KLASA: UP/II-008-07/19-01/560

URBROJ: 401-01/11-19-2

Zagreb, 5. prosinca 2019.

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... iz Splita, ........., izjavljene protiv rješenja Hrvatske radiotelevizije Ur.broj: 428-704/2019-50801-18/687 od 15. srpnja 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Hrvatske radiotelevizije Ur.broj: 428-704/2019-50801-18/687 od 15. srpnja 2019. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ......... (dalje u tekstu: žalitelj) za ostvarivanje prava na pristup snimci Obljetnice prosvjeda ispred Banovine održane 6. svibnja 2019. godine, temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tijelo javne vlasti ne posjeduje traženu informaciju te nema saznanja gdje se navedena informacija nalazi.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi da nije zadovoljan načinom na koji je Hrvatska radiotelevizija odlučila o njegovom zahtjevu od 7. svibnja 2019. godine, pošto je ispred Banovine vidio osobu koja je na kameri imala oznaku Hrvatske radiotelevizije. Nadalje, navodi da pretpostavlja da je incident snimljen od strane Hrvatske radiotelevizije, a vjerojatno i obrisan. Također, navodi da se u ovom slučaju radi o prikrivanju dokaza o narušavanju javnog reda i mira, pa bi bilo dobro da Povjerenik za informiranje, ako je u mogućnosti, zatraži evidenciju rada ekipa RTV centra Split za dan 6. svibnja 2019. godine. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Ustavom Republike Hrvatske („Narodne novine”, broj  56/90., 135/97., 8/98.,  113/00., 124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10.-pročišćeni tekst i 05/14.), u članku 38. stavku 4. jamči se svakome pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Pri tome ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu i propisana zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 7. svibnja 2019. godine, dostavljenim putem elektroničke pošte, zatražio od Hrvatske radiotelevizije, snimku sa Obljetnice prosvjeda pred Banovinom, održane 6. svibnja 2019. godine. Nadalje, žalitelj je u zahtjevu naveo da se povodom incidenta koji se dogodio na skupu vodi postupak pred Prekršajnim sudom u Splitu te je snimka dokazni materijal u navedenom postupku.

Postupajući po navedenom zahtjevu, Hrvatska radiotelevizija je donijela osporeno rješenje odbacujući zahtjev temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama. U izreci i obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama zatražio dostavu „snimke incidenta ispred Banovine (Grad Split)“. Nadalje, u obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da je u postupku utvrđeno da Hrvatska radiotelevizija, kao tijelo javne vlasti ne posjeduje traženu informaciju, što je utvrđeno temeljem očitovanja dviju ustrojstvenih jedinica.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje traženu informaciju te nema saznanja gdje se navedena informacija nalazi.

U drugostupanjskom postupku Hrvatska radiotelevizija dopisom Ur.broj. 428-704/2019-50801 od 13. kolovoza 2019. godine dostavila očitovanje na razloge odbacivanja predmetnog zahtjeva, a u kojem da je službenica za informiranje tražila navedenu informaciju u RJ Arhivi i arhivsko gradivo koja raspolaže snimkama te je informirana da Hrvatska radiotelevizija ne raspolaže navedenom snimkom. Nadalje, navodi se da je kontaktiran i HRT Centar Split koji također ne raspolaže snimkom. U prilogu citiranog dopisa dostavljeno je očitovanje Voditeljice OS Zaštita, čuvanje, priprema i kontrola AV gradiva, Odjela Audiovizualno gradivo, RJ Arhivi i programsko gradivo u kojem se navodi da je HRT Centar Split snimao navedeni skup, ali samo informativno te incident nije uopće snimljen.

U žalbenom postupku utvrđeno je da je Hrvatska radiotelevizija postupajući po predmetnom zahtjevu isti pogrešno interpretirala jer žalitelj nije zatražio dostavu „snimke incidenta ispred Banovine (Grad Split)“ kako se navodi u izreci i obrazloženju pobijanog rješenja, već je žalitelj zatražio snimku koja je nastala dana 6. svibnja 2019. godine na Obljetnici prosvjeda ispred Banovine.

S obzirom da iz očitovanja ustrojstvene jedinice Hrvatske radiotelevizije proizlazi da je navedeni događaj sniman, odnosno da postoji određena snimka tog događaja u HRT Centru Split, proizlazi da je tijelo javne vlasti postupajući po predmetnom zahtjevu pogrešno primijenilo odredbu članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama tijelo javne vlasti dužno je prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva za pristup informacijama tijelo javne vlasti mora izvršiti uvid u traženu informaciju i provesti test razmjernosti i javnog interesa iz članka 16. Zakona o pravu na pristup informacijama te donijeti odluku sukladno odredbama članka 23. Zakona o pravu na pristup informacijama. Također, u obzir treba uzeti i mogućnost djelomičnog omogućavanja informacija, odnosno odredbu članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama koja propisuje da ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavaka 2. i 3. istog članka Zakona, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnima, a o tome donijeti rješenje kojim se djelomično odbija zahtjev korisnika u dijelu u kojem je zatražio dostavu podataka koji podliježu navedenim zakonskim ograničenjima, a preostali dio informacije učinit će se dostupnim korisniku.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan