KLASA: UP/II-008-07/14-01/314

URBROJ: 401-01/04-16-05

Zagreb, 14. ožujka 2016.                  

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Feričanaca, ………, izjavljene protiv rješenja Općine Feričanci KLASA: 008-02/14-01/02, URBROJ: 2149/03-02-14-02 od 22. svibnja 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Općine Feričanci KLASA: 008-02/14-01/02, URBROJ: 2149/03-02-14-02 od 22. svibnja 2014. godine.

2.    Odobrava se ……… dostava preslike:

-       Ponude Prevolšek stolarskog obrta  Br.: 02/2013 od 9. travnja 2013. godine,

-       Ponude Zajedničkog obrta AID BARIĆ V. broj: 305/2013 od 10. travnja 2013. godine,

-       Odluke Općine Feričanci, Općinskog načelnika KLASA: 053-01/13-01-06, URBROJ: 2149/03-13-01-02 od 10. travnja 2013. godine,

-       Ugovora o izvođenju radova sklopljenog između Općine Feričanci kao naručitelja i Zajedničkog obrta AID BARIĆ kao izvoditelja KLASA: 360-01/13-01/01, URBROJ: 2149/03-02-13-01 od 11. travnja 2013. godine,

-       Zapisnika o primopredaji izvršenih radova od 20. svibnja 2013. godine sastavljen na temelju članka 6. Ugovora o izvođenju radova sklopljenog dana 11. travnja 2013. godine,

-       Računa/otpremnice V. broj: 59/P1/1 od 6. lipnja 2013. godine, izdanog od Zajedničkog obrta AID BARIĆ,

-       Rn./otp. AvansV STORNO broj: 27/P1/1, datum računa 6. lipnja 2013. godine, izdanog od  Zajedničkog obrta AID BARIĆ,

-       Rn./otp. AvansV STORNO broj: 28/P1/1, datum računa 6. lipnja 2013. godine, izdanog od Zajedničkog obrta AID BARIĆ,

-       Ugovora o izvođenju radova sklopljenog između Općine Feričanci kao naručitelja i Zajedničkog obrta AID BARIĆ kao izvoditelja KLASA: 360-01/13-01/02, URBROJ: 2149/03-02-13-01 od 14. studenog 2013. godine,

-       Računa /otpremnice V. broj: 256/P1/1 od 22. studenog 2013. godine, izdanog od Zajedničkog obrta AID BARIĆ,

-       Ugovora o izvođenju radova sklopljenog između Općine Feričanci kao naručitelja i Zajedničkog obrta AID BARIĆ kao izvoditelja KLASA: 360-01/14-01/01, URBROJ: 2149/03-02-14-01 od 10. siječnja 2014. godine,

-       Računa /otpremnice V. broj: 28/P1/1 od 4. veljače 2014. godine, izdanog od Zajedničkog obrta AID BARIĆ,

-       Zapisnika Općine Feričanci o uočenim nepravilnostima prilikom pregleda završenih radova na bini Društvenog doma u Feričancima i izjašnjavanju izvođača o uklanjanju nedostataka KLASA: 360-01/14-01-03, URBROJ: 2149-03/14-01-02 od 26. ožujka 2014. godine,

-       Popisa korisnika jednokratne novčane pomoći za 2013. godinu,

-       Popisa korisnika jednokratne novčane pomoći od 1. siječnja do 31. ožujka 2014. godine,

-       Liste pravnih osoba koji su dužnici komunalne naknade za 2013.-2014. godinu.

3.    Djelomično se odobrava ……… dostava informacija sadržanih u Izračunima plaće za mjesec siječanj, veljača i ožujka 2014. godine za djelatnike Općine Feričanci na način da mu se dostavi:

-       bruto iznos plaće, broj sati redovnog rada i broj sati prekovremenog rada za svakog pojedinog djelatnika identificiranog imenom i prezimenom, a da se ostali podaci prekriju.

4.    Odbija se zahtjev ………:

-       za dostavom Popisa nekretnina u vlasništvu Općine Feričanci (zemljište, objekti),

-       dijelu koji se odnosi na dostavu Liste fizičkih osoba koji su dužnici komunalne naknade za 2013.-2014. godinu, te

-       u pogledu preostalih informacija koje sadrže Izračuni plaće za mjesec siječanj, veljača i ožujka 2014. godine za djelatnike Općine Feričanci.

5.    Nalaže se Općini Feričanci da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točkama 2. i 3. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. , a u vezi članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer su informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je tijelo javne vlasti suprotno odredbama članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama odbilo njegov zahtjev, te da rješenje osporava u cijelosti zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i zbog pogrešne primjene Zakona o pravu na pristup informacijama. Ističe da mu kao fizičkoj osobi i vijećniku u Općini, kao i drugim osobama nije omogućen uvid u niti jedan dokument Općine koji je po zakonu dopušten. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 16. travnja 2014. godine zatražio od Općine Feričanci, kao tijela javne vlasti, da mu se dostavi Popis nekretnina u vlasništvu Općine (zemljište i objekti), Platne liste djelatnika od 1. siječnja 2014. godine na uvid, rekonstrukcija i uređenje bine i Doma kulture u 2013.-2014. (troškovi), Popis korisnika jednokratne novčane pomoći (2013.-2014.), Lista dužnika komunalne naknade za 2013. godinu. U zahtjevu je žalitelj ujedno naveo da su mu informacije potrebne za pripremanje točke dnevnog reda za sjednicu vijeća službeno temeljem Statuta. Nadalje je utvrđeno da je Općina Feričanci donijela rješenje KLASA: 008-02/14-01/02, URBROJ: 2149/03-02-14-02 od 22. svibnja 2014. godine kojim je odbila zahtjev žalitelja jer su informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje, a vezano za informacije koje je žalitelj tražio, dostavljena je sljedeća dokumentacija: Ponuda Prevolšek stolarskog obrta  Br.: 02/2013 od 9. travnja 2013. godine, Ponuda Zajedničkog obrta AID BARIĆ V. broj: 305/2013 od 10. travnja 2013. godine, Odluka Općine Feričanci, Općinskog načelnika KLASA: 053-01/13-01-06, URBROJ: 2149/03-13-01-02 od 10. travnja 2013. godine, Ugovor o izvođenju radova sklopljenog između Općine Feričanci kao naručitelja i Zajedničkog obrta AID BARIĆ kao izvoditelja KLASA: 360-01/13-01/01, URBROJ: 2149/03-02-13-01 od 11. travnja 2013. godine, Zapisnik o primopredaji izvršenih radova od 20. svibnja 2013. godine sastavljen na temelju članka 6. Ugovora o izvođenju radova sklopljenog dana 11. travnja 2013. godine, Račun/otpremnica V. broj: 59/P1/1 od 6. lipnja 2013. godine, izdan od Zajedničkog obrta AID BARIĆ, Rn./otp. AvansV STORNO broj: 27/P1/1, datum računa 6. lipnja 2013. godine izdan od Zajedničkog obrta AID BARIĆ, Rn./otp. AvansV STORNO broj: 28/P1/1, datum računa 6. lipnja 2013. godine izdan od Zajedničkog obrta AID BARIĆ, Ugovor o izvođenju radova sklopljen između Općine Feričanci kao naručitelja i Zajedničkog obrta AID BARIĆ kao izvoditelja KLASA: 360-01/13-01/02, URBROJ: 2149/03-02-13-01 od 14. studenog 2013. godine, Račun/otpremnica V. broj: 256/P1/1 od 22. studenog 2013. godine izdan od Zajedničkog obrta AID BARIĆ, Ugovor o izvođenju radova sklopljenog između Općine Feričanci kao naručitelja i Zajedničkog obrta AID BARIĆ kao izvoditelja KLASA: 360-01/14-01/01, URBROJ: 2149/03-02-14-01 od 10. siječnja 2014. godine, Račun /otpremnica V. broj: 28/P1/1 od 4. veljače 2014. godine izdan od Zajedničkog obrta AID BARIĆ, Zapisnik Općine Feričanci o uočenim nepravilnostima prilikom pregleda završenih radova na bini Društvenog doma u Feričancima i izjašnjavanju izvođača o uklanjanju nedostataka KLASA: 360-01/14-01-03, URBROJ: 2149-03/14-01-02 od 26. ožujka 2014. godine, Popis korisnika jednokratne novčane pomoći za 2013. godinu, Popis korisnika jednokratne novčane pomoći od 1. siječnja do 31. ožujka 2014. godine, Izračuni plaće za mjesec siječanj, veljaču i ožujak 2014. godine za djelatnike Općine Feričanci, Liste dužnika komunalne naknade do 15. ožujka 2014. godine, e-izvadak iz Zemljišne knjige za katastarsku općinu Feričanci, Broj uloška: 1444, Odluka o prihvaćanju Godišnjeg izvještaja o izvršenju Proračuna Općine Feričanci za 2013. godinu KLASA: 400-08/14-01/01, URBROJ: 2149/03-02-01-14-01 od 20. svibnja 2014. godine, Realizacija proračuna od 1. siječnja 2013. do 31. prosinca 2013., Realizacija proračuna od 1. siječnja 2014. do 31. ožujka 2014.

