KLASA: UP/II-008-07/19-01/30

URBROJ: 401-01/10-19-2

Zagreb, 24. srpnja 2019. godine

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ……… iz Đurmaneca, ………, izjavljene protiv rješenja Srednje škole Bedekovčina, KLASA: 050-02/18-01/01, URBROJ: 2197/02-380/1-1-18-9 od 05. prosinca 2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Srednje škole Bedekovčina, KLASA: 050-02/18-01/01, URBROJ: 2197/02-380/1-1-18-9 od 05. prosinca 2018. godine u dijelu u kojem je žalitelju ……… omogućen pristup informaciji o vlastoručnom potpisu odabrane kandidatkinje.

2.    Odbija se zahtjev za pristup informacijama ……… u dijelu koji se odnosi na vlastoručni potpis odabrane kandidatkinje na zamolbi, ugovoru o radu, te izjavi o davanju privole za obradu osobnih podataka odabrane kandidatkinje.

3.    Odbija se žalba ……… izjavljena protiv rješenja Srednje škole Bedekovčina, KLASA: 050-02/18-01/01, URBROJ: 2197/02-380/1-1-18-9 od 05. prosinca 2018. godine u preostalom dijelu kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem djelomično je prihvaćen zahtjev za pristup informacijama ……… (dalje u tekstu: žalitelj) te su žalitelju dostavljeni dokumenti navedeni u točkama 1.1. do 1.13. izreke na način da su na istim prekriveni zaštićeni osobni podaci sukladno članku 15. stavku 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da podnosi žalbu vezano za sve točke navedenog rješenja. Navodi da je zatražio uvid u kompletnu natječajnu dokumentaciju, te smatra da ima pravo uvid u istu u cijelosti, bez prikrivanja osobnih podataka. Također traži da se sankcioniraju odgovorne osobe prvostupanjskog tijela zbog nedostavljanja navedene dokumentacije. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama tražio kompletnu dokumentaciju za javni natječaj i provođenje natječajnog postupka, te svu natječajnu dokumentaciju za odabranog kandidata po raspisanom natječaju za radno mjesto: „ADMINISTRATOR/ADMINISTRATORICA, 1 izvršitelj/ica, na određeno vrijeme, zamjena, puno radno vrijeme, a koji je objavljen 8. studenog 2018. godine na službenoj mrežnoj stranici Hrvatskog zavoda za zapošljavanje.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis na nadležno postupanje po žalbi žalitelja.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Sukladno članku 15. stavka 2. točki 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Test razmjernosti i javnog interesa je procjena razmjernosti između razloga za omogućavanje pristupa informaciji i razloga za ograničenje te omogućavanje pristupa informaciji ako prevladava javni interes.

Članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama kojom je propisano da će se preostali dijelovi informacije učiniti dostupnim, ako tražena informacija sadrži podatak koji podliježe ograničenju sukladno stavcima 2. i 3. navedenog članka.

Iz obrazloženja osporenog rješenja proizlazi da se žalitelju uskraćuje pristup osobnim podacima odabrane kandidatkinje (datum rođenja, prebivalište i osobni identifikacijski broj), s obzirom da u odnosu na iste prevladava potreba zaštite prava na ograničenje u odnosu na javni interes.

Uvidom u tekst natječaja za zasnivanje radnog odnosa, KLASA: 112-07/18-01/02, URBROJ: 2197/02-380/1-1-18-12-1 od 07. studenog 2018. godine za radno mjesto administrator/ica, SSS, 1 izvršitelj/ica na određeno puno radno vrijeme, zamjena za bolovanje utvrđeno je da su kandidati uz vlastoručnu potpisanu prijavu dužni priložiti životopis, dokaz o stupnju i vrsti stručne spreme, elektronički zapis o radnopravnom statusu, uvjerenje da nije pod istragom i da se protiv njega ne vodi kazneni postupak u smislu članka 106. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (ne starije od 6 mjeseci) te potpisanu izjavu o davanju privole za obradu osobnih podataka kod zasnivanja radnog odnosa.

S obzirom da će se sredstva za rad odabranog kandidata financirati iz javnih sredstava, Povjerenik za informiranje smatra da javnost ima pravo biti upoznata s činjenicom ispunjava li odabrani kandidat uvjete iz natječaja.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljena je sljedeća dokumentacija na način na koji je dostavljena žalitelju: podaci o potrebama za zaposlenicima u srednjoškolskim ustanovama za školsku godinu 2018/2019, KLASA: 112-07/18-01/02, URBROJ: 2197/02-380/1-1-18-11 od 07. studenog 2018. godine (točka 1.1. izreke prvostupanjskog rješenja), obavijest Ureda državne uprave u Krapinsko-zagorskoj županiji o prijavi potrebe za zaposlenicima, KLASA: 112-07/18-01/02, URBROJ: 2140-03/1-18-2 od 07. studenog 2018. godine (točka 1.2 izreke), prijava potrebe za radnikom – PR koju upućuje Srednja škola Bedekovčina (točka 1.3. izreke), ovjerena prijava potrebe za radnikom PR od strane Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (točka 1.4. izreke), tekst natječaja za zasnivanje radnog odnosa za administratora/icu, KLASA: 112-07/18-01/02, URBROJ: 2197/02-380/1-1-18-12-1 od 07. studenog 2018. godine (točka 1.5. izreke), te odluka Školskog odbora o davanju prethodne suglasnosti na zasnivanje radnog odnosa, KLASA: 120-01/18-01/01, URBROJ: 2197/02-380/1-1-18-25 od 16. studenog 2018. godine (točka 1.12. izreke)

