KLASA: UP/II-008-07/19-01/610

URBROJ: 401-01/10-20-9

Zagreb, 30. prosinca 2020. godine

            

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Ministarstva financija, KLASA: UP/I-032-01/18-01/42, URBROJ: 513-03-01-18-1 od 24. svibnja 2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Ministarstva financija, KLASA: UP/I-032-01/18-01/42, URBROJ: 513-03-01-18-1 od 24. svibnja 2018. godine.

2.    Predmet se vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ......... (dalje u tekstu: žalitelj), kojim je tražio informaciju o izabranoj ponudu ponuđača Morgan Stanley konzorcija, temeljem članka 15. stavka 2. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tražena informacija predstavlja poslovnu tajnu, te temeljem članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer prvostupanjsko tijelo smatra da bi omogućavanje pristupa traženoj informaciji moglo onemogućiti učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je uložio u kojoj u bitnom ističe što je bilo predmet njegova zahtjeva za pristup informacijama. Navodi da mu nije poznata metodologija testa razmjernosti i javnog interesa, ali da postoji javni interes o temi otkupa dionica MOL-a. Ističe da ne vidi razloga proglašavati odabranu ponudu poslovnom tajnom, iz razloga što je ponuda već odabrana, pa porezni obveznici imaju pravo saznati na što se troši njihov novac. Ističe da malo ljudi ima znanja u konkretnom predmetu te da se skrivanje i netransparentnost moraju isključiti. Predlaže da se žalba prihvati.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 12. travnja 2018. godine od Vlade Republike Hrvatske tražio izabranu ponudu ponuđača Morgan Stanley konzorcija.

Daljnjim uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je Vlada Republike Hrvatske dopisom, KLASA: 008-01/18-07/38, URBROJ: 50302/28-18-2 od 20. travnja 2018. godine predmetni zahtjevu ustupila na rješavanje Ministarstvu financija.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Sukladno članku 6. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije su dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Prema članku 15. stavku 2. točki 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji, ako je informacija poslovna ili profesionalna tajna.

Sukladno članku 15. stavku 3. točki 1. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako postoje osnove sumnje da bi njezino objavljivanje onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka, izvršenje sudske odluke ili kazne.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Iz pobijanog rješenja u bitnom proizlazi da prvostupanjsko tijelo smatra da se pristup informaciji može ograničiti sukladno odredbama članka 15. stavka 2. točke 2. i članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama

Iz zapisnika sa sastanka Radne grupe za provođenje testa razmjernosti i javnog interesa, KLASA: 450-02/18-01/19, URBROJ: 513-06-01-18-3 od 11. svibnja 2018. godine u bitnom proizlazi da je Vlada Republike Hrvatske na svojoj 53. sjednici održanoj 24. kolovoza 2017. godine donijela Zaključak o provedbi odabira investicijskog savjetnika u transakciji mogućeg otkupa dionica koje drži Mol Hungarian Oil&Gas PLC u INA-Industrija nafte d.d. Dalje se navodi da je poziv za podnošenje ponuda poslan na adrese ukupno osamnaest potencijalnih renomiranih međunarodnih investicijskih savjetnika, nakon čega su predstavnici Ministarstva financija i Ministarstva zaštite okoliša i energetike analizirali ponude sukladno kriterijima navedenim u pozivu za podnošenje ponuda. Slijedom provedenog postupka, Savjet za pregovore s Mol Hungarian i Oil&Gas Company PLC vezano za mogući otkup dionica INA-Industrija nafte je na svojoj sjednici dana 4. travnja 2018. godine donio preporuku o odabiru konzorcija koji čine Morgan Stanley, Intesa Sanpaolo Group i Privredna banka Zagreb kao investicijskog savjetnika, zato što članovi konzorcija imaju recentno i relevantno institucionalno i osobno iskustvo u analizi poslovanja INA-Industrija nafte d.d.

Navedenu argumentaciju prvostupanjskog tijela za sada nije moguće prihvatiti iz sljedećih razloga.

Dopisom Povjerenika za informiranje, KLASA: 008-04/18-01/339, URBROJ: 401-01/10-18-3 od 6. lipnja 2020. godine, temeljem odredbe članka 25. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama od prvostupanjskog tijela zatražena je dostava informacije koja je predmet postupka, kao i detaljno obrazloženje o kakvom se pravno uređenom postupku vodi, dokaz da je isti u tijeku, odnosno zbog čega bi omogućavanje pristupa traženoj informaciji moglo utjecati na neovisno i nepristrano vođenje postupku.