Iz spisa predmeta proizlazi da Općina Feričanci iako je rješenjem uskratila žalitelju   tražene informacije prije donošenja samog rješenje nije provela test razmjernosti i javnog interesa. Naime, ukoliko tijelo javne vlasti ograničava pristup zatraženoj informaciji dužno je prije donošenja odluke kod pojedinih ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama (npr. osobni podaci, poslovna ili profesionalna tajna) provesti test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama. Test razmjernosti i javnog interesa podrazumijeva da tijelo javne vlasti, kada rješava konkretni zahtjev za pristup informacijama koje su iz kategorije izuzetaka iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, procijeni hoće li omogućavanje tih informacija biti u interesu javnosti i hoće li od njihovog omogućavanja biti više koristi nego štete po zaštićene interese iz navedenog članka Zakona. Kako bi tijelo javne vlasti došlo do odluke, potrebno je pronaći ravnotežu između suprotstavljenih razloga, na temelju pojedinih okolnosti slučaja. Zakonodavac je u članku 15. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisao obvezu tijelu javne vlasti da kada tražena informacija sadrži podatak koji podliježe ograničenju, preostale dijelove informacije treba učiniti dostupnima. Od provođenja testa razmjernosti i javnog interesa zakonodavac je u članku 16. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama izuzeo informacije o raspolaganju javnim sredstvima i propisao da su iste dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Na temelju uvida u dostavljenu dokumentaciju u žalbenom postupku utvrđivano je da li se pristup toj dokumentaciji odnosno informacijama koje ista sadrži može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženim informacijama u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes.

U članku 15. Zakona o pravu na pristup informacijama propisana su ograničenja prava na pristup informacijama. Tako je propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka. Zakonodavac je također u članku 16. Zakona propisao obvezu tijela javne vlasti da prije donošenja odluke kada su zatražene informacije koje podliježu ograničenjima iz članka 15. provede test razmjernosti i javnog interesa. Od provođenja navedenog testa izuzete su informacije o raspolaganju javnim sredstvima i iste su dostupne javnosti, osim ako informacija predstavlja klasificiran podatak.

Zakonom o zaštiti osobnih podataka  („Narodne novine“, broj 103/03., 118/06., 41/08., 130/11. i 106/12. – pročišćeni tekst) uređuje se zaštita osobnih podataka o fizičkim osobama te nadzor nad prikupljanjem, obradom i korištenjem osobnih podataka u Republici Hrvatskoj, a svrha zaštite osobnih podataka je zaštita privatnog života i ostalih ljudskih prava i temeljnih sloboda u prikupljanju, obradi i korištenju osobnih podataka.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. citiranog Zakona propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati (u daljnjem tekstu: ispitanik); osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.