Navedena dokumentacija je žalitelju dostavljena u cijelosti, bez prekrivanja podataka, koje postupanje provostupanjskog tijela Povjerenik za informiranje smatra pravilnim i zakonitim, budući da se radi o dokumentima iz kojih je vidljivo postupanje prvostupanjskog tijela u provedbi natječajnog postupka, a koje radi ostvarenja načela transparentnosti treba biti dostupno javnosti.

Slijedom navedenog, kako žalitelj u žalbi navodi da pobija prvostupanjsko rješenje u cijelosti, nejasno je koji je pravni interes žalitelja, s obzirom na to da mu je u cijelosti omogućen pristup gore navedenim dokumentima.

Osim toga, u žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljena je sljedeća dokumentacija, na način na koji je dostavljena žalitelju: molba odabrane kandidatkinje na kojoj su prekriveni podaci o broju mobitela, adresi elektroničke pošte, datum i mjesto rođenja (točka 1.6. izreke prvostupanjskog rješenja), životopis odabrane kandidatkinje na kojem su prekriveni podaci o adresi, broju telefona, broju mobilnog telefona, adresi elektroničke pošte te datumu rođenja odabrane kandidatkinje (točka 1.7. izreke), na elektroničkom zapisu o radnopravnom statusu prekriven je podatak o datumu rođenja, osobnom broju te osobnom identifikacijskom broju (točka 1.8. izreke), na uvjerenju o nekažnjavanju prekriven je podatak o datumu rođenja i osobnom identifikacijskom broju (točka 1.9. izreke)  na svjedodžbi o završnom radu prekriven je podatak o osobnom identifikacijskom broju, imenima roditelja te podaci iz kojih se može utvrditi dob odabrane kandidatkinje (datum obrane završnog rada, upisa srednje škole, datum stjecanja prava na završni ispit – točka 1.10. izreke), na izjavi o davanju privole za obradu osobnih podataka prekriven je podatak o adresi prebivališta (točka 1.11. izreke) dok su na ugovoru o radu prekriveni podaci o adresi i osobnom identifikacijskom odabrane kandidatkinje (točka 1.13. izreke).

Slijedom navedenog, Povjerenik za informiranje smatra da u odnosu na podatke koji su prekriveni, vezano za natječajnu dokumentaciju odabranog kandidata, ne prevladava javni interes, već prevladava potreba zaštite prava na ograničenje. Naime, u konkretnom slučaju interes javnosti je zadovoljen dostavom žalitelju dokumenata iz kojih se može vidjeti jesu li ispunjeni uvjeti određeni natječajem, iz čega proizlazi da je prvostupanjsko tijelo postupilo u skladu s člankom 15. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Naime, dostavom podataka o osobnom identifikacijskom broju, datumu i mjestu rođenja, podacima o roditeljima odabranog kandidata i ostalim osobnim podacima koji su prekriveni, došlo bi do nepotrebnog zadiranja u privatni život odabranog kandidata, pa je pravilno prvostupanjsko tijelo provelo test razmjernosti i javnog interesa u odnosu na dokumentaciju odabranog kandidata.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Slijedom navedenog, temeljem članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku riješeno je kao pod točkom 3. izreke.

Međutim, uvidom u dokumentaciju utvrđeno je da je u zamolbi, ugovoru o radu, te izjavi o davanju privole za obradu osobnih podataka žalitelju omogućen pristup i vlastoručnom potpisu odabrane kandidatkinje.

Po mišljenju Povjerenika, u odnosu na vlastoručni potpis odabrane kandidatkinje, također ne prevladava javni interes, već prevladava potreba zaštite prava na ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer bi omogućavanje pristupa istom također predstavljalo nepotrebno zadiranje u privatni život odabrane kandidatkinje.

Slijedom navedenog, temeljem članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, 47/09) valjalo je poništiti prvostupanjsko rješenje u dijelu u kojem je žalitelju omogućen pristup podatku o vlastoručnom potpisu odabrane kandidatkinje, te odbiti zahtjev žalitelja u tom dijelu, iz kojeg razloga je odlučeno kao pod točkama 1. i 2. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Zoran Pičuljan