KLASA:     008-08/20-01/302

URBROJ:  401-01/9-20-2

Zagreb,      13. kolovoza 2020

 

Tijelo javne vlasti - Galerija

 

Ured povjerenika za informiranje zaprimio je Vaš upit o načinu postupanja sa zahtjevom za pristup informacijama kojim podnositelj traži “informacije o svim umjetničkim djelima koje je Moderna galerija Zagreb otkupila u zadnjih pet godina (vrijedne slike, umjetnine, skulpture, dokumente, atefakte i fotografije), od koga je iste otkupila i po kojoj cijeni. Nadalje, ukazujete na dvojbu Naslova vezano uz omogućavanje pristupa traženim informacijama jer se pojedini umjetnici protive objavi podatka o cijeni umjetnine te Vas interesira postojanje pravnog osnova za odbijanje zahtjeva.

Slijedom navedenog, uvodno ističemo da je Povjerenik za informiranje drugostupanjsko tijelo koje sukladno članku 35. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine br. 25/13 i 85/15, dalje Zakon), obavlja poslove rješavanja žalbi o ostvarivanju prava na pristup informacijama i prava na ponovnu uporabu informacija, stoga ne možemo i ne smijemo dati konkretan odgovor o mogućnosti odbijanja zahtjeva za pristup traženim informacijama. Zahtjev za pristup informacijama mora samostalno riješiti prvostupanjsko tijelo javne vlasti, s obzirom na to da bi u konkretnom slučaju mogla biti uložena žalba Povjereniku za informiranje.

Stoga Vam u nastavku dajemo načelan odgovor, te Vas upućujemo na relevantne zakonske odredbe.

Sukladno članku 5. stavku 1. točki 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, informacija je svaki podatak koji tijelo javne vlasti posjeduje u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o način na koji je prikazan, a koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti. Dakle, prvenstveno treba utvrditi posjedujete li tražene informacije kao izrađene informacije, jer pristup informaciji pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, dakle informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku.

Ukoliko tražene informacije posjedujete kao izrađene informacije, tada je potrebno utvrditi može li se na iste primijeniti neko od zakonskih ograničenja iz članka 15. Zakona (po potrebi provesti test razmjernosti i javnog interesa) te s tim u vezi, ukazujemo na primjenu članka 23. Zakona kojim je propisano postupanje tijela javne vlasti temeljem podnesenih zahtjeva u slučajevima kada se omogućava pristupa traženoj informaciji te u slučajevima kada se ne omogućava pristup traženoj informaciji (ili ne omogućava pristup informaciji u potpunosti) i donosi rješenje o odbacivanju zahtjeva ili rješenje o odbijanju zahtjeva. Navedeno znači da pristup informaciji u smislu Zakona pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, odnosno informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku (npr. određenog dokumenta, ugovora, izvješća, zapisa na cd-u ili drugog zapisa podataka), u trenutku postavljanja zahtjeva za pristup informacijama.

Sukladno tome, zatraženi podaci o kupljenim umjetninama predstavlja informaciju u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona, a navedeno traženje se smatra zahtjevom za pristup informacijama te isti treba riješiti odgovarajućom primjenom odredbi Zakona.

Svaki zahtjev za pristup informacijama dužni ste riješiti odgovarajućom primjenom članka 23. Zakona.

Nadalje, odredbom članka 16. stavka 3. Zakona je propisano da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija ne predstavlja klasificirani podatak.

Isto znači da se informacije o raspolaganju javnim sredstvima smatraju informacijama od javnog interesa, pa i ugovori koje je tijelo javne vlasti, u raspolaganju javnim sredstvima, zaključilo s trećim osobama (privatnim ili javnim), kao i druga dokumentacija, uz eventualnu zaštitu podataka koji predstavljaju prekomjerno traženje (a kojim se otkrivaju, primjerice osobni podaci koji nisu nužni ili štite podaci koji mogu naštetiti gospodarskim interesima poslovnog subjekta), što ne isključuje pristup ostalom dijelu informacije. Naime, poslovni subjekt koji ulazi u poslovni odnos s tijelom javne vlasti treba prihvatiti i činjenicu da za raspolaganje javnim sredstvima postoji presumpcija postojanja javnog interesa.

Nadalje, kada je riječ o osobnim podacima koji se odnose na neku fizičku osoba (ime i prezime) a tiču se raspolaganja javnim sredstvima, također se ne mogu se smatrati zaštićenim osobnim podacima, nego je riječ o javnim podacima u skladu s odredbama ovog Zakona. Za pristup tim podacima postoji presumpcija prevladavanja javnog interesa, kada se i određeni podaci koji se odnose na fizičku osobu ne mogu smatrati zaštićenim podacima. Za moguću objavu ostalih osobnih podataka (primjerice: OIB, adresa stanovanja, broj žiro računa, naziv banke i dr.) potrebno je provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Također, ako postoje razlozi za ograničavanje pristupa informacijama zbog postojanja poslovne tajne radi zaštite poslovnog interesa (članak 15. stavak 2. točka 2. Zakona) ili zaštite intelektualnog vlasništva (članak 15. stavak 2. točka 5. Zakona), potrebno je provesti test razmjernosti i javnog interesa i donijeti rješenje. Naime, tijelo javne vlasti mora utvrditi predstavlja li zatražena informacija poslovnu tajnu u materijalnom, sadržajnom, kao i u formalnom smislu, odnosno ispunjava li uvjete koji su propisani zakonom da bi određena informacija mogla biti poslovna tajna (isto je pojašnjeno u Smjernicama o pristupu informacijama i poslovnoj tajni, objavljenim na internetskoj stranici povjerenika za informiranje.

Ukoliko se utvrdi da informacija ne ispunjava uvjete da bi bila poslovna tajna, tada se ne može niti primijeniti to zakonsko ograničenje, a ako ne postoji niti bilo koje drugo ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, informacija treba biti javno dostupna.

S tim u vezi, ukazuje se da je na internetskoj stranici Povjerenika za informiranje, u rubrici "Dokumenti i publikacije"- podrubrici "Priručnici", na poveznici https://www.pristupinfo.hr/dokumenti-i-publikacije/prirucnici/ objavljen Priručnik za službenike za informiranje, u rubrici „Pravni okvir“-" Upute, smjernice i obrasci", objavljene su uz naprijed navedene Smjernice o pristupu informacijama i poslovnoj tajni i druge upute i smjernice za pravilnu primjenu odredbi ovog Zakona., dok su na poveznici http://tom.pristupinfo.hr/pregledfilter1.php objavljena je tražilica odluka i mišljenja Povjerenika za informiranje i Visokog upravnog suda TOM.

Skrećemo pozornost Naslovu da, ako se radi o opsežnoj zatraženoj dokumentaciji koju je potrebno pripremiti, može temeljem odredbe članka 22. Zakona, obavijestiti podnositelja zahtjeva o produženju rokova za rješavanje zahtjeva u opravdanim slučajevima.