Člankom  7. stavkom 1. podstavkom 1. do 8. citiranog Zakona propisan je pravni temelj prikupljanja i obrade osobnih podataka.

Odredbom članka 11. stavka 3. citiranog Zakona propisano je da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.

Uvidom u Izračune plaće za mjesec siječanj, veljaču i ožujak 2014. godine za djelatnike Općine Feričanci, Popise korisnika jednokratne novčane naknade i Liste dužnika komunalne naknade razvidno je da iste sadrže osobne podatke. U žalbenom postupku kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa razmotreno je da li je moguće žalitelju omogućiti djelomičan pristup traženim informacijama. Naime, kada neki dijelovi dokumenta podliježu ograničenjima prava na pristup informacijama, takvi dijelovi dokumenta mogu se prekriti, odnosno izostaviti, a ostatak se može dati. U takvim slučajevima radi se o djelomičnom omogućavanju informacija.

Zahtjev za pravo na pristup informacijama može podnijeti bilo koja fizička ili pravna osoba, domaća ili strana, koja nije obvezna navesti razloge zbog kojih traži pristup informaciji. U konkretnom slučaju žalitelj je vijećnik koji je temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama zatražio informacije od Općine Feričanci. Kako vijećnik ne bi bio doveden u nepovoljan položaj u odnosu na ostale korisnike u žalbenom postupku razmatrano da li bi se te iste informacije koje je žalitelj tražio omogućile bilo kojem drugom korisniku koji bi zatražio te informacije odnosno da li su zatražene informacije u javnom interesu.

Vezano za Izračune plaća djelatnika Općine Feričanci u žalbenom postupku utvrđeno je da bruto iznos plaća djelatnika tijela javne vlasti predstavlja podatak o raspolaganju javnim sredstvima s obzirom da taj podatak ukazuje koliko se financijskih sredstava izdvaja za pojedino radno mjesto, te da imena i prezimena djelatnika Općine Feričanci čiji se rad financira iz javnih sredstva i bruto iznos plaća u konkretnom slučaju nisu zakonom zaštićeni osobni podatak. Nasuprot navedenom, neto iznosi plaće načelno nisu relevantni niti poduprti javnim interesom budući da je ključna svrha Zakona o pravu na pristup informacija pružanje informacija od javnog značaja, u ovom slučaju potrošnje javnih sredstava. Neto iznosi plaće mogli bi se iskazati samo u slučaju kada je neto iznos ugovoren, adekvatnost čega je potrebno procjenjivati s aspekta drugih važećih propisa, osobito Zakona o radu, ili ako se bi se davao neto iznos plaća za pojedinu skupinu zaposlenika. Međutim, za omogućavanje neto iznosa nema opravdanja s aspekta javnog interesa, s obzirom da je cijena koštanja rada za tijelo javne vlasti uvijek bruto cijena. Neovisno da li se radi o redovnom radu ili prekovremenom radu, činjenica je da je taj rad financiran iz proračunskih sredstava, dakle i ovdje se radi o raspolaganju javnim sredstvima. Međutim, na Izračunima plaća pored navedenih podataka nalaze se podaci koji se ne odnose na raspolaganje javnim sredstvima, kao što su različite uskrate iz plaća (ovrhe, krediti, obustave) koje predstavljaju zaštićeni osobni podatak.

Vezano za Popis nekretnina u vlasništvu Općine Feričanci u žalbenom postupku utvrđeno je da je Općina Feričanci u obrazloženju pobijanog rješenja navela da je Popis nekretnina u vlasništvu Općine Feričanci dostupan na Internet stranicama Ministarstva pravosuđa - pregled zemljišnih knjiga, broj z.k. uloška 1444 te je na taj način žalitelj zapravo upućen gdje je objavljena tražena informacija. Povjerenici za informiranje u žalbenom postupku dostavljen je e-izvadak iz zemljišne knjige za katastarsku općinu Feričanci, Broj uloška: 1444, te je uvidom u isti utvrđeno je da je za katastarske čestice upisane u Posjedovnici (A list) pod rednim brojevima od 1. do 43., u Vlastovnici (B list) upisana kao vlasnik Općina Feričanci.

