarstvo, brigu o djeci, socijalnu skrb, primarnu zdravstvenu zaštitu, odgoj i osnovno obrazovanje, kulturu, tjelesnu kulturu i šport, zaštitu potrošača, zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša, protupožarnu i civilnu zaštitu, promet na svom području te ostale poslove sukladno posebnim zakonima.

Razmatrajući žaliteljičine zahtjeve, vidljivo je da se oni  uglavnom odnose na pobrojane poslove, dakle na poslove koji su od velikog općeg, odnosno javnog interesa.

Razmatrajući sadržaj i količinu žaliteljičinih zahtjeva za pristup informacijama, uvidom u Upisnik o zahtjevima za pristup informacijama Grada Zaprešića za 2018. i 2019. godinu, u žalbenom je postupku utvrđeno kako je žaliteljica u imala u 2018. godini 16, a u 2019. godini 14 zahtjeva za pristup informacijama.

Predmetni  zahtjevi su određeni, jasni, tiču se javnog interesa, potrošnje proračunskih sredstava i usluga koje lokalna samouprava pruža građanima, nisu prekomjerni i neozbiljni te ne ugrožavaju ostvarivanje prava drugih građana.

Pravo na pristup informacijama je Ustavom RH zajamčeno temeljno ljudsko pravo i pogrešno je konstatirati da se ispunjavanjem žaliteljičinih zahtjeva za pristup informacijama daje žaliteljici mogućnost da diskreditira  demokratski izabrana tijela mjesne samouprave Grada Zaprešića.

Lokalna samouprava djeluje u javnom interesu i transparentno, stoga njezin rad treba biti javno izložen i  kritiziran, a za svaku neosnovanu i lažnu kritiku postoje kaznena djela protiv časti i ugleda.

S druge strane, dostavom podataka o fizičkim osobama koje nisu članovi vijeća, došlo bi do nepotrebnog otkrivanja zaštićenih osobnih podataka fizičkih osoba, što bi predstavljalo davanje osobnih podataka u prekomjernom opsegu.

Osim toga, također se ističe da iz spisa predmeta ne proizlazi da su se vodile bilo kakve javne rasprave vezane za osobne podatke koji su dio zatražene informacije, da se isti ne odnosi na pitanje javnog zdravlja, javne sigurnosti ili zaštite okoliša, niti na pitanje raspolaganja javnim sredstvima te nije vjerojatno da bi objava osobnih podataka fizičkih osoba doprinijela javnom interesu u smislu ostvarivanja temeljnih vrijednosti društvenog poretka i specifičnim načelima funkcioniranja tijela javne vlasti (kao što su dobro upravljanje, zakonitost, odgovornost, integritet).

Člankom 15. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavaka 2. i 3. ovoga članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim, stoga u odnosu na osobne podatke iz točke 3. izreke ovog rješenja, Povjerenik za informiranje smatra da je iste potrebno zaštititi, te je u tom dijelu žaliteljev zahtjev neosnovan, dok se u preostalom dijelu informacija može omogućiti žalitelju.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09), u vezi s člankom 25. stavkom 7. te člankom 15. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, riješiti kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                                       dr. sc. Zoran Pičuljan