KLASA: UP/II-008-07/18-01/134

URBROJ: 401-01/04-18-2

Zagreb, 20. rujna 2018.

Povjerenica za informiranje, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.) i članka 114. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ broj 47/09.), povodom žalbe vijećnika Živog zida u Općinskom vijeću Općine Drenovci, ......... iz Račinovaca, .........,   izjavljene protiv rješenja Općine Drenovci KLASA: UP-I-022-01/18-01/6, URBROJ: 2212/05-18-02 od  26. ožujka 2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Općine Drenovci KLASA: UP-I-022-01/18-01/6, URBROJ: 2212/05-18-02 od  26. ožujka 2018. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem Općine Drenovci KLASA: UP-I-022-01/18-01/6, URBROJ: 2212/05-18-02 od  26. ožujka 2018. godine,odbačen je zahtjev za pristup informacijama Živog zida, Županijske organizacije Vukovarsko-srijemske, Vukovar od 8. ožujka 2018. godine, kojim zahtjevom jezatražen popis slobodnih stambenih nekretnina u Općinskom vlasništvu s podacima o kvadraturi prostora i njihovom trenutnom stanju, temeljem članka 20. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv osporenog rješenja ........., vijećnik Živog zida u Općinskom vijeću Općine Drenovci (u daljnjem tekstu žalitelj) podnio je žalbu u kojoj u bitnome navodida je dopis Općine Drenovci od 12. ožujka 2018. godine, na koji se Općina poziva u obrazloženju rješenja namjerno poslan na krivu adresu, točnije koordinatoru Živog zida Vukovarsko - srijemske županije u Vukovaru, a ne njemu osobno iako je uredno naveo svoje osobne podatke za kontakt u zaglavlju upita o količini i stanju Općinskih stanova, zaprimljenog u Općini Drenovci dana 8. ožujka 2018. godine. Nadalje navodi da unatoč tome što taj dopis o uputama za ispravak zahtjeva o informacijama njemu nije uručen, Općina Drenovci je donijela rješenje o odbijanju zahtjeva korisnika na pravo o pristupu informacijama. Ističe kako je Općina Drenovci na taj način ugrozila njegovo pravo za očitovanjem jer nije pravilno i pravodobno obaviješten. Nadalje ističe kako je službeniku za informiranje Općine Drenovci dobro poznato da je on vijećnik Živog zida u Općinskom vijeću Općine Drenovci, te da aktivno sudjeluje na sjednicama na kojima je i službenik za informiranje osobno prisutan. Također ističe kako je nemoguće je povjerovati da službenik za informiranje ne zna tko je pošiljatelj upita, pa shodno tome odgovor na upit, odnosno dopis o mogućnosti zahtjeva za ispravak traženih informacija šalje trećoj osobi koja u ovom slučaju uopće nije nadležna za aktivnosti Živog zida Općine Drenovci. Predlaže da se žalba uvaži.  

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 8. ožujka 2018. godine zatražio od Općine Drenovci da mu na temelju Zakona o pravu na pristup informacijama dostavi popis slobodnih stambenih nekretnina u Općinskom vlasništvu s podacima o kvadraturi  prostora i njihovom trenutnom stanju.Nadalje je utvrđeno da je žalitelj na zahtjevu ispod otisnutog naziva „ŽIVI ZID“ naveo: Županijska organizacija Vukovarsko-srijemska, Dalmatinska 3, 32000 Vukovar, Kontakt: v, Adresa: ........., 32262 Račinovci, kao i broj mobitela i e-mail adresu. Također je utvrđeno da je žalitelj zahtjev potpisao kao vijećnik Živog zida u Općinskom vijeću Općine Drenovci.

Nadalje, uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je Općina Drenovci u dopisu KLASA: 022-01/18-01/173, URBROJ: 2212/05-18-03/1 od  12. ožujka 2018. godine, upućenim na adresu: ŽIVI ZID, Županijska organizacija Vukovarsko-srijemska, Dalmatinska 3, Vukovar (n/r Stjepan Pranjić)navela kako je člankom 18. Zakona o pravu na pristup informacijama utvrđeno da se ne smatra zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanja obveze, izrada analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije, te da stoga moli  Naslov da sukladno članku 20. Zakona o pravu na pristup informacijama u roku od pet dana od dana zaprimanja poziva za ispravak zahtjeva dostavi ispravljeni zahtjev za pristup informacijama sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

U žalbenom postupku uvidom u dostavljenu presliku omotnice utvrđeno je da je pošiljka Općine Drenovci upućena preporučeno poštom na primatelja: Živi zid, Županijska organizacija VS, Dalmatinska 3, n/r Stjepan Pranjić, 32000 Vukovar, te da je ista vraćena pošiljatelju s naznakom: „Obaviješten, nije podigao pošiljku“, te upisanim datum vraćanja pošiljke: 22. ožujka 2018. godine. Iz rukom napisanog teksta na poleđini preslike omotnice proizlazi da je primatelj obavješten dana 15. ožujka 2018. godine.