Uvidom u internetske stranice Općine Feričanci razvidno je da je na linku http://www.opcina-fericanci.hr/index.php?option=com_content&view=article&id=87&Itemid=78 pod nazivom „Imovina općine Feričanci“, objavljen predmetni e-izvadak iz zemljišne knjige.

Vezano za Listu dužnika komunalne naknade za 2013. godinu utvrđeno je da su imena i prezimena fizičkih osoba koji su dužnici komunalne naknade, te njihove adrese zaštićeni osobni podaci i da u odnosu na iste ne prevladava javni interes. Ono što bi se moglo omogućiti žalitelju i bilo kojoj drugoj osobi ukoliko tijelo javne vlasti posjeduje kao izrađene su primjerice podaci o ukupnom broj dužnika komunalne naknade, minimalnom, maksimalnom i prosječnom iznosu dugovanja, minimalnom, maksimalnom i prosječnom vremenu prekoračenja izvršenja obveze, poduzetim mjerama za naplatu duga, odluke i planirane mjere po pitanju naplate dugovanja i slično, ali ne i imena i prezimena i adrese fizičkih osoba.

Budući da kod pravnih osoba nema zaštite osobnih podataka u žalbenom postupku je utvrđeno da žalitelju treba omogućiti slobodan pristup informacijama o pravnim osobama koje su dužnici komunalne naknade.

Člankom 10. stavkom. 1. točkom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama objaviti na lako pretraživ način: informacije o dodijeljenim potporama, bespovratnim sredstvima ili donacijama uključujući popis korisnika i visinu iznosa.

Iako omogućavanje imena i prezimena dovodi do toga da se može identificirati određena osoba, dodjeljivanje potpora, bespovratnih sredstava ili donacija od strane tijela javne vlasti predstavlja potrošnju javnog novca, pa stoga postoji interes javnosti za objavljivanjem informacija o dodijeljenim potporama, bespovratnim sredstvima ili donacijama uključujući popis korisnika i visinu iznosa, sukladno odredbi članka 10. stavka 1. točke 6. Zakona o pravu na pristup informacijama. Budući da jednokratne novčane pomoći predstavljaju raspolaganje javnim novcem, imena i prezimena korisnika jednokratnih novčanih pomoći i visina iznosa te pomoći, u skladu s načelom transparentnosti i javnosti rada, a osobito u skladu s odredbom članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, trebali biti dostupni javnosti i to bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Kako je u žalbenom postupku u odnosu na Popis korisnika jednokratne novčane pomoći, troškove rekonstrukcije i uređenje bine i Doma kulture, te Listu pravnih osoba koji su dužnici komunalne naknade utvrđeno da ne postoje ograničenja iz Zakona na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno je kao u  točkama 1., 2. i 5. izreke ovog rješenja.

U odnosu na Izračune plaća djelatnika Općine Feričanci žalitelju se djelomično odobrava pristup traženim informacijama, te je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama odlučeno kao u točki 3. izreke ovog rješenja.

S obzirom da je žalitelj osporenim rješenjem Općine Feričanci vezano za Popis nekretnina u vlasništvu Općine Feričanci upućen gdje je informacija objavljena, te s obzirom na činjenicu da je informacija uistinu javno objavljena na internetskim stranicama Općine Feričanci zahtjev žalitelja trebalo je odbiti u tome dijelu. Također zahtjev žalitelja trebalo je odbiti i dijelu koji se odnosi na dostavu Liste fizičkih osoba koji su dužnici komunalne naknade za 2013.-2014. godinu radi zaštite privatnosti fizičkih osoba, te u pogledu preostalih informacija koje sadrže Izračuni plaće za mjesec siječanj, veljaču i ožujak 2014. godine za djelatnike Općine Feričanci, a čijim bi se omogućavanje došlo do prekomjerne obrade tuđih osobnih podataka. Stoga je temeljem članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku riješeno kao u točki 4. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.