KLASA: UP/II-008-07/15-01/23

URBROJ: 401-01/04-15-03

Zagreb, 16. ožujka 2015.                  

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe Sindikata kriminalističke policije iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva unutarnjih poslova Broj: 511-01-43-UP/I-5964/2014. od 14. listopada 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Broj: 511-01-43-UP/I-5964/2014. od 14. listopada 2014. godine.

2.    Odobrava se Sindikatu kriminalističke policije pristup zatraženoj informaciji- ukupnom broju ustrojstvenih jedinica u Ministarstvu unutarnjih poslova koje sukladno novom članku 11.b stavku 2. Zakona o izmjena i dopunama Zakona o policijskim poslovima i ovlastima imaju samo jednog policijskog istražitelja za ispitivanje svjedoka i osumnjičenika, na način da mu se dostavi tabelarni prikaz iz kojeg je razvidna tražena informacija.

3.    Nalaže se Ministarstvu unutarnjih poslova da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev Sindikata kriminalističke policije (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer Ministarstvo unutarnjih poslova (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) ne posjeduje dokumentaciju koja daje odgovor na pitanja postavljena u zahtjevu.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da rješenje osporava u cijelosti, te izjavljuje žalbu zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i zbog pogrešne primjene Zakona o pravu na pristup informacijama. Nadalje navodi da se Ministarstvo potpuno nepotrebno i pogrešno pozvalo na Pravilnik o unutarnjem redu Ministarstva navodeći da u Ministarstvu nije ustrojeno radno mjesto „policijski istražitelj za ispitivanje svjedoka i osumnjičenika, niti radno mjesto sličnog naziva. Također navodi da je sukladno odredbama članka 201. Zakona o kaznenom postupku policijski istražitelj osoba koja je prema posebnom propisu donesenom na osnovi zakona ovlaštena provoditi dokazne i druge radnje, da je prema članku 2. Zakona o policijskim poslovima i ovlastima istražitelj policijski službenik kojega uz prethodno pribavljeno mišljenje glavnog državnog odvjetnika imenuje glavni ravnatelj policije dok je u članku 64. Zakona o državnom odvjetništvu određeno da će prije sastavljanja godišnje liste istražitelja županijski državni odvjetnik zatražiti od policije dostavljanje popisa istražitelja koji su imenovani (određeni) za obavljanje tih poslova u skladu s posebnim zakonom te da DORH dostavlja godišnje liste istražitelja čelnicima državnih tijela čiji se službenici na tim listama nalaze. Žalitelj zaključuje kako je iz navedenog nedvojbeno da je Ministarstvo dužno voditi popis policijskih istražitelja te da kao tijelo javne vlasti posjeduje traženu informaciju. Nadalje navodi da je nakon što je 5. kolovoza 2014. godine stupio na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o policijskim poslovima i ovlastima („Narodne novine“, broj 92/14) u tri navrata upozoravao dopisima Ministarstvo i DORH da većina ustrojstvenih jedinica Ministarstva nakon tih zakonskih izmjena nema dovoljan broj istražitelja zbog previsoko postavljenih kriterija za policijske istražitelje. Također navodi da je zaprimio dopis Ministarstva Broj: 511-01-152-83470/2-2014. od 6. listopada 2014. godine a u kojem se navodi da je u tijeku analiza podataka zaprimljenih od svih policijskih od svih policijskih uprava u odnosu na obvezu ažuriranja Godišnje liste istražitelja za 2014. godinu. Ističe da je s obzirom na odredbe članka 11.b svaka ustrojstvena jedinica Ministarstva prije i nakon posljednjih zakonskih izmjena bila dužna dostaviti Ravnateljstvu policije popis policijskih istražitelja koji zadovoljavaju postavljene uvjete. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 3. listopada 2014. godine zatražio od Ministarstva, kao tijela javne vlasti, da mu se dostavi informacija o ukupnom broju ustrojstvenih jedinica u Ministarstvu koje sukladno novom članku 11.b stavku 2. Zakona o izmjena i dopunama Zakona o policijskim poslovima i ovlastima imaju samo jednog policijskog istražitelja za ispitivanje svjedoka i osumnjičenika, kao i ukupan broj ustrojstvenih jedinica koje po tim novim zakonskim kriterijima nemaju niti jednog policijskog istražitelja za ispitivanje svjedoka i osumnjičenika. Nadalje je utvrđeno da je Ministarstvo rješenjem Broj: 511-01-43-UP/I-5964/2014. od 14. listopada 2014. godine, odbacilo zahtjev žalitelja jer je utvrđeno da Ministarstvo ne posjeduje dokumentaciju koja daje odgovor na postavljena pitanja u zahtjevu. U obrazloženju pobijanog rješenja navode da Pravilnikom o unutarnjem redu Ministarstva nije ustrojeno radno mjesto „policijski istražitelj za ispitivanje svjedoka i osumnjičenika“ niti radno mjesto sličnog naziva.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje kao dio spisa predmeta dostavljen je tabelarni prikaz o broju istražitelja ustrojstvenih jedinica Ministarstva unutarnjih poslova za  provođenje dokaznih radnji imenovanih sukladno članku 11. b stavku 2. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o policijskim poslovima i ovlastima koja sadrži traženu informaciju Nakon izvršenog uvida u dostavljeni tabelarni prikaz, Povjerenica za informiranje ne nalazi razloge za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Pristup informaciji pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji i ne predstavlja dužnost tijela javne vlasti da ulaže dodatni trud, povezivanje, tumačenje, odnosno stvaranje informacije, stoga u konkretnom slučaju Ministarstvo neće zbrajati koliko ustrojstvenih jedinica Ministarstva za provođenje dokaznih radnji imenovanih sukladno članku 11. b stavku 2. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o policijskim poslovima i ovlastima ima samo jednog policijskog istražitelja, već dostavlja dokumentaciju koja sadrži traženu informaciju odnosno iz koje žalitelj samostalno može utvrditi zatraženi podatak.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u točki 2. izreke ovog  rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.