KLASA: UP/II-008-07/19-01/534

URBROJ: 401-01/10-20-2

Zagreb, 31. siječnja 2020. godine         

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... iz Zagreba, ........., izjavljene protiv rješenja Sveučilišta u Zagrebu, Farmaceutsko-biokemijski fakultet, KLASA: 008-01/19-01/02, URBROJ: 251-62-01-19-37 od 23. svibnja 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Sveučilišta u Zagrebu, Farmaceutsko-biokemijskog fakulteta, KLASA: 008-01/19-01/02, URBROJ: 251-62-01-19-37 od 23. svibnja 2019. godine u dijelu pod točkom I. izreke koji se odnosi na dokumente pod nazivom URA-881, URA-251, URA-523, UR-2166 i UR-460, te se u tom dijelu predmet vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

2.    Poništava se rješenje Sveučilišta u Zagrebu, Farmaceutsko-biokemijskog fakultet, KLASA: 008-01/19-01/02, URBROJ: 251-62-01-19-37 od 23. svibnja 2019. godine u preostalom dijelu pod točkom I. izreke u kojem žalitelju nije omogućen pristup podacima o imenima i prezimenima zaposlenika kojima je Sveučilište u Zagrebu, Farmaceutsko-biokemijski fakultet isplatilo članarine u akademskim godinama 2015./2016., 2016./2017. i 2017./2018. godini u bilo kojoj strukovnoj i/ili znanstvenoj organizaciji odnosno udruzi građana u zemlji ili inozemstvu.

3.    Odobrava se ......... pravo na pristup podacima o imenima i prezimenima zaposlenika kojima je Sveučilište u Zagrebu, Farmaceutsko-biokemijski fakultet isplatilo članarine u akademskim godinama 2015./2016., 2016./2017. i 2017./2018. godini u bilo kojoj strukovnoj i/ili znanstvenoj organizaciji odnosno udruzi građana u zemlji ili inozemstvu.

4.    Nalaže se Sveučilištu u Zagrebu, Farmaceutsko-biokemijskom fakultetu da postupi sukladno točki 3. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Točkom 1. osporenog rješenja ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) odobrava se pristup traženim informacijama, te su žalitelju dostavljene preslike financijskih dokumenata za tuzemne i inozemne članarine za 2015., 2016., 2017., i 2018. godinu, koje su uplaćene zaposlenicima od strane prvostupanjskog tijela, na kojima su prekriveni podaci o imenima i prezimenima zaposlenika, dok je točkom II. osporenog rješenja stavljeno izvan snage rješenje KLASA: 008-01/19-01/02, URBROJ: 251-62-01-19-31 od 14. ožujka 2019. godine.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da su mu dostavljene i informacije koje nije tražio u svom zahtjevu, te iste pojedinačno navodi u žalbi. Navodi da mu je tijelo javne vlasti dostavilo podatke o uplaćenim članarinama za traženo razdoblje na kojem su prekriveni podaci o imenu i prezimenu zaposlenika. Osporava stav prvostupanjskog tijela da bi zatraženi podaci predstavljali zaštićene osobne podatke. Ističe da je pogrešno pozivanje prvostupanjskog tijela na činjenicu da financijski planovi projekata nisu javno dostupni podatak, s obzirom na to da isti nije tražio takve podatke. Posebno ističe da mu nije dostavljen dokaz o plaćanju u odnosu na pismeno koje se odnosi na članstvo u društvu u Njemačkoj u iznosu od 60,00 EUR. Predlaže da se žalba prihvati.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 10. rujna 2018. godine tražio sljedeće:

„Je li Farmaceutsko-biokemijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu u akademskim godinama 2015./2016., 2016./2017., 2017./2018. ikome od zaposlenika Farmaceutsko-biokemijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu iz sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske, sredstava iz znanstvenih projekata, sredstava iz stručne suradnje, sredstava iz suradnje s gospodarstvom ili iz donacija te ostalih izvora prihoda s računa Farmaceutsko-biokemijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu isplatio, odnosno uplatio na ime i prezime zaposlenika, članarinu zaposlenika Farmaceutsko-biokemijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu u bilo kojoj strukovnoj i/ili znanstvenoj organizaciji odnosno udruzi građana u zemlji ili inozemstvu, uključujući primjerice, Hrvatsko farmaceutsko društvo?“

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis na nadležno postupanje po žalbi žalitelja, zajedno sa informacijama koje su predmet postupka.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Sukladno članku 6. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije su dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Prema članku 15. stavku 2. točki 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da su osobni podaci svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik“): pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija ne predstavlja klasificiran podatak.

Iz obrazloženja pobijanog rješenja u bitnom proizlazi da se žalitelju onemogućuje pristup imenima i prezimenima zaposlenika kojima je prvostupanjsko tijelo uplatilo članarine, s obzirom da prvostupanjsko tijelo smatra da se radi o zaštićenom podatku, odnosno da financijski planovi projekta nisu javno dostupan podatak.

Navedenu argumentaciju prvostupanjskog tijela nije moguće prihvatiti iz sljedećih razloga.

Naime, iz spisa predmeta proizlazi da su žalitelju u prilogu dopisa prvostupanjskog tijela, KLASA: 008-01/19-01/02, URBROJ: 251-62-01-19-36 od 23. svibnja 2019. godine, dostavljeni podaci o isplatama članarina koje je vršilo prvostupanjsko tijelo svojim zaposlenicima, a na istim su prekrivena imena i prezimena osoba kojima su izvršene isplate.

Postupajući po dopisu Povjerenika za informiranje, KLASA: 008-04/19-01/319, URBROJ: 401-01/10-19-2 od 01. srpnja 2019. godine, prvostupanjsko tijelo je Povjereniku za informiranje dostavilo informacije koje je dostavilo žalitelju, bez zacrnjenih podataka o imenima i prezimenima zaposlenika prvostupanjskog tijela.

Sukladno članku 91. Statuta prvostupanjskog tijela, koji je dostupan na poveznici http://www.pharma.unizg.hr/files/file/dokumenti/akti-fbf/Statut-Sveucilista-u-Zagrebu-Farmaceutsko-biokemijskog-fakulteta.pdf proračun fakulteta čine sredstva doznačena iz državnog proračuna za redovno obavljanje djelatnosti, sredstva znanstvenih i razvojnih projekata, te prihodi ostvareni na tržištu od obavljanja osnovne i ostalih djelatnosti, kao i druga sredstva ostvarena u skladu s pozitivnim propisima i općim aktima.

Nadalje, odredba članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama jasno određuje da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima automatski dostupne javnosti, bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, iz kojeg je neodlučno pozivanje prvostupanjskog tijela na zakonska ograničenja iz članka 15. stavka 2. točke 2. i točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Podatak o raspolaganju javnim sredstvima uključuje pravo na informaciju o iznosu isplate, kao i osobi kojoj je isplata izvršena, a radi jačanja načela transparentnosti u djelovanju tijela javne vlasti.

Slijedom navedenog, podatak o imenu i prezimenu zaposlenika za kojeg je tijelo javne vlasti uplatilo članarinu ne može predstavljati zaštićeni osobni podatak, već predstavlja dio informacije o raspolaganju javnim sredstvima.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ broj 47/09) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama, zbog pogrešne primjene članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, valjalo riješiti kao pod točkama 2., 3. i 4. izreke ovog rješenja.

U odnosu na dio žalbe žalitelja u kojoj isti navodi da je dobio određene dokumente koji nisu bili predmet njegova zahtjeva, ističe se sljedeće.

Na dokumentima (te prilozima istim) pod nazivom URA-1629 u iznosu od 630,00 EUR, URA-309 u iznosu od 3.040,00 kn, URA-151 (016/15) u iznosu od 500,00 EUR, URA-325 u iznosu od 500,00 EUR, URA-532 u iznosu od 3.040,00 kn, URA-2147 (kojeg žalitelj navodi kao URA-151) u iznosu od 500,00 EUR (016/19), URA-26 u iznosu od 500,00 EUR, URA-27 u iznosu od 630,00 EUR, URA-2113 u iznosu od 500,00 EUR jasno je navedeno na koju se osobu i organizaciju isti odnose, pa su neosnovani žalbeni navodi žalitelja u tom dijelu.

Međutim, u odnosu na dokumente pod nazivom URA-881 u iznosu od 200,00 kn, URA-251 u iznosu od 501,80 EUR, URA-523 u iznosu od 200,00 kn te UR-2166 u iznosu od 430,00 EUR nije moguće sa sigurnošću utvrditi odnose li se isti na određene zaposlenike prvostupanjskog tijela, zbog čega se ne mogu otkloniti žaliteljevi prigovori.

Što se tiče navoda žalitelja vezano za dokument pod nazivom URA-460 u iznosu od 60,00 EUR, poslan adresatu: Department of Pharmaceutical Botany, Faculty of Farmacy&Biochemistry, s članskim brojem 101934, iz dokumentacije koju je žalitelj priložio protiv rješenje prvostupanjskog tijela, KLASA: 008-01/19-01/02, URBROJ: 251-62-01-19-31 od 14. ožujka 2019. godine, proizlazi da iz dokumenta koji je dostavljen žalitelju (račun broj 2017040360) nije moguće sa sigurnošću utvrditi je li navedeni račun plaćen, s obzirom na to da se na dokumentu navodi da je rok za plaćanje istog 12. travnja 2017. godine, pa je i u tom dijelu žalba žalitelja osnovana.

Slijedom navedenog, valjalo je, zbog nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja, temeljem članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku poništiti prvostupanjsko tijelo u dijelu u kojem je odlučeno o dokumentima pod nazivom URA-881, URA-251, URA-523, UR-2166 i UR-460, pa je odlučeno kao pod točkom 1. izreke ovog rješenja, a predmet se vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te ih prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar, uzimajući u obzir primjedbe iz ovog rješenja.

Pri tome će prvostupanjsko tijelo voditi računa o tome što je bio predmet zahtjeva za pristup informacijama žalitelja (podaci o uplatama za članarine zaposlenika), te će uzeti u obzir činjenicu da informacije koje se omogućuju sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama moraju biti pravodobne, potpune i točne.

Dakle, ako se žalitelju omogućuje pristup određenoj informaciji o uplati koje je izvršilo prvostupanjsko tijelo, tada takav dokument mora sadržavati podatak iz kojeg će biti razvidno kad je uplata izvršena (dokument pod nazivom URA-460), dok u odnosu na ostale dokumente treba utvrditi odnose li se isti na žaliteljev zahtjev za pristup informacijama.

Ukoliko se odnose, prvostupanjsko tijelo uzet će u obzir odredbu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama prema kojoj su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Zoran Pičuljan