KLASA: UP/II-008-07/20-01/831

URBROJ: 401-01/03-20-2

Zagreb, 16. studenog 2020.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine", broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe Udruge „Varaždin bez smeća", zastupane po ........., izjavljene protiv rješenja Grada Varaždina, KLASA: UP/l-008-02/20-01/6, URBROJ: 2186/01- 04/16-20-2 od 23. lipnja 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba Udruge „Varaždin bez smeća", izjavljena protiv rješenja Grada Varaždina, KLASA: UP/l-008-02/20-01/6, URBROJ: 2186/01-04/16-20-2 od 23. lipnja 2020. godine, kao neosnovana.

Obrazloženje

 

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev za pristup informacijama Udruge „Varaždin bez smeća", zastupane po ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 13. svibnja 2020. godine, kojim je od Grada Varaždina zatražio informaciju o imenima i prezimenima 11 osoba koje su zadužene za kreiranje sadržaja na Facebook stranici Grada Varaždina. Predmetni zahtjev odbačen je temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tijelo javne vlasti ne posjeduje izrađene informacije iz zahtjeva.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome referira na obavijest od 26. svibnja 2020. godine koju je prethodno zaprimio od navedenog tijela javne vlasti povodom svog predmetnog zahtjeva, a iz koje smatra kako se eventualno može zaključiti da pravo objavljivanja sadržaja na Facebook stranici Grada Varaždina imaju gradonačelnik, njegovi zamjenici te privremeni pročelnik Upravnog odjela za poslove gradonačelnika i gradskog vijeća, no da nije moguće zaključiti bi druge osobe bile ovlaštene za objavljivanje navedenog sadržaja. Smatra da informacija mora biti razumljiva prosječnom građaninu te da se bez navedenoga ne ostvaruje smisao Zakona o pravu na pristup informacijama. Nadalje, smatra da Facebook stranicu Grada Varaždina mogu uređivati osobe kojima je ta ovlast dodijeljena od strane "vlasnika" stranice te da je u provedenom postupku u kojem je navedeno tijelo javne vlasti utvrđivalo posjeduje li traženu informaciju, gradonačelnik ili neki od njegovih zamjenika te privremeni pročelnik jednostavno mogao ući na navedenu stranicu i pogledati koje su osobe upisane kao kreatori sadržaja. Ističe da ta informacija postoji u sustavu Facebook stranice Grada Varaždina i da je ista dostupna najmanje gradonačelniku kao osobi koja je ovlaštena kreirati sadržaj temeljem propisa na koje se sam poziva. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je kako je žalitelj dana 13. svibnja 2020. godine Gradu Varaždinu, kao tijelu javne vlasti, podnio zahtjev za pristup informacijama kojim je zatražio sljedeće informacije: „Imena osoba kojima su dodijeljene uloge stvaranja sadržaja na Facebook stranici „Grad Varaždin" na dan 13. svibnja 2020. godine te informacije kojoj osobi je dodijeljena koja uloga. To uključuje administratore, urednike i sve ostale uloge koje omogućavaju kreiranje sadržaja, moderiranje i bilo koje druge radnje na Facebook stranici „Grad Varaždin".

Također je utvrđeno da je povodom navedenog zahtjeva Grad Varaždin dostavio žalitelju obavijest KLASA: 008-02/20-01/25, URBROJ: 2186/01-04/16-20-2 od 26. svibnja 2020. godine o tome da su tražene informacije javno objavljene, a protiv koje je žalitelj izjavio žalbu, s obzirom da ista nije sadržavala konkretne informacije, niti su se iste mogle pronaći pretragom poveznica koje su navedene u citiranoj obavijesti.

Nadalje, utvrđeno je da je žalitelj protiv navedene obavijesti Grada Varaždina izjavio žalbu Povjereniku za informiranje, a povodom koje je navedenom tijelu javne vlasti upućen dopis Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/20-01/358, URBROJ: 401-01/06-20-2 od 15. lipnja 2020. godine, kojim je zatraženo očitovanje o tome da li su tražene informacije iz predmetnog zahtjeva objavljene ili ne, odnosno ukoliko iste nisu objavljene, da tijelo javne vlasti riješi predmetni zahtjev sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Daljnjim uvidom u obrazloženje osporenog rješenja utvrđeno je da se u istom u bitnome navodi kako je u provedenom postupku utvrđeno da Grad Varaždin ne posjeduje dokument, zapis, dosje, registar (rješenje, odluku, nalog, zaključak) kojim imenom i prezimenom ovlašćuje osobu (ili osobe) za kreiranje sadržaja Facebook stranice Grada Varaždina, niti vodi evidenciju o osobama koje objavljuju sadržaj na navedenoj stranici. Također, ukazuje se da navedeno ovlaštenje proizlazi isključivo iz zakonom i Statutom Grada Varaždina određenih nadležnosti dužnosnika te iz obveza u obavljanju poslova i zadataka radnih mjesta na koje su službenici raspoređeni, a što je javno objavljeno i o čemu je žalitelj obaviješten dopisom KLASA: 008-02/20-01/25, URBROJ: 2186/01-04/16-20-2 od 26. svibnja 2020. godine.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako je "informacija" svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili uvezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Slijedom navedene definicije "informacije", ukazuje se da pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, dakle informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku (npr. određenog dokumenta, ugovora, izvješća, zapisa na CD-u ili drugom mediju za pohranu podataka), odnosno zakonska definicija informacije ne uključuje obvezu tijela javne vlasti da izrađuje analize, izvješća i sastavlja odgovore na pitanja, sastavlja izjave, pokreće postupke ili da obavlja dodatne aktivnosti. Drugim riječima, pristup informacijama u smislu Zakona uključuje dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje u trenutku podnošenja zahtjeva, npr. određenog dokumenta, ili drugog zapisa podataka, odnosno do koje bi moglo doći jednostavnim pretraživanjem.

Člankom 132. stavkom 1. točkom 6. Statuta Grada Varaždina („Službeni vjesnik Grada Varaždina", broj 3/18) propisano je da se javnost rada Gradskog vijeća i tijela Grada Varaždina osigurava izvješćivanjem i napisima te drugim oblicima informacija na službenim web stranicama i društvenim mrežama ili zakupljenom medijskom prostoru.

Člankom 133. Statuta propisano je da službena priopćenja mogu objavljivati i davati izjave za medije predsjednik Gradskog vijeća (o radu Gradskog vijeća), gradonačelnik (o svom radu i radu upravnih tijela Grada Varaždina), zamjenici gradonačelnika te pročelnici i službenici uz prethodnu suglasnost gradonačelnika ili zamjenika gradonačelnika.

Nadalje, člankom 20. stavkom 1. Odluke o ustrojstvu upravnih tijela Grada Varaždina („Službeni vjesnik Grada Varaždina", broj 12/17 i 1/18) propisano je da Upravni odjel za poslove gradonačelnika i Gradskog vijeća, između ostaloga, obavlja poslove informiranja građana putem medija i gradskih web portala. Također, iz Pravilnika o unutarnjem redu Upravnog odjela za poslove gradonačelnika i Gradskog vijeća Grada Varaždina („Službeni vjesnik Grada Varaždina", broj 4/18, 7/18, 8/19 i 9/19) razvidno je da viši stručni suradnik za odnose s javnošću i marketing sudjeluje u izradi web stranice Grada i profila na društvenim mrežama, da sudjeluje u svakodnevnom ažuriranju web stranice Grada s informacijama o poduzetim radnjama i aktivnostima dužnosnika i gradske uprave i društvenim mrežama Grada i gradonačelnika te da surađuje s osobama iz upravnih tijela Grada zaduženim za dostavljanje relevantnih informacija za objavljivanje na web stranici Grada i društvenim mrežama. Također je razvidno da savjetnik za IT obavlja, između ostaloga, operativno- tehničke poslove uređenja web stranice i društvenih mreža te poslove oglašavanja na društvenim mrežama, kao i operativno tehničke poslove objave materijala za Gradsko vijeće, dok viši stručni suradnik za IT sudjeluje, između ostaloga, u obavljanju poslova operativno tehničkog uređenja web stranice i društvenih mreža te oglašavanja na društvenim mrežama, kao i objave materijala za Gradsko vijeće.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Razmotrivši dokumentaciju u spisu predmeta te naprijed navedene javno objavljene akte kojima je uređeno ustrojstvo i djelokrug rada Grada Varaždina, Povjerenik za informiranje je zaključio kako je navedeno tijelo javne vlasti u prvostupanjskom postupku po primitku predmetnog zahtjeva utvrdilo da ne posjeduje zatražene informacije u izrađenom obliku, koje su se tražile navedenim zahtjevom za pristup informacijama. Stoga se ne mogu prihvatiti žalbeni navodi žalitelja da bi tijelo javne vlasti trebalo posjedovati traženu informaciju, ukazujući da Facebook stranicu Grada Varaždina mogu uređivati osobe kojima je ta ovlast dodijeljena od strane „vlasnika" stranice, s obzirom da iz spisa predmeta i obrazloženja osporenog rješenja proizlazi da navedeno tijelo javne vlasti ne posjeduje dokument u smislu citiranog članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup
informacijama, a kojim ovlašćuje imenom i prezimenom pojedine osobe za uređivanje sadržaja na svojoj Facebook stranici.

Pri navedenom se posebno napominje i to da nije u nadležnosti Povjerenika za informiranje da utvrđuje obvezu tijelima javne vlasti na posjedovanje ili neposjedovanje informacija te da li je neka dokumentacija tijela javne vlasti u skladu sa zakonskim ili podzakonskim propisima i slično, već da li navedeno tijelo posjeduje ili ne posjeduje zatraženu informaciju odnosno može li se korisnicima omogućiti pristup postojećoj informaciji za koju je nedvojbeno utvrđeno da jest u posjedu tijela javne vlasti.

Razmatrajući sve prethodno navedeno te predmetni zahtjev žalitelja, Povjerenik za informiranje zaključuje kako je žalba žalitelja protiv osporenog rješenja neosnovana, s obzirom da je u drugostupanjskom postupku utvrđeno da je tijelo javne vlasti po predmetnom zahtjevu u osporenom rješenju ispravno odlučilo odbacivši zahtjev žalitelja iz razloga što ne posjeduje tražene informacije u izrađenom obliku te je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao izreci ovog rješenja.

 

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

                                                                       dr. sc. Zoran Pičuljan