Iz očitovanja prvostupanjskog tijela Povjereniku za informiranje (elektronička poruka 13. lipnja 2018. godine) u bitnom proizlazi da se u konkretnom slučaju radi o kompleksnim odnosima Vlade Republike Hrvatske i odabranog konzorcija, iz kojeg razloga je u postupak uključen vanjski pravni tim koji bi imao odgovornost za ugovorne odnose između Vlade Republike Hrvatske i odabranog konzorcija. Također se navodi da će Vlada Republike Hrvatske, nakon što bude usuglašen tekst ugovora, donijeti odluku o davanju suglasnosti ministrima za potpisivanje ugovora.

Dopisom Povjerenika za informiranje, KLASA: 008-04/18-01/339, URBROJ: 401-01/10-18-5 od 28. lipnja 2018. godine od prvostupanjskog tijela ponovna je zatražena dostava informacije koja je predmet postupka, uz napomenu da je predmet zahtjeva žalitelja ponuda izabranog ponuditelja, a ne sklopljeni ugovor.

Elektroničkom porukom od 3. srpnja 2018. godine prvostupanjsko tijelo je obavijestilo Povjerenika za informiranje da je ponuda odabranog ponuditelja označena oznakom „private and confidential“, te da se uvid u ponudu može omogućiti samo osobnim dolaskom, a da će spis predmeta biti poslan poštom.

Dopisom Povjerenika za informiranje, KLASA: UP/II-008-07/19-01/610, URBROJ: 401-01/04-20-6 od 5. listopada 2020. godine od prvostupanjskog tijela je zatražena dostava spisa predmeta, kao i kontakt osobe radi dogovora za uvid u informaciju koja je predmet postupka u prostorijama prvostupanjskog tijela.

Osim toga, dopisom Povjerenika za informiranje, KLASA: UP/II-008-07/19-01/610, URBROJ: 401-01/04-20-8 od 16. listopada 2020. godine ponovno je zatražen termin uvida u informacije koje su predmet postupka, odnosno dostava preslika istih, a kako bi se okončao postupak.

Dakle, kako prvostupanjsko tijelo nije Povjereniku za informiranje dostavilo informaciju koja je predmet postupka, Povjerenik za informiranje za sada ne može ispitati predstavlja li zatražena informacija poslovnu tajnu.

Sukladno članku 34. Zakona o tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 79/07) propisano je da stupanjem na snagu navedenog Zakona prestaju važiti odredbe Zakona o zaštiti tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 108/96), osim odredbi navedenih u glavi 8. i 9. istog zakona.

Odredbom članka 19. stavka 1. Zakona o zaštiti tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 108/96.) propisano je da poslovnu tajnu predstavljaju podaci koji su kao poslovna tajna određeni zakonom, drugim propisom ili općim aktom trgovačkog društva, ustanove ili druge pravne osobe, a koji predstavljaju proizvodnu tajnu, rezultate istraživačkog ili konstrukcijskog rada te druge podatke zbog čijeg bi priopćavanja neovlaštenoj osobi mogle nastupiti štetne posljedice za njezine gospodarske interese. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da se općim aktom ne može odrediti da se svi podaci koji se odnose na poslovanje pravne osobe smatraju poslovnom tajnom niti se poslovnom tajnom mogu odrediti podaci čije priopćavanje nije razložno protivno interesima te pravne osobe. 

Osim toga, Povjerenik za informiranje za sada ne može ispitati niti primjenu članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što spisu predmeta ne prileže dokumenti iz kojeg bi se mogao utvrditi tijek postupka, a koji je opisan u zapisniku o provedbi testa razmjernosti od 11. svibnja 2018. godine.

Slijedom navedenog, Povjerenik za informiranje nije mogao utvrditi o kojem pravno uređenom postupku je riječ, odnosno prema kojem propisu ili pravilima je vođen postupak izbora konzorcija, odnosno je li isto vidljivo iz poziva za dostavu ponuda potencijalnim investitorima, koji nije dostavljen Povjereniku za informiranje.

Dakle, temeljem članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) trebalo je poništiti prvostupanjsko rješenje i predmet vratiti prvostupanjskom tijelu, posebno imajući u vidu da Povjerenik za informiranje nije mogao sam riješiti ovu upravnu stvar jer mu nije omogućen uvid u informacije koje su predmet postupka.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te ih prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar, posebno uzimajući u obzir primjedbe drugostupanjskog tijela iz ovog rješenja.       

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:

Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                            POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                                        dr. sc. Zoran Pičuljan