KLASA: UP/II-008-07/19-01/384

URBROJ: 401-01/10-19-2

Zagreb, 04. srpnja 2019. godine

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ……… iz Zaprešića, ………, izjavljene protiv rješenja Grada Zaprešića, KLASA: UP/I-008-02/19-01/05, URBROJ: 238/33-03-01/01-19-2 od 05. travnja 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće               

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Grada Zaprešića, KLASA: UP/I-008-02/19-01/05, URBROJ: 238/33-03-01/01-19-2 od 05. travnja 2019. godine.

2.    Odobrava se ……… pravo na pristup preslici procjembenog elaborata za zemljište Ulica kardinala Alojzija Stepinca bb, Zaprešić, zk. č. br. 4979/1 i 4979/2 od 12. studenog 2018. godine.

3.    Nalaže se Gradu Zaprešiću da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj), kojim je tražio elaborat za procjenu zemljišta u Ulici kardinala Alojzija Stepinca bb, Zaprešić, temeljem članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da prvostupanjsko tijelo smatra da je žalitelj zatražio elaborat koji predstavlja analizu vrijednosti zemljišta.                                                                                                                     

Protiv navedenog rješenja žalitelj je uložio žalbu u kojoj bitnom navodi što je predmet njegova zahtjeva. Ističe da isti elaborat nije dobio niti kao gradski vijećnik. Smatra da se prvostupanjsko tijelo pozvalo na pogrešan članak zakona, s obzirom da nije tražio objašnjenje. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama 22. ožujka 2019. godine zatražio elaborat za procjenu zemljišta u Ulici kardinala Alojzija Stepinca bb.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis na nadležno postupanje po žalbi žalitelja, uključujući i informaciju koja je predmet postupka.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Sukladno članku 6. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije su dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Člankom 18. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da se ne smatra zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao niti stvaranje nove informacije.

Sukladno članku 23. stavku 1. točki 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje kad obavještava korisnika da se podnesak ne smatra zahtjevom u smislu članka 18. stavka 5. Zakona, pri čemu je dužno uputiti korisnika na način ostvarivanja njegova traženja.

Iz pobijanog rješenja u bitnom proizlazi da prvostupanjsko tijelo smatra da zatražena informacija predstavlja analizu vrijednosti zemljišta u smislu članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Navedeni stav prvostupanjskog tijela nije moguće prihvatiti iz sljedećih razloga.

Naime, žalitelj je tražio elaborat procjene zemljišta koji predstavlja točno određenu infomaciju u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacija, pa isti nikako ne može predstavljati izradu analize u smislu članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Osim toga, iz odredbe članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama jasno proizlazi da ista ne može biti temelj za odbijanje zahtjeva, a niti se u navedenom slučaju donosi rješenje, a što jasno proizlazi iz citirane odredbe članka 23. stavka 1. točke 6. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Slijedom navedenog, Povjerenik  za informiranje smatra da je prvostupanjsko tijelo pogrešno primijenilo odredbu članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da su Republika Hrvatska kao prodavatelj i Grad Zaprešić kao kupac dana 04. prosinca 2018. godine sklopili ugovor o prodaji ¼ dijela nekretnina upisanih u zk. ul. br. 3229, k.o. Zaprešić Općinskog suda u Novom Zagrebu, Zemljišnoknjižni odjel Zaprešić, te se u istom navodi iznos kupoprodajne cijene, a koji se temelji na procjembenom elaboratu.

Sukladno članku 37. stavkom 1. Zakona o upravljanju državnom imovinom („Narodne novine“, 52/18), propisano je da će se prije svakog raspolaganja nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske izvršiti procjena tržišne vrijednosti nekretnine, dok je stavkom 2. navedenog članka propisano da procjenu tržišne vrijednosti imovine obavlja osoba koja je za to ovlaštena posebnim propisima.

Člankom 39. Zakona o upravljanju državnom imovinom propisano je da se nekretninama može raspolagati javnim natječajem ili neposrednom pogodbom.

Sukladno članku 41. Zakona o upravljanju državnom imovinom nekretninama se može raspolagati neposrednom pogodbom uz naknadu utvrđenu odlukom o raspolaganju sukladno članku 37. Zakona, ako je riječ o jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravnoj osobi čiji je vlasnik ili osnivač jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnoj osobi čiji je vlasnik ili osnivač Republika Hrvatska za provedbu komercijalnih projekata ili za provedbu projekata koji nisu od javnog interesa.

Člankom 3. stavkom 3. Uredbe o postupcima koji prethode sklapanju pravnih poslova raspolaganja nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu prodaje, razvrgnuća suvlasničke zajednice, zamjene, davanja u zakup ili najam te o postupcima u vezi sa stjecanjem nekretnina i drugih stvarnih prava u korist Republike Hrvatske („Narodne novine“ 95/18) propisano je da će se osoba ovlaštena za izradu procjembenog elaborata izabrati putem postupka javne nabave.

Daljnjim uvidom u spis predmeta, odnosno uvidom u zemljišnoknjižni izvadak za čestice 4979/1 i 4979/2 od 14. prosinca 2018. godine utvrđeno je da je proveden upisa prava vlasništva s Republike Hrvatske na Grad Zaprešić u ¼ dijela.

Člankom 7. Zakona o zemljišnim knjigama (“Narodne novine”, 91/96, 68/98, 137/99, 114/01, 100/04, 107/07, 152/08, 126/10, 55/13, 60/13, 108/17) propisano je da svatko može izvršiti uvid u zemljišne knjige, što u konkretnom slučaju znači da svaka osoba može dobiti presliku ugovora o prodaji između Republike Hrvatske i Grada Zaprešića, a koji sadrži i podatak o cijeni koja se temelji na procjembenom elaboratu koji je predmet ovog postupka.

Slijedom svega navedenog, Povjerenik za informiranje smatra da se na zatraženu informaciju ne može primijeniti niti jedno od zakonskih ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Osim toga, da se radi o informaciji od javnog značaja kakve u vidu ima odredba članka 9. Zakona o pravu na pristup informacijama potvrđuje sljedeće.

Naime, osoba koja je izradila navedenu procjenu bira se putem postupka javne nabave, što znači da prilikom izrade procjembenog elaborata dolazi do raspolaganja javnim sredstvima od strane Republike Hrvatske u smislu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

S druge strane, procjembeni elaborat je temelj za utvrđivanje kupoprodajne cijene, a plaćanje kupoprodajne cijene od strane Grada Zaprešića također ukazuje na rasplaganje javnim sredstvima u smislu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

S obzirom da se radi o prodaji nekretnina između dviju pravnih osoba, na predmetnu informaciju, kao i na sastavne dijelove iste (npr. zemljišnoknjižni izvaci, izvaci iz katastra) nije moguće primijeniti zakonsko ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Zaključno, sam procjembeni elaborat sadrži detaljni izračun kupoprodajne cijene koji se u bitnom temelji na javnim ispravama koje su izdala nadležna tijela, uz popis svih relevantnih propisa koji su uzeti u obzir, iz kojeg razloga u konkretnom slučaju nije moguće niti primijeniti zakonsko ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Zoran Pičuljan