KLASA: UP/II-008-07/20-01/966

URBROJ: 401-01/05-20-2

Zagreb, 1. prosinca 2020.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe trgovačkog društva ......... izjavljene protiv rješenja Općine Ivankovo, KLASA: UP/I-008-02/20-01/05, URBROJ: 2188/03-03/2-20-1 od 8. srpnja 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Općine Ivankovo, KLASA: UP/I-008-02/20-01/05, URBROJ: 2188/03-03/2-20-1 od 8. srpnja 2020. godine.

2.    Obavještava se ......... da je Zapisnik sa 33. sjednice Općinskog vijeća Općine Ivankovo javno dostupan i objavljen putem internetske stranice tijela javne vlasti na poveznici:

http://www.opcina-ivankovo.hr/wp-content/uploads/2017/09/Zapisnik-33.-sjednice-Op%C4%87inskog-vije%C4%87a-20.-lipnja-2020..pdf.

 

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Pobijanim rješenjem Općine Ivankovo odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj)  kojim je zatražen Zapisnik sa 33. sjednice Općinskog vijeća Općine Ivankovo. Zahtjev je odbijen temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer žalitelj zloupotrebljava pravo na pristup informacijama.

Žalitelj je  na pobijano rješenje pravovremeno izjavio žalbu, u kojoj ističe kako je ovo prvi njegov zahtjev za pristup informacijama, a podnesen je jer tijelo javne vlasti ne objavljuje na svojim internetskim stranicama traženi podatak. Naglašava kako tijelo javne vlasti pobijanim rješenjem pokušava skrenuti pozornost sa činjenice da Općina Ivankovo ne objavljuje pravovremeno informacije ili ih ne objavljuje uopće, čime je onemogućena kontrola zakonitosti rada  Općine. Navodi kako su zatražene informacije od interesa za svakog odgovornog poljoprivrednog proizvođača, kao i žitelja na području Općine Ivankovo, jer  se upućenim zahtjevima traži odgovorno i transparentno vođenje lokalnih politika i odgovornost dužnosnika za iste. Predlaže da se njegov zahtjev uvaži.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 23. lipnja 2020. godine zatražio od Općine Ivankovo Zapisnik sa 33. sjednice Općinskog vijeća Općine Ivankovo koja se održala 20. lipnja 2020. godine.

Žalba je osnovana.

U obrazloženju rješenja kojim se odbija žaliteljev zahtjev za pristup informacijama Općina Ivankovo kronološki nabraja sve žaliteljeve zahtjeve te ističe kako žalitelj zajedno sa povezanim podnositeljima svojim zahtjevima opterećuje rad i redovito funkcioniranje tijela javne vlasti, kao što  podneseni zahtjevi uzrokuju zastoje i usporavaju rad te tako dovode i do ograničavanja ostvarivanja prava drugih korisnika. Naglašava kako su zahtjevi često neodređeni i neselektivni.

S obzirom na pravni temelj odbijanja zahtjeva, u žalbenom je postupku razmatrana odredba članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako jedan ili više međusobno povezanih podnositelja putem jednog ili više funkcionalno povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, a osobito kada zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija ili zahtjeva kojima se traži velik broj informacija dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti.

Prema članku 38. stavku 4. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine broj: 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14. - pročišćeni tekst) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom. Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona, a ograničenja su propisana člankom 15. navedenog Zakona.

S obzirom na citirane ustavne i zakonske odredbe, potrebno  je istaknuti kako je cilj Zakona o pravu na pristup informacijama omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama u skladu s načelima otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

U tom je smislu tijelo javne vlasti dužno u rješenju kojim uskraćuje pristup informacijama dati jasne, nedvosmislene i činjenično utemeljene argumente kojima se podupiru razlozi uskrate prava na pristup informacijama, s obzirom na to da onemogućavanje pristupa informaciji predstavlja iznimku od navedenog zakonskog cilja.

Prema sudu Povjerenika za informiranje, Općina Ivankovo nije utvrdila činjenično stanje i prezentirala okolnosti na način iz kojeg bi se moglo zaključiti da žalitelj zlorabi pravo na pristup informacijama, odnosno da bi udovoljavanje njegovim zahtjevima opteretilo rad i redovito funkcioniranje tijela javne vlasti.

