KLASA: UP/II-008-07/18-01/181

URBROJ: 401-01/04-18-7

Zagreb, 4. listopada 2018.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... iz Đakova, ........., izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva HP-Hrvatska pošta d.d., Broj: HP-08-005033/18 od 22. veljače 2018. godine,u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva HP-Hrvatska pošta d.d., Broj: HP-08-005033/18 od 22. veljače 2018. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslici:

-        Pravilnika o plaćama HP-Hrvatske pošte d.d., Broj: HP-02/4-7720/17, od 1. lipnja 2017. godine, te

-        Pravilnika o unutrašnjem ustrojstvu i sistematizaciji radnih mjesta HP-Hrvatske pošte d.d., Broj: HP-02/4-7719/17, od 1. lipnja 2017. godine.

3.    Nalaže se trgovačkom društvu HP-Hrvatska pošta d.d. da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 30 dana od dana primitka ovog rješenja

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem trgovačkog društva HP-Hrvatska pošta d.d., Broj: HP-08-005033/18 od 22. veljače 2018. godine, odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica), kojim je tražila Pravilnik o plaćama, te Pravilnik ili drugi odgovarajući akt kojim se uređuje organizacija i sistematizacija radnih mjesta, temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi članka 15. stavka 2. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama jer se zatražena informacija sukladno odredbama Pravilnika o poslovnoj tajni  smatra poslovnom tajnom trgovačkog društva HP-Hrvatska pošta d.d.

Protiv osporenog rješenja trgovačkog društva HP-Hrvatska pošta d.d. žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnom navodi da je navedenim rješenjem odbijen njezin zahtjev koji je podnijela dana 7. veljače 2018. godine putem portala Imamo pravo znati, a kojim je tražila  da joj se dostavi Pravilnik o plaćama te Pravilnik odnosno odgovarajući akt kojim se uređuje organizacija i sistematizacija radnih mjesta u Hrvatskoj pošti. Nadalje navodi da je tijelo javne vlasti suprotno odredbama članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama odbilo njezin zahtjev zbog toga što tražene informacije smatra poslovnom tajnom. Također navodi kako rješenje osporava u cijelosti te izjavljuje žalbu zbog pogrešne primjene zakona. Ističe da je tijelo javne vlasti pogrešno primijenilo Zakon o pravu na pristup informacijama jer je tražene informacije proglasilo poslovnom tajnom, a s obzirom  da kao tijelo javne vlasti  u državnom vlasništvu  pruža  usluge od općeg  društvenog  interesa potrebno je da se vodi  načelima  otvorenosti i javnosti rada te Pravilnik o plaćama i Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta ne može proglasiti poslovnom tajnom jer navedeni podaci  predstavljaju podatke o raspolaganju javnim sredstvima te su prema članku 16. stavku 3.  Zakona o pravu na pristup informacijama  dostupni javnosti bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od7. veljače 2018. godine od trgovačkog društva HP-Hrvatska pošta d.d. tražila Pravilnik o plaćama te Pravilnik odnosno odgovarajući akt kojim se uređuje organizacija i sistematizacija radnih mjesta u trgovačkom društvu HP-Hrvatska pošta d.d. Nadalje je utvrđeno da je trgovačko društvo HP-Hrvatska pošta d.d. rješenjem Broj: HP-08-005033/18 od 22. veljače 2018. godine odbilo zahtjev žaliteljice temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi članka 15. stavka 2. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama jer se zatražena informacija sukladno odredbama Pravilnika o poslovnoj tajni smatra poslovnom tajnom trgovačkog društva HP-Hrvatska pošta d.d.

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje dostavljen je spis na nadležno postupanje po žalbi žaliteljice, uključujući i informacije koje su predmet postupka.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Sukladno članku 6. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije su dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Prema članku 15. stavku 2. točki 2. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija poslovna ili profesionalna tajna, sukladno zakonu.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Iz provedenog testa razmjernosti i javnog interesa trgovačkog društva HP-Hrvatska pošta d.d. Broj: HP-08-005033/18 od 22. veljače 2018. godine i osporenog rješenja proizlazi kako prvostupanjsko tijelo smatra da ne preteže javni interes za traženim informacijama već da prevladava  interes zaštite poslovne tajne nad interesom prava na pristup informacijama te da bi objava odnosno davanje traženih informacija žaliteljici mogla nanijeti štetu tržišnoj poziciji trgovačkog društva HP-Hrvatska pošta d.d. koje svoj položaj i opstojnost realizira isključivo kroz otvoreno tržišno natjecanje na slobodnom tržištu poštanskih usluga.

Odredbom članka 19. stavka 1. Zakona o zaštiti tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 108/96.)propisano je da poslovnu tajnu predstavljaju podaci koji su kao poslovna tajna određeni zakonom, drugim propisom ili općim aktom trgovačkog društva, ustanove ili druge pravne osobe, a koji predstavljaju proizvodnu tajnu, rezultate istraživačkog ili konstrukcijskog rada te druge podatke zbog čijeg bi priopćavanja neovlaštenoj osobi mogle nastupiti štetne posljedice za njezine gospodarske interese. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da se općim aktom ne može odrediti da se svi podaci koji se odnose na poslovanje pravne osobe smatraju poslovnom tajnom niti se poslovnom tajnom mogu odrediti podaci čije priopćavanje nije razložno protivno interesima te pravne osobe. 

Prema članku 26. navedenog Zakona, općim aktom pravne osobe pobliže se određuju način uporabe i čuvanja podataka koji se smatraju poslovnom tajnom, te mjere, postupci i druge okolnosti od interesa za čuvanje poslovne tajne.

Odredbom članka 10. stavka 1. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati opće akte i odluke koje donose, kojima se utječe na interese korisnika. Nadalje u točki 11. propisano je da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati informacije o unutarnjem ustrojstvu  tijela javne vlasti, s imenima čelnika tijela i voditelja ustrojstvenih jedinica i njihovim podacima za kontakt. Stavkom 2. navedenog članka propisano da se odredbe članka ne primjenjuju na informacije za koje postoje ograničenja prava na pristup informacijama prema odredbama Zakona.

Odredbom članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti  i javnog interesa, osim ako informacija ne predstavlja klasificirani podatak.

Republika Hrvatska je osnivač trgovačkog društva HP-Hrvatska pošta d.d., stoga trgovačko društvo HP-Hrvatska pošta d.d. predstavlja tijelo javne vlasti koje je obvezno postupati sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, te je u njegovom radu potrebno osigurati maksimalnu transparentnost.

U žalbenom postupku utvrđeno je da Pravilnik o plaćama HP-Hrvatske pošte d.d. i  Pravilnik o unutrašnjem ustrojstvu i sistematizaciji radnih mjesta HP-Hrvatske pošte d.d. ne predstavljaju proizvodnu tajnu, rezultate istraživačkog ili konstrukcijskog rada kao niti druge podatke zbog čijeg bi priopćavanja neovlaštenoj osobi mogle nastupiti štetne posljedice za njezine gospodarske interese.

Budući da sam Zakon o pravu na pristup informacijama uređuje obvezu tijelima javne vlasti da objavljuju opće akte, te da za informacije o raspolaganju javnim sredstvima nije niti potrebno provođenje testa razmjernosti i javnog interesa, očito je da informacije koje je žaliteljica tražila informacije od javnog interesa i iste trebaju nedvojbeno biti dostupne korisnicima prava na pristup informacijama, pa tako i u konkretnom slučaju iste trebaju biti dostupne žaliteljici.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09.) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.     

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.