KLASA: UP/II-008-07/15-01/269

URBROJ: 401-01/04-16-09

Zagreb, 30. ožujka 2016.                  

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.) i članka 114. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ broj 47/09.), povodom žalbe trgovačkog društva TEHMED d.o.o. iz Pule, ………, zastupanog po punomoćniku ………, odvjetniku u Zagrebu, ………, izjavljene protiv odgovora Zavoda za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije KLASA: 035-01/15-01, URBROJ: 381-15-83 od 15. lipnja 2015. godine i zbog neodlučivanja o zahtjevu podnositelja, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Odbija se žalba trgovačkog društva TEHMED d.o.o. u dijelu u kojem je izjavljena protiv odgovora Zavoda za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije KLASA: 035-01/15-01, URBROJ: 381-15-83 od 15. lipnja 2015. godine, kao neosnovana.

2.    Odbacuje se žalba trgovačkog društva TEHMED d.o.o. u dijelu koji se odnosi na neodlučivanje o zahtjevu za pristup informacijama od 23. lipnja 2015. godine, kao nepravodobna.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim odgovorom kojim ima značenje negativnog rješenja odbijen je zahtjev trgovačkog društva TEHMED d.o.o. zastupanog po punomoćniku ……… odvjetniku u Zagrebu (u daljnjem tekstu: žalitelj) za dopunom ranije dane informacije jer naručitelj nema obvezu donošenja pisane Odluke o odabiru.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je Zavod za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije dana 25. ožujka 2015. godine uputio žalitelju e-mailom pozivni natječaj za nabavku sustava za dijagnostiku parazita za potrebe Službe za mikrobiologiju Zavoda za javno zdravstvo Osijek procijenjene vrijednosti 99.000,00 kuna (postupak bagatelne nabave), te je shodno tome žalitelj dostavio svoju ponudu. Nadalje navodi da do današnjeg dana ne zna tko je i na temelju čega izabran. Također navodi da budući da u nekoliko navrata nije uspio doći do traženih informacija dana 11. svibnja 2015. godine elektronskim putem uputio je Zavodu za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije zahtjev za pristup informacijama kojim je tražio dostavu preslike Internog akta kojim se uređuje provođenje postupaka bagatelne nabave te presliku Odluke o odabiru dobavljača po pozivnom natječaju poslanog e-mail porukom dana 25. ožujka 2015. godine, a sve temeljem članka 17. stavka 1. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama. Ističe kako mu je Zavod za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije temeljem njegova zahtjeva dostavio Interni akt–Odluku o provedbi postupaka nabave roba, usluga i radova bagatelne nabave no ne i Odluku o odabiru dobavljača po predmetnom pozivnom natječaju, te je stoga ponovno dana 1. lipnja 2015. godine uputio zahtjev za dopunom danih informacija na koji zahtjev mu je Zavod za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije odgovorio u obliku dopisa koji treba smatrati rješenjem temeljem članka 23. stavka 5. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Nadalje ističe kako u Internom aktu-Odluci o provedbi postupaka nabave roba, usluga i radova bagatelne nabave ne postoji odredba prema kojoj naručitelj nema obvezu donošenja pisane odluke o odabiru, te da je iz članaka navedenog Internog akata razvidno kako barem mora postojati zapisnik ili službena zabilješka o načinu i kriterijima odabira ponude. Žalitelj navodi kako je opreza radi  dana 19. lipnja 2015. godine podnio novi zahtjev za pristup informacijama u kojem je zatražio Zapisnik o otvaranju ponuda po pozivnom natječaju za nabavku sustava za dijagnostiku parazita za potrebe Službe za mikrobiologiju Zavod za javno zdravstvo Osijek te uvid u sve ponude po navedenom nadmetanju, a kako bi podrobnije specificirao informacije koje traži. Predlaže da Povjerenica za informiranje uvaži njegovu žalbu, poništi odluku Zavoda za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije te donese rješenje kojim se omogućuje pristup sljedećim informacijama: Odluci o odabiru dobavljača za nabavku sustava za dijagnostiku parazita, Zapisniku iz kojeg je vidljiva ocjena ponuda, odnosno kriterij odabira i razlozi isključenja dobavljača, cjelokupnoj dokumentaciji koja se tiče spornog natječaja, primjerice uvid u sve ponude po navedenom natječaju.

Tijekom žalbenog postupka žalitelj se podneskom od 15. srpnja 2015. godine  očitovao Zavodu za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije da po treći put nije udovoljeno njegovom zahtjevu u potpunosti, jer mu je dostavljena samo tablica u kojoj je navedena cijena podnositelja/žalitelja i cijena navodno najpovoljnije odabrane ponude iako je u zahtjevu naznačeno da se među ostalom, traži uvid u sve ponude kojih prema Internom akt–Odluci o provedbi postupaka nabave roba, usluga i radova bagatelne nabave treba biti najmanje tri. Ističe kako nije podnio žalbu protiv predmetnog postupka bagatelne vrijednosti već radi uskrate prava na pristup informacijama od strane Zavoda, a u vezi predmetnog bagatelnog postupka, a sve temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama. Ističe kako  i dalje zahtijeva uvid u Odluku o odabiru dobavljača za nabavku sustava za dijagnostiku parazita, zapisnik iz kojeg je vidljiva ocjena ponuda, odnosno kriterij odabira i razlozi isključenja, uvid u sve ponude po navedenom natječaju odnosno zahtjeva pristup cjelokupnoj dokumentaciji koja se tiče spornog natječaja, a što je sve navedeno u žalbi koju je podnositelj poslao 24. lipnja 2015. godine, Također ističe da ostaje kod navedene žalbe, te svih navoda u žalbi i moli da se ista žurno dostavi na postupanje Povjerenici za informiranje, a njegov podnesak ima se smatrati dopunom već podnesenog zahtjeva.

Žalba žalitelja u dijelu koji se odnosi na osporavanje odgovora Zavoda za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije KLASA: 035-01/15-01, URBROJ: 381-15-83 od 15. lipnja 2015. godine je neosnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 11. svibnja 2015. godine zatražio od Zavoda za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije da mu se dostave preslike dokumenata koji sadrže traženu informaciju: Interni akt kojim se uređuje provođenje postupaka bagatelne nabave, Odluku o odabiru dobavljača po pozivnom natječaju za nabavku sustava za dijagnostiku parazita za potrebe Službe za mikrobiologiju Zavoda za javno zdravstvo Osijek poslanog mailom dana 25. ožujka 2015. godine. Nadalje je utvrđeno da je Zavod za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije putem e-maila dana 25. svibnja 2015. godine žalitelju dostavio Interni akt-Odluku o provedbi postupaka nabave roba, usluga i radova bagatelne vrijednosti, te da je žalitelj zahtjevom za dopunu informacija od 1. lipnja 2015. godine zatražio od Zavoda za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije da mu dostavi dopuna sljedeće informacije: Odluke o odabiru dobavljača pozivnom natječaju za nabavku sustava za dijagnostiku parazita za potrebe Službe za mikrobiologiju Zavoda za javno zdravstvo Osijek poslanog mailom dana 25. ožujka 2015. godine. Također je utvrđeno da je Zavod za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije dopisom KLASA: 035-01/15-01, URBROJ: 381-15-83 od 15. lipnja 2015. godine odgovorio žalitelju na njegov zahtjev za dopunom informacije da temeljem odredbi Zakona o javnoj nabavi za nabavu robe i usluga procijenjene vrijednosti do 200.000,00 kn navedeni Zakon se ne primjenjuje, te da je nabavu istih naručitelj uredio svojim internim aktom koji je žalitelju proslijeđen putem e-maila, a sukladno istom naručitelj nema obvezu donošenja pisane Odluke o odabiru.

Iz dokumentacije spisa predmeta proizlazi da žalitelj traži informaciju iz postupka bagatelne nabave koja je uređena internim aktom Zavoda za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije. Uvidom u interni akt Zavoda za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije tj. Odluku o provedbi postupaka nabave roba, usluga i radova bagatelne vrijednosti od 12. prosinca 2013. godine razvidno je da je navedenom Odlukom propisana procedura nabave robe i usluga procijenjene vrijednosti do 200.000,00 kn bez poreza na dodanu vrijednost, odnosno radova procijenjene vrijednosti do 500.000,00 kn bez poreza na dodanu vrijednost, koje su potrebne za redovan rad Zavoda za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije, što se sve odnosi na funkcioniranje sustava financijskog upravljanja i kontrola u okviru utvrđenog financijskog plana i plana nabave. Člankom 3. navedene Odluke propisano je da za nabavu roba i usluga vrijednosti jednake ili veće od 70.000,00 kn do 200.000,00 kn bez poreza na dodanu vrijednost, odnosno za nabavu radova vrijednosti jednake ili veće od 70.000,00 kn do 500.000,00 bez poreza na dodanu vrijednost Služba za nabavu obvezna je zatražiti ponude, usporediti ih, te ravnatelju Zavoda predložiti odabir one ponude koja najbolje ispunjava svrhu nabave, ima najnižu cijenu, ali i najbolje odgovara uvjetima i potrebama Zavoda za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije. Broj gospodarskih  subjekata kojima se šalje poziv za dostavu ponude je minimalno 3. Broj gospodarskih  subjekata može biti i manji u posebnim slučajevima i okolnostima, ovisno o prirodi predmeta nabave i razini tržišnog natjecanja u tom području. Poziv za dostavu  ponude definira uvjete i zahtjeve vezane za predmet nabave. Podaci o gospodarskim subjektima kojima se šalje poziv za dostavu ponuda prikupljaju se istraživanjem tržišta.

U članku 4. navedene Odluke propisan je postupak nabave robe, usluga i radova za koje nije potrebna procedura javne nabave, pa se tako u bitnome navodi da prijedlog za nabavu robe, usluga i radova daju stručne službe ZZJZ Osijek i prateće administrativne službe slanjem zahtjevnice/podnošenjem zahtjeva, da Služba za nabavu provjerava je li zahtjevnica/zahtjev u skladu s donesenim planom nabave i financijskim planom, ukoliko je u skladu slijedi odobrenje, ukoliko nije u skladu odbija se prijedlog pisanja narudžbe/sklapanja ugovora. Nakon provjere zahtjevnice kod nabave materijala, sitnog inventara i auto guma, narudžbu  prije ravnatelja/zamjenika ravnatelja potpisuju voditelji stručne Službe i voditelj nabave, a ravnatelj/zamjenik ravnatelja potpisuje narudžbenicu/sklapa ugovor u roku ne dužem od 20 dana.

U žalbenom postupku ne ulazeći u utvrđivanje da li Zavod za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije treba kod nabava bagatelne vrijednosti donositi Odluku o odabiru utvrđeno je da Zavod za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije vezano konkretni postupak nabave bagatelne vrijednosti ne posjeduje Odluku o odabiru, niti se u internom aktu Zavod za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije tj. Odluci o provedbi postupaka nabave roba, usluga i radova bagatelne vrijednosti od 12. prosinca 2013. godine spominje donošenje Odluke o odabiru, već predlaganje odabira, potpisivanje narudžbenice odnosno sklapanje ugovora.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 2. Zakona o općem upravnom postupku propisano je drugostupanjsko tijelo odbit će žalbu ako utvrdi da je u prvostupanjskom postupku bilo nedostataka, ali da su oni takvi da nisu mogli utjecati na rješenje stvari.

Zavod za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije u svom odgovoru KLASA: 035-01/15-01, URBROJ: 381-15-83 od 15. lipnja 2015. godine upućenom žalitelju naveo je da naručitelj nema obvezu donošenja pisane Odluke o odabiru, te je sam žalitelj zaključio kako se takav odgovor ima smatrati negativnim rješenjem. Dakle, iako je Zavod za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije propustio odlučiti o žaliteljevu zahtjevu za dopunom u formi rješenja, očito je da žalitelju nije omogućio traženu informaciju jer istu nema obvezu izraditi pa nema ni osnove za dopunu/ispravak informacije.

Budući da iz dokumentacije spisa predmeta proizlazi da Zavod za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije ne posjeduje Odluku o odabiru, već je računskom analizom koja je interno sredstvo komunikacije između djelatnika koji provode postupak bagatelne nabave i odgovorne (ovlaštene) osobe naručitelja ravnatelju predložen odabir najpovoljnije ponude,  sukladno članku 116. stavku 1. točki 2. Zakona o općem upravnom postupku riješeno je kao u točki 1. izreke ovog rješenja.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj novim zahtjevom za pristup informacijama od 19. lipnja 2015. godine, koji je Zavod za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije zaprimio dana 23. lipnja 2015. godine, zatražio sljedeće informacije: Zapisnik o otvaranju ponuda po pozivnom natječaju za nabavku sustava za dijagnostiku parazita za potrebe Službe za mikrobiologiju ZZJZ Osijek poslanog mailom dana 25. ožujka 2015. godine, te uvid u sve ponude po navedenom nadmetanju. Nadalje je utvrđeno da je žalitelju Zavod za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije dopisom KLASA: 035-01/15-01/1, URBROJ: 381-15-92 od 30. lipnja 2015. godine odgovorio da za bagatelne nabave nema javnog otvaranja ponuda jer Zakon o javnoj nabavi navedenu obvezu ne propisuje, te iz tog razloga nije potrebno da naručitelj Internim aktom o nabavi propiše drugačije. Također se u dopisu navodi da Zakon o javnoj nabavi ne propisuje odredbe vezano za zaprimanje, otvaranje, analizu i odlučivanje o ponudama bagatelnih nabava, stoga nije potrebno da naručitelj prepisuje odredbe Zakona o javnoj nabavi koje reguliraju ove faze postupka, već treba odrediti brži i učinkovitiji način postupanja, pa tako  naručitelj može i u internom aktu o nabavi navesti da otvaranje ponuda nije javno. Nakon otvaranja ponuda naručitelj pregledava i ocjenjuje ponude na temelju uvjeta i zahtjeva iz Poziva za dostavu ponude, a Pozivom za dostavu ponuda za nabavu sustava za dijagnostiku parazita jasno su definirani uvjeti koje potencijalni ponuditelji trebaju zadovoljiti i kriterij odabira je najniža cijena. Nadalje se u dopisu navodi da budući da je internim aktom definirano da je Služba za nabavu obvezna zatražiti ponude, usporediti ih, te ravnatelju Zavoda predložiti odabir one ponude koja najbolje ispunjava svrhu nabave i ima najnižu cijenu temeljem računske analize koja je interno sredstvo komunikacije između djelatnika koji provode postupak bagatelne nabave i odgovorne (ovlaštene) osobe naručitelja koja navedenu nabavu i odobrava, predložen je ravnatelju odabir najpovoljnije ponude, a kao dokaz tome dopisu se prilaže preslika računske analize iz koje je vidljivo da je odabran najpovoljniji ponuditelj koji je ispunjavanjem  ponudbenog lista   prihvatio sve uvjete navedene u pozivu za dostavu ponuda. Također se u dopisu navodi da slijedom navedenog ne postoji potreba za sastavljanjem Zapisnika o otvaranju ponuda jer se Zakonom o javnoj nabavi upravo dopušta fleksibilnija bagatelna nabava bez izrade prezahtjevnih internih procedura za bagatelne nabavne vrijednosti te za iste zakon ne propisuje pravo žalbe.

Žalba žalitelja u dijelu koji se odnosi na neodlučivanje o zahtjevu za pristup informacijama od 23. lipnja 2015. godine od strane Zavoda za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije je nepravodobna.

Iz dokumentacije spisa predmeta razvidno je da je žalba žalitelja od 24. lipnja 2015. godine urudžbirana u Zavodu za javno zdravstvo Osijek dana 29. lipnja 2015. godine. Nadalje je razvidno da je novi žaliteljev zahtjev za pristup informacijama od 19. lipnja 2015. godine zaprimljen u Zavodu za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije dana 23. lipnja 2015. godine. Budući da od zaprimanja žaliteljeva zahtjeva do izjavljivanja žalbe nije protekao zakonski rok za rješavanje zahtjeva za pristup informacijama, ne može se udovoljiti traženju žalitelja jer je žalba u tom dijelu preuranjena. Naime, žalitelj u žalbi pored osporavanja odgovora Zavoda za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije KLASA: 035-01/15-01, URBROJ: 381-15-83 od 15. lipnja 2015. godine navodi kako je dana 19. lipnja 2015. godine opreza radi podnio novi zahtjev za pristup informacijama, u kojem je zatražio Zapisnik o otvaranju ponuda po pozivnom natječaju za nabavku sustava za dijagnostiku parazita za potrebe Službe za mikrobiologiju Zavod za javno zdravstvo Osijek te uvid u sve ponude po navedenom nadmetanju, te traži od Povjerenice za informiranje da  poništi odluku Zavoda za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije te donese rješenje kojim se omogućuje pristup sljedećim informacijama: Odluci o odabiru dobavljača za nabavku sustava za dijagnostiku parazita, Zapisniku iz kojeg je vidljiva ocjena ponuda, odnosno kriterij odabira i razlozi isključenja dobavljača, cjelokupnoj dokumentaciji koja se tiče spornog natječaja, primjerice uvid u sve ponude po navedenom natječaju. S obzirom da je zahtjev žalitelja od 23. lipnja 2015. godine novi zahtjev za pristup informacija i da informacije koje je tražio tim zahtjevom nije tražio zahtjevom za pristup informacijama od 11. svibnja 2015. godine, a niti zahtjevom za dopunom informacije od 5. lipnja 2015. godine pogrešno je stajalište žalitelja da novim zahtjevom samo podrobnije specificira informacije koje traži. Kako se radi o novom zahtjevu rok za rješavanje istoga bio je 15 dana od dana zaprimanja istoga, te isti u vrijeme podnošenja žalbe nije protekao, stoga je žaliteljeva žalba preuranjena. Pored navedenog razvidno je da je na novi zahtjev žalitelja Zavod za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije odgovorio dopisom KLASA: 035-01/15-01/1, URBROJ: 381-15-92 od 30. lipnja 2015. godine. Žalitelj ukoliko nije bio zadovoljan zaprimljenim odgovorom mogao je uputiti Zavod za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije zahtjev za dopunu/ispravak informacije ili ukoliko je smatrao da dopis KLASA: 035-01/15-01/1, URBROJ: 381-15-92 od 30. lipnja 2015. godine Zavoda za javno zdravstvo Osječko-baranjske ne predstavlja rješavanje njegova zahtjeva u smislu odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama  po proteku roka za rješavanje izjaviti žalbu zbog nerješavanja njegova zahtjeva sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 114. stavkom 1. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da će drugostupanjsko tijelo ispitati je li žalba dopuštena, pravodobna i izjavljena od ovlaštene osobe. Ako žalba nije dopuštena ili pravodobna ili izjavljena od ovlaštene osobe, odbacit će je rješenjem.

Budući da je žalba žalitelja u dijelu koji se odnosi na nerješavanje zahtjeva žalitelja od 23. lipnja 2015. godine preuranjena, sukladno članku 114. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u točki 2. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.