KLASA: UP/II-008-07/19-01/86

URBROJ: 401-01/06-19-2

Zagreb, 5. srpnja 2019. godine

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ……… iz Đurmanca, ………, izjavljene protiv rješenja Srednje škole Bedekovčina, Kl.ozn.: 050-02/19-01/01, Urbroj: 2197/02-380/1-1-19-02 od 3. siječnja 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba ……… izjavljena protiv rješenja Srednje škole Bedekovčina, Kl.ozn.: 05002/19-01/01, Urbroj: 2197/02-380/1-1-19-02 od 3. siječnja 2019. godine, kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

U izreci osporenog rješenja omogućen je pristup informacijama koje je ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) zatražio zahtjevom za pristup informacijama od 27. prosinca 2018. godine na način da je su pod 16. točaka navedeni dokumenti kojima se omogućuje pristup, te je navedeno da se istima omogućuje pristup na način da su na preslikama dokumenata zatamnjeni osobni podaci za koje je utvrđeno da su zaštićeni odnosno djelomično je odbijen  zahtjev žalitelja, temeljem odredbe članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama zbog zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da podnosi žalbu na isto u cijelosti. Ističe da su na dokumentaciji koja mu je dostavljena po zahtjevu nezakonito zatamnjeni podaci, pa traži od Povjerenika za informiranje da poništi osporeno rješenje i izda novo. Ističe da prema Zakonu o pravu na pristup informacijama ima pravo na dobivanje preslika sve zatražene dokumentacije iz zahtjeva vezane za navedeni natječaj. Također traži da se sankcioniraju odgovorne osobe prvostupanjskog tijela zbog nedostavljanja navedene dokumentacije. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 24. prosinca 2018. godine, koji je u tijelu javne vlasti zaprimljen 27. prosinca 2018. godine, od Srednje škole Bedekovčina tražio preslike sljedećih informacija: kompletnu dokumentaciju za javni natječaj i provođenje natječajnog postupka te svu natječajnu dokumentaciju za odabranog kandidata po njihovom raspisanom natječaju za radno mjesto „Nastavnik/nastavnica informatike, 1 izvršitelj/ica na određeno, povećan opseg posla, 19 sati tjedno”, a koji je objavljen 29. studenoga 2018. godine na službenoj mrežnoj stranici Hrvatskog zavoda za zapošljavanje.

Također je utvrđeno da je Srednja škola Bedekovčina po zahtjevu žalitelja donijela osporeno rješenje Kl.ozn.: 050-02/19-01/01, Urbroj: 2197/02-380/1-1-19-02 od 3. siječnja 2019. godine, kojim je isti djelomično odbijen temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što su pojedine informacije iz zatražene natječajne dokumentacije zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka. U obrazloženju osporenog rješenja je navedeno da je osporeno rješenje doneseno nakon provedenog testa razmjernosti i javnog interesa.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis na nadležno postupanje po žalbi žalitelja.

Uvidom u dostavljenu dokumentaciju utvrđeno je da su kao predmetne informacije dostavljeni sljedeći dokumenti: Podaci o potrebama za zaposlenicima u srednjoškolskim ustanovama  za školsku godinu 2018/2019, KLASA: 112-07/18-01/02, URBROJ: 2197/02-38/1-1-18-14 od 29. studenoga 2018. godine; Obavijest Ureda državne uprave u Krapinsko-zagorskoj županiji KLASA: 602-03/18-01/59, URBROJ: 2140-03/1-18-6 od 29. studenoga 2018. godine; Prijava potrebe za radnikom - PR obrazac upućen Hrvatskom zavodu za zapošljavanje od 29. studenoga 2018. godine; Natječaj za zasnivanje radnog odnosa KLASA: 112-07/18-01/02, URBROJ: 2197/02-380/1-1-18-15 od 29. studenoga 2018. godine; Prijava na natječaj izabranog kandidata od 4. prosinca 2018. godine; Životopis izabarnog kandidata; Elektronički zapis o podacima evidentiranima u matičnoj evidenciji Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje KLASA: 034-04/18-03/6, UR. BROJ: 341-25-05/8-18-205022 od 2. prosinca 2018. godine; Uvjerenje o nevođenju kaznenog postupka za izabranog kandidata Poslovni broj: Su-Ukpe-54774/2018 od 23. kolovoza 2018. godine; Diploma izabranog kandidata Broj: 10078-IS-34278/04-R od 21. siječnja 2011. godine; Elektronički zapis iz knjige državljana za izabranog kandidata od 23. kolovoza 2018. godine Broj zapisa: 2018-0001-27775; Uvjerenje izabranog kandidata o završenom Pedagoško-psihološko-didaktičko-metodičkom obrazovanju Klasa: 034-04/18-01/1, Ur. broj: 2186-62-07-18-520 od 6. prosinca 2018. godine; Izjava izabranog kandidata o davanju privole za obradu osobnih podataka od 3. prosinca 2018. godine; 3 Preporuke koje je uz prijavu priložio izabrani kandidat; Odluka o davanju prethodne suglasnosti Školskog odbora Srednje škole Bedekovčina za zasnivanje radnog odnosa s izabranim kandidatom KLASA: 120-01/18-01/01, URBROJ: 2197/02-380/1-1-18-26 od 18. prosinca 2018. godine; i Ugovor o radu koji je Srednja škola Bedekovčina sklopila s izabranim kandidatom Klasa: 112-03/18-01/03, Ur. br.: 2197/02-380/1-1-18-44 od 19. prosinca 2018. godine.

Također je utvrđeno da spisu predmeta prileži i Zapisnik sa sastanka radi provođenja testa razmjernosti i javnog interesa radne skupine Srednje škole Bedekovčina održanog 2. prosinca 2018. godine. U navedenom Zapisniku je navedeno kako se podnositelju zahtjeva može dostaviti dokumentacija vezana za natječajni postupak te dokumentacija izabranog kandidata sa prekrivenim određenim osobnim podacima.

Uvidom u dostavljenu natječajnu dokumentaciju utvrđeno je da je dostavljena dokumentacija koja se odnosi na sam postupak predmetnog natječaja te dokumentacija koju je u navedenom postupku Srednjoj školi Bedekovčina dostavio izabrani kandidat, sa prekrivenim određenim osobnim podacima, a kako je sukladno izreci osporenog rješenja dostavljena i žalitelju.

Stoga je u žalbenom postupku razmotrena pravilnost provedenog testa razmjernosti i javnog interesa od strane prvostupanjskog tijela, te su razmotreni žalbeni navodi, kao i argumenti iz obrazloženja osporenog rješenja.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno je prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Test razmjernosti i javnog interesa je procjena razmjernosti između razloga za omogućavanje pristupa informaciji i razloga za ograničenje te omogućavanje pristupa informaciji ako prevladava javni interes.

Sukladno članku 99. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka), ista je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama od 25. svibnja 2018. godine.

Uvodnom odredom broj 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da bi obrada osobnih podataka trebala biti osmišljena tako da bude u službi čovječanstva. Dalje se navodi da pravo na zaštitu osobnih podataka nije apsolutno pravo, te da ga se mora razmatrati u skladu s načelom proporcionalnosti, odnosno da se predmetnom Uredbom poštuju sva temeljna prava i uvažavaju slobode i načela priznata Poveljom koja su sadržana u ugovorima, uključujući slobodu izražavanja i informiranja.

Člankom 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da su osobni podaci svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik“): pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca.

Odredbom članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano  je ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3. ovog članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim.

S obzirom da se u konkretnom slučaju radi o natječaju u srednjoj školi, potrebno je razmotriti i relevantne zakonske odredbe koje uređuju zasnivanje radnog odnosa u školskim ustanovama. Naime, prema članku 107. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi („Narodne novine“, 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14) radni odnos u školskoj ustanovi zasniva se ugovorom o radu na temelju natječaja, dok je člankom 114. stavkom 1. navedenog Zakona propisano da o zasnivanju i prestanku radnog odnosa odlučuje ravnatelj uz prethodnu suglasnost Školskog odbora.