Ako u konkretnom slučaju procjenjujemo žaliteljevu namjeru da zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, trebali bi razmotriti njegov interes za informacijama koje traži i relevantnost zatraženih informacija za širu zajednicu, učestalost podnošenja zahtjeva prema tijelu javne vlasti i način obraćanja prema tijelu,  opseg zatraženih informacija i moguće opterećenje koje bi tijelo javne vlasti imalo prilikom omogućavanja pristupa informaciji.

Slijedom navedenog, razmatrajući  interes žalitelja za traženom informacijom u konkretnom slučaju, ali i u drugim povezanim zahtjevima i pitanjima, budući da se razmatra pitanje zloupotrebe prava, vidljivo je kako  žalitelj traži informacije koje se uglavnom odnose na zakonitost djelovanja i trošenja javnih, proračunskih, sredstava Općine Ivankovo.

Takav tip informacija ulazi u krug informacija za koje postoji javni interes za njihovim dobivanjem, koje nisu trivijalne i čije traženje potiče jačanje odgovornosti rada tijela javne vlasti  i njihovu usklađenost za propisima, te posljedično jača povjerenje građana u vladavinu prava.

Osim toga,  Općina Ivankovo u  pobijanom rješenju također nije uspjela dokazati niti subjektivnu niti objektivnu sastavnicu zloupotrebe prava na pristup informacijama, odnosno nije uspjela dokazati da žalitelj očito zloupotrebljava svoje pravo, niti da je tijelo javne vlasti posebno opterećeno i da zbog žalitelj zahtjeva trpi redovita djelatnost i normalno funkcioniranje tijela javne vlasti.

Nadalje, Općina Ivankovo u pobijanom rješenju nije uspjela dokazati malicioznost žalitelja prilikom podnošenja zahtjeva, niti njegovu namjeru da šikanira tijelo javne vlasti.  Njegovi zahtjevi ujedno nisu zlonamjerno intonirani, niti sadrže pejorativan diskurs. Gledano sa pozicije podnositelja zahtjeva u obraćanju prema tijelu javne vlasti, predmetni zahtjevi su u skladu sa načelom međusobnog poštovanja i suradnje, propisanog člankom 9.a Zakona o pravu na pristup informacijama.

S obzirom na djelokrug poslova lokalne samouprave, usku povezanost sa lokalnim stanovništvom te odgovornost prema građanima i financiranje proračunskim  sredstvima, neopravdano je nazvati žaliteljeve zahtjeve zloupotrebom prava.

Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“, broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13, 137/15, 123/17, 98/19) u članku 19. stavku 1. propisuje da općine i gradovi u svom samoupravnom djelokrugu obavljaju poslove lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana, a koji nisu Ustavom ili zakonom dodijeljeni državnim tijelima i to osobito poslove koji se odnose na uređenje naselja i stanovanje, prostorno i urbanističko planiranje, komunalno gospodarstvo, brigu o djeci, socijalnu skrb, primarnu zdravstvenu zaštitu, odgoj i osnovno obrazovanje, kulturu, tjelesnu kulturu i šport, zaštitu potrošača, zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša, protupožarnu i civilnu zaštitu, promet na svom području te ostale poslove sukladno posebnim zakonima.

Razmatrajući žaliteljeve zahtjeve, vidljivo je da se oni  uglavnom odnose na pobrojane poslove, dakle na poslove koji su od velikog općeg, odnosno javnog interesa.

Razmatrajući sadržaj i količinu žaliteljevih zahtjeva za pristup informacijama, uvidom u Upisnik o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija  Općine Ivankovo za 2020.  godinu, u žalbenom je postupku utvrđeno kako je žalitelj podnio 17 zahtjeva za pristup informacijama, što se nikako ne može nazvati „enormnim“ opterećivanjem, s obzirom da su predmetni  zahtjevi određeni, jasni, tiču se javnog interesa, neki se odnose na potrošnju proračunskih sredstava, nisu prekomjerni i neozbiljni te ne ugrožavaju ostvarivanje prava drugih građana.

