KLASA:    008-08/20-01/416

URBROJ:  401-01/9-20-01-2

Zagreb,      27. listopada 2020.

 

Tijelo javne vlasti - Agencija

 

Ured povjerenika za informiranje zaprimio je dana 27. listopada 2020. godine, Vašu zamolbu za davanjem mišljenja vezano uz tumačenje i primjenu odredaba Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15 - u daljnjem tekstu: Zakon) na omogućavanje pristupa informaciji koja se odnosi na zapisnike/nalaze stručno-pedagoškog nadzora od strane Agencije za odgoj i obrazovanje, vezano uz nadzor u jednoj školi. Isto Vam je potrebno radi utvrđivanja postojanja pravne osnove za obradu podataka sukladno članku 6. Uredbe (EU)2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka. S tim u vezi interesira Vas je li tijelo javne vlasti imalo pravo temeljem odredaba Zakona (i kojih odredbi), dati zapisnike/nalaze korisniku prava, imajući u vidu osjetljiv sadržaj istih (osobni podaci djeteta, roditelja, nastavnika, zdravstveno stanje djeteta, razgovor djeteta s ovlaštenom osobom), a osobito obzirom na činjenicu da korisnik prava može informaciju javno iznositi.

Slijedom naprijed iznesenog ističemo da se pristup informacijama u smislu ovog Zakona odnosi se na pristup javnim informacijama koje su u posjedu tijela javne vlasti i koje bi bile dostupne bilo kojoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi, te koje nisu vezane uz pojedinačne postupke pokrenute od strane fizičkih ili pravnih osoba kojima je informacija osigurana drugim propisima.

Nastavno, definiciju pojma "informacija" Zakon propisuje u članku 5. stavku 1. točki 3. na sljedeći način: »informacija« je svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra ili u bilo kojem drugom obliku, neovisno o načinu na koji je prikazana (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Iz definicije informacije je nesporno da zapisnik/nalaz stručno-pedagoškog nadzora predstavlja informaciju u smislu odredaba ovog Zakona.

Međutim, za davanje mišljenja na postavljeni upit može li tijelo javne vlasti omogućiti pristup zapisniku/nalazu stručno-pedagoškog nadzora, od ključnog je značaja tko je tražitelj navedene informacije.

Podnositelj zahtjeva za pristup informacijama može biti svaka fizička i pravna osoba, pa se tako kao tražitelj informacije može javiti osoba koja ima pravni interes temeljem posebnog propisa ili je riječ o stranci u pojedinačnom postupku pokrenutom od strane fizičkih ili pravnih osoba kojima je informacija osigurana drugim propisima. Naime, vezano uz stručno- pedagoški nalaz za dijete, tijelima javne vlasti odnosno Uredu povjerenika za informiranje nerijetko se obraćaju roditelji djeteta kao tražitelji informacija o svom djetetu. U tim slučajevima se ne radi o zahtjevu za pristup informacijama (pa i kad je zahtjev podnesen na obrascu zahtjeva za pristup informacijama), jer se temeljem odredbe članka 1. stavka 3. Zakona, isti ne primjenjuje na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima, kojima je dostupnost informacija iz tih postupaka utvrđena propisom.

Prema odredbama članka 135. stavka 2. i 3. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi "Narodne novine " 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19 i 64/20) roditelj učenika ima pravo i obvezu sudjelovati u njegovom obrazovanju.

Prema odredbama članka 290. stavka 5. Obiteljskog zakona ("Narodne novine" 103/15 i 98/19), roditelj djeteta ima pravo od nadležnih tijela i pravnih osoba tražiti i dobiti podatke o djetetovu obrazovanju.

Slijedom toga mišljenje je Ureda povjerenika da u slučajevima kada korisnik traži tzv. vlastite informacije odnosno informacije o sebi (ili malodobnom djetetu) ili je stranka u određenim postupcima kod tijela javne vlasti, tada se uvid u te podatke ostvaruje prema posebnim propisima, jer su tada njegova prava šira nego prava korisnika zahtjeva za pristup informacijama.

Putem ovog Zakona ostvaruje se pristup informacijama koje su javnog karaktera i koje su dostupne svima na jednak način.

Dakle, pravo na traženu informaciju može se rješavati i primjenom odredaba ovog Zakona jer zapisnik/nalaz predstavlja materijalizirani dokument tijela javne vlasti. Međutim, obzirom na sadržaj zapisnika/nalaza, tijelo javne vlasti treba po službenoj dužnosti paziti na zaštitu drugog prava određenog člankom 15. Zakona. U konkretnom slučaju, korisnik takvu informaciju ne može dobiti bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa temeljem odredaba članka 15. stavka 2. podstavka 4. Zakona, jer se radi o informaciji zaštićenoj zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Dakle, kada treća osoba kao korisnik prava, traži pristup zapisniku/nalazu stručno-pedagoškog nadzora, tijelo javne vlasti može, ovisno o rezultatima provedenog testa razmjernosti i javnog interesa, donijeti rješenje o odbijanju zahtjeva ako preteže zaštita osobnih podataka ili se prikrivanjem osobnih i drugih podataka koje identificiraju osobu gubi smisao same informacije, ili donijeti rješenje o djelomičnom pristupu informacijama i omogućiti djelomičan pristup depersonaliziranim podacima (ili zatamnjenje/nečitljivost osobnih podataka), na način na koji informacija može biti dostupna javnosti.