Uvidom u tekst natječaja za zasnivanje radnog odnosa „Nastavnik/ica informatike, 1 izvršitelj/ica na određeno nepuno radno vrijeme, 19 sati tjedno do 31. kolovoza 2019. godine”,utvrđeno da su kandidati trebali ispunjavati uvjete prema člancima 105. i 106. Zakona o odgoju i obrazovanju u u osnovnoj i srednjoj školi, i članku 2. stavku 22. Pravilnika o stručnoj spremi i pedagoško-psihološkom obrazovanju nastavnika u srednjem školstvu.

Nadalje je utvrđeno da su kandidati na predmetnom natječaju uz vlastoručno potpisanu prijavu morali priložiti sljedeću dokumentaciju: životopis, dokaz o državljanstvu, dokaz o stupnju i vrsti stručne spreme - presliku, presliku potvrdnice o pedagoško-psihološkoj izobrazbi (za nastavnika/icu koji nema profesorski smjer), elektronički zapis o radno-pravnom statusu, uvjerenje da nije pod istragom i da se protiv njega ne vodi kazneni postupak u smislu članka 106. Zakona o odgoju i obrazovanju u u osnovnoj i srednjoj školi (ne starije od 6 mjeseci), potpisanu izjavu o davanju privole kod zasnivanja radnog odnosa (klikom na link zaštita osobnih podataka na mrežnim stranicama Škole).

U žalbenom postupku izvršen je uvid u dostavljenu natječajnu dokumentaciju te je utvrđeno da je prvostupanjsko tijelo u izreci osporenog rješenja omogućilo te djelomično omogućilo žalitelju pristup informacijama, na način da je prekrilo određene osobne podatke izabranog kandidata na natječaju.

S obzirom da će se sredstva za rad izabranog kandidata financirati iz javnih sredstava, Povjerenik za informiranje smatra da javnost ima pravo biti upoznata s činjenicom ispunjava li izabrani kandidat uvjete iz natječaja. Izvršenim uvidom u dokumentaciju koja je po predmetnom zahtjevu dostavljena žalitelju, utvrđeno je da su na istoj prekriveni sljedeći osobni podaci izabranog kandidata: datum i mjesto rođenja, adresa prebivališta, osobni broj, OIB, razdoblje obrazovanja, broj mobitela i adresa elektroničke pošte.

U drugostupanjskom postupku je razmatrana zakonitost osporenog rješenja u pogledu dokumentacije koje se odnosi na izabranog kandidata odnosno u pogledu prekrivenih osobnih podataka na dokumentaciji izabranog kandidata.

U odnosu na podatke izabranog kandidata koji su prekriveni, u žalbenom je postupku zaključeno da u pogledu istih ne prevladava javni interes, već prevladava potreba zaštite prava na ograničenje. Naime, u konkretnom slučaju interes javnosti je zadovoljen dostavom žalitelju dokumenata iz kojih se može vidjeti jesu li ispunjeni uvjeti određeni natječajem, iz čega proizlazi da je prvostupanjsko tijelo postupilo u skladu s člankom 15. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Naime, dostavom podataka o osobnom identifikacijskom broju, datumu i mjestu rođenja, adresi, broju mobitela i ostalim osobnim podacima koji su prekriveni, došlo bi do nepotrebnog zadiranja u privatni život izabranog kandidata. Dakle, pravilno je prvostupanjsko tijelo provelo test razmjernosti i javnog interesa u odnosu na dokumentaciju izabranog kandidata, iz kojeg razloga su žalbeni navodi žalitelja neosnovani.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09.) propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Slijedom navedenog, temeljem članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku riješeno je kao u izreci.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.                                  

POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Zoran Pičuljan