Za one zahtjeve kojima se traže informacije na kojima prema tijelu javne vlasti postoji ograničenje, tijelo javne vlasti je trebalo postupiti sukladno zakonskim odredbama te nakon identificiranja ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, a nakon provedenog testa razmjernosti i javnog interesa, djelomično ili u cijelosti uskratiti pristup zatraženoj informaciji.

Lokalna samouprava djeluje u javnom interesu i transparentno, stoga njezin rad treba biti javno izložen i  kritiziran te građani trebaju propitivati moguće nezakonitosti u njezinom radu, pogotovo ako im se pravovremeno ne omogućava pristup informacijama.

Ističe da je Općina Ivankovo u određenom opsegu trebala i proaktivno, ali pravovremeno, na svojim internetskim stranicama objavljivati informacije iz članka 10. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Naime, člankom 10. stavkom 1. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kako su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati godišnje planove, programe, strategije, upute, izvješća o radu, financijska izvješća i druge odgovarajuće dokumente koji se odnose na područje rada tijela javne vlasti, dok je točkom 12. propisano da su na isti način obvezna objavljivati zaključke sa službenih sjednica tijela javne vlasti i službene dokumente usvojene na tim sjednicama te informacije o radu formalnih radnih tijela iz njihove nadležnosti na kojima se odlučuje o pravima i interesima korisnika.

Iako članak 10. stavak 1. Zakona o pravu na pristup informacijama ne navodi izričito proaktivnu objavu zapisnika, ona je implicirana njezinom točkom 4., jer predstavlja izvješće o radu tijela javne vlasti, dok točka 12. obuhvaća objavu zaključaka i službenih dokumenata usvojenih na sjednicama, dakle ne isključuje cjeloviti zapisnik, već samo naglašava bitne dijelove održane sjednice.

Nadalje, upućuje se na  Smjernice Povjerenika za informiranje za provedbu članka 12. Zakona o pravu na pristup informacijama – Javnost rada, te Dodatne smjernice za proaktivnu / pravovremenu objavu dnevnih redova sjednica i zaključaka / zapisnika te mogućnosti prisustvovanja na njima, te napominjemo da, što se tiče obveze objave zaključaka (ili po preporuci Povjerenika, zapisnika sa sjednica), tijela trebaju i njih objaviti pravovremeno, u skladu s načelom iz članka 7. Zakona, u razumnom roku nakon održane sjednice.

Naime, objava verificiranih zapisnika ili prijedloga zapisnika u sklopu prve točke dnevnog reda prilikom najave sljedeće sjednice na kojoj se zapisnik s prethodne sjednice usvaja, a što je najučestalija praksa uočena na internetskim stranicama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, iz perspektive korisnika ne predstavlja pravodobnu i ažurnu informaciju, budući da je često riječ o vremenskom razdoblju od nekoliko mjeseci te se time ne ispunjava svrha ostvarivanja transparentnosti u radu i odlučivanju.

Zakonska obveza pravovremene objave zaključaka sa sjednica može se smatrati ispunjenom i u slučaju objave neverificiranog zapisnika (uz napomenu da je riječ o neverificiranom zapisniku), također u razumnom roku nakon održavanja sjednice, a nakon održavanja sljedeće sjednice, odnosno nakon usvajanja/verifikacije zapisnika s prethodne, da se odmah objavi i verificirani zapisnik.

Prema članku 117. stavku 1. točki 4. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) propisano je kako će  drugostupanjsko tijelo poništiti rješenje i samo riješiti stvar ako utvrdi  da je pogrešno primijenjen pravni propis na temelju kojega se rješava stvar.

Razmatrajući žaliteljev zahtjev, u žalbenom je postupku utvrđeno kako je zatražena informacija objavljena na internetskoj stranici Općine Ivankovo, na poveznici  http://www.opcina-ivankovo.hr/wp-content/uploads/2017/09/Zapisnik-33.-sjednice-Op%C4%87inskog-vije%C4%87a-20.-lipnja-2020..pdf.

Odredbom članka 23. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu kad obavještava korisnika da je informacija javno objavljena, stoga je Povjerenik za informiranje na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučio kao u izreci rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

   POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

dr. sc. Zoran Pičuljan