KLASA: UP/II-008-07/19-01/169

URBROJ: 401-01/03-19-2

Zagreb, 13. prosinca 2019.

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe stalnog sudskog vještaka ......... iz Bjelovara, ........., izjavljene protiv rješenja Hrvatske komore inženjera šumarstva i drvne tehnologije, KLASA: 321-01/19-16/1, URBROJ: 349-01/19-4/5 od dana 16. siječnja 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba ........., izjavljena protiv Hrvatske komore inženjera šumarstva i drvne tehnologije, KLASA: 321-01/19-16/1, URBROJ: 349-01/19-4/5 od dana 16. siječnja 2019. godine, kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Pobijanim rješenjem Hrvatske komore inženjera šumarstva i drvne tehnologije odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kojim je tražio slijedeće informacije: kopije svih popratnica kojima su predmetni drvni sortiment posječeni na kč.br. 177/1 k.o. Bibinje otpremljeni iz sječine do danas, kopije zbirne tablice „doznačenih stabala i otpremljenih šumskih proizvoda“, kopije akta za uplatu iznosa šumskog doprinosa uplaćenog JLS Općini Bibinje, zbog obavljanje prodaje drvnih sortimenata s kč.br. 177/1 i dokaz da su uplate izvršene. Zahtjev je odbačen temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama s obzirom da tijelo javne vlasti ne posjeduje zatraženu informaciju.

Žalitelj je na pobijano rješenje pravovremeno izjavio žalbu, u kojoj u bitnom navodi da je prema naputku Hrvatske poljoprivredne šumarske savjetodavne službe podnio zahtjev za pravo na pristup informacijama prvostupanjskom tijelu, navodeći da bi isto trebalo imati saznanja o traženim informacijama jer postupa u poslovima šumarstva prema Zakonu o šumama.

Predlaže da se njegova žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je kako je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od dana 04. siječnja 2019. godine zatražio od prvostupanjskog tijela da mu, sukladno odredbama Pravilnika o doznaci stabala, obilježavanju drvnih sortimenata, popratnici i šumskom redu („Narodne Novine“ 57/2017), dostavi kopije svih popratnica iz priloga 1.-6. Pravilnika, te iz članka 23. stavak 4. Pravilnika, kojima su predmetni drvni sortiment posječeni na kč.br. 177/1 k.o. Bibinje otpremljeni iz sječine do danas; kopije zbirne tablice „doznačenih stabala i otpremljenih šumskih proizvoda“ koja sadržava elemente opisane Pravilnikom u članku 23. stavak 4.; kopije akta za uplatu iznosa šumskog doprinosa uplaćenog JLS Općini Bibinje temeljem članka 69. Zakona o šumama („Narodne Novine“ broj: 68/2018), zbog obavljanje prodaje drvnih sortimenata s kč.br. 177/1 i dokaz da su uplate izvršene.

U obrazloženju pobijanog rješenja prvostupanjsko tijelo navodi da nije bilo u mogućnosti udovoljiti traženju žalitelja iz razloga koje navodi u odnosu na svaki informaciju ponaosob. U pogledu točke 1. zahtjeva za pravo na pristup informacijama ističe da Komora ne posjeduje kopije popratnica (iz priloga 1.-6. Pravilnika o doznaci stabala, obilježavanju drvnih sortimenata, popratnici i šumskom redu), te iz članka 23. stavak 4. Pravilnika, kojima su drvni sortimenti koji su posječeni na kč.br. 177/1 k.o. Bibinje otpremljeni. Nadalje navodi da pravilnim pravnim tumačenjem i analizom odredbi članka 20. – 24. navedenog Pravilnika ne propisuje se nadležnost, ovlasti niti bilo kakva dužnost Komore na prikupljanje i posjedovanje traženih popratnica. U pogledu točke 2. zahtjeva za pravo na pristup informacijama žalitelja, navodi da Komora ne posjeduje kopije zbirne tablice „doznačenih stabala i otpremljenih šumskih proizvoda“ koja sadrži elemente opisane Pravilnikom u članku 23. stavak 4., ponovo ističe da pravilnim pravnim tumačenjem i analizom odredbi članka 20. – 24., a osobito članka 23. stavak 3. navedenog Pravilnika ne propisuje se nadležnost, ovlasti niti bilo kakva dužnost Komore na prikupljanje i posjedovanje traženih kopija zbirnih tablica. Što se tiče točke 3. zahtjeva za pristup informacijama žalitelja, navodi da Komora ne posjeduje kopije akta za uplatu iznosa šumskog doprinosa uplaćenog JLS Općini Bibinje temeljem članka 69. Zakona o šumama („Narodne Novine“ broj: 68/2018, 115/2018), kao niti dokaz da su uplate izvršene. Prvostupanjsko tijelo napominje, da pravilnim pravnim tumačenjem i analizom odredbe članka 69. Zakona o šumama („Narodne novine“ broj: 68/2018),  ne propisuje se nadležnost, ovlasti niti bilo kakva dužnost Komore na prikupljanje i posjedovanje traženih akata za uplatu iznosa šumskog doprinosa.

Odredbom članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Slijedom navedene zakonske odredbe, koja predstavlja pravni temelj odbacivanja žaliteljevog zahtjeva, zaključuje se kako je tijelo javne vlasti ispravno postupilo u prvostupanjskom postupku, budući da ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Žalitelj, osim toga, u svojoj žalbi nije učinio vjerojatnom okolnost da bi prvostupanjsko tijelo moglo ili trebalo posjedovati zatražene informacije, niti navodi koji propis ili opći akt obvezuje prvostupanjsko tijelo da ima izrađene takve informacije, odnosno ne navodi u kojem kontekstu je takve informacije mogao dobiti.

Naime, žalitelj se poziva na obavijest od strane Hrvatske poljoprivredno-šumarske savjetodavne službe od dana 19. prosinca 2018. godine, KLASA: 008-02/18-03/5, URBROJ: 367-02-02-18-2, koju je dobio nakon što je podnio zahtjev za pristup informacijama u kojem je tražio kopije zahtjeva za izdavanje popratnica predmetne posječene drvne mase alepskog bora s kč.br. 177/1, kopije svih popratnica kojima su predmetni drvni sortiment otpremljeni iz sječine do danas, kopije zbirne tablice „doznačenih stabala i otpremljenih šumskih proizvoda“, kopije popratnica za otpremnu drvne mase posječenog alepskog bora s kč.br. 177/1 (opisane Pravilnikom u članku 24). Hrvatska poljoprivredno-šumarska savjetodavna služba u obavijesti žalitelju navodi da se obrati licenciranom izvođaču „AR CONSULTING“, odnosno Hrvatskoj komori inženjera šumarstva i drvne tehnologije.

Odredbom članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Slijedom navedene definicije “informacije”, pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, odnosno informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, tijelo javne vlasti je posjeduje ili ne posjeduje, odnosno ima ili nema saznanja o njoj.

Drugim riječima, informacija treba biti konkretna, tj. treba biti opredmećena i supstancijalizirana, odnosno može se lako pronaći, jednostavno utvrditi postojanje te u slučaju potrebe dostaviti podnositelju zahtjeva presliku iste.

Na zakonsku definiciju informacije se nadovezuje odredba članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano kako se ne smatra zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije.

Nadalje, Zakonom o šumama („Narodne novine“broj: 68/18, 115/18) odredbom članka 8. stavak 1. točka 5. propisano je da je Hrvatska komora inženjera šumarstva i drvne tehnologije samostalna i neovisna strukovna organizacija koja obavlja povjerene joj javne ovlasti, čuva ugled, čast i prava svojih članova (ovlaštenih inženjera šumarstva i drvne tehnologije), skrbi da ovlašteni inženjeri obavljaju svoje poslove savjesno i u skladu sa zakonom te promiče, zastupa i usklađuje njihove interese pred državnim i drugim tijelima u zemlji i inozemstvu. Člankom 98. stavkom 8. istog Zakona propisano je da kao javnu ovlast obavlja poslove licenciranja osoba za izvođenje šumskih radova, izdavanje čekića i teretnih listova (popratnica), provođenje stručnih ispita za ovlaštene inženjere, priznavanje inozemnih stručnih kvalifikacija te vođenje imenika ovlaštenih inženjera prema posebnom propisu koji uređuje rad komore.

Ujedno Zakonom o Hrvatskoj komori inženjera šumarstva i drvne tehnologije („Narodne novine“ broj: 22/2006, 136/2006, 61/2007) odredbom članka 34. propisani su zadaci i djelatnost komore: određuje načela struke na području šumarstva, lovstva i drv­ne tehnologije; potiče razvoj struka udruženih u Komoru, te brine za njihov ugled; surađuje s državnim tijelima i tijelima lokalne samouprave i uprave te zastupa struku u odnosu prema njima; brine za stručno usavršavanje na području šumarstva, lovstva i drvne tehnologije, te sudjeluje u pripremanju programa stručnog usavršavanja, izdaje službeno glasilo i druge publikacije; brine za stručni razvoj i neovisnost šumarstva, lovstva i drv­ne tehnologije; zastupa interese svojih članova u odnosu prema državnim organima, organima lokalne samouprave i poslodavcima, te sa namjerom osiguravanja njihove neovisnost i stručnog razvoja, te nadzora nad obavljanjem djelatnosti u šumarstvu, lovstvu i drvnoj tehnologiji, vodi imenike ovlaštenih inženjera šumarstva i drvne tehnologije, daje, obnavlja i oduzima licence (odobrenja) pravnim i fizičkim osobama za obavljanje radova iz područja šumarstva, lovstva i drvne tehnologije, te obavlja druge usluge za potrebe svojih članova; osigurava polaganje stručnih ispita; uspostavlja, vodi i održava imenike Komore; odlučuje o upisu i brisanju iz imenika Komore i ostalih evidencija Komore; odlučuje o statusu mirovanju ovlaštenih inženjera; članovima Komore, upisanim u imenik Komore, izdaje pečate i iskaznice; provodi nadzor nad poštivanjem akata Komore i Kodeksa strukovne etike Komore, te donosi mjere sukladno Pravilniku o stegovnim postupcima i drugim aktima Komore; sprječava ovlaštenim inženjerima obavljanje djelatnosti na nedozvoljen način; u svezi izvršavanja javnih ovlasti, zahtijeva i prikuplja podatke od državnih upravnih tijela, upravnih tijela lokalne samouprave i uprave i inspekcijskih službi; potiče suradnju između članova, te raspravlja i rješava međusobne sporove među njima; potiče stručnu, kulturnu i društvenu djelatnost svojih članova; usklađuje interes između različitih struka koje su udružene u Komoru, osigurava kvalitetu obavljanja inženjerskih usluga na području šumarstva, lovstva i drvne tehnologije; priprema prijedlog cijena usluga u obavljanju djelatnosti šumarstva, lovstva i drvne tehnologije, te isti prosljeđuje na suglasnost Ministru za poljoprivredu, šumarstvo i vodno gospodarstvo; osigurava obvezno osiguranje za članove Komore za štetu, koja bi mogla nastati investitorima i trećim osobama; surađuje s nadležnim ministarstvima u pripremanju propisa i standarda s područja šumarstva, lovstva i drvne tehnologije; obavlja ostale zadatke utvrđene: propisima o šumama, lovstvu, drvnoj tehnologiji, ovim Statutom i ostalim aktima Komore; potiče donošenje propisa kojima se utvrđuju javne ovlasti Komore u skladu s kriterijima europske i svjetske prakse; daje stručna mišljenja kod pripreme propisa iz područja šumarstva, lovstva i drvne tehnologije; donosi opće akte koji su joj stavljeni u nadležnost.

Odredbom članka 35. Zakona o Hrvatskoj komori inženjera šumarstva i drvne tehnologije, taksativno su navedeni poslovi koje Komora obavlja kao javne ovlasti:
vodi imenik ovlaštenih inženjera šumarstva i drvne tehnologije; daje, obnavlja i oduzima licence (odobrenja) pravnim i fizič­kim osobama za obavljanje radova iz područja šumarstva, lovstva i drvne tehnologije; utvrđuje visinu upisnine i članarine u Komoru; utvrđuje profesionalne obveze članova i njihovo obavljanje, u skladu s Kodeksom strukovne etike; provodi stručne ispite za ovlaštene inženjere, sukladno posebnom propisu o sadržaju i načinu polaganja stručnih ispita kojega donosi ministar nadležan za šumarstvo, lovstvo i drvnu tehnologiju; druge poslove koji su ovim i posebnim zakonima utvrđeni kao javne ovlasti Komore.

Podredno se napominje, a vezano uz navode žalitelja da tijela javne vlasti ne postupaju u poslovima šumarstva prema Zakonu o šumama, da Povjerenik za informiranje ne provodi nadzor nad provedbom navedenog Zakona, već sukladno odredbi članka 7. Zakona o šumama nadležno tijelo je središnje tijelo državne uprave, odnosno Ministarstvo poljoprivrede.

U žalbenom postupku je utvrđeno da je prvostupanjski postupak pravilno proveden, jer je o  zahtjevu žalitelja prvostupanjsko tijelo odlučilo sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, stoga se prigovori i navodi iznijeti u žalbi ne mogu  prihvatiti niti utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari, slijedom čega je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1.  Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u izreci ovog rješenja.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) propisano je  kako će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano,

Uputa o pravnom lijeku: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred  Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan