KLASA: UP/II-008-07/18-01/733

URBROJ: 401-01/10-18-3

Zagreb, 17. prosinca 2018. godine

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe .........., iz Zagreba, .........., izjavljene protiv rješenja, Vlade Republike Hrvatske, Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, KLASA: UP/I-008-01/18-03/01, URBROJ: 50450-04/01-18-02 od 07. rujna 2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba .......... izjavljena protiv rješenja Vlade Republike Hrvatske, Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, KLASA: UP/I-008-01/18-03/01, URBROJ: 50450-04/01-18-02 od 07. rujna 2018. godine kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev za dopunom informacije .......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica), temeljem članka 20. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da žaliteljica nije u roku od 5 dana ispravila svoj zahtjev za dopunu informacija.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je uložila žalbu u kojoj u bitnom navodi da se dana 04. lipnja 2018. godine obratila prvostupanjskom tijelu zahtjevom za pristup informacijama. Dalje navodi da je dana 29. lipnja 2018. godine zaprimila obrazac financijskog izvještaja od udruge „Kali Sara“ za razdoblje od 01. siječnja 2017. godine do 31. prosinca 2017. godine. Također ističe da je tražila da joj se skenira sva dokumentacija iz svih 8 registratora. Ističe da je dana 08. kolovoza 2018. godine uputila ponovni zahtjev za dopunom informacije tražeći ugovore o dodjeli sredstava, izvode, računa blagajničke izvještaje i svu durgu dokumentaciju vezano za promet po računu, te da je dana 17. kolovoza 2018. godine ponovno specificirala zahtjev. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 04. lipnja 2018. godine zatražila da joj se omogući uvid u dokumentaciju udruge – SAVEZ ROMA U REPUBLICI HRVATSKOJ „Kali Sara“ – gdje je predsjednik saborski zastupnik Veljko Kajtazi i to: sve izvode udruge za 2017. godine, pravdanje svih potrošenih sredstava računima za 2017. godinu, svi ugovori koji su nastali u sklopu pravdanja sredstava za 2017. godinu, blagajnički izvještaji za 2017. godinu te sva dokumentacija koja je nastala, a vezana je za potrošena sredstava za 2017. godinu.

Dopisom prvostupanjskog tijela, KLASA: 008-01/18-03/06, URBROJ: 50450-04/01-18-03 od 29. lipnja 2018. godine žaliteljici je putem e-maila dostavljen Obrazac financijskog izvještaja za izvještajno razdoblje od 01. siječnja 2017. godine do 31. prosinca 2017. godine, s detaljnim pregledom svih isprava u vezi s utrošenim sredstvima koja su udruzi Savez Roma u Republici Hrvatskoj „Kali Sara“ dodijeljena s proračunske pozicije Ureda.

Uvidom u e-mail žaliteljice od 02. srpnja 2018. godine, koji je upućen Povjereniku za informiranje, utvrđeno je da u istom žaliteljica navodi da je tražila kompletnu dokumentaciju na uvid i eventualno kopiranje od prvostupanjskog tijela, te da na isti nije dobila odgovor u zakonskom roku.

S obzirom da predmetni podnesak predstavlja zahtjev za dopunom tražene informacije, Povjerenik za informiranje je dopisom, KLASA: 008-03/18-01/151, URBROJ: 401-01/08-18-7 od 04. srpnja 2018. godine predmetni dopis uputio prvostupanjskom tijelu na nadležno postupanje.

Uvidom u službenu bilješku prvostupanjskog tijela sa zajedničkog sastanka službenika Vlade Republike Hrvatske, Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina i žaliteljice (KLASA: 008-01/18-03/06, URBROJ: 50450-04/01-18-07 od 09. srpnja 2018. godine) utvrđeno je da su državni službenici prvostupanjskog tijela na sastanku s žaliteljicom istoj uručili presliku Ugovora o dodjeli financijskih sredstava za rad udruge Savez Roma u Republici Hrvatskoj „Kali Sara“ i dva Aneksa spomenutom ugovoru. Također je žaliteljici ukazano na obimnost dokumentacije (8 registratora) te na obvezu postupanja sukladno propisima kojima se uređuje zaštita osobnih podataka. Iz službene bilješke također proizlazi da su žaliteljici uručeni Kriteriji za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, 12/14) koje je donio Povjerenik za informiranje. Zaključno je navedeno da je žaliteljica zamoljena da nakon podrobnijeg pregledavanja Obrasca financijskog izvještaj udruge Savez Roma u Republici Hrvatskoj „Kali Sara“ točno naznači koji dokumentaciju želi da joj bude dostavljena. Predmetna službena bilješka je dostavljena žaliteljici e-mailom dana 11. srpnja 2018. godine.

Dana 06. kolovoza 2018. godine žaliteljica je uputila e-mail Povjereniku za informiranje u kojem u bitnom traži da joj se omogući dolazak u Vladu Republike Hrvatske,u Ured za ljudska prava i prava nacionalnih mnajina, kako bi fotografirala tražene dokumente ili predala svoj hard disk da se dokumentacija prebaci na njega.

Dopisom Povjerenika za informiranje, KLASA: 008-03/18-01/151, URBROJ: 401-01/08-18-16 od 07. kolovoza 2016. godine žaliteljica je u bitnom obaviještena da izrada elektroničkog zapisnika na njezinom osobnom hard disku ne predstavlja prikladan način ostvarivanja prava na pristup informaciji zbog informatičke nesigurnosti, odnosno da tijela javne vlasti nisu dužna omogućavati pristup informacijama na privatnom CD, DVD-u, odnosno hard disku korisnika prava. Navedenim dopisom žaliteljica je također obaviještena da fotografiranje dokumentacije također nije prikladan način ostvarivanja prava na pristup informacijama, jer bi se na navedeni način žaliteljici omogućio i pristup informacijama na koje se može primijeniti zakonsko ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Uvidom u e-mail žaliteljice od 08. kolovoza 2018. godine upućen prvostupanjskom tijelu utvrđeno je da je žaliteljica tražila da joj se sljedeće stavke pohrane na DVD: 1. Ugovori o dodjeli sredstava, 2. Izvodi, 3. Računi, 4. Blagajnički izvještaji i 5. Svaka druga dokumentacija vezana za promet po računu.

Iz dopisa prvostupanjskog tijela, KLASA: 008-01/18-03/06, URBROJ: 50450-04/01-18-12 od 13. kolovoza 2018. godine upućenog žaliteljici proizlazi da je žaliteljica obaviještena da su joj na sastanku dana 09. srpnja 2018. godine u prostorijama prvostupanjskog tijela uručeni Ugovor o dodjeli financijskih sredstava za rad udruge Savez Roma u Republici Hrvatskoj „Kali Sara“ te dva Aneksa navedenom ugovoru. U navedenom dopisu također se navodi da je žaliteljici ukazano da Obrazac financijskog izvještaja sadrži detaljan pregled svih stavki računa odnosno drugih isprava u vezi s utrošenim sredstvima. Zaključno je od žaliteljice ponovno zatraženo da točno naznači koju dokumentaciju želi da joj se dostavi putem odgovarajućeg medija za pohranu podataka.

Dana 16. kolovoza 2018. godine žaliteljica je uputila e-mail Povjereniku za informiranje tražeći da isti postupi po zakonu, te se obrati prvostupanjskom tijelu, a kako bi žaliteljica mogla dobiti traženu informaciju.

Dopisom Povjerenika za informiranje, KLASA: 008-03/18-01/151, URBROJ: 401-01/08-18-19 od 16. kolovoza 2018. godine, koji je dostavljen na znanje prvostupanjskom tijelu, žaliteljici je ukazano na odredbu članka 20. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama kojom je propisano da će tijelo javne vlasti, u slučaju nepotpunog ili nerazumljivog zahtjeva, bez odgode pozvati podnositelja zahtjeva da zahtjev ispravi. Ukoliko podnositelj ne ispravi zahtjev na odgovarajući način, a na temelju dostavljenog ne može se sa sigurnošću utvrditi o kojoj se traženoj informaciji radi, tijelo javne vlasti odbacit će zahtjev rješenjem.

Dana 17. kolovoza 2018. godine žaliteljica je uputila e-mail prvostupanjskom tijelu u kojem ističe da je predmet njezina zahtjeva sljedeća dokumentacija: 1. Ugovori o dodjeli sredstava, 2. Izvodi, 3. Računi, 4. Blagajnički izvještaji i 5. Svaka druga dokumentacija vezana za promet po računu. Također je ponovno zatražila dostavu navedene dokumentacije na DVD-u.

Dopisom prvostupanjskog tijela, KLASA: 008-01/18-03/06, URBROJ: 50450-04/01-18-16 od 24. kolovoza 2018. godine (koji je žaliteljici upućen e-mailom dana 28. kolovoza 2018. godine) žaliteljica je u bitnom obaviještena da su prvostupanjsko tijelo i udruga Savez Roma u Republici Hrvatskoj „Kali Sara“ sklopili Ugovor i dva Aneksa koji su žaliteljici uručeni na sastanku dana 09. srpnja 2018. godine. Dalje se navodi da je udruga Savez Roma u Republici Hrvatskoj „Kali Sara“ podnijela izvještaj o financijskom utrošku dodijeljenih sredstava na Obrascu financijskog izvještaja za izvještajno razdoblje od 01. siječnja 2017. do 31. prosinca 2017. godine. Dalje se navodi da su utrošena sredstva na spomenutom obrascu razvrstana u odnosu na grupu troškova kojoj pripadaju i to: plaće, naknade, putni troškovi, nabava opreme, troškovi ureda, programske aktivnosti i ostali troškovi. Također se navodi da je svaka od spomenutih sedam grupa troškova specifikacija u kojoj svaka stavka sadrži preciznu naznaku vrste i opisa troška, naziv pravne ili fizičke osobe kojoj su sredstva isplaćena i broj računa odnosno druge isprave na temelju koje je plaćanje izvršeno, datum nastanka računa/isprave, datum plaćanja, iznos isplaćenih sredstava te prateće dokumentacije. Zaključno, prvostupanjsko tijelo je pozvalo žaliteljicu da točno naznači koju dokumentaciju traži, te je sukladno članku 20. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama žaliteljica upozorena da će se njezin zahtjev odbaciti ukoliko zahtjev ne ispravi  na odgovarajući način u roku od 5 dana od primitka navedenog dopisa, a na temelju dostavljenog se ne može utvrditi o kojoj se traženoj informaciji radi.

Dana 03. rujna 2018. godine prvostupanjsko tijelo zaprimilo je podnesak žaliteljice kojim je žaliteljica, vezano za dokumentaciju Udruge Kali Sara i SNV-a, tražila sljedeće stavke:

kopiju ugovora o dodjeli sredstava između SNV-a i Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina za 2017. godinu sa obrazloženjem za koje aktivnosti se sredstva daju i koliko, izvodi od 01.07.2017. pa do 31. prosinca 2017. godine, kopija ugovora i odluke putem kojih je SNV dava donacije drugim pravnim i fizičkim osobama, kopija ugovora o plaćanju osobama koje su poslove obavljale kroz honorarni rad, kopija računa 178/01/01 od 03. siječnja sa iznos od 10.600,00 kuna, kopija računa 572/p1/1 od 03. siječnja na iznos od 7.970,00 kuna, kopija financijskog izvješća o količini novca dizanih s bankomata i blagajničko pravdanje, koliko je novaca isplaćeno za intelektualne usluge i kome, kopija računa 1587-1-5000 od 13.01. na iznos od 26.950,05, odluka o uplati poreza na promet nekretnina u iznosu od 1.299.543,05 od 16. siječnja, kopija računa 6/1/1 na iznos od 35.831,54 od 17. siječnja, kopija računa 512-11004-2 na iznos 16.529,55 kn, kopija ugovora s SDSS-om o korištenju telefonske linije, kopija sporazuma o suradnji 12/2016 sa HCIT, Vojvođanskih brigada 17, Novi Sad, kopiju sporazuma o suradnji sa SPC te koliko je uplaćeno na račun crkve, kpija odluka o donaciji nogometnim, košarkaškim društvima, kao i fizičkim osobama te udruženjima, udrugama i ostalim pravnim osobama i koliko je uplaćeno, kopija odluka o donacijama vijećima nacionalnih manjina, gradskim i županijskim i koliko je uplaćeno, kopija računa 02-01-2017 u iznosu od 20.000,00 od 27. siječnja na ime LNENIČEK, LIPIK CONSALDING kao i ostale mjesečne uplate na isti račun, kopija ugovora o suradnji sa SPD Privrednikom, te koliki su iznosi uplaćeni i zašto, kopija odluke o uplati udruzi Partizan od 09. veljače i to 20.000,00 kn i zašto, na osnovi koje odluke je uplaćeno udruženju za kritično mišljenje iz Mostara 1.998,93 kn od 10. veljače, koliko je uplaćeno fizičkim osobama za nostrifikaciju, prevođenje diploma, za razne takse o državljanstvu, prekvalifikacijama i drugim privatnim troškovima, kopija 20. ožujka, račun za nabavku kućanskih potrepština za manastir Krka od 3.322,00 kuna, kopija svih ugovora o autorskoj naknadi i koliko je na osnovu toga isplaćeno, kopija računa 80-05-1 od 23. ožujka BC INSTITUTA, kopija odluke o adaptaciji kuće u Bratiševcima u iznosu od 4.000,00 kn, koliko ugovora o stipendiranju SNV plaća, kopiju kupoprodajnog ugovora o kupnji Veleprometa iz Vukovara u iznosu od 1.300.000,00 kn, kopiju svih pozajmica i kome su date, kopija računa 79-pp1-0 od 13. travnja za iznos 25.000,00 kn na ime Werkmann Osijek, kopiju ugovora o kupovini nekretnine u Voćinu, kopiju računa hotela Jezerčica od 19. travnja i 27. lipnja na iznos od 26.566,22 i 16.975,00 kn i razlog, kopiju računa za izradu krovišta u Islamu Grčkom – 26.566,22 kn, kopiju računa 00419/2017 od 10. svibnja u iznosu od 18.691,78 kuna – INTERŠPED, te razlog, kopiju odluke o prijenosu 518.167,52 kn udruzi SNV – nacionalna koordinacija, kopija računa 17-28605 o kupnji za 69.928,14 od 12. svibnja, kopija od 15. svibnja uplata o suradnji VSNM Grada Zagreba u iznosu od 52.500,00 kn, kopiju dokumenta kojim se pravda 20.000,00 kn od 19. svibnja, na osnovu kojeg dokumenta je potrošen taj iznos, kopiju ugovora o suradnji s Općinom Biskupija te uplati 15.000,00 kn od 24. svibnja, kopiju odluke o financiranju redovne skupštine udruzi Udruženju porodica protiv zaborava 7.000,00 kuna od 05.06, kopiju odluke o prijenosu 26.000,00 kome i zašto, kopiju odluke o prijenosu 20.000,00 kuna i zašto od 30.06,te kopiju završnog godišnjeg računa i za SNV i za Kali Sari.

