KLASA: 008-08/20-01/167

URBROJ: 401-01/9-20-2

od 22. svibnja 2020.

 

Tijelo javne vlasti

 

Tijekom svibnja 2020. godine velik broj tijela javne vlasti, na koja je traženje primjenjivo, zaprimilo je zahtjev za pristup informacijama koji se odnosi na dostavu Podataka o plaćama i naknadama članovima uprave i nadzornim odborima.

Obzirom da je zahtjev za pristup informacijama istovjetnog sadržaja i istog korisnika, upućen različitim kategorijama tijela javne vlasti (od trgovačkih društava, ustanova do veterinarskih stanica i ambulanti), a kako postoje dvojbe oko njihova statusa vezano uz primjenu Zakona o pravu na pristup informacijama (N.N. br. 25/13 i 85/15, dalje u tekstu Zakon), ali i obveze davanja zatraženih podataka, dajemo uputu za postupanje koja se temelji na zakonskoj definiciji tijela javne vlasti i već ranije objavljenim uputama Povjerenika za informiranje. Isto tako dajemo uputu vezano uz sadržaj predmetnog zahtjeva za pristup informacijama i način postupanja po istom.

I. Člankom 5. stavkom 1. točkom 2. Zakona dana je definicija tijela javne vlasti kojom je određen njihov obuhvat.

Obuhvat tijela javne vlasti koja su obveznici primjene Zakona (u smislu omogućavanja ostvarivanja prava na pristup i ponovnu uporabu informacija te izvršavanja drugih propisanih obveze), je pojašnjen i konkretiziran u Priručniku „Primjena Zakona o pravu na pristup informacijama“ za službenike za informiranje u tijelima javne vlasti.

Tijela javne vlasti su: tijela državne uprave (ministarstva, državne upravne organizacije, uredi državne uprave u županijama), druga državna tijela (Hrvatski sabor, Predsjednik Republike, Vlada Republike Hrvatske, Hrvatska narodna banka, Državni ured za reviziju, Pučki pravobranitelj i druga neovisna tijela, sudovi i druga pravosudna tijela i dr.), jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave (općine, gradovi, županije), pravne osobe i druga tijela koja imaju javne ovlasti (agencije, zavodi, fondovi, komore, udruge s javnim ovlastima i dr.), pravne osobe čiji je osnivač Republika Hrvatska ili jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave (Hrvatska radio televizija), pravne osobe koje obavljaju javnu službu (ustanove iz područja obrazovanja, zdravstva, kulture), pravne osobe koje se temeljem posebnog propisa financiraju pretežito ili u cijelosti iz državnog proračuna ili iz proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno iz javnih sredstava (nameta, davanja i sl.) (turističke zajednice) i trgovačka društva u kojima Republika Hrvatska i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju zasebno ili zajedno većinsko vlasništvo (Odašiljači i veze d.o.o., Hrvatska elektroprivreda d.d.).

Radi olakšane primjene Zakona, kako za tijela javne vlasti, tako i za korisnike, Povjerenik za informiranje je izradio i objavio Popis tijela javne vlasti, na poveznici http://tjv.pristupinfo.hr. Sukladno raspoloživim informacijama i saznanjima, Popis tijela javne vlasti se kontinuirano ažurira, ali napominjemo da je riječ o instruktivnom popisu koji je podložan promjenama i kojim zasigurno nisu obuhvaćena sva tijela javne vlasti.

Međutim, činjenica da pravna osoba ili tijelo nije navedeno u Popisu, ne znači nužno i da ne ulazi u krug obveznika primjene Zakona.

Slijedom naprijed navedenog, zakonskom definicijom tijela javne vlasti obuhvaćene su veterinarske stanice i ambulante kojima su povjerene javne ovlasti temeljem posebnog zakona, kao i druge pravne osobe i tijela koja imaju javne ovlasti po posebnim propisima. Jednako tako obveznicima primjene Zakona se smatraju i trgovačka društva u većinskom vlasništvu Republike Hrvatske i/ili jedinica lokalne i područne (regionalne samouprave).

Svjesni činjenice da postojeći Zakon vrlo široko definira tijela javne vlasti, obuhvaćajući više različitih kategorija tijela s istom razinom obveza (ne radeći pri tome distinkciju po sadržaju, opsegu i razini ovlasti tijela, učešću javnih sredstava i sl.), predložili smo u Godišnjem izvješću za provedbu Zakona o pravu na pristup informacijama za 2019., koji je dostavljen Saboru Republike Hrvatske, redefiniranje navedenih odredbi.

II. Definiciju pojma "informacija" Zakon propisuje u članku 5. stavku 1. točki 3. na sljedeći način: "informacija" je svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra ili u bilo kojem drugom obliku, neovisno o načinu na koji je prikazana (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Navedeno znači da pristup informaciji u smislu Zakona pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, odnosno informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku (npr. određenog dokumenta, ugovora, izvješća, zapisa na cd-u ili drugog zapisa podataka) u trenutku postavljanja zahtjeva za pristup informacijama.

Od strane korisnika je tijelima javne vlasti upućen zahtjev za dostavom Podataka o plaćama i naknadama članovima uprave i nadzornog odbora, koji predstavljaju informaciju u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona te tijela javne vlasti imaju obvezu riješiti navedeni zahtjev za pristup informacijama odgovarajućom primjenom članka 23. Zakona.

Iz navedenog zahtjeva za pristup informacijama vidljivo je da se traže podaci o godišnjoj bruto plaći po svakom članu uprave i podaci o godišnjoj bruto naknadi po svakom članu nadzornog odbora. Iz zahtjeva za pristup informacijama je vidljivo da se ne traže osobni podaci članova uprave odnosno nadzornog odbora, a što bi zahtijevalo provedbu testa razmjernosti i javnog interesa radi utvrđivanja eventualne potrebe zaštite osobnih podataka i donošenje rješenja.

Nadalje, kako pojedina tijela javne vlasti ukazuju da traženi podaci predstavljaju, s aspekta njihovog tijela, poslovnu ili poreznu tajnu, upućujemo ih na mogućnost ograničenja pristupa informaciji radi zaštite prava na ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 2. i 3. Zakona. U tom slučaju tijela su dužna provesti test razmjernosti i javnog interesa kako bi utvrdila da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes informaciju treba učiniti dostupnom. Ako se utvrdi potreba zaštite prava na ograničenje, tijelo javne vlasti je dužno donijeti rješenje kojim se ograničava ili djelomično ograničava pristup informaciji.

U vezi rješavanja zahtjeva za pristup informacijama, ukazuje se da je na mrežnoj stranici Povjerenika za informiranje, u rubrici  "Dokumenti i publikacije", na poveznici http://www.pristupinfo.hr/dokumenti-i-publikacije/ objavljen Priručnik za službenike za informiranje, a na poveznici  https://tom.pristupinfo.hr/pregledfilter1.php objavljena je tražilica odluka i mišljenja Povjerenika za informiranje i Visokog upravnog suda - TOM.

Također, ukazuje se da su na mrežnoj stranici Povjerenika za informiranje, u rubrici "Pravni okvir" - "Upute, smjernice i obrasci", na poveznici https://www.pristupinfo.hr/pravni-okvir/upute-smjernice-obrasci/ objavljene Smjernice za test razmjernosti i javnog interesa.