KLASA: UP/II-008-07/18-01/348

URBROJ: 401-01/04-18-4

Zagreb, 17. rujna 2018. godine

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... iz Opatije, ........., izjavljene protiv rješenja Ministarstva financija, Porezne uprave - Središnjeg ureda KLASA: UP/I-032-01/17-01/56, URBROJ: 513-07-21-17-18-7 od 21. ožujka 2018. godine,u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva financija, Porezne uprave - Središnjeg ureda KLASA: UP/I-032-01/17-01/56, URBROJ: 513-07-21-17-18-7 od 21. ožujka 2018. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslici dokumenta KLASA: 410-01/10-01/854, URBROJ: 513-07-21-12/10-1 od 16. travnja 2010. godine.

3.    Nalaže se Ministarstvu financija, Poreznoj upravi - Središnjem uredu da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 30 dana od dana primitka ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem Ministarstva financija, Porezne uprave - Središnjeg ureda KLASA: UP/I-032-01/17-01/56, URBROJ: 513-07-21-17-18-7 od 21. ožujka 2018. godine, odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj), kojim je tražio da mu se dostavi dokument oznake KLASA: 410-01/10-01/854, URBROJ: 513-07-21-12/10-1 od 16. travnja 2010. godine, sa svim možebitnim pripadajućim prilozima, temeljem članka 15. stavka 2. točke 7. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv osporenog rješenja Ministarstva financija, Porezne uprave - Središnjeg ureda žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi kako iz obrazloženja rješenja ne može dokučiti nikakav valjani slijed, niti zašto je tome tako, već može samo nagađati, budući da je zahtjev zatražen prema člancima 17. i 18. Zakona o pravu na pristup informacijama te u sukladnosti s člankom 5. stavkom 1. točkom3. istoga Zakona, a dokazivanje pravnog interesa (u ovom slučaju potpuno besmisleno), regulirano je člankom 58.stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku. Ističe kako je tražio dostavu relevantnog dokumenta, po pravima iz Zakona o pravu na pristup informacijama a ne razgledavanje (cijelog) spisa, niti obavješćivanja o tome, kao što je jasno i da relevantni postupak nije u tijeku, niti se vodi, već je predmet okončan i provodi se godinama na javnoj razini. Nadalje ističe kako je apsurdno da se po pitanju javne stvari traže od stranke kao korisnika prava iz Zakona o pravu na pristup informacijama dokazi o pravnom interesu. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da se žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 5. listopada 2017. godine obratio Ministarstvu financija, Poreznoj upravi, Područnom uredu Rijeka, Ispostavi Opatija, koje je zahtjev urudžbiralo dana 6. listopada 2017. godine, a u kojem  žalitelj traži sljedeće informacije: „Ovim putem tražim dostavu dokumenta oznake KLASA: 410-01/10-01/854, UR.BROJ: 513-07-21-12/10-1 od 16. travnja 2010. godine, u smislu kopije s svim možebitnim pripadajućim prilozima.“ Nadalje je utvrđeno da je službenik za informiranje Ministarstva financija, Porezne uprave dana 7. studenog 2017. godine zaprimio žaliteljev zahtjev odnosno požurnicu na zahtjev žalitelja predan Područnom uredu Rijeka, Ispostavi Opatija dana 7. studenog 2017. godine. Također je utvrđeno da je Ministarstvo financija, Porezna uprava - Središnji ured donijelo rješenje KLASA: UP/I-032-01/17-01/56, URBROJ: 513-07-21-17-18-7 od 21. ožujka 2018. godine, kojim je odbilo zahtjev žalitelja temeljem članka 15. stavka 2. točke 7. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U obrazloženju pobijanog rješenja Ministarstvo financija, Porezna uprava - Središnji ured navodi kako sukladno članku 84. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku stranke i druge osobe koje dokažu pravni interes imaju pravo obavijestiti se o tijeku postupka i razgledati spis predmeta te o svom trošku umnožiti akte iz spisa, osim zapisnika o vijećanju i glasovanju članova kolegijalnih tijela, nacrta rješenja i drugih akata koji su propisima označeni određenim stupnjem tajnosti ili ako je to protivno interesu stranke ili trećih osoba. Nadalje se navodi s obzirom da korisnik nije dokazao nikakav pravni interes za dostavu tražene informacije, istu je potrebno ograničiti sukladno članku 15. stavku 2. točki 7. Zakona o pravu na pristup informacijama. Također se u pobijanom rješenju navodi ukoliko korisnik dokaže pravni interes, može razgledati spis predmeta te o svom trošku umnožiti akte iz spisa, a razgledavanje spisa obavlja se u službenim prostorijama javnopravnog tijela kod kojeg se vodi postupak.

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje dostavljen je spis na nadležno postupanje.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Sukladno članku 6. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije su dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Prema članku 15. stavku 2. točki 7. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji u ostalim slučajevima utvrđenim zakonom.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Iz provedenog testa razmjernosti i javnog interesa i osporenog rješenja proizlazi da je Ministarstvo financija, Porezna uprava - Središnji ured utvrdilo da žalitelj nije dokazao nikakav pravni interes za dostavu tražene informacije te da istu je potrebno ograničiti sukladno članku 15. stavku 2. točki 7. Zakona o pravu na pristup informacijama, a ukoliko dokaže pravni interes, može razgledati spis predmeta te o svom trošku umnožiti akte iz spisa.

U drugostupanjskom postupku je utvrđeno kako žalitelj nije niti tražio razgledavanje spisa predmeta nego točno određeni dokument, iz čega proizlazi da je prvostupanjsko tijelo pogrešno i nepotpuno utvrdilo činjenično stanje i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja izvelo nepravilan zaključak kako se u konkretnom slučaju primjenjuje odredba članka 84. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku odnosno ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 7.Zakona o pravu na pristup informacijama.

Uvidom u dostavljenu informaciju KLASA: 410-01/10-01/854, URBROJ: 513-07-21-12/10-1 od 16. travnja 2010. godine, u drugostupanjskom postupku je utvrđeno kako u odnosu na istu ne postoje ograničenja iz Zakona o pravu na pristup informacijama, te da bi dostavu navedene informacije mogla zatražiti i dobiti bilo koja fizička ili pravna osoba, domaća ili strana.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem naložiti  tijelu javne vlasti da korisniku omogući  pristup traženoj informaciji odnosno da odluči o zahtjevu korisnika te odrediti  primjeren rok u kojem je dužno to učiniti.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09.) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.     

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.