Uvidom u Obrazac financijskog izvještaja za udrugu SAVEZ ROMA U REPUBLICI HRVATSKOJ „Kali Sara“, koji je prvostupanjsko tijelo dostavilo žaliteljici uz dopis, KLASA: 008-01/18-03/06, URBROJ: 50450-04/01-18-03 od 29. lipnja 2018. godine, utvrđeno je da isti sadrži detaljne podatke o vrsti troškova po grupama (plaće, naknade-drugi dohodak, putni troškovi, nabava opreme, troškovi ureda, programske aktivnosti i ostali troškovi).

Člankom 20. stavkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će u slučaju nepotpunog ili nerazumljivog zahtjeva tijelo javne vlasti bez odgode pozvati podnositelja zahtjeva da ga ispravi u roku od pet dana od dana zaprimanja poziva za ispravak. Ako podnositelj zahtjeva ne ispravi zahtjev na odgovarajući način, a na temelju dostavljenog se ne može sa sigurnošću utvrditi o kojoj se traženoj informaciji radi, tijelo javne vlasti odbacit će zahtjev rješenjem.

U konkretnom slučaju, žaliteljica je zahtjevom za pristup informacijama tražila svu dokumentaciju vezano za udrugu SAVEZ ROMA U REPUBLICI HRVATSKOJ „Kali Sara“, a formulacija (sve izvode, pravdanje svih potrošenih sredstava, blagajnički izvještaji i sva dokumentacija) ne predstavlja određen zahtjev u smislu članka 20. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer formulacija „sve“ ne ukazuje na konkretnu informaciju u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Slijedom navedenog, pravilno je prvostupanjsko tijelo postupilo kad je žaliteljici na zajedničkom sastanku pokazalo cjelokupnu dokumentaciju (8 registratora), te pozvalo istu da specificira koje točno informacije traži, na koji način je prvostupanjsko tijelo postupilo sukladno načelu utvrđivanja materijalne istine iz članka 8. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, 47/09), te načelu ekonomičnosti iz članka 10. Zakona o općem upravnom postupku.

Osim toga, niti zahtjev žaliteljice od 08. kolovoza 2018. godine i 16. kolovoza 2018. godine također ne predstavlja ispravljeni zahtjev iz kojeg bi se moglo sa sigurnošću utvrditi koja je informacija predmet zahtjeva, s obzirom da se u predmetnim zahtjevima ponovno općenito navodi (izvodi, računi, blagajnički izvještaji i svaka druga dokumentacija vezana za promet po računu), dakle ponovno se ne konkretizira točno određena informacija koja bi bila predmet zahtjeva.

Zaključno, dopisom prvostupanjskog tijela, KLASA: 008-01/18-03/06, URBROJ: 50450-04/01-18-16 od 24. kolovoza 2018. godine od žaliteljice je zatraženo da ponovno točno naznači dokumentaciju koju traži, te je žaliteljica upozorena na odredbu članka 20. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno da će se zahtjev žaliteljice odbaciti ako se ne može sa sigurnošću utvrditi na koju se informaciju zahtjev odnosi, a koji dopis je žaliteljica zaprimila putem e-maila dana 28. kolovoza 2018. godine.

Iako je žaliteljica u ostavljenom roku od 5 dana (e-mailom od 03. rujna 2018. godine) dostavila popis informacija koje traži, pravilno je prvostupanjsko tijelo zaključilo da se predmetne stavke ne odnose na udrugu SAVEZ ROMA U REPUBLICI HRVATSKOJ „Kali Sara.

Naime, samo se zadnja stavka podneska žaliteljice od 03. rujna 2018. godine izričito odnosi na udrugu SAVEZ ROMA U REPUBLICI HRVATSKOJ „Kali Sara“  (gdje se traži završni godišnji račun za Kali Sara), a iz spisa predmeta, točnije iz dopisa Financijske agencije, KLASA: 150-07/18-01/15, URBROJ: 10-2-18-2 od 19. rujna 2018. godine koji je upućen prvostupanjskom tijelu proizlazi da je Financijska agencija žaliteljici dostavila financijska izvješća za udrugu SAVEZ ROMA U REPUBLICI HRVATSKOJ „Kali Sara“, odnosno da su ista izvješća javno objavljena i dostupna u Registru neprofitnih organizacija.

Osim toga, treba uzeti u obzir činjenicu da je žaliteljica raspolagala s Obrascem financijskog izvještaja za udrugu SAVEZ ROMA U REPUBLICI HRVATSKOJ „Kali Sara“, u kojem s detaljno specificirane pojedine stavke, što znači da je žaliteljica mogla točno naznačiti koju dokumentaciju točno traži.

Naime, svaka pojedina stavka sadrži sljedeće kategorije: vrsta troška, proračunska linija, opis, dobavljač i broj računa (za putne troškove), datum isplate te popratnu dokumentaciju.

Daljnim uvidom u predmetni obrazac predmetnog izvješća moguće je utvrditi da primjerice računi sadrže oznaku PN, dok računi koje žaliteljica navodi u svom podnesku od 03. rujna 2018. godine ne sadrže navedenu oznaku.

Osim toga, razmatrajući sadržajno stavke koje žaliteljica navodi u podnesku od 03. rujna 2018. godine može se utvrditi da se u pojedinim stavkama izričito navodi Srpsko narodno vijeće (SNV), dok se iz pojedinih stavki navedeno može zaključiti (primjerice iz stavke koje se odnose na Srpsku pravoslavnu crkvu).

Iz svega se može zaključiti da stavke koje žaliteljica traži u podnesku niti sadržajno, niti opisno ne odgovaraju stavkama iz Obrasca financijskog izvješća za udrugu SAVEZ ROMA U REPUBLICI HRVATSKOJ „Kali Sara“.

Dakle, žaliteljica je podneskom od 03. rujna 2018. godine specificirala dokumentaciju koja se odnosi na Srpsko nacionalno vijeće, a ne na udrugu SAVEZ ROMA U REPUBLICI HRVATSKOJ „Kali Sara“, a što je predmet zahtjeva u ovom postupku.

Slijedom navedenog, pravilno je postupilo prvostupanjsko tijelo kad je odbacilo zahtjev za dopunom informacije sukladno članku 20. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, uz napomenu da iz službene bilješke sa zajedničkog sastanka službenika Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina i žaliteljice (KLASA: 008-01/18-03/06, URBROJ: 50450-04/01-18-07 od 09. srpnja 2018. godine) proizlazi da je žaliteljici uručena preslika Ugovora o dodjeli financijskih sredstava za rad udruge Savez Roma u Republici Hrvatskoj „Kali Sara“ i dva Aneksa spomenutom ugovoru, što žaliteljica niti ne osporava, a na koji način je prvostupanjsko tijelo riješilo jedini dio zahtjeva za pristup informacijama žaliteljice koji se odnosio na konkretnu informaciju.

Uzimajući u obzir navedeno, navodi žaliteljice nisu doveli u sumnju pravilnost i zakonitost prvostupanjskog rješenja.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Slijedom navedenog, temeljem članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku riješeno je kao u izreci.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Zoran Pičuljan