Iz spisa predmeta utvrđeno je da je Općina Drenovci po primitku povrata preporučene  poštanske pošiljke donijela rješenje KLASA: UP-I-022-01/18-01/6, URBROJ: 2212/05-18-02 od  26. ožujka 2018. godine, kojim je odbacila žaliteljev zahtjev temeljem članka 20. Zakona o pravu na pristup informacijama budući da žalitelj nije dostavio ispravak zahtjeva za pristup informacijama u traženom roku.

U žalbenom postupku je utvrđeno da iz zahtjeva za pristup informacijama žaliteljanije sasvim jasno na koju adresu bi tijelo javne vlasti trebalo žalitelju dostaviti informacije koje traži u zahtjevu, budući da je navedena adresa i Živog zida u Vukovaru, kao i privatna adresa žalitelja u Račinovcima. Imajući u vidu da je na zahtjevu naznačen i broj mobitela i e-mail adresa žalitelja, kao i o činjenici da se radi o vijećniku Živog zida u Općinskom vijeću Općine Drenovci, a informacija se traži od Općine u kojoj je žalitelj vijećnik, zaključuje se da  je navedeno tijelo javne vlasti moglo kontaktirati žalitelja vezano za adresu na koju treba dostaviti pismeno. Tome u prilog je i odredbačlanka 9.a Zakona o pravu na pristup informacijama kojom je propisano da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe.

Nadalje, iz spisa predmeta razvidno je da se nije postupilosukladno zakonom propisanim pravilima o osobnoj dostavi, kao i to da žalitelj nije ni mogao primiti pismeno koje mu je uputila Općina Drenovci kada se isti ne nalazi na adresi Živog zida, Županijske organizacije Vukovarsko-srijemske, Dalmatinska 3, u Vukovaru. Također je razvidno da u konkretnom slučaju nema mjesta primjeni odredbe članka 20. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama kojom je propisanoda ako podnositelj zahtjeva ne ispravi zahtjev na odgovarajući način, a na temelju dostavljenog se ne može sa sigurnošću  utvrditi  o kojoj se traženoj informaciji radi, tijelo javne vlasti će odbaciti zahtjev rješenjem, budući da je iz zahtjeva za pristup informacijama žalitelja jasno koju informaciju žalitelj traži, a to je popis slobodnih stambenih  nekretnina u Općinskom vlasništvu s podacima o kvadraturi  prostora i njihovom trenutnom stanju.

Nadalje, uvidom u predmetni dopis Općine Drenovci KLASA: 022-01/18-01/173, URBROJ: 2212/05-18-03/1 od  12. ožujka 2018. godine, razvidno je da je Općina iz zahtjeva za pristup informacijama žalitelja izvela pogrešan zaključak kako žalitelj traži uvid u cjelokupni spis predmeta. Naime, iz zahtjeva žalitelja razvidno je da isti niti jednom riječi nije spomenuo kako traži uvid u spis, već je razvidno da traži konkretnu informaciju: popis slobodnih stambenih  nekretnina u Općinskom vlasništvu s podacima o kvadraturi  prostora i njihovom trenutnom stanju. Neovisno o tome da li se tražena informacija nalazi u jednom spisu ili je sadržana u više njih, činjenica je da je žalitelj konkretizirao traženu informaciju, a nije zatražio uvid u cjelokupni spis predmeta, pa u konkretnom slučaju nema mjesta primjeni članku 18. stavku 4. Zakona o pravu na pristup informacijama. Povrh navedenog kada bi i bila riječ o uvidu u cjelokupni spis predmeta, tada tijelo javne vlasti ne poziva žalitelja da ispravljazahtjev prema članku 20. Zakona o pravu na pristup informacijama, koji se primjenjuje kada je zahtjev nepotpun ili nerazumljiv, nego ga sukladno članku 23. stavku 1. točki 6. obavještava da se njegov podnesak ne smatra zahtjevom u smislu članka 18. stavka 5. i upućuje ga na način ostvarivanja njegova traženja.

Sukladno navedenom razvidno je da Općina Drenovci nije riješila žaliteljev zahtjev za pristup informacijama sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 117. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09.) propisano je kad je za donošenje novoga rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari, nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenje treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

Slijedom svega navedenog je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje odluke o predmetnom zahtjevu, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.