KLASA: UP/II-008-07/19-01/98

URBROJ: 401-01/11-19-2

Zagreb, 23. prosinca 2019.

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... iz Zagreba, ........., izjavljene protiv rješenja Ministarstva financija KLASA: UP/I-032-01/19-01/2, URBROJ: 513-03-01-19-1 od 14. siječnja 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Ministarstva financija KLASA: UP/I-032-01/19-01/2, URBROJ: 513-03-01-19-1 od 14. siječnja 2019. godine, kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica), kojim je zatražila uvid u dokumentaciju udruge Savez Roma u Republici Hrvatskoj „Kali Sara“: sve izvode u 2017. godini, pravdanje svih potrošenih sredstava računima za 2017. godinu, sve ugovore koji su nastali u sklopu pravdanja sredstava za 2017. godinu, blagajnički izvještaj za 2017. godinu i svu dokumentaciju koja je nastala vezano za potrošena sredstava za 2017. godinu, temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo javne vlasti ne posjeduje u zahtjevu traženu informaciju.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnome navodi da je Ministarstvo financija u svom rješenju navelo da ne posjeduje traženu dokumentaciju vezanu za Savez Roma u Republici Hrvatskoj „Kali Sara“ za 2017. godinu. Nadalje, navodi da je člankom 21. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da ako tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju, a ima saznanja o tijelu koje je posjedujem, dužno je bez odgode, a najkasnije u roku od osam dana od zaprimanja zahtjeva, ustupiti zahtjev tome tijelu, a o čemu će obavijestiti podnositelja. Predlaže da se uvaži žalba i omogući pristup informacijama.

Žalba je neosnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama zaprimljenim u tijelu javne vlasti dana 6. lipnja 2018. godine, zatražila da joj se omogući uvid u dokumentaciju udruge Savez Roma u Republici Hrvatskoj „Kali Sara“, kojoj je predsjednik saborski zastupnik Veljko Kajtazi, i to: sve izvode udruge za 2017. godinu, pravdanje svih potrošenih sredstava računima za 2017. godinu, svi ugovori koji su nastali u sklopu pravdanja sredstava za 2017. godinu, blagajnički izvještaji za 2017. godinu i svu dokumentaciju koja je nastala, a vezana je za potrošena sredstva u 2017. godini. Nadalje, utvrđeno je da je postupajući po predmetnom zahtjevu tijelo javne vlasti dopisom KLASA: 032-01/18-01/26, URBROJ: 513-03-01-18-2 od 21. lipnja 2018. godine, dostavljenim žaliteljici putem elektroničke pošte, obavijestilo da ne posjeduje tražene informacije te da ih niti ne može posjedovati temeljem Zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija („Narodne novine“, broj 121/14) kojim se, između ostaloga, uređuje financijsko izvještavanje neprofitnih organizacija i izvještavanje o potrošnji proračunskih sredstava. U citiranom dopisu od 21. lipnja 2018. godine navodi se da je Zakonom o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija propisana obveza sastavljanja i predaje financijskih izvještaja za sve neprofitne organizacije te se kroz Registar neprofitnih organizacija može izvršiti uvid u godišnji financijski izvještaj za 2017. godinu Saveza Roma u Republici Hrvatskoj te se pojašnjavaju obveze iz članka 6. stavka 1. citiranog Zakona, kao i obveze iz Pravilnika o izvještavanju u neprofitnom računovodstvu i Registru neprofitnih organizacija („Narodne novine, br. 31/15 i 25/17).

Također, utvrđeno je da je tijelo javne vlasti, postupajući po predmetnom zahtjevu, donijelo rješenje KLASA: UP/I-032-01/19-01/2, URBROJ: 513-03-01-19-1 od 14. siječnja 2019. godine kojim je temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama odbačen zahtjev jer tijelo javne vlasti ne posjeduje u zahtjevu traženu informaciju.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Stoga, pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, odnosno dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje, npr.  određenog dokumenta, fonograma, crteža i slično.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Razmatrajući dokumentaciju u spisu ovog predmeta, utvrđeno je da je tijelo javne vlasti, Ministarstvo financija, pravilno provelo prvostupanjski postupak te rješenjem KLASA: UP/I-032-01/19-01/2, URBROJ: 513-03-01-19-1 od 14. siječnja 2019. godine odbacilo zahtjev žaliteljice temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo javne vlasti ne posjeduje u zahtjevu traženu informaciju.

Sukladno svemu navedenome, prigovori i navodi iznijeti u žalbi ne mogu se prihvatiti niti utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari.

Također, vezano uz navod žaliteljice da je člankom 21. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da ako tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju, a ima saznanja o tijelu koje je posjeduje, dužno je bez odgode, a najkasnije u roku od osam dana od zaprimanja zahtjeva, ustupiti zahtjev tome tijelu, a o čemu će obavijestiti podnositelja, valja istaknuti da  tijelo javne vlasti nije dužno utvrđivati posjeduje li neko drugo tijelo javne vlasti traženu informaciju kako bi postupio na opisani način, već će zahtjev ustupiti drugom tijelu ako već ima saznanja o tome da isto posjeduje traženu informaciju.

Posebno se naglašava da nije u nadležnosti Povjerenika za informiranje da utvrđuje obvezu tijelima javne vlasti na posjedovanje ili neposjedovanje informacija te da li je neka dokumentacija tijela javne vlasti u skladu sa zakonskim ili podzakonskim propisima i slično, već da li navedeno tijelo posjeduje ili ne posjeduje zatraženu informaciju odnosno ukoliko istu ima u svom posjedu može li se korisnicima omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) odlučeno kao izreci ovog rješenja. 

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan