KLASA: UP/II-008-07/15-01/344

URBROJ: 401-01/11-16-04

Zagreb, 24. ožujka 2016.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva unutarnjih poslova Broj: 511-01-43-UP/I-4247/15 od 31. srpnja 2015. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba ………, izjavljena protiv rješenja Ministarstva unutarnjih poslova Broj: 511-01-43-UP/I-4247/15 od 31. srpnja 2015. godine, kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem Ministarstva unutarnjih poslova djelomično je odbijen zahtjev ……… (u daljnjem tekstu: žaliteljica) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona pravu na pristup informacijama i to u odnosu na točke 1), 2) i 4) zahtjeva za pristup informacijama, jer se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravodobno uložila žalbu u kojoj u bitnome navodi da ne postoje razlozi za uskratu traženih podataka, da joj se omogući pristup zatraženim informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom od 23. srpnja 2015. godine zatražila od Ministarstva unutarnjih poslova da joj u elektronskom obliku dostavi sljedeće informacije: 1) podatke o dojavama koje zaprima Operativno-komunikacijski centar Policijske uprave požeško-slavonske prikazane po mjesecu (broj dojava zaprimljeno za svaki mjesec) za razdoblje 1. siječnja 2010. godine do 31. prosinca 2012. godine, 2) u odvojenoj datoteci podatke iz Evidencije dojava koja se od 1. siječnja 2013. godine vodi u elektroničkom obliku IS Ministarstva unutarnjih poslova prikazane po dobu dana (broj dojava zaprimljeno 00-06h, 06-12h, 12-18h, 18-14h, za svaki dan) za razdoblje 1. siječnja 2013. godine do 31. prosinca 2014. godine, 3) broj poziva prikazan prema policijskim postajama Policijske uprave požeško-slavonske, 4) prikazano koliko je poziva proslijeđeno drugim postajama, koliko je bilo provjera dojave (intervencija), broj podnijetih kaznenih prijava, broj prekršaja, broj slučaja gdje su stranke upućene na privatne tužbe i prema vrstama postupanja: upućena ophodnja, upućena očevidna ekipa, ostalo te rezultate postupanja: prekršajna prijava, kaznena prijava, privatna tužba, ostalo.

Ministarstvo unutarnjih poslova donijelo je rješenje Broj: 511-01-43-UP/I-4247/15 od 31. srpnja 2015. godine, kojim je odbilo zahtjev žaliteljice u dijelu u kojem je zatražila podatke o dojavama koje zaprima Operativno-komunikacijski centar Policijske uprave požeško-slavonske prikazane po mjesecu (broj dojava zaprimljeno za svaki mjesec) za razdoblje 1. siječnja 2010. godine do 31. prosinca 2012. godine, podatke iz Evidencije dojava koja se od 1. siječnja 2013. godine vodi u elektroničkom obliku IS Ministarstva unutarnjih poslova prikazane po dobu dana (broj dojava zaprimljeno 00-06h, 06-12h, 12-18h, 18-14h, za svaki dan) za razdoblje 1. siječnja 2013. godine do 31. prosinca 2014. godine, podatke  koliko je poziva proslijeđeno drugim postajama, koliko je bilo provjera dojave (intervencija), broj podnijetih kaznenih prijava, broj prekršaja, broj slučaja gdje su stranke upućene na privatne tužbe i prema vrstama postupanja: upućena ophodnja, upućena očevidna ekipa, ostalo te rezultate postupanja: prekršajna prijava, kaznena prijava, privatna tužba, ostalo jer se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Također je dopisom Broj: 511-01-43-152-86/15 od 31. srpnja 2015. godine Ministarstvo unutarnjih poslova žaliteljici dostavilo informacije o broju poziva prikazan prema policijskim postajama Policijske uprave požeško-slavonske.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da »informacija« svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra ili u bilo kojem drugom obliku, neovisno o načinu na koji je prikazana (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis).

U žalbenom postupku Povjerenica za informiranje dopisom KLASA: UP/II-008-07/15-01/344, URBROJ: 401-01/11-15-02 od 15. prosinca 2015. godine zatražila je od Ministarstva unutarnjih poslova očitovanje o tome koji se podaci i na koji način obrađuju u elektroničkoj Evidenciji dojava koju vodi Operativno-komunikacijski centar Policijske uprave požeško-slavonske, odnosno sadrži li navedena Evidencija podatke koje je žaliteljica zatražila zahtjevom za pristup informacijama i može li se do njih doći jednostavnim pretraživanjem elektroničke baze ili je potrebno dodatno ulaganje truda u povezivanje, analiziranje i stvaranje traženih informacija, a ukoliko Evidencija dojava ne sadrži tražene informacije, postoje li statistička izvješća za određena vremenska razdoblja koja bi sadržavala podatke koje je žaliteljica zatražila zahtjevom za pristup informacijama. Ministarstvo unutarnjih poslova očitovalo se dopisom Broj: 511-01-43-152-86/2-15 od 8. siječnja 2016. godine u kojem navodi da je zahtjev odbijen u onim dijelovima u kojima tijelo javne vlasti nije dužno kreirati novu informaciju jer nije u mogućnosti na jednostavan način doći do zatražene informacije te da bi eventualna prilagodba vođenja statističkih podataka u tom obliku tražila određene promjene i prilagodbe čitavog sustava analitičke obrade podataka uz prateće troškove takvog strukturnog zahvata. Nadalje, navodi i da takve informacije ne posjeduje u otvorenom digitalnom strojno čitljivom obliku, odnosno da ne vodi takve evidencije jer trenutno ne raspolaže takvim informatičkim mogućnostima. Također, ističe da Ministarstvo unutarnjih poslova sukladno članku 77. Zakona o sustavu državne uprave putem Službe za strateško planiranje, analitiku i razvoj Glavnog tajništva uredno odgovora na upite i traženje različitih statističkih pregleda od strane građana i pravnih osoba te da na Internet stranici pod temom Publikacije (na poveznici: http://www.mup.hr/main.aspx?id=180991) redovito objavljuje preglede sigurnosnih pokazatelja. U prilogu citiranog očitovanja Ministarstvo unutarnjih poslova dostavilo je dopis Službe za izvještajnu analitiku i odnose s javnošću Policijske uprave zagrebačke Broj: 511-19-56-5-4-15 od 12. listopada 2015. godine u kojem je detaljno obrazložen način prikupljanja, obrade i analitičkog generiranja podataka i iz kojeg proizlazi da se podaci ne obrađuju na način informatičko tehnološkog prikupljanja i generiranja podataka u kontekstu zahtjeva žaliteljice. U citiranom dopisu Službe za izvještajnu analitiku i odnose s javnošću Policijske uprave zagrebačke navodi se da se podaci sadržani u elektroničkoj Evidenciji dojava prikupljaju i obrađuju prema jedinstvenom programu analitičkog istraživanja i metodologije rada Ministarstva unutarnjih poslova te da se isti informatički obrađuju i analitički razrađuju kroz razna izvješća na točno utvrđenoj jedinstvenoj metodologiji rada svih Policijskih uprava na razini Ministarstva unutarnjih poslova. Ističe se da Statistički pregledi temeljnih sigurnosnih pokazatelja i rezultata rada za pojedinu godinu objavljeni na Internet stranicama Ministarstva unutarnjih poslova sadrže sve one statističke pokazatelje koje je moguće, bilo sa strane policijsko sigurnosnog aspekta ili sa strane informacijsko tehnološkog aspekta, ponuditi vanjskom korisniku.  

Uvidom u cjelokupni spis predmeta Povjerenica za informiranje utvrdila je da se u pogledu traženja žaliteljice ne radi o informaciji iz članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Naime, pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, dakle informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, odnosno zakonska definicija informacije ne uključuje obvezu tijela javne vlasti da izrađuje analize, izvješća i sastavlja odgovore na pitanja, sastavlja izjave, pokreće postupke ili da obavlja dodatne aktivnosti. Drugim riječima, pristup informacijama u smislu Zakona uključuje dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje u trenutku podnošenja zahtjev, npr. određenog dokumenta, cd-a ili drugog zapisa podataka, odnosno do koje bi moglo doći jednostavnim pretraživanjem elektroničke baze podataka.

Prema odredbi članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti rješenjem će odbiti zahtjev ako se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

Budući da informacije koje je žaliteljica zatražila zahtjevom za pristup informacijama, ne postoje kao izrađene u materijaliziranom obliku, odnosno da tijelo javne vlasti do istih ne može doći jednostavnim pretraživanjem elektroničke baze podataka, već samo na temelju posebno prilagođene i analitičke obrade podataka, žalbeni navodi žaliteljice ne mogu se prihvatiti kao osnovani.

Sukladno navedenom u žalbenom postupku je utvrđeno da je prvostupanjski postupak pravilno proveden, a o zahtjevu stranke je prvostupanjsko tijelo odlučilo sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, te je osporeno rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao izreci ovog rješenja. 

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.