KLASA: UP/II-008-07/19-01/763

URBROJ: 401-01/11-20-6

Zagreb, 14. veljače 2020.

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ........., novinara iz Zagreba, ........., izjavljene protiv rješenja Ministarstva hrvatskih branitelja KLASA: UP/I-008-01/18-02/26, URBROJ: 522-01-19-14 od 23. rujna 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva hrvatskih branitelja KLASA: UP/I-008-01/18-02/26, URBROJ: 522-01-19-14 od 23. rujna 2019. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ........., novinara iz Zagreba (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama, u dijelu u kojem je zatražio popis članova Stručne skupine osnovane za procjenu projekata po javnom natječaju „Sudionici i stradalnici Drugog svjetskog rata“ u 2017., 2018. i 2019. godini, temeljem članka 23. stavka 5. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, a u vezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 4. citiranog Zakona jer su tražene informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka. Žaliteljev zahtjev je u dijelu u kojem je zatražio popis udruga i iznos sredstava koji su dobile na navedenom natječaju u 2019. godini, odbijen temeljem članka 23. stavka 5. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, a u vezi s člankom 15. stavkom 4. točkom 2. citiranog Zakona jer bi djelomična objava informacije mogla dovesti do pogrešnog tumačenja rezultata natječaja.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi kako smatra da je tijelo javne vlasti pogrešno primjenjuje Opću uredbu o zaštiti podataka jer se ona nikako ne može odnositi na njegov zahtjev te da je članove povjerenstava/stručnih skupina imenovalo tijelo javne vlasti da na natječajima donose odluke o raspodjeli proračunskih sredstava. Nadalje, navodi da je riječ o informacijama koje bi trebale biti u okviru proaktivne objave za čiju objavu nije ni potreban test razmjernosti i javnog interesa. Također, navodi da je konkretna obrazloženja Ministarstva branitelja ukazuju na pogrešno korištenje Zakona o pravu na pristup informacijama i Uredbe o zaštiti podataka, pogotovo u dijelu u kojem se informacija odbija pružiti „radi zaštite samog integriteta“ članova povjerenstva i zbog činjenice da za davanje tih informacija „nema privole članova“. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom od 4. srpnja 2019. godine dostavljenim putem elektroničke pošte tijelu javne vlasti dostavio zahtjev za pristup informacijama kojim je zatražio da mu se dostavi popis članova povjerenstva/stručne skupine koji su dodijelili nepovratna sredstva u natječaju „Sudionici i stradalnici Drugog svjetskog rata“ 2017., 2018. i 2019. godine te popis udruga i iznos sredstava koji su dobile na natječaju „Sudionici i stradalnici Drugog svjetskog rata“ 2019. godine. Nadalje, utvrđeno je da je postupajući po predmetnom zahtjevu tijelo javne donijelo rješenje KLASA: UP/I-008-01/18-02/26, URBROJ: 522-01-19-14 od 23. rujna 2019. godine kojim se žaliteljev zahtjev odbija u dijelu u kojem je zatražio popis članova Stručne skupine osnovane za procjenu projekata po javnom natječaju „Sudionici i stradalnici Drugog svjetskog rata“ u 2017., 2018. i 2019. godini, temeljem članka 23. stavka 5. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, a u vezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 4. citiranog Zakona jer su tražene informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka, dok se u odnosu na podatke vezane uz udruge odabrane na navedenom natječaju i iznos sredstava koje su dobile odbija temeljem članka 23. stavka 5. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, a u vezi s člankom 15. stavkom 4. točkom 2. citiranog Zakona jer bi djelomična objava informacije mogla dovesti do pogrešnog tumačenja rezultata natječaja.

U obrazloženju pobijanog rješenja navode se odredbe članka 6. i članka 23. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka) te se navodi kako se ista odnosi i na prikupljanje informacija u novinarske svrhe, a nema privole članova Stručnih skupina da se njihovi podaci koriste za daljnju obradu, osim u svrhe rada samih Stručnih skupina. Nadalje, navodi se da se radi zaštite osobnog i profesionalnog integriteta ne mogu učiniti dostupnima traženi podaci o njihovim imenima i prezimenima prema navedenim godinama. Također, navodi se da će popis udruga i iznos odobrenih sredstava biti objavljen na internetskoj stranici Ministarstva branitelja nakon završetka ugovaranja za odobrene projekte u 2019. godini, a djelomična objava informacije mogla bi dovesti do pogrešnog tumačenja rezultata natječaja.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4. , a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti može ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 15. stavku 4. točki 2. tijelo javne vlasti može ograničiti pristup informaciji ako je informacija nastala u postupku usuglašavanja pri donošenju propisa i drugih akata te u razmjeni stavova i mišljenja unutar jednog ili više tijela javne vlasti, a njezino bi objavljivanje moglo dovesti do pogrešnog tumačenja sadržaja informacije, ugroziti proces donošenja propisa i akata ili slobodu davanja mišljenja i izražavanja stavova.

Nadalje, člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene intere se, informacija će se učiniti dostupnom.

Ministarstvo hrvatskih branitelja u prvostupanjskom postupku provelo je test razmjernosti i javnog interesa o čemu je dostavljen Zapisnik KLASA: 008-01/19-02/17, URBROJ: 522-01-19-13 od 13. rujna 2019. godine. Uvidom u citirani zapisnik od 13. rujna 2019. godine utvrđeno je da je test razmjernosti proveden tek u odnosu na informacije koje se tiču prvog dijela žaliteljevog zahtjeva (imena i prezimena članova povjerenstava/stručnih skupine), dok u odnosu na drugi dio (popis udruga i iznosi dodijeljenih sredstava) isti nije proveden.

U drugostupanjskom postupku Ministarstvo hrvatskih branitelja očitovalo se dopisom KLASA: 008-01/18-02/26, URBROJ: 522-01-19-18 od 11. studenoga 2019. godine u kojem se navodi da je postupak dodjele bespovratnih sredstava na odobrene projekte udruga iz Domovinskog rada i udruga sudionika i stradalnika Drugog svjetskog rata u fazi nakon donošenja odluke o raspodjeli financijskih sredstava te da dio odabranih udruga iz različitih razloga odustane od potpore ili ne ispunjava uvjete za potpisivanje ugovora zbog čega bi se objavom odluke stvorila pogrešna slika o činjeničnom stanju. Nadalje, navodi se da postupak ugovaranja za odobrene projekte nije okončan s obzirom da dio udruga još nije ispunio uvjete za potpisivanje ugovora.

Na temelju svega navedenog u žalbenom postupku utvrđeno je da je tijelo javne vlasti, Ministarstvo hrvatskih branitelja, nije utvrdilo sve činjenice i okolnosti te je pogrešno primijenilo odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama.

S obzirom da dostavljenog spisa predmeta i očitovanja Ministarstva hrvatskih branitelja nije moguće utvrditi odlučne činjenice za rješavanje ovog predmeta, potrebno je rješenje poništiti i predmet vratiti prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žaliteljici i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama tijelo javne vlasti dužno je utvrditi jesu li postupci dodjele bespovratnih sredstava u natječaju „Sudionici i stradalnici Drugog svjetskog rata“ 2017., 2018. i 2019. godine u trenutku podnošenja žaliteljevog zahtjeva bili dovršeni. Ukoliko su navedeni postupci bili u tijeku u trenutku podnošenja zahtjeva, tijelo javne vlasti treba razmotriti postoji li, zbog navedene činjenice, u odnosu na sve zatražene informacije, ograničenje iz članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama kojim je propisano da tijelo javne vlasti može ograničiti pristup informaciji ako postoje osnove sumnje da bi njezino objavljivanje onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog i drugog pravno uređenog postupka, izvršenje sudske odluke ili kazne.

U slučaju postojanja navedenog ograničenja, tijelo javne vlasti dužno je provesti test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama, čime će utvrditi može li se žalitelju omogućiti pravo na pristup traženim informacijama ili će isto rješenjem odbiti.

Napominje se da je člankom 15. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da informacije iz stavka 2. i 3. ovog članka postaju dostupne javnosti nakon što prestanu razlozi na temelju kojih je tijelo javne vlasti ograničilo pristup informaciji.

Nadalje, napominje se da sukladno praksi Povjerenika za informiranje u odnosu na imena i prezimena osoba koje tijela javne vlasti imenuju u radne i stručne skupine ili povjerenstava za dodjelu bespovratnih sredstava, preteže javni interes u odnosu na potrebu zaštite osobnih podataka ukoliko se radi o završenim postupcima (Rješenje Povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/19-01/488, URBROJ: 401-01/06-19-2 od 20. rujna 2019. godine dostupno na poveznici http://tom.pristupinfo.hr/pregledfilter1.php?izb=2054, Rješenje Povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/18-01/617, URBROJ: 401-01/06-18-5 od 12. listopada 2018. godine dostupno na poveznici http://tom.pristupinfo.hr/pregledfilter1.php?izb=1722) i to ako se radi o završenim postupcima dodjele bespovratnih sredstava, a osobito ako su navedene osobe primile naknadu za svoj rad iz javnih sredstava.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Zoran Pičuljan