KLASA: UP/II-008-07/19-01/9

URBROJ: 401-01/04-19-3

Zagreb, 14. veljače 2019. godine

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe .......... iz Zagreba, .........., izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva HŽ Cargo d.o.o. Broj i znak: 673-2/17 od 27. rujna 2018. godine,u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva HŽ Cargo d.o.o. Broj i znak: 673-2/17 od 27. rujna 2018. godine.

2.    Odobrava se .......... pravo na pristup preslici tablice koja sadrži podatke o javnim bilježnicima i odvjetničkim društvima, te iznosima koji su plaćeni istima po računima u razdoblju od siječnja do lipnja 2018. godine.

3.    Nalaže se trgovačkom društvu HŽ Cargo d.o.o. da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem trgovačkog društva HŽ Cargo d.o.o. Broj i znak:673-2/17 od 27. rujna 2018. godine, odbijen je kao neosnovan zahtjev za pristup informacijama .......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) s obrazloženjem da su u smislu odredbe članka 23. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama tražene informacije javno objavljene.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da je dana 2. listopada 2018. godine, zaprimio rješenje kojim se djelomično odbija njegov zahtjev za pristup informacijama u kojem je tražen pristup informacijama o ukupnim isplatama svim javnim bilježnicima po u razdoblju od 1. siječnja do 30. lipnja 2018. godine po pojedinom javnom bilježniku te o ukupnim isplatama svim odvjetničkim društvima/odvjetničkim uredima/odvjetnicima u razdoblju od 1. siječnja do 30.lipnja 2018. godine po pojedinim odvjetničkim društvima/odvjetničkim uredima/odvjetnicima.

Nadalje navodi kako podnosi pravovremenu, dopuštenu te potpunu žalbu radi bitne povrede upravnog postupka, pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanje, pogrešne primjene materijalnog prava. Ističe kako je tijelo javne vlasti odbilo njegov zahtjev pozivajući se na odredbe članka 23. stavka 1. točke 3. i 6. Zakona o pravu na pristup informacijama te članak 30. Zakona o računovodstvu, navodeći da su zatražene informacije javno objavljene na mrežnim stranicama tijela javne vlasti odnosno na službenim stranicama sudskog registra Ministarstva pravosuđa Republike Hrvatske. Nadalje ističe kako je takvo obrazloženje nerazumljivo pa je time povrijeđen članak 98. stavak 5. Zakona o općem upravnom postupku. Također ističe kako je putem preglednika mrežnih stranica tijela javne vlasti utvrdio da nije objavljena tražena informacija, pa je pogrešno i nepotpuno utvrđeno činjenično stanje, a s obzirom da u obrazloženju pobijanog rješenja nema tzv. linka na točno određenu lokaciju na mrežnim stranicama tijela javne vlasti, koji bi navodno sadržavao baš traženu informaciju, obrazloženje je nerazumljivo. Žalitelj navodi kako je pogrešno primijenjeno materijalno pravo jer se u slučajevima članka 23. stavka 1. točki 3. i 6.  ne donosi rješenje nego se podnositelju zahtjeva dostavlja obavijest. Nadalje navodi kako jetijelo javne vlasti pogrešno primijenilo materijalno pravo, jer su prema članku 16. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.  Također navodi da je radi pogrešne primjene materijalnog prava činjenično stanje nepotpuno utvrđeno. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da se žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 24. kolovoza 2018. godine obratio trgovačkom društvu HŽ Cargod.o.o., kojim je zatražio pristup informacijama o ukupnim isplatama svim javnim bilježnicima u razdoblju od 1. siječnja do 30. lipnja 2018. godine po pojedinom javnom bilježniku te o ukupnim  isplatama  svim odvjetničkim društvima/odvjetničkim uredima/odvjetnicima u razdoblju od 1. siječnja do 30.  lipnja 2018. godine po pojedinim odvjetničkim društvima/odvjetničkim uredima/odvjetnicima. Nadalje je utvrđeno da je trgovačko društvo HŽ Cargo d.o.o., rješenjem Broj i znak: 673-2/17 od 27. rujna 2018. godine, odbilo žaliteljev zahtjev kao neosnovan.

