KLASA: UP/II-008-07/17-01/931

URBROJ: 401-01/11-18-4

Zagreb, 22. listopada 2018.          

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... iz Koprivnice, ........., izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Piškornica – sanacijsko odlagalište d.o.o. Urbroj: PSO-288/17-165 od 11. listopada 2017. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva trgovačkog društva Piškornica – sanacijsko odlagalište d.o.o. Urbroj: PSO-288/17-165 od 11. listopada 2017. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj), temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo javne vlasti ne posjeduje u zahtjevu traženu informaciju, odnosno zapisnike kontrole obodnih kanala i ploha na odlagalištu Piškornica nakon obilnijih kiša za razdoblje od 1. siječnja 2016. godine do 31. kolovoza 2017. godine.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da mu je pobijanim rješenjem uskraćeno zakonsko ostvarenje prava na pristup informacijama te da rješenje osporava u cijelosti. Nadalje, navodi da je tijelo javne vlasti nepotpuno utvrdilo činjenično stanje iz razloga što je prema Građevinskom projektu, Glavnom projektu sanacije odlagališta Piškornica od 2001. godine, Glava 8. Monitoring, dužno vršiti nakon svake veće kiše pregled obodnih kanala i stanje ploha te da je na tako utvrđeno činjenično stanje pogrešno primijenilo Zakon o pravu na pristup informacijama jer traženu informaciju mora imati, s obzirom da ona proistječe iz obveza definiranih glavnim projektom. Predlaže da se uvaži žalba i omogući pristup informacijama.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 28. rujna 2017. godine, zatražio da mu se dostave zapisnici kontrole obodnih kanala i ploha na odlagalištu Piškornica nakon obilnijih kiša za razdoblje od 1. siječnja 2016. godine do 31. kolovoza 2017. godine. Nadalje, utvrđeno je da je trgovačko društvo Piškornica – sanacijsko odlagalište d.o.o. rješenjem Urbroj: PSO-288/17-165 od 11. listopada 2017. godine temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo javne vlasti ne posjeduje u zahtjevu traženu informaciju.

U drugostupanjskom postupku trgovačko društvo Piškornica – sanacijsko odlagalište d.o.o., na traženje Povjerenice za informiranje, očitovalo se dopisom br. PSO-401/17-MJ-222 od 2. studenoga 2017. godine vezano uz navode iz pobijanog rješenja navodeći da traženi dokumenti (zapisnici kontrole obodnih kanala i ploha na odlagalištu Piškornica nakon obilnijih kiša za razdoblje od 1. siječnja 2016. godine do 31. kolovoza 2017. godine) ne postoje. Nadalje, navodi se da se kontrola obodnih kanala, nasipa i ploha odlagališta vrši svakodnevno zbog povećanja sigurnosti samog odlagališta, kao i zaštite okoliša, međutim o navedenome se ne vode posebni zapisnici, što i nije propisano zakonom, pravilnicima ili Glavnim projektom. Također, navodi se da je Glavnim projektom odlagališta „Piškornica“, koji je u cijelosti dostavljen žalitelju, propisano „poslije svake veće kiše obavlja se pregled obodnih kanala kao i stanje ploha odlagališta“, no nije propisano o istome vođenje posebnih zapisnika te da su mjere u navedenom poglavlju Glavnog projekta (izrađen 2004. godine9 izrađene prema Pravilniku o uvjetima za postupanje s otpadom iz 1997. godine, dok je danas na snazi Pravilnik o načinima i uvjetima odlaganja otpada, kategorijama i uvjetima rada za odlagališta otpada kojim navedena mjera nije propisana, no operater je vrši svakodnevno zbog povećanja sigurnosti, ali o istome ne vodi poseban zapisnik.

Člankom 20. stavkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti, u slučaju nepotpunog ili nerazumljivog zahtjeva, bez odgode pozvati podnositelja zahtjeva da ga ispravi u roku od pet dana od dana zaprimanja poziva za ispravak. Ako podnositelj ne ispravi zahtjev na odgovarajući način, a na temelju dostavljenog se ne može sa sigurnošću utvrditi o kojoj se traženoj informaciji radi, tijelo javne vlasti odbacit će zahtjev rješenjem.

Povjerenica za informiranje je u drugostupanjskom postupku razmotrila navode iz osporenog rješenja, predmetnu žalbu i postojeću dokumentaciju u spisu predmeta, te je utvrdila da osporeno rješenje treba poništiti. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje trgovačko društvo Piškornica – sanacijsko odlagalište d.o.o. je prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva pogrešno i nepotpuno utvrdilo činjenično stanje te na tako utvrđeno činjenično stanje pogrešno primijenilo odredbu materijalnog prava.

Naime, trgovačko društvo Piškornica – sanacijsko odlagalište d.o.o. prilikom rješavanja zahtjeva nije uzelo u obzir činjenicu koju navodi u dopisu br. PSO-401/17-MJ-222 od 2. studenoga 2017. godine, odnosno da se kontrola obodnih kanala, nasipa i ploha odlagališta vrši svakodnevno zbog povećanja sigurnosti samog odlagališta. Iz svega navedenog u zahtjevu, prema ocjeni Povjerenice za informiranje, žaliteljev zahtjev sadrži dovoljno podataka iz kojih se može utvrditi na koju se informaciju zahtjev odnosi, a pri tome valja napomenuti da korisnik prava na pristup informacijama ne mora znati točan naziv dokumenta, datum, brojčanu oznaku određene informacije i sl., već mora navesti one podatke iz kojih se može utvrditi o kojoj se informaciji radi, pa iako je u predmetnom slučaju žalitelj naveo da traži zapisnike kontrole obodnih kanala i ploha ,ne mora biti riječ o zapisniku već o bilo kojem dokumentu koji sadrži podatke o kontroli obodnih kanala i ploha, a koje se, kako je prethodno navedeno, vrše svakodnevno.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje  u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

Prilikom rješavanja zahtjeva tijelo javne vlasti treba utvrditi posjeduje li informaciju koju je žalitelj zatražio, odnosno dokumentaciju o kontrolama obodnih kanala, nasipa i ploha odlagališta za razdoblje od 1. siječnja 2016. godine do 31. kolovoza 2017. godine, a  koje se, prema navodima tijela javne vlasti, vrše svakodnevno. Ukoliko tijelo javne vlasti utvrdi da posjeduje kao izrađene tražene informacije te da za iste postoje ograničenja pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama za koje je potrebno provesti test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama, uzimajući pritom u obzir odredbu članka 15. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama koja propisuje obvezu tijelu javne vlasti u slučaju kada tražena informacija sadrži podatak koji podliježe ograničenju, da preostale dijelove informacije treba učiniti dostupnima.

Ukoliko se radi o obimnoj dokumentaciji, tijela javne vlasti imaju pravo, sukladno odredbi članka 19. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, tražiti od korisnika naknadu stvarnih i materijalnih troškova koji nastanu pružanjem informacije, a na izračun navedene naknade primjenjuju se Kriteriji za određivanje visine naknade stvarnih i materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14 i 15/14).

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju na način na koji je to zatraženo i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.