KLASA: UP/II-008-07/20-01/1240

URBROJ: 401-01/06-20-1

Zagreb, 23. studenoga 2020.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe udruge GONG, Trg bana Josipa Jelačića 15/IV, Zagreb, zastupane po ........., izjavljene protiv rješenja Vlade Republike Hrvatske KLASA: UP/I-008-01/20-07/07, URBROJ: 50302/14-20-1 od 3. travnja 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Vlade Republike Hrvatske KLASA: UP/I-008-01/20-07/07, URBROJ: 50302/14-20-1 od 3. travnja 2020. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

 

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama udruge GONG, zastupane po ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) od 10. prosinca 2019. godine, kojim je tražila informacije vezane za korištenje zrakoplova u vlasništvu Republike Hrvatske za putovanje u Helsinki te popis dužnosnika koji su njime putovali, poziv nadležnih institucija Republike Finske i službeni protokol tog putovanja, uz obračun putnih naloga i izvještaje sa tog službenog putovanja za predsjednika, članove i glasnogovornika Vlade Republike Hrvatske, temeljem članka 23. stavka 5. točke 2. u vezi s člankom 15. stavkom 3. točkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, pozivom na obvezu osiguravanja uvjeta za učinkovito, neovisno i nepristrano okončanje sudskog postupka.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je uložila žalbu u kojoj u bitnom navodi da pobija osporeno rješenje zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja, te pogrešne primjene materijalnog prava. Navodi sadržaj svog zahtjeva od 10. prosinca 2019. godine koji je podnijela Vladi Republike Hrvatske tražeći informacije vezane za putovanje zrakoplovom u Helsinki, Republika Finska. Ističe da je njezin zahtjev odbijen suprotno zakonskim odredbama obzirom da su informacije koje su zatražene podaci koji bi trebali biti javno objavljeni, bez obzira na navode tijela javne vlasti o tome da je sudski postupak u tijeku, da su neke informacije javno objavljene, a traženi podaci nisu javno dostupni. Također je navedeno kako je tijelo javne vlasti neopravdano njezin zahtjev dovelo u vezu s postupkom koji je pokrenulo Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa, obzirom da se sudski postupak na koji se poziva u osporenom rješenju vodi temeljem žalbe premijera na odluku istog Povjerenstva, kao i da podaci objavljeni u medijima nisu službeni dokumenti. Zaključno navodi da je iz navedenog vidljivo da ne postoje razlozi za odbijanje njezinog zahtjeva i uskratu zatraženih informacija. Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima toga Zakona, a ograničenja su propisana člankom 15. navedenog Zakona.

Iz predmetne žalbe proizlazi da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 10. prosinca 2020. godine od Vlade Republike Hrvatske, kao tijela javne vlasti, zatražila sljedeće informacije:  odluku ili drugi akt kojim je odobreno korištenje zrakoplova u vlasništvu Republike Hrvatske za putovanje u Helsinki, Republika Finska; popis svih dužnosnika koji su tom prilikom putovali službenim zrakoplovom u Helsinki, Republika Finska; poziv nadležnih institucija Republike Finske i službeni protokol predmetnog putovanja; obračun putnih naloga za predsjednika, članove i glasnogovornika Vlade Republike Hrvatske; i  izvještaje sa službenog putovanja premijera, članova i glasnogovornika Vlade Republike Hrvatske.

Također je utvrđeno da je Vlada Republike Hrvatske po navedenom zahtjevu žaliteljice donijela osporeno rješenje, kojim je odbila zahtjev temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2. u vezi s člankom 15. stavkom 3. točkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, pozivajući se na obvezu osiguravanja uvjeta za učinkovito, neovisno i nepristrano okončanje sudskog postupka odnosno upravnog spora koji je u tijeku.

U obrazloženju osporenog rješenja je u bitnome navedeno što je predmet traženja žaliteljice u konkretnom slučaju te da je u postupku po istom utvrđeno da je Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa dana 5. rujna 2019. godine pokrenulo postupak za odlučivanje o sukobu interesa u predmetu oznake P-381-18/19, put u Helsinki, Republika Finska, u kojem je od Vlade Republike Hrvatske zatražilo očitovanje te dostavu dokumentacije koja je navedena i u predmetnom zahtjevu, da je u tom predmetu donesena odluka dana 22. studenoga 2019. godine te da je povodom navedene odluke pred nadležnim sudom u tijeku upravni spor. Nadalje, navedeno je da su neke od traženih informacija javno dostupne na internetskim stranicama te da je prije donošenja rješenja proveden test razmjernosti i javnog interesa kojim su utvrđene činjenice koje nalažu da je u predmetnom slučaju, poštujući načelo vladavine prava  i Ustavom zajamčenu samostalnost i neovisnost sudbene vlasti, nužno ograničiti pravo na pristup traženim informacijama kako bi se osigurali uvjeti za učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog postupka odnosno kako prevladava potreba zaštite prava na ograničenje u odnosu na javni interes za pristup traženim informacijama.

Iz obrazloženja osporenog rješenja je razvidno da je razlog odbijanja zahtjeva žaliteljice postojanje sumnje da bi objavljivanje zatraženih informacija onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog postupka odnosno upravnog spora, ali navedeni stav prvostupanjskog tijela, kao niti argumentaciju iz osporenog rješenja nije moguće prihvatiti iz sljedećih razloga.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona.

Odredba članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisuje da tijela javne vlasti mogu ograničiti  pristup informaciji ako postoje osnove sumnje da bi njezino objavljivanje onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka, izvršenje sudske odluke ili kazne.

Kod  utvrđivanja primjenjivosti navedene odredbe na konkretni zahtjev za pristup informacijama potrebno je ocijeniti sve činjenice i okolnosti, a posebno na koji način bi omogućavanje pristupa traženim informacijama moglo utjecati na neovisnost vođenja nekog upravnog spora odnosno upravnog spora koji se navodi u osporenom rješenju. Naime, Vlada Republike Hrvatske u osporenom rješenju uopće ne navodi koje su to činjenice utvrđene u prvostupanjskom postupku zbog kojih bi bila primjenjivo ograničenje pristupa informacijama na koje se u istom poziva te ne objašnjava svoje navode o tome na koji način bi se način omogućavanjem pristupa traženim informacijama iz zahtjeva moglo utjecati na donošenje odluke u upravnom sporu koji se navodi u rješenju, obzirom da se isti sudski postupak ne vodi u odnosu na same predmetne informacije nego u odnosu na odluku Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa u predmetu P-381-18/19.

U žalbenom postupku Ured povjerenika za informiranje je aktom KLASA: 008-04/20-01/325, URBROJ: 401-01/06-20-2 od 25. svibnja 2020. godine zatražio od Vlade Republike Hrvatske dostavu spisa predmeta čiji su sastavni dio informacije koje su bile predmet zahtjeva žaliteljice koji je odbijen osporenim rješenjem, a koje su tijela javne vlasti po žalbama korisnika u obvezi dostaviti Povjereniku za informiranje kao žalbenom tijelu, sukladno odredbi članka 25. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Naime, člankom 25. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da su tijela javne vlasti dužna Povjereniku u postupku po žalbi protiv rješenja o ograničenju informacija iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog Zakona, omogućiti uvid u informacije koje su predmet postupka. Za informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, Povjerenik će zatražiti mišljenje Ureda Vijeća za nacionalnu sigurnost, sukladno zakonu kojim se uređuje tajnost podataka.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenika za informiranje u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisu ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima. Dakle, obzirom da prvostupanjsko tijelo nije dostavilo  spis predmeta Povjereniku za informiranje, što je bilo dužno učiniti sukladno odredbi članka 113. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09.) te članka 25. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz dokumentacije koja je dostupna u spisu predmeta nije bilo moguće nedvojbeno utvrditi činjenice odnosno nije bilo moguće utvrditi na temelju čega je prvostupanjsko tijelo odlučilo o odbijanju predmetnog zahtjeva žalitelja pozivom na odredbu članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, a iz kojeg razloga u konkretnom slučaju Povjerenik za informiranje nije mogao u smislu članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku točno utvrditi činjenice te u zakonski propisanom roku sam riješiti ovu upravnu stvar.

Nadalje, napominje se kako je spis predmeta po žalbi žaliteljice od Vlade Republike Hrvatske ponovo zatražen aktima KLASA: 008-04/20-01/325, URBROJ: 401-01/06-20-3 od 7. srpnja 2020. godine, KLASA: 008-04/20-01/325, URBROJ: 401-01/06-20-4 od 1. rujna 2020. godine te KLASA: 008-04/20-01/325, URBROJ: 401-01/06-20-5 od 5. listopada 2020. godine te da isti nije dostavljen Povjereniku za informiranje do dana izrade ovog rješenja. S obzirom na činjenicu da prvostupanjsko tijelo nije sukladno svojim zakonskim obvezama Povjereniku za informiranje dostavilo spis predmeta, koji je nužan u drugostupanjskom postupku po žalbi protiv rješenja prvostupanjskog tijela te tako nije pružilo nikakve relevantne dokaze koji potkrepljuju navode iz osporenog rješenja, navedeno rješenje je stoga nužno poništiti i predmet vratiti prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Sukladno citiranoj odredbi, tijelo javne vlasti je povodom zahtjeva korisnika dužno provjeriti koje već postojeće odnosno izrađene informacije na koje se odnose zahtjev žaliteljice ima u svom posjedu, a nakon što utvrdi činjenice postupiti sukladno odredbama članka 23. Zakona o pravu na pristup informacijama. Vezano za rješavanje zahtjeva žaliteljice u ponovnom postupku, posebno se napominje kako članak 16. stavak 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisuje kako su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak. Naime, uzimajući u obzir tražene informacije u predmetnom slučaju razvidno je da se radi se o podacima za koje bi žaliteljica i svaka druga osoba imala pravo saznanja jer se radi o raspolaganju sredstvima tijela javne vlasti, a koje bi radi transparentnog rada navedenog tijela trebale biti dostupne, imajući u vidu  odredbu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U slučaju uskrate informacija iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti je u obvezi donijeti obrazloženo rješenje o odbijanju zahtjeva, a prije donošenja odluke kod pojedinih ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama provesti test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. istog Zakona.

Člankom 117. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku je propisano da kad je za donošenje novog rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari, nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenje treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar, uzimajući u obzir primjedbe iz ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                                       dr. sc. Zoran Pičuljan