U obrazloženju pobijanog rješenja trgovačko društvo HŽ Cargo d.o.o. sukladno članku  23. stavku 1. točki 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, a vezano za članak 30. Zakona o računovodstvu, ističe kako se zatražene informacije imajući u vidu specifičnosti pružanja  javnobilježničkih i odvjetničkih usluga javno objavljuju na internetskim stranicama trgovačkog društva HŽ Cargo d.o.o. i to na www.hzcargo.hr ili na službenim stranicama Sudskog registra Ministarstva pravosuđa Republike Hrvatske. Nadalje se navodi kako trgovačko društvo HŽ Cargo d.o.o. na svojim internetskim stranicama sukladno zakonskim obvezama objavljuje financijska izvješća koja je moguće pronaći na internetskim stranicama trgovačkog društva HŽ Cargo d.o.o., a iz istih je podnositelju zahtjeva omogućen pristup traženoj informaciji jer je informacija već objavljena.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Sukladno članku 6. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije su dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Člankom 10. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati informacije koje su taksativno pobrojane u samom članku 10. stavku 1.  Zakona o pravu na pristup informacijama.

Odredbom članka 23. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje kad obavještava korisnika da je informacija javno objavljena. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da  je o postojanju razloga  koji su utvrđeni  stavkom 1. točkom 2., 3., 4. i 5. ovog članka tijelo javne vlasti obvezno bez odgode  obavijestiti podnositelja zahtjeva pisanim putem.

U  skladu s citiranim odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, kada je informacija javno objavljena, tijelo javne vlasti obavještava korisnika da je informacija javno objavljena te dostavlja poveznicu na kojoj je informacija objavljena. Dakle, korisniku mora biti omogućeno da na lako pretraživ način dođe do objavljenih informacija, te nije dovoljno da tijelo javne vlasti samo obavijesti korisnika da je informacija javno objavljena, već mora navesti i gdje je informacija objavljena i uputiti korisnika na konkretnu poveznicu. Stoga općenito upućivanje korisnika da su tražene informacije objavljene na internetskim stranicama tijela javne vlasti, u konkretnom slučaju na www.hzcargo.hr, nije rješavanje žaliteljevog zahtjeva u skladu s odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak. Dakle, kada se informacija odnosi na raspolaganje javnim sredstvima, ona je automatski dostupna javnosti ukoliko ne predstavlja klasificirani podatak.

Povjereniku za informiranje u drugostupanjskom postupku dostavljene su informacije koje je žalitelj tražio u svom zahtjevu za pristup informacijama i to u obliku tablice koja sadrži podatke o javnim bilježnicima i odvjetničkim društvima, te iznosima koji su plaćeni istima po računima u razdoblju od siječnja do lipnja 2018. godine.

Uvidom u dostavljene informacije u drugostupanjskom postupku je utvrđeno kako u odnosu na iste ne postoje ograničenja iz Zakona o pravu na pristup informacijama, te da bi dostavu traženih informacija mogla zatražiti i dobiti bilo koja fizička ili pravna osoba, domaća ili strana. Naime, predmetne isplate predstavljaju raspolaganje javnim sredstvima u smislu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, te se radi o informacijama u odnosu na koje se zakonom podrazumijeva javni interes odnosno pravo svih fizičkih i pravnih osoba da znaju na koji se način i u koju svrhu koriste javna sredstva.

Nadalje, prema članku 7. Zakona o pravu na pristup informacijama, informacije kojima tijela javne vlasti omogućavaju pristup moraju biti potpune i točne, pa uzimajući u obzir navedeno, očito je da javnost ima pravo biti upoznata ne samo s iznosom koji je isplaćen već i s podatkom kome je taj iznos isplaćen upravo radi ostvarenja načela transparentnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem naložiti  tijelu javne vlasti da korisniku omogući  pristup traženoj informaciji odnosno da odluči o zahtjevu korisnika te odrediti primjeren rok u kojem je dužno to učiniti.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09.) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.     

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan