KLASA: UP/II-008-07/19-01/781

URBROJ: 401-01/04-19-2

Zagreb, 19. studenog 2019.

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.) povodom žalbe ......... iz Karlovca, ........., izjavljene protiv rješenja Veleučilišta „Nikola Tesla“ u Gospiću KLASA: UP/I 041-01/19-01/04, URBROJ: 2125/61-01-19-03 od 20. rujna 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Veleučilišta „Nikola Tesla“ u Gospiću KLASA: UP/I 041-01/19-01/04, URBROJ: 2125/61-01-19-03 od 20. rujna 2019. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem Veleučilišta „Nikola Tesla“ u Gospiću KLASA: UP/I 041-01/19-01/04, URBROJ: 2125/61-01-19-03 od 20. rujna 2019. godine, odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica), temeljem članka 20. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da žaliteljica nije u ostavljenom roku dopunila zahtjev za pristup informacijama.

Protiv pobijanog rješenja žaliteljica je pravovremeno izjavila žalbu u kojoj u bitnom navodi da je dana 1. listopada 2019. godine zaprimila citirano rješenje Veleučilišta „Nikola Tesla“ u Gospiću, kojim je odlučeno o njezinom zahtjevu za pristup informacijama, a kojim je zatražila dostavu sljedećih informacija: „odluke iz Izvedbenog plana o izvođenju nastave za izvanredne studente; odluke Stručnog vijeća i zapisnike sa sjednica kada su donesene izmjene Studijskog programa; za predmet Financijski menadžment, usporedbu s izvođenjem na drugim komplementarnim studijima u zemljama EU – iz zapisnika sjednice Stručnog vijeća na kojoj se o navedenom raspravljalo; za predmete Lokalna samouprava i Financiranje javne uprave, zapisnike sa sjednica Vijeća prilikom izglasavanja obvezatne literature. Navodi da se njezin zahtjev za pristup informacijama ne može smatrati kao nepotpun i nerazumljiv, s obzirom da su tražene informacije jasno definirane u zahtjevu.  Nadalje, navodi da u poštanskom sandučiću nije zaprimila obavijest o pristigloj preporučenoj pošiljci s povratnicom, odnosno pismena kojim je tijelo javne vlasti od nje zatražilo otklanjanje nedostataka zahtjeva za pristup informacijama te da je pošiljka vraćena pošiljatelju bez njezinog znanja. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

U žalbenom postupku dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/19-01/545, URBROJ: 401-01/04-19-2 od 21. listopada 2019. godine tijelu javne vlasti dostavljena je  žalba žaliteljice te je zatražena dostava cjelokupnog spisa predmeta ukoliko tijelo javne vlasti ne riješi predmetnu žalbu u smislu članka 113. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09). Uz navedeno, s obzirom na osnovu odbacivanja zahtjeva žaliteljice, od tijela javne vlasti zatražena je i dostava pismena kojim je od žaliteljice zatražen ispravak zahtjeva za pristup informacijama te dokaz o isporuci predmetnog pismena žaliteljici.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom od 30. srpnja 2019. godine zatražila od tijela javne vlasti, Veleučilišta „Nikola Tesla“ u Gospiću, dostavu sljedećih informacija: „1. odluke iz Izvedbenog plana o izvođenju nastave za izvanredne studente; 2. odluke Stručnog vijeća i zapisnike sa sjednica kada su donesene izmjene Studijskog programa; 3. za predmet Financijski menadžment, usporedbu s izvođenjem na drugim komplementarnim studijima u zemljama EU – iz zapisnika sjednice Stručnog vijeća na kojoj se o navedenom raspravljalo; 4. za predmete Lokalna samouprava i Financiranje javne uprave, zapisnike sa sjednica Vijeća prilikom izglasavanja obvezatne literature. Žaliteljica navodi da je 14. rujna 2015. godine upisala izvanredni preddiplomski stručni Upravni studij, akademske godine 2015./2016. te diplomirala obranom završnog rada 21. rujna 2018. godine, akademske godine 2017./2018. Kao razlog traženja navedenih informacija navodi određene nepodarnosti uočene usporedbom Dopunske isprave o studiju, izdane i ovjerene 31. svibnja 2019. godine te objavljenog djelomičnog Izvedbenog plana za akademsku godinu 2015./2016., a kojem Izvedbenom planu nedostaju elementi definirani člankom 79. Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju („Narodne novine“, broj 94/13).

Nadalje, uvidom u rješenje Veleučilišta „Nikola Tesla“ u Gospiću KLASA: UP/I 041-01/19-01/04, URBROJ: 2125/61-01-19-03 od 20. rujna 2019. godine, utvrđeno je da je zahtjev žaliteljice odbačen temeljem članka 20. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama kao nepotpun i nerazumljiv. Naime, u obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da žaliteljica nije otklonila pisanim putem zatražene nedostatke zahtjeva za pristup informacijama u roku propisanim zakonom, o čemu navedeno tijelo javne vlasti posjeduje dokaz u vidu povratnice, kao i ispisa praćenja pošiljke sa mrežne stranice Hrvatske pošte.

U skladu s obrazloženjem pobijanog rješenja i žalbenim navodima, daljnjim uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je Veleučilište „Nikola Tesla“ u Gospiću, dopisom KLASA: 041-01/19-01/04, URBROJ: 2125/61-01-19-02 od 16. kolovoza 2019. godine, uputilo žaliteljici poziv za dopunu/ispravak zahtjeva za pristup informaciji, s obzirom da je u skladu s člankom 18. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama utvrdilo da isti ne sadrži podatke koji su važni za prepoznavanje tražene informacije. Uvidom u povratnicu predmetnog dopisa i presliku ispisa praćenja pošiljke, razvidno je da je pošiljka broj RF416717262HR vraćena pošiljatelju dana 29. kolovoza 2019. godine, s naznakom „obaviješten, nije podigao pošiljku“.

Iz navedene povratnice i ispisa praćenja pošiljke razvidno je da dopis Veleučilišta „Nikola Tesla“ u Gospiću od 16. kolovoza 2019. godine nije uručen žaliteljici te da ista nije bila upoznata sa sadržajem predmetnog dopisa, odnosno sa traženjem tijela javne vlasti da otkloni nedostatke u svom zahtjevu za pristup informacijama.

Člankom 20. stavkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će u slučaju nepotpunog ili nerazumljivog zahtjeva tijelo javne vlasti bez odgode pozvati podnositelja zahtjeva da ga ispravi u roku od pet dana od dana zaprimanja poziva na ispravak. Ako podnositelj zahtjeva ne ispravi zahtjev na odgovarajući način, a na temelju dostavljenog se ne može sa sigurnošću utvrditi o kojoj se traženoj informaciji radi, tijelo javne vlasti će odbaciti zahtjev rješenjem.

Kako iz spisa predmeta proizlazi da žaliteljici nije dostavljen dopis tijela javne vlasti od 16. kolovoza 2019. godine, pogrešno je prvostupanjsko tijelo odbacilo zahtjev žaliteljice, jer je sukladno članku 20. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama preduvjet dopune zahtjeva poziv javnopravnog tijela koji je uredno dostavljen podnositeljici, što ovdje nije slučaj.

Naime, ukazuje se da je u skladu sa Zakonom o općem upravnom postupku, dostavljanje postupovna radnja kojom se pismeno predaje osobi kojoj je namijenjeno, s time da adresat potvrdi (svojim potpisom na dostavnici) primitak pismena, a ono pismeno koje adresatu nije dostavljeno u skladu s odredbama citiranog Zakona, ne proizvodi pravni učinak. Dostavom se adresatu, tj. osobi kojoj je pismeno namijenjeno, omogućuje da se upozna sa sadržajem pismena kako bi mogao poduzeti sve ono što je potrebno, kako za ostvarivanje, tako i za zaštitu svojih prava i pravnih interesa.

Bez pravilne dostave pismena u upravnom postupku i upravnom sporu, nema pravilnog i učinkovitog vođenja upravnog postupka i upravnog spora. Pravilna dostava upravnih akata i drugih pismena, odnosno poziva i presuda u upravnom sporu, od presudnog je utjecaja na njihovu konačnost i pravomoćnost, odnosno izvršnost. Danom dostave su, u pravilu, ispunjene pravne pretpostavke za nastupanje pravnih učinaka dostavljenih rješenja odnosno presuda, tj. tim danom utvrđuje se početak rokova za podnošenje žalbe, odnosno pokretanje upravnog spora i ocjenu pravodobnosti tih postupovnih radnji stranaka upravnog postupka, odnosno upravnog spora.

Slijedom navedenog, a zbog pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja valjalo je sukladno članku 117. stavak 2. Zakona o općem upravnom poništiti prvostupanjsko rješenje i predmet dostaviti prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi je li iz zahtjeva žaliteljice moguće jasno i nedvosmisleno prepoznati koje se informacije traže. Ukoliko se radi o nepotpunom i nerazumljivom zahtjevu, prvostupanjsko tijelo dužno je pozvati žaliteljicu da ispravi zahtjev na odgovarajući način, u skladu s odredbom članka 20. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, vodeći računa da joj se poziv za ispravak zahtjeva uredno dostavi.

Ako tijelo javne vlasti utvrdi da posjeduje izrađene tražene informacije i ako utvrdi da nema razloga za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, tijelo javne vlasti treba omogućiti pravo na pristup zatraženoj informaciji. Ukoliko tijelo javne vlasti utvrdi da za zatraženu informaciju postoje ograničenja pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama za koje je potrebno provesti test razmjernosti i javnog interesa, potrebno je postupiti  sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama. Test razmjernosti i javnog interesa podrazumijeva da tijelo javne vlasti, kada rješava konkretni zahtjev za pristup informacijama koje su iz kategorije izuzetaka iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, procijeni hoće li omogućavanje tih informacija biti u interesu javnosti i hoće li od njihovog omogućavanja biti više koristi nego štete po zaštićene interese iz navedenog članka Zakona. Kako bi tijelo javne vlasti došlo do odluke, potrebno je pronaći ravnotežu između suprotstavljenih razloga, na temelju pojedinih okolnosti slučaja. Napominje se da tijelo javne vlasti kod rješavanja zahtjeva za pristup informacijama treba razmotriti da li je moguće žalitelju omogućiti djelomičan pristup traženoj informaciji. Naime, u članku 15. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisana je obvezu tijelu javne vlasti u slučaju kada tražena informacija sadrži podatak koji podliježe ograničenju, da preostale dijelove informacije treba učiniti dostupnima.  Kada se nakon provedbe testa razmjernosti i javnog interesa utvrdi da preteže zaštita nekog od interesa iz članka 15. stavka 2., 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti u obvezi je donijeti rješenje o odbijanju zahtjeva. Potrebno je uzeti u obzir da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. 

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan