KLASA: UP/II-008-07/20-01/851

URBROJ: 401-01/04-20-2

Zagreb, 12. listopada 2020.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe Hrvatske udruge korisnika parkirališnih usluga ........., zastupane po ........., predsjedniku, izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva SANITAT DUBROVNIK d.o.o., Broj: 01-3/8-20.PI od 15. svibnja 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva SANITAT DUBROVNIK d.o.o., Broj: 01-3/8-20.PI od 15. svibnja 2020. godine.

2.    Omogućava se Hrvatskoj udruzi korisnika parkirališnih usluga pravo na pristup preslikama sljedećih informacija:

-       Godišnjeg financijskog izvještaja poduzetnika za 2017. godinu, s priloženom bilancom stanja na dan 31. prosinca 2017. godine (obrazac POD-BIL), računom dobiti i gubitka za razdoblje 1. siječnja 2017. do 31. prosinca 2017. godine (obrazac POD-RDG) te dodatnim podacima za razdoblje 1. siječnja 2017. do 31. prosinca 2017. godine (obrazac POD-DOP);

-       Godišnjeg financijskog izvještaja poduzetnika za 2018. godinu, s priloženom bilancom stanja na dan 31. prosinca 2018. godine (obrazac POD-BIL), računom dobiti i gubitka za razdoblje 1. siječnja 2018. do 31. prosinca 2018. godine (obrazac POD-RDG) te dodatnim podacima za razdoblje 1. siječnja 2018. do 31. prosinca 2018. godine (obrazac POD-DOP);

-       Godišnjeg financijskog izvještaja poduzetnika za 2019. godinu, s priloženom bilancom stanja na dan 31. prosinca 2019. godine (obrazac POD-BIL) te računom dobiti i gubitka za razdoblje 1. siječnja 2019. do 31. prosinca 2019. godine (obrazac POD-RDG).

3.    Nalaže se trgovačkom društvu SANITAT DUBROVNIK d.o.o. da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od osam dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Pobijanim rješenjem trgovačkog društva SANITAT DUBROVNIK d.o.o. odbijen je zahtjev za pristup informacijama Hrvatske udruge korisnika parkirališnih usluga, zastupane po predsjedniku ......... (dalje u tekstu: žalitelj) od 19. veljače 2020. godine, kojim je zatražio dostavu financijskih podataka navedenog tijela javne vlasti za posljednje tri (3) godine (2017., 2018. i 2019.). Predmetni zahtjev žalitelja odbijen je temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer je zatražena informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. citiranog Zakona, odnosno jer tijelo javne vlasti ne posjeduje traženu informaciju u obliku gotovog, izrađenog dokumenta.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi da istu izjavljuje zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja te zbog pogrešne primjene materijalnog prava. Navodi da je tijelo javne vlasti suprotno odredbama članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama odbilo njegov zahtjev, utvrdivši da isti nije osnovan iz razloga što ne posjeduje zatraženu informaciju, unatoč činjenici da bi traženi dokumenti trebali biti javno objavljeni. Smatra da su osporenim rješenjem prekršene odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama iz članka 3. kojima je definiran cilj citiranog Zakona, načelo jednakosti iz članka 8. te načelo međusobnog poštovanja i suradnje iz članka 9.a istog Zakona. Smatra da mu je odbijanjem zahtjeva uskraćeno zakonsko ostvarenje prava na pristup informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 19. veljače 2020. godine, trgovačkom društvu SANITAT DUBROVNIK d.o.o., podnio zahtjev za pristup informacijama, kojim je zatražio dostavu financijskih podataka navedenog tijela javne vlasti za posljednje tri (3) godine (2017., 2018. i 2019.). Nadalje, utvrđeno je da je žalitelj u predmetnom zahtjevu ukazao navedenom tijelu javne vlasti da je isto, sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama, obvezno objavljivati tražene financijske podatke na svojim mrežnim stranicama. Također, utvrđeno je da je žalitelj na naslovnoj stranici zahtjeva za pristup informacijama naveo da se predmet zahtjeva odnosi na evidenciju dobiti, prihoda i rashoda navedenog tijela javne vlasti.

Nadalje, utvrđeno je da je postupajući po predmetnom zahtjevu žalitelja od 19. veljače 2020. godine, trgovačko društvo SANITAT DUBROVNIK d.o.o. donijelo rješenje Broj: 01-3/4-20 od 9. ožujka 2020. godine, kojim je temeljem članka 20. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama isti odbacilo, s obzirom da žalitelj nije na odgovarajući način ispravio navedeni zahtjev sukladno pozivu na ispravak, a na temelju dostavljenog zahtjeva tijelo javne vlasti je utvrdilo kako se ne može sa sigurnošću utvrditi koje točno financijske podatke žalitelj traži.

Daljnjim uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj protiv navedenog rješenja tijela javne vlasti od 9. ožujka 2020. godine podnio žalbu Povjereniku za informiranje, koji je isto poništio te predmet vratio prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

U ponovljenom postupku trgovačko društvo SANITAT DUBROVNIK d.o.o. je donijelo osporeno rješenje kojim je odbijen predmetni zahtjev žalitelja temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer je tijelo javne vlasti u provedenom postupku utvrdilo da je istim zatražena informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. citiranog Zakona, odnosno jer ne posjeduje traženu informaciju u obliku gotovog, izrađenog dokumenta. U obrazloženju osporenog rješenja u bitnom se navodi da žalitelj traži financijske podatke koji obuhvaćaju niz financijskih dokumenata i izvještaja te da bi navedeno tijelo javne vlasti udovoljilo konkretnom traženju žalitelja, isto bi trebalo dati izraditi novi dokument u kojem bi se sažele tražene informacije za razdoblje od tri godine, odnosno stvoriti novu, gotovu informaciju. Također, ističe se da bi ishođenje traženih informacija, na način na koji žalitelj traži, dovelo do značajnog opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti, jer bi navedeno iziskivalo mnogo vremena i dodatno opteretilo zaposlenike.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, dakle informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, odnosno zakonska definicija informacije ne uključuje obvezu tijela javne vlasti da izrađuje analize, izvješća i sastavlja odgovore na pitanja, sastavlja izjave, pokreće postupke ili da obavlja dodatne aktivnosti. Drugim riječima, pristup informacijama u smislu Zakona uključuje dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje u trenutku podnošenja zahtjeva, npr. određenog dokumenta, ili drugog zapisa podataka, odnosno do koje bi moglo doći jednostavnim pretraživanjem elektroničke baze podataka.

Također, odredbom članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

Postupajući po predmetnoj žalbi, dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/20-01/467, URBROJ: 401-01/04-20-2 od 17. lipnja 2020. godine, tijelu javne vlasti, trgovačkom društvu SANITAT DUBROVNIK d.o.o., dostavljena je žalba žalitelja te je zatražena dostava cjelokupnog spisa predmeta ukoliko tijelo javne vlasti ne riješi predmetnu žalbu u smislu članka 113. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09). Također, s obzirom na osnovu odbijanja zahtjeva žalitelja, navedenim dopisom zatražena je i dostava informacija koje navedeno tijelo javne vlasti posjeduje, a iz kojih su vidljivi njegovi prihodi i rashodi za navedeno trogodišnje razdoblje, a koje informacije je u skladu s člankom 10. stavkom 1. točkom 4. i 7. Zakona o pravu na pristup informacijama,  dužno i objaviti na svojim mrežnim stranicama.

Dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/20-01/467, URBROJ: 401-01/04-20-3 od 17. srpnja 2020. godine, požurena je dostava prvostupanjskog spisa predmeta i traženih informacija.

Dana 24. srpnja 2020. godine u Uredu povjerenika za informiranje zaprimljen je dopis trgovačkog društva SANITAT DUBROVNIK d.o.o. od 15. srpnja 2020. godine, u prilogu kojeg je Povjereniku za informiranje dostavljen spis predmeta, zajedno s informacijama koje su predmet postupka.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Uvidom u dostavljene informacije utvrđeno je da iste u naravi predstavljaju Godišnje financijske izvještaje trgovačkog društva SANITAT DUBROVNIK d.o.o. za 2017., 2018. i 2019. godinu s pripadajućim obrascima, iz kojih se može iščitati dobit, prihodi i rashodi navedenog tijela javne vlasti.

Dakle, u konkretnom slučaju dostavljene informacije predstavljaju informacije o raspolaganju javnim sredstvima, za koje se pretpostavlja postojanje javnog interesa, jer ostvarivanje načela transparentnosti djelovanja tijela javne vlasti uključuje pravo svake pravne i fizičke osobe da bude upoznata s informacijom na koji se način troše javna sredstva te se navedene informacije javno objavljuju. Slijedom navedenog, u drugostupanjskom postupku Povjerenik za informiranje je utvrdio da je trgovačko društvo SANITAT DUBROVNIK pogrešno primjenilo materijalno pravo pozivajući se na odredbu članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama kao razlog odbijanja zahtjeva žalitelja, s obzirom da je utvrđeno kako se radi o informacijama u smislu članka 5. stavka 1. točke 3., a koje tijelo javne vlasti posjeduje u obliku gotovog, izrađenog dokumenta.

Također, ukazuje se da dostavljene informacije sadrže podatke o raspolaganju javnim sredstvima, odnosno informacije na koje se može primijeniti odredba članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno da se istima može omogućiti pristup bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa. Naime, radi se informacijama tijela javne vlasti, za koje Povjerenik za informiranje nije našao zakonskih ograničenja pristupa informacijama te je zaključeno da se istima žalitelju može omogućiti pristup u cijelosti. Pri navedenom je potrebno naglasiti da su dokumenti koje izrađuju tijela javne vlasti, a pogotovo oni koji su od nedvojbenog javnog interesa, podložni preispitivanju od strane javnosti putem instrumenata koje građanima daje ustavno pravo na pristup informacijama, razrađeno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci.

 

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:

Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                                       dr. sc. Zoran Pičuljan