KLASA: UP/II-008-07/19-01/52

URBROJ: 401-01/06-19-2

Zagreb, 21. studenoga 2019. godine

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... iz Đurmanca, ........., izjavljene protiv rješenja Osnovne škole Matije Gupca Gornja Stubica KLASA: UP/I-602-02/18-01/97, URBROJ: 2113/05-380-8-18-2 od 6. prosinca 2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Osnovne škole Matije Gupca Gornja Stubica KLASA: UP/I-602-02/18-01/97, URBROJ: 2113/05-380-8-18-2 od 6. prosinca 2018. godine, u dijelu u kojem se u točki 1. i 2. izreke u dijelu prihvaća zahtjev za pristup informacijama ......... od 25. listopada 2018. godine i dostavljaju preslike sa zatamnjenim pojedinim osobnim podacima.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslikama sljedeće dokumentacije vezano za natječaj za radno mjesto učitelja/ice informatike Osnovne škole Matije Gupca Gornja Stubica objavljenog 27. rujna 2018. godine:

-        prijava potrebe za zapošljavanjem učitelja/ice informatike Osnovne škole Matije Gupca Gornja Stubica, KLASA: 112-02/18-01/10, uRBROJ: 2113/05-380-8-01-18-1 od 27. rujna 2018. godine Krapinsko-zagorskoj županiji, Povjerenstvu na razini županije;

-        dopis Ureda državne uprave u Krapinsko-zagorskoj županiji, KLASA: 602-02/18-01/108, URBROJ: 2140-03/7-18-32 od 27. rujna 2018. godine;

-        obrazac Prijave potrebe za radnikom Hrvatskom zavodu za zapošljavanje PR Osnovne škole Matije Gupca Gornja Stubica za učitelja /icu informatike

-        tekst natječaja Osnovne škole Matije Gupca Gornja Stubica od 27. rujna 2018. godine

-        obavijest o natječaju Osnovne škole Matije Gupca Gornja Stubica KLASA: 112-02/18-01/10, URBROJ: 2113/05-380-8-01-18-9 od 22. listopada 2018. godine.

3.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslikama sljedeće dokumentacije vezano za natječaj za radno mjesto učitelja/ice informatike Osnovne škole Matije Gupca Gornja Stubica objavljenog 27. rujna 2018. godine:

-        zahtjev za prethodnu suglasnost ravnateljice Osnovne škole Matije Gupca Gornja Stubica KLASA: 112-02/18-01/10, URBROJ: 2113/05-380-8-01-18-7 od 19. listopada 2018. godine, na način da sa na istom prekriju adresa odabrane kandidatkinje, imena i prezimena i adrese neodabranih kandidata te se u tom dijelu zahtjev za pristup informacijama odbija;

-        zapisnik sa 24. sjednice Školskog odbora Osnovne škole Matije Gupca Gornja Stubica održane 19. listopada 2018. godine, na način da se na istom prekriju parafi na svakoj stranici zapisnika, adrese odabranih kandidata po natječajima, imena i prezimena te adrese neodabranih kandidata koji su se prijavili na natječaje, vlastoručni potpis zapisničarke i predsjednice Školskog odbora te se u tom dijelu zahtjev za pristup informacijama odbija;

-        prethodna suglasnost Školskog odbora Osnovne škole Matije Gupca Gornja Stubica KLASA: 112-02/18-01/10, URBROJ: 2113/05-380-8-01-18-8 od 19. listopada 2018. godine za zasnivanje radnog odnosa na radnom mjestu učitelja/ice informatike, na način da se na istoj prekriju adresa odabrane kandidatkinje te se u tom dijelu zahtjev za pristup informacijama odbija;

-        odluka o zasnivanju radnog odnosa na radnom mjestu učitelja/ice informatike Osnovne škole Matije Gupca Gornja Stubica, KLASA: 112-02/18-01/10, URBROJ: 2113/05-380-8-01-18-9 od 19. listopada 2018. godine, na način da se na istoj prekriju adresa odabrane kandidatkinje te se u tom dijelu zahtjev za pristup informacijama odbija;

-        prijava na natječaj izabrane kandidatkinje na način da se na istoj prekriju njezina adresa i vlastoručni potpis te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija;

-        životopis odabrane kandidatkinje, na način da se na istom prekriju adresa, datum i mjesto rođenja, broj telefona, broj mobilnog telefona, adresa elektroničke pošte te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija;

-        diploma odabrane kandidatkinje na način da se na istoj prekriju datum, mjesto, općina i država rođenja te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija;

-        domovnica odabrane kandidatkinje na način da se na istoj prekriju OIB, datum, mjesto i država rođenja te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija;

-        Elektronički zapis Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje KLASA: 034-04/18-03/6, URBROJ: 341-25-05/8-18-91634 od 14. kolovoza 2018. godine na način da se na istom prekriju datum rođenja, osobni broj i OIB odabrane kandidatkinje, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

-        uvjerenje Općinskog suda u Zlataru, Poslovni broj: Su-Ukp-2685/2018 od 7. srpnja 2018. godine da se protiv odabrane kandidatkinje ne vodi kazneni postupak, na način da se na istom prekriju OIB-u, datum rođenja i QR kod, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

-        ugovor o radu KLASA: 112-02/18-01/10, URBROJ: 2113/05-380-8-01-18-11 sklopljen između Osnovne škole Matije Gupca Gornja Stubica i izabrane kandidatkinje od 23. listopada 2018. godine na način da se na istom prekriju podaci o OIB-u, adresi i vlastoručnom potpisu odabrane kandidatkinje, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

4.    Odbija se žalba Roberta Mužara u preostalom dijelu kao neosnovana.

5.    Nalaže se Osnovnoj školi Matije Gupca Gornja Stubica da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

U točki 1. izreke osporenog rješenja Osnovne škole Matije Gupca Gornja Stubica  djelomično je prihvaćen zahtjev ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 25. listopada 2018. godine, u dijelu u kojem se traži dostava preslika dokumentacije vezane uz objavu i odlučivanje po natječaju te je odlučeno da mu se dostavljaju preslike sljedeće dokumentacije s prekrivenim zaštićenim osobnim podacima: dopis Uredu državne uprave u Krapinsko-zagorskoj županiji i Krapinsko-zagorskoj županiji o potrebi za radnicima od 27. rujna 2018. godine - obrazac 1, odgovor Ureda državne uprave Krapinsko-zagorske županije na dopis o potrebi za radnicima od 27. rujna 2018. godine, PR obrazac prijave potrebe za radnicima Hrvatskom zavodu za zapošljavanje, tekst natječaja, poziv za 24 sjednicu Školskog odbora Osnovne škole Matije Gupca Gornja Stubica (dalje u tekstu: Škola) KLASA: 003-06/18- 01/13 URBROJ: 2113/05-380-8-01-18-1 od 16. listopada 2018. godine, zapisnik sa 24. sjednice Školskog odbora kojom se daje suglasnost za sklapanje ugovora o radu sa odabranom kandidatkinjom KLASA: 003-06/18-01/13 URBROJ: 2113/05-380-8-18-1 od 16. listopada 2018. godine od 19. listopada 2018. godine, prethodna suglasnost Školskog odbora za zasnivanje radnog odnosa na radnom mjestu učitelja/ice informatike, odluka ravnateljice za zasnivanje radnog odnosa na neodređeno nepuno vrijeme s izabranom kandidatkinjom na temelju natječaja na radnom mjestu učitelja/ice informatike, obavijest ravnateljice o rezultatima provedenog natječaja za učitelja/icu informatike, i obavijest HZZ-u o izboru kandidata po natječaju.

Točkom 2. osporenog rješenja djelomično je prihvaćen zahtjev žalitelja u dijelu u kojem se traži dostava natječajne dokumentacije izabrane kandidatkinje te je odlučeno da mu se dostavljaju preslike sljedeće dokumentacije s prekrivenim zaštićenim osobnim podacima: prijava na natječaj, životopis, diploma, potvrda o položenom stručnom ispitu, potvrda o pedagoško-psihološkoj i didaktičko-metodičkoj naobrazbi, domovnica, uvjerenje o nekažnjavanju, elektronički zapis Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje i ugovor o radu.

Osporenim rješenjem je u točki 3. izreke odbijen zahtjev žalitelja u dijelu koji se odnosi na kompletnu natječajnu dokumentaciju za svakog kandidata po raspisanom natječaju za radno mjesto učitelja/ice informatike, objavljenog 27. rujna 2018. godine te dobivanje preslika odgovarajućih dokumenata vezano uz natječaj.

U obrazloženju osporenog rješenja kao temelj djelomičnog odbijanja zahtjeva žalitelja navedena je odredba članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, pri čemu je istaknuto da su određeni podaci iz natječajne dokumentacije zaštićeni zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da žalbu podnosi protiv rješenja u cijelosti jer mu po zahtjevu za pristup informacijama nije dostavljena sva zatražena dokumentacija i jer su na dokumentaciji koja mu je dostavljena nepropisno zatamnjeni gotovo svi podaci. S obzirom da smatra kako ima pravo na pristup traženim informacijama u zakonom propisanom obliku, od Povjerenika za informiranje traži da poništi osporeno rješenje i izda novo te na takav način omogući pristup informacijama te transparentnost javnog natječaja za zapošljavanje osoba u Školi. Također traži da se sankcionira odgovorna osoba prvostupanjskog tijela zbog nedostavljanja navedene dokumentacije u zakonom propisanom obliku. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 25. listopada 2018. godine, od Škole kao tijela javne vlasti, zatražio sljedeće informacije: 1. moli da mu dostave kompletnu dokumentaciju za javni natječaj i provođenje natječajnog postupka te svu natječajnu dokumentaciju za odabranog kandidata po njihovom raspisanom javnom natječaju za radno mjesto „Učitelj/ica informatike, 1 izvršitelj/ica, na neodređeno i nepuno radno vrijeme, 12 sati ukupnog radnog vremena tjedno”, a koji je objavljen 27. rujna 2018. godine na službenoj mrežnoj stranici Hrvatskog zavoda za zapošljavanje.

Također je utvrđeno da je postupajući po navedenom zahtjevu žalitelja Škola donijela osporeno rješenje KLASA: UP/I-602-02/18-01/97, URBROJ: 2113/05-380-8-18-2 od 6. prosinca 2018. godine kojim je u točki 1. i 2. djelomično prihvaćen zahtjev žalitelja, u pogledu natječajne dokumentacije iz postupka natječaja te odabranog kandidata, a u točki 3. izreke odbijen zahtjev u pogledu natječajne dokumentacije neizabranih kandidata temeljem odredbe članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što su određeni podaci iz natječajne dokumentacije zaštićeni zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

U obrazloženju osporenog rješenja je navedeno kako je žalitelj bio kandidat na predmetnom natječaju te je nakon zaprimanja obavijesti o ishodu natječaja podnio 29. listopada 2018. godine prigovor na izbor kandidata, uz zahtjev za pristup informacijama, kojim je zatražio preslike kompletne natječajne dokumentacije. Također je navedeno kako je žalitelju kao kandidatu na natječaju dana 23. studenoga 2018. godine omogućen uvid u natječajnu dokumentaciju te je istog dana nakon izvršenog uvida podnio prigovor zbog toga što mu nisu omogućene preslike svih dokumenata koje je zatražio zahtjevom za pristup informacijama od 25. listopada 2018. godine te je slijedom navedenog odlučeno da će se po navedenom zahtjevu djelomično omogućiti pristup informacijama, pozivanjem na odredbu članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što su određeni podaci iz natječajne dokumentacije zaštićeni zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

U žalbenom postupku Škola je dopisom KLASA: UP/I-602-02/18-01/97, URBROJ: 2113/05-380-8-19-4 od 15. siječnja 2019. godine dostavila Povjereniku za informiranje kompletan spis po žalbi žalitelja na nadležno postupanje.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Odredbom članka 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno je prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Sukladno članku 99. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka), ista je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama od 25.5.2018. godine.

Člankom 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da su osobni podaci svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik“): pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca.

Uvodnom odredom broj 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da bi obrada osobnih podataka trebala biti osmišljena tako da bude u službi čovječanstva. Dalje se navodi da pravo na zaštitu osobnih podataka nije apsolutno pravo, te da ga se mora razmatrati u skladu s načelom proporcionalnosti, odnosno da se predmetnom Uredbom poštuju sva temeljna prava i uvažavaju slobode i načela priznata Poveljom koja su sadržana u ugovorima, uključujući slobodu izražavanja i informiranja.

U uvodnoj odredbi broj 14. Opće uredbe o zaštiti podataka je propisano da bi se zaštita koja se pruža ovom Uredbom u vezi s obradom osobnih podataka trebala odnositi na pojedince bez obzira na njihovu nacionalnost ili boravište. Ovom se Uredbom ne obuhvaća obrada osobnih podataka koji se tiču pravnih osoba, a osobito poduzetnika koji su ustanovljeni kao pravne osobe, uključujući ime i oblik pravne osobe i kontaktne podatke pravne osobe.

 U članku 22. Opće uredbe o zaštiti podataka je propisano da bi se svaka obrada osobnih podataka u Uniji s obzirom na djelatnosti poslovnog nastana voditelja obrade ili izvršitelja obrade trebala bi obavljati u skladu s ovom Uredbom, neovisno o tome obavlja li se sama obrada u Uniji. Poslovni nastan podrazumijeva djelotvorno i stvarno obavljanje djelatnosti putem stabilnih aranžmana. Pravni oblik takvih aranžmana, bilo kroz podružnicu ili društvo kćer s pravnom osobnošću, nije odlučujući čimbenik u tom pogledu.

Člankom 39. Opće uredbe o zaštiti podataka je, između ostalog, propisano da bi svaka obrada osobnih podataka trebala bi biti zakonita i poštena.

U članku 40. Opće uredbe o zaštiti podataka je propisano da bi kako bi obrada bila zakonita, osobne podatke trebalo obrađivati na temelju privole dotičnog ispitanika ili neke druge legitimne osnove, bilo propisane u ovoj Uredbi bilo u drugom pravu Unije ili pravu države članice na koji upućuje ova Uredba, uključujući obvezu poštovanja pravne obveze kojoj podliježe voditelj obrade ili obvezno izvršavanje ugovora u kojem je ispitanik jedna od stranaka ili kako bi se poduzele radnje na zahtjev ispitanika prije sklapanja ugovora.

Dakle, i nakon stupanja na snagu Opće uredbe o zaštiti podataka potrebno je provodit test razmjernosti i javnog interesa, te prema okolnostima pojedinog slučaja utvrđivati prevladava li potreba zaštite prava na ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama ili prevladava javni interes za određenom informacijom.

Uvidom u dostavljenu dokumentaciju od strane prvostupanjskog tijela utvrđeno je da se u istoj nalazi originalna dokumentacija koja se odnosi na provođenje natječajnog postupka, čiji je sastavni dio dokumentacija izabranog kandidata na natječaju za radno mjesto „Učitelj/ica informatike, 1 izvršitelj/ica, na neodređeno i nepuno radno vrijeme, 12 sati ukupnog radnog vremena tjedno”, koji je Škola objavila 27. rujna 2018. godine. Od prvostupanjskog tijela je uz originalnu natječajnu dokumentaciju dostavljena i dokumentacija sa zatamnjenim podacima, onako kako je dostavljena žalitelju sukladno izreci osporenog rješenja.

Nadalje je utvrđeno da je Škola djelomično odbila zahtjev žalitelja u pogledu dokumentacije vezane za postupak natječaja te u pogledu natječajne dokumentacije izabranog kandidata bez da je sukladno odredbi članka 23. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama prethodno provela test razmjernosti i javnog interesa, s obzirom da u spisu predmeta nema dokumentacije o navedenom.

Ispitujući zakonitost osporenog rješenja te provodeći test razmjernosti u žalbenom postupku Povjerenik za informiranje je izvršio uvid u informacije koje su predmet ovog postupka te je uzeo u obzir da iste sadrže moguće razloge za ograničenje pristupa informacijama te odredbu članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da ako informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavaka 2. i 3. ovog članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim. Nadalje, zakonitost osporenog rješenja razmatrana je uvidom u tekst predmetnog natječaja vezano za koji su se tražile informacije te usporedbom originalne dokumentacije s dokumentacijom koja je sukladno izreci osporenog rješenja dostavljena žalitelju, a uzimajući u obzir činjenicu da u osporenom rješenju nije točno specificirano koji će se podaci prekriti zbog zaštite osobnih podataka.

Pri navedenom se također imalo u vidu činjenicu da sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama podnositelj zahtjeva koji traži informacije vezano za postupak natječaja u kojem je bio kandidat ima pravo dobiti samo one informacije koje bi se omogućile bilo kojoj trećoj osobi, koja nije bila kandidat u natječajnom postupku, a zbog načela jednakosti propisanog člankom 8. navedenog Zakona.

S obzirom da se u konkretnom slučaju radi o natječajima u osnovnoj školi, bilo je potrebno  razmotriti i relevantne zakonske odredbe koje uređuju zasnivanje radnog odnosa u školskim ustanovama. Naime, prema članku 107. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi („Narodne novine”, broj 87/08., 86/09., 92/10., 105/10., 90/11., 5/12., 16/12., 86/12., 126/12., 94/13, 152/14., 7/17. i 68/18.) radni odnos u školskoj ustanovi zasniva se ugovorom o radu na temelju natječaja, dok je člankom 114. stavkom 1. navedenog Zakona propisano da o zasnivanju i prestanku radnog odnosa odlučuje ravnatelj uz prethodnu suglasnost Školskog odbora.

S obzirom na navedene odredbe u žalbenom je postupku zaključeno da javnost ima pravo znati da li je Škola u konkretnom slučaju provela natječaj za učitelja/icu informatike sukladno Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi. Također, obzirom da će se sredstva za rad izabranog kandidata financirati iz javnih sredstava, Povjerenik za informiranje smatra da javnost ima pravo biti upoznata s činjenicom ispunjava li izabrani kandidat uvjete iz natječaja. Stoga je izvršen uvid u tekst natječaja Škole objavljen 27. rujna 2018. godine, te je utvrđeno da je u istom, između ostalog, navedeno da su kandidati uz pisanu prijavu na natječaj trebali dostaviti preslike sljedećih dokumenata: životopis, dokaz o stečenoj stručnoj spremi (diploma ili svjedodžba), dokaz o državljanstvu (domovnica), elektronički zapis o radno-pravnom statusu iz baze podataka Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, uvjerenje nadležnog suda da se protiv podnositelja prijave ne vodi kazneni postupak (ne starije od 6 mjeseci) - dokaz o nepostojanju zapreke iz članka 106. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi.

Izvršenim uvidom u dokumentaciju koja je po predmetnom zahtjevu dostavljena žalitelju, utvrđeno je da su na istoj prekrivani sljedeći podaci u dokumentaciji iz natječajnog postupka: ime i prezime i potpis ravnateljice te pečat Škole, ime i prezime sindikalnog povjerenika, ime i prezime službenika u Uredu državne uprave u Krapinsko-zagorskoj županiji te pečat navedenog tijela, službeni broj telefona i mobitela Škole, pojedine točke dokumenta - Obrazac PR, vlastoručni potpis predsjednice Školskog odbora, imena i prezimena osoba koje su zaposlene u Školi i za koje je dana suglasnost za zapošljavanje po drugim natječajima Škole, ime i prezime odabrane kandidatkinje na predmetnom natječaju, tekst zapisnika sa sjednice Školskog odbora koji sadržava imena i prezimena i druge osobne podatke osoba za koje je donesena odluka o zapošljavanju, ali i tekst koji ne sadržava osobne podatke, osobni podaci osoba koje su se prijavile na natječaj ali nisu odabrane, vlastoručni potpisi osoba koje su parafirale stranice zapisnika te vlastoručni potpis zapisničarke, tekst na suglasnosti za zasnivanje radnog odnosa te Odluci o zasnivanju radnog odnosa o zasnivanju radnog odnosa koji ne sadrži osobne podatke, ime i prezime zaposlenice Škole, broj telefona i mobitela te tekstovi poruke elektroničke pošte koji ne sadrže osobne podatke, osobni podaci odabrane kandidatkinje na ugovoru o radu, ali i ime ustanove na kojoj je stekla diplomu te tekst ugovora koji ne sadrži osobne podatke.

Daljnjim uvidom u dokumentaciju koja je po predmetnom zahtjevu dostavljena žalitelju je utvrđeno da su na dokumentaciji koju je pri javljanju na natječaj priložila izabrana kandidatkinja, prekrivani sljedeći podaci: osobni podaci o adresi prebivališta odabrane kandidatkinje, njezin vlastoručni potpis te podaci o datumu, mjestu i državi rođenja, djevojačkom prezimenu, imenu oca, ali i tekstovi u dokumentima kao što su podaci o ustanovi u kojoj je kandidatkinja stekla diplomu, Potvrdu o položenom stručnom ispitu, Potvrdu o pedagoško-psihološkoj i didaktičko-metodičkoj naobrazbi, podaci o stupnju obrazovanja, datumu stjecanja diplome, datumu izdavanja dokumenata,  podaci o pravnim osobama kod kojih je kandidatkinja bila zaposlena, podaci u životopisu koji se odnose na obrazovanje, stručne seminare, radno iskustvo, poznavanje rada na računalu, znanje stranih jezika, posjedovanje vozačke dozvole odnosno sav tekst osim imena i prezimena, dok na Uvjerenju o nevođenju kaznenog postupka nisu prekriveni podaci o državi rođenja te QR kod.

Nastavno na zakonsku odredbu članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, Povjerenik za informiranje je u žalbenom postupku utvrdio kako je Škola prilikom rješavanja zahtjeva, u dijelu nepotpuno utvrdila činjenično stanje te posljedično pogrešno primijenila pravni propis. Naime, uzimajući u obzir da je u ranije citiranoj uvodnoj odredbi broj 14. Opće uredbe o zaštiti podataka jasno navedeno da navedena Uredba ne obuhvaća obradu osobnih podataka koji se tiču pravnih osoba, a time niti podataka o imenu i prezimenu osoba koje su ovlaštene za zastupanje istih, i koji su javno dostupni podaci, razvidno je da je prvostupanjsko tijelo prekrivanjem tih podataka pogrešno primijenilo materijalno pravo. Osim navedenog, ističe se da je  prvostupanjsko tijelo istovrsne podatke na nekima od dokumenata prekrivalo, a na nekima nije.

S obzirom na sve navedeno je u žalbenom postupku zaključeno da je točku 1. i 2. izreke rješenja prvostupanjskog tijela u kojem je žalitelju omogućen pristup informacijama dostavom dokumentacije sa prekrivenim određenim podacima potrebno djelomično poništiti te žalitelju odobriti pristup informacijama na način da na natječajnoj dokumentaciji iz postupka natječaja te izabranog kandidata budu vidljivi podaci kako je to navedeno u izreci ovog rješenja.

U odnosu na točku 1. i 2. osporenog rješenja kojom je odbijen predmetni zahtjev u pogledu dostave osobnih podataka koji su navedeni u natječajnoj dokumentaciji izabrane kandidatkinje te na dokumentaciji iz natječajnog postupka, a koji se odnose na adresu prebivališta kandidatkinje, neizabrane kandidate, OIB, osobni broj, datum, mjesto i državu rođenja, adresu elektroničke pošte, broj telefona/mobitela, QR kod, ime oca, djevojačko prezime, vlastoručne potpise osoba koje nisu ovlaštene za zastupanje, vlastoručni potpis odabrane kandidatkinje, u žalbenom je postupku zaključeno da u odnosu na navedene osobne podatke ne prevladava javni interes, već prevladava potreba zaštite prava na ograničenje. Naime, u konkretnom slučaju interes javnosti je zadovoljen dostavom žalitelju dokumenata koji su se tražili na natječaju iz kojih je vidljivo ime i prezime kandidata te njegove kvalifikacije i radno iskustvo, jer će isti biti plaćen iz javnih sredstava, a dostava drugih osobnih podataka te osobe, a koji su u dijelu i zacrnjeni na dostavljenoj mu dokumentaciji, predstavljala bi nepotrebno zadiranje u njezin privatni život.

Naime, svaka fizička osoba ima pravo na zaštitu osobnih podataka, a njih ne čini samo ime, prezime, adresa i slično, već i određeni čimbenici svojstveni za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet te osobe, omogućavanje pristupa osobnim podacima u konkretnom slučaju predstavljalo bi nepotrebno zadiranje u tuđi privatni život, osobito imajući u vidu da sukladno članku 9. Zakona o pravu na pristup informacijama, korisnik koji raspolaže informacijom sukladno ovom Zakonu, ima pravo tu informaciju javno iznositi, stoga razlozi koje žalitelj navodi nisu dovoljan pravni temelj za omogućavanje pristupa traženoj informaciji za koju ne postoji širi javni interes. Osim toga, iz spisa predmeta ne proizlazi da su se vodile bilo kakve javne rasprave vezano zatraženu informaciju, niti da se ista odnosi na pitanje javnog zdravlja, javne sigurnosti ili zaštite okoliša ili na pitanje raspolaganja javnim sredstvima, a niti je vjerojatno da bi objava tražene informacije doprinijela javnom interesu u smislu ostvarivanja temeljnih vrijednosti društvenog poretka i specifičnih načela funkcioniranja tijela javne vlasti kao što su dobro upravljanje, zakonitost, odgovornost, integritet i slično.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u točki 1., 2., 3. i 5. izreke ovog rješenja.

U odnosu na točku točku 3. izreke osporenog rješenja u kojoj je odbijen zahtjev žalitelja od 25. listopada 2018. godine u dijelu koji se odnosi na traženje kompletne natječajne dokumentacije za svakog kandidata, prvostupanjsko tijelo je u obrazloženju rješenja navelo kako se radi o neizabranim kandidatima koji nisu zaposleni i neće biti plaćeni iz javnih sredstava, pa je stoga zaključeno da u odnosu na navedenu dokumentaciju prevladava potreba zaštite osobnih podataka u odnosu na javni interes odnosno da se pristup tim informacijama treba ograničiti sukladno članku 15. stavku 2. točki 4. zakona o pravu na pristup informacijama.

U pogledu odluke prvostupanjskog tijela kojom je odbijen predmetni zahtjev za pristup informacijama u dijelu koji se odnosi na natječajnu dokumentaciju neizabranih kandidata, ističe se da u osporenom rješenju prvostupanjsko tijelo osnovano navodi da u odnosu na natječajnu dokumentaciju neizabranih kandidata ne prevladava javni interes, već prevladava potreba zaštite prava na ograničenje. Naime, s obzirom da navedeni kandidati nisu primljeni na radno mjesto i neće biti plaćeni za svoj rad iz javnih sredstava, u žalbenom je postupku zaključeno da ne postoji interes javnosti za dobivanjem navedenih informacija, već postoji samo žaliteljev osobni interes.

Naime, svaka fizička osoba ima pravo na zaštitu osobnih podataka, a njih ne čini samo ime, prezime, adresa i slično, već i određeni čimbenici svojstveni za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet te osobe, omogućavanje pristupa osobnim podacima u konkretnom slučaju predstavljalo bi nepotrebno zadiranje u tuđi privatni život, osobito imajući u vidu da sukladno članku 9. Zakona o pravu na pristup informacijama, korisnik koji raspolaže informacijom sukladno ovom Zakonu, ima pravo tu informaciju javno iznositi, stoga razlozi koje žalitelj navodi nisu dovoljan pravni temelj za omogućavanje pristupa traženoj informaciji za koju ne postoji širi javni interes. Osim toga, iz spisa predmeta ne proizlazi da su se vodile bilo kakve javne rasprave vezano zatraženu informaciju, niti da se ista odnosi na pitanje javnog zdravlja, javne sigurnosti ili zaštite okoliša ili na pitanje raspolaganja javnim sredstvima, a niti je vjerojatno da bi objava tražene informacije doprinijela javnom interesu u smislu ostvarivanja temeljnih vrijednosti društvenog poretka i specifičnih načela funkcioniranja tijela javne vlasti kao što su dobro upravljanje, zakonitost, odgovornost, integritet i slično.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09.) propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

S obzirom na navedeno Povjerenik za informiranje je u drugostupanjskom postupku zaključio da je u navedenom dijelu u točki 3. izreke osporeno rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Slijedom navedenog, temeljem članka 116. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno je kao pod točkom 4. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan