KLASA: UP/II-008-07/19-01/332

URBROJ: 401-01/05-19-3

Zagreb, 18. rujna 2019.

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ……… iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Hrvatske banke za obnovu i razvitak, broj: 13/2019 od 26. ožujka 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Hrvatske banke za obnovu i razvitak broj: 13/2019 od 26. ožujka 2019. godine.

2.    Odobrava se ……… pravo na pristup krajnjim korisnicima kredita koji se nalaze na dnevnim redovima Nadzornog odbora Hrvatske banke za obnovu i razvitak u  2013. i 2014. godini:

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 08. siječnja 2013. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 30. siječnja 2013. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 26. veljače 2013. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 09. travnja 2013. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 06. svibnja 2013. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 07. lipnja 2013. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 18. srpnja 2013. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 03. rujna 2013. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 01. listopada 2013. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 18. listopada 2013. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 21. studenog 2013. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 29. studenog 2013. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 20. prosinca 2013. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 21. siječnja 2014. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 03. ožujka 2014. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 15. travnja 2014. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 27. svibnja 2014. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 06. lipnja 2014. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 17. lipnja 2014. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 09. srpnja 2014. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 15. srpnja 2014. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 18. kolovoza 2014. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 22. rujna 2014. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 03. listopada 2014. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 10. studenog 2014. godine

-        dnevnom redu sjednice Nadzornog odbora HBOR-a od 12. prosinca 2014. godine

3.    Nalaže se Hrvatskoj banci za obnovu i razvitak da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Pobijanim rješenjem Hrvatske banke za obnovu i razvitak (u daljnjem tekstu: HBOR) odbijen je zahtjev dopunu informacija ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj), kojim je zatraženo da na dnevnim redovima Nadzornog odbora HBOR-a u razdoblju 2013. i 2014. godine bude dostupan i podatak o konačnom korisniku kredita. Zahtjev je odbijen temeljem članka 23. stavka 5. točaka 2., 3. i 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer je zatražena informacija bankarska tajna, jer nema osnove za dopunu i ispravak te jer žalitelj zloupotrebljava pravo na pristup informacijama.

Žalitelj je  na pobijano rješenje pravovremeno izjavio žalbu, u kojoj u bitnom navodi kako izjavljuje žalbu zbog bitne povrede upravnog postupka. Žalitelj navodi kako tijelo javne vlasti nije postupilo po pravomoćnom rješenju Povjerenika za informiranje, KLASA: UP/II-008-07/17-01/321, URBROJ: 401-01/04-17-7 od 26. rujna 2017. godine, stoga smatra kako je obrazloženje HBOR-a nerazumljivo, čime je počinjena bitna povreda upravnog postupka te je pogrešno primijenjeno i materijalno pravo, i to osobito članak 24. Zakona o pravu na pristup informacijama. Predlaže da se njegova žalba usvoji.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za dopunu informacije od 11. ožujka 2019. godine zatražio da se omogući da na svim dnevnim redovima Nadzornog odbora HBOR-a u razdoblju 2013. i 2014.  godine bude dostupan i podatak o konačnom korisniku kredita, s obzirom da se u rješenju Povjerenika za informiranje, KLASA: UP/II-008-07/17-01/321, URBROJ: 401-01/04-17-7 od 26. rujna 2017. godine nalaže prekrivanje samo brojeve ugovora o kreditu.

U obrazloženju pobijanog rješenja HBOR nabraja žaliteljeve zahtjeve za pristup informacijama i načine njihovog rješavanja, te ujedno citira relevantne odredbe Zakona o Hrvatskoj banci za obnovu i razvitak, Zakona o kreditnim institucijama i Zakona o financijskom osiguranju. HBOR zaključuje da s obzirom na to da je žalitelj podnio  u razdoblju od 23. siječnja 2017. do 11. ožujka 2019. godine ukupno 59 zahtjeva za pristup informacijama, odnosno 1362 zahtjeva ako bi se uključili podzahtjevi, koji se ukupno odnose na cca 8540 stranica materijala i cca 8853 odobrenja, očito je u konkretnom slučaju došlo do opterećenja rada i funkcioniranja tijela javne vlasti te su ostvarene sve pretpostavke za primjenu članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama zbog očite zloupotrebe prava na pristup informacijama u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama. U odnosu na podatke o „krajnjim korisnicima“, koje žalitelj spominje u predmetnom zahtjevu, HBOR ukazuje i na rješenje Povjerenika za informiranje, KLASA: UP/II-008-07/17-01/684, URBROJ: 401-01/03-18-8 od 24. rujna 2018. godine, u kojem je izrijekom navedeno da u odnosu na podatke o „krajnjim korisnicima“ prevladava potreba zaštite prava na ograničenje u odnosu na javni interes, dok u rješenju KLASA: UP/II-008-07/17-01/321, URBROJ: 401-01/04-17-7 od 26. rujna 2017. godine nema očitovanja o podacima koji se odnosi na krajnje korisnike kredita. HBOR smatra da je stoga očito da se predmetno rješenje ne odnosi na krajnje korisnike kredita, stoga je radi obveze čuvanja bankovne tajne HBOR zajedno sa prekrivenim brojevima ugovora o kreditima prekrio i podatke o krajnjim korisnicima.

S obzirom na razlog uskrate prava na pristup informacijama, u žalbenom je postupku kao mjerodavno pravo razmatrana odredba članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako jedan ili više međusobno povezanih podnositelja putem jednog ili više funkcionalno povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, a osobito kada zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija ili zahtjeva kojima se traži velik broj informacija dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti.

Također je razmatrana odredba članka 15. stavka 2. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija poslovna ili profesionalna tajna, sukladno zakonu, s obzirom da navedena odredba obuhvaća i pojam bankovne tajne koja je propisana odredbom članka 156. stavka 1. Zakona o kreditnim institucijama („Narodne  novine“, broj: 159/13, 19/15, 102/15, 15/18), a na koju se HBOR poziva u pobijanom rješenju.

Nadalje, odredbom članka članka 23. stavka 5. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako utvrdi da nema osnove za dopunu ili ispravak dane informacije iz članka 24. ovog Zakona.

Člankom 24. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da ako korisnik smatra da informacija pružena na temelju zahtjeva nije točna ili potpuna, može zahtijevati njezin ispravak, odnosno dopunu u roku od 15 dana od dana dobivanja informacije, dok je stavkom 2. propisano kako je tijelo javne vlasti obvezno  odlučiti o zahtjevu za dopunu, odnosno ispravak informacije u roku od 15 dana od dana zaprimanja zahtjeva, sukladno odredbama članka 23. ovog Zakona.

Slijedom navedenog, u žalbenom postupku je utvrđeno kako je HBOR u prvostupanjskom postupku iz utvrđenog činjeničnog stanja izveo pogrešan zaključak te je pogrešno primijenio pravni propis.

U tom smislu treba ukazati kako je HBOR  razvojna i izvozna banka  u 100% vlasništvu Republike Hrvatske osnovana sa svrhom kreditiranja obnove i razvitka hrvatskoga gospodarstva. Položaj, poslovi, vlasništvo, ovlaštenja i ustroj Hrvatske banke za obnovu i razvitak kao posebne financijske institucije uređeni su Zakonom o Hrvatskoj banci za obnovu i razvitak, čijim je člankom 5. propisano kako je temeljni kapital HBOR-a 7.000.000.000,00 kuna te da ga uplaćuje Republika Hrvatska iz državnog proračuna.

Na navedeno se nadovezuje odredba članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, koja propisuje kako su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Visoki upravni sud Republike Hrvatske je u svojim presudama, primjerice presuda broj: UsII-169/19-5 od 10. travnja 2019. godine, zauzeo stajalište kako informacija o krajnjim korisnicima kredita  treba biti dostupna javnosti budući da HBOR raspolaže javnim sredstvima, zbog čega se ne može razmatrati pitanje zlouporabe prava podnositelja zahtjeva za pristup informacijama.

Iako HBOR u pobijanom rješenju tvrdi da zatražena informacija predstavlja bankovnu tajnu, u slučaju raspolaganja javnim sredstvima ne provodi se test razmjernosti i javnog interesa, stoga su informacije o krajnjim korisnicima kredita dostupne javnosti.

Osim toga, u točki 2. izreke rješenja Povjerenika za informiranje,  KLASA: UP/II-008-07/17-01/321, URBROJ: 401-01/04-17-7 od 26. rujna 2017. godine, omogućava se pristup dnevnim redovima Nadzornog odbora HBOR-a u razdoblju 2013. i 2014. godine, uz prekrivanje brojeva ugovora o kreditu, dok se prekrivanje krajnjih korisnika  kredita ne nalaže.

Ujedno se naglašava da je Visoki upravni sud presudom, UsII-278/17-11 od 4. listopada 2018. godine, odbio tužbeni zahtjev HBOR-a za poništenje rješenja Povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/17-01/321, URBROJ: 401-01/04-17-7 od 26. rujna 2017. godine, te je navedeno rješenje postalo pravomoćno i izvršno.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ broj 47/09), u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama, riješiti kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Zoran Pičuljan