KLASA: UP/II-008-07/18-01/778

URBROJ: 401-01/04-19-3

Zagreb, 17. travnja 2019.

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... iz Zagreba, ........., zastupanog po punomoćnici ......... iz Zagreba, ........., izjavljene protiv rješenja Ministarstva kulture KLASA: UP/I-612-01/18-01/0030, URBROJ: 532-06-01-01/6-18-01 od 19. rujna 2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Ministarstva kulture KLASA: UP/I-612-01/18-01/0030, URBROJ: 532-06-01-01/6-18-01 od 19. rujna 2018. godine, kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem Ministarstva kulture KLASA: UP/I-612-01/18-01/0030, URBROJ: 532-06-01-01/6-18-01 od 19. rujna 2018. godine, odbijen je zahtjev za dopunu informacije ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj), zastupanog po ........., od 20. ožujka 2018. godine, kojim je tražio požurnice i opomene pred tužbu koje se tiču časopisa Gordogan, a koje se ne nalaze među dostavljenom dokumentacijom. Zahtjev žalitelja je odbijen temeljem članka 23. stavka 5. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacije jer nema osnove za dopunu dane informacije.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnom navodi da  je časopisu Gordogan odbijena financijska potpora za izlaženje u godini 2018. s obrazloženjem da nije diskvalificiran iz natječaja zbog sadržajnih nego isključivo zbog formalnih razloga (višegodišnje neuredno izvršavanje ugovornih obveza, neredovita izvješća, neodazivanje na požurnice, opomene pred tužbu). Nadalje navodi kako je na njegovo traženje da mu se predoče dokumenti koji dokazuju te tvrdnje, iz Ministarstva kulture stigao odgovor koji se sastojao se od petnaest dokumenata, a nijedan od tih dokumenata nije odgovarao navedenim formalnim razlozima diskvalifikacije časopisa, zbog čega je dana 24. srpnja 2018. godine uputio predstavku Povjereniku za informiranje, u kojoj se nalazi sva dokumentacija kao i detaljna obrazloženja u vezi ovog predmeta. Žalitelj ističe kako se u pobijanom rješenju navodi da je Ministarstvo kulture „dostavilo sve informacije kojima raspolaže korisniku prava na pristup informacijama odnosno pismena koja sadržajno i formalnopravno predstavljaju požurnice i opomene“, međutim  smatra da to nije istina jer se dio dopisa uopće ne odnosi na časopis Gordogan, dio su rutinska podsjećanja koja su način redovitog funkcioniranja Ministarstva u odnosu na sve časopise koji uredno ispunjavaju svoje obveze, a ostali dokumenti su zapisnik natječajne komisije, prijava časopisa Gordogan na natječaj i netočna tablica izlaženja časopisa. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta je utvrđeno kako je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 15. veljače 2018. godine, koje je Ministarstvo kulture urudžbiralo dana 16. veljače 2018. godine, zatražio od Ministarstva kulture da mu se u skladu s odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama dostavi dokumentacija temeljem koje je donesena odluka o uskraćivanju financijske potpore časopisu Gordogan odnosno da mu se dostave slijedeći materijali: 1. požurnice koje je Ministarstvo uputilo uredništvu Gordogana 2014., 2015., 2016. i 2017. godine, 2. opomene pred tužbu koje je Ministarstvo uputilo časopisu Gordogan 2014., 2015., 2016. i 2017. godine, 3. zapisnici svih sastanaka sadašnjeg sastava povjerenstva za dodjelu financijskih sredstava časopisima, 4. materijali koje je Ministarstvo pripremilo za članice i članove povjerenstva za časopise, temeljem kojih je povjerenstvo donijelo odluke. Nadalje je utvrđeno da je Ministarstvo kulture dopisom KLASA: 008-01/18-01/0020, URBROJ: 532-02-02-01/2-18-02 od 6. ožujka 2018. godine, odgovorilo žalitelju vezano za njegov zahtjev na način da je navelo da mu u privitku dostavljaju traženu dokumentaciju. Također je utvrđeno da je žalitelj dana 20. ožujka 2018. godine Ministarstvu kulture podnio zahtjev za dopunom informacije u kojem u bitnom navodi kako među dokumentima koji su mu dostavljeni u privitku citiranog dopisa Ministarstva kulture nije bilo nijedne opomene pred tužbu i nijedne požurnice koja bi se ticala časopisa Gordogan. Nadalje navodi da budući da je temeljem javno dostupnih informacija poznato da ni Ministarstvo kulture ni članice ni članovi Kulturnog vijeća za knjižnu, nakladničku i knjižarsku djelatnost nisu imali primjedbe na sadržaj i koncepciju časopisa Gordogan nego su se, kao na obrazloženje za davanje preporuke za ukidanje financijske potpore Gordoganu u 2018. godini, pozvali na navodne opomene pred tužbu i požurnice, koje ne postoje, predlaže Ministarstvu da preispita svoju odluku o uskrati financiranja časopisa Gordogan u 2018. godini, odnosno da mu se dodijele sredstva potrebna za daljnje izlaženje.

Dana 24. srpnja 2018. godine žalitelj se predstavkom obratio Povjereniku za informiranje. U predstavci u bitnome navodi kako se obraća Povjereniku za informiranje u vezi odluke Ministarstva kulture  o odbijanju dodjele financijske potpore časopisu Gordogan. Ističe kako je Ministarstvo kulture 6. veljače 2018. na svojoj mrežnoj stranici objavilo odgovor uredništvu i javnosti u kojem je ustvrdilo da časopis nije diskvalificiran iz sadržajnih nego isključivo iz formalnih razloga („višegodišnje neuredno izvršavanje ugovornih obveza”, „neredovita izvješća”, „neodazivanje na požurnice”, „opomene pred tužbu”), a javnosti i uredništvu ponuđeno je da se u Ministarstvu sami osvjedoče o „bogatoj dokumentaciji” koja pokazuje „zbog čega im nije moglo biti odobreno financiranje”. Nadalje ističe kako unatoč višestrukim pokušajima, nije uspio doći do dokumenata koji bi dokazali te formalne razloge, pa tako ni odgovor Ministarstva kulture koji je zaprimio 8. ožujka 2018. godine i sastojao se od petnaest dokumenata, nije odgovarao zahtjevu odnosno zaprimljeni dokumenti ne dokazuju formalne razloge  odbijanja  dodjele potpore. Također ističe kako se dana 20. ožujka 2018. godine obratio ministrici kulture i upozorio je da u dokumentaciji koja je poslana nema dokumenata koji bi dokazali formalne razloge diskvalifikacije Gordogana u natječaju, te ju je pozvao da „utvrdi relevantne činjenice" i promijeni odluku o potpori, nakon čega je bio pozvan da dođe na razgovor s ministricom. Žalitelj u predstavci navodi kako je razgovor s ministricom održan 28. ožujka 2018. godine, međutim ni tada mu nije predočen nijedan traženi dokument, a ministrica je na kraju razgovora najavila slanje pisanog odgovora, koji do dana pisanja predstavke nije stigao, a od razgovora s ministricom proteklo je više od tri mjeseca. u predstavci žalitelj zaključuje kako postoje dvije mogućnosti: a. ili je Ministarstvo uskratilo informaciju o temelju na kojem je donesena odluka o prestanku financiranja časopisa Gordogan, b. ili ta informacija (tj. ti dokumenti) uopće ne postoji te je Ministarstvo odluku o Gordoganu donijelo bez temelja. U predstavci žalitelj moli Povjerenika za informiranje da u skladu sa svojim ovlastima, provjeri što se odgodilo te poduzme odgovarajuće korake. U prilogu predstavke dostavljena je popratna dokumentacija.

Dopisom Povjerenika za informiranje KLASA: 008-03/18-01/166, URBROJ: 401-01708-18-4 od 13. rujna 2018. godine, Ministarstvu kulture dostavljen je predmetni zahtjev žalitelja za dopunom/ispravkom informacije na rješavanje, zajedno s predstavkom i dostavljenom dokumentacijom, te je ujedno od Ministarstva kulture zatraženo da dostavio izvješće  s dokazom o načinu  rješavanja žaliteljevog zahtjeva  za dopunu/ispravak informacije u roku od 15 dana od dana zaprimanja akta Povjerenika za informiranje. Ministarstvo  kulture dopisom KLASA: 008-01/18-01/0020, URBROJ: 532-06-01-01/6-18-5 od 1. listopada 2018. godine obavijestilo je Povjerenika za informiranje da je o žaliteljevom zahtjevu za dopunu informacije donijelo rješenje o odbijanju, te da isto dostavljaju u privitku dopisa zajedno sa dostavnicom.

Uvidom u spis predmeta nadalje je utvrđeno da je o žaliteljevom zahtjevu za dopunu informacije Ministarstvo kulture donijelo rješenje KLASA: UP/I-612-01/18-01/0030, URBROJ: 532-06-01-01/6-18-01 od 19. rujna 2018. godine, kojim je odbilo zahtjev žalitelja temeljem članka 23. stavka 5. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacije jer nema osnove za dopunu dane informacije.

U obrazloženju pobijanog rješenja Ministarstva kulture navodi se kako je Ministarstvo kulture u provedenom postupku dopisom KLASA: 008-01/16-01/0020, URBROJ: 532-02-02-01/2-18-2 od 6. ožujka 2018. godine, žalitelju dostavilo sve informacije kojima raspolaže odnosno pismena koja sadržajno i formalnopravno predstavljaju  požurnice i opomene, te da se ostali zahtjevi  žalitelja  u kojima se traži  preispitivanje odluka Ministarstva kulture o uskrati prava na financiranje časopisa Gordogan ne mogu ostvarivati putem prava na pristup informacijama.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 24. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da ako korisnik smatra da informacija pružena na temelju zahtjeva  nije točna ili  potpuna, može zahtijevati  njezin ispravak odnosno dopunu u roku od 15 dana od dana dobivanja informacije.

Odredbom članka 23. stavka 5. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako utvrdi da nema osnove za dopunu ili ispravak dane informacije iz članka 24. ovog Zakona.

Iz spisa predmeta razvidno je da je Ministarstvo kulture povodom žaliteljevog zahtjeva pristup informacijama žalitelju dostavilo sljedeću dokumentaciju: kronološku tablicu izlaženja časopisa Gordogan od 2009. do 2017. godine, Pregled prijavljenih programa vezano za časopis Gordogan, Zapisnik sa sjednice kulturnog vijeća za knjižnu, nakladničku i knjižarsku djelatnost održane 25. listopada 2017. godine u Ministarstvu kulture KLASA: 612-10/17-01/0045, URBROJ: 532-03-01-01/4-17-19 od 26. listopada 2017. godine, Popis preporučenih programa za sufinanciranje časopis i el. publikacija u 2018. godini, Popis preporučenih književnih programa knjižara za sufinanciranje u 2018. godini, dopis Ministarstva kulture od 25. veljače 2015. godine upućen udruzi za kulturu Novi Gordogan, a vezano za dostavu financijskih izvješća i obveznih primjeraka knjiga, dopis Ministarstva kulture KLASA: 612-10/14-06/2830, URBROJ: 532-05-02-01/1-15-03  od 22. travnja 2015. godine, upućen udruzi za kulturu Novi Gordogan vezano za neizvršavanje ugovornih obveza za potporu izdavanja knjiga iz 2013. i 2014., dopis Ministarstva kulture od 13. svibnja 2015. godine, upućen udruzi za kulturu Novi Gordogan vezano za izvješće o izvršenju programa potpore izdavanju knjiga odnosno o proteku roka u kojem je trebalo izvijestiti Ministarstvo o izvršenju programa, dopis Ministarstva kulture od 15. listopada 2015. godine, upućen udruzi za kulturu Novi Gordogan vezano za izvješće o izvršenju programa potpore izdavanju knjiga, dopis Ministarstva kulture KLASA: 612-10/14-06/0510, URBROJ: 532-05-02-01/6-16-06 od 11. listopada 2016. godine, upućen udruzi za kulturu Novi Gordogan vezano za izvješće o izvršenju programa potpore izdavanju knjiga odnosno o proteku roka u kojem je trebalo izvijestiti Ministarstvo o izvršenju programa, dopis Ministarstva kulture KLASA: 612-10/14-06/0510, URBROJ: 532-05-02-01/6-16-08 od 6. prosinca 2016. godine, upućen udruzi za kulturu Novi Gordogan vezano za izvješće o izvršenju programa potpore izdavanju knjiga odnosno o odobravanju odgode realizacije programa, šest dopisa Ministarstva kulture upućenih udruzi za kulturu Novi Gordogan vezano za izvješća o realizaciji časopisa odnosno dostavu privremenih financijskih izvješća i objavljenih primjeraka časopisa i to u 2010., 2013.,  2014., 2015., 2016. i 2017. godini. Također je razvidno da je Ministarstvo kulture u obrazloženju pobijanog rješenja navelo da je žalitelju dostavilo pismena koja sadržajno i formalnopravno predstavljaju požurnice i opomene.

Budući da iz spisa predmeta proizlazi kako Ministarstvo kulture ne posjeduje druge požurnice i opomene pred tužbu, osim onih koje je povodom zahtjeva za pristup informacijama žalitelja od 15. veljače 2018. godine, dostavilo žalitelju dopisom Ministarstva kulture KLASA: 008-01/18-01/0020, URBROJ: 532-02-02-01/2-18-02 od 6. ožujka 2018. godine, u žalbenom postupku je utvrđeno kako je Ministarstvo kulture pravilno ocijenilo da nema osnove za dopunu dane informacije

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09.), propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Na temelju provedenog žalbenog postupka Povjerenik za informiranje je utvrdio da je prvostupanjski postupak pravilno proveden i da je osporeno rješenje pravilno i na zakonu osnovano. 

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku, odlučeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan