KLASA: UP/II-008-07/18-01/496

URBROJ: 401-01/10-18-4

Zagreb, 19. rujna 2018. godine

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... iz Slavonskog Broda, ........., izjavljene protiv rješenja Hrvatske obrtničke komore Broj: 13-745-4671/1-9-2018 od 21. svibnja 2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Hrvatske obrtničke komore Broj: 13-745-4671/1-9-2018 od 21. svibnja 2018. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslici Pravilnika o ustrojstvu, načinu rada i sistematizaciji radnih mjesta u Obrtničkoj komori Brodsko-posavske županije od 08. ožujka 2016. godine, Odluci o izmjenama i dopunama Pravilnika o ustrojstvu, način rada i sistematizaciji radnih mjesta u Obrtničkoj komori Brodsko-posavske županije od 01. ožujka 2017. godine, te Odluci o izmjenama i dopunama  Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o ustrojstvu, načinu rada i sistematizaciji radnih mjesta u Obrtničkoj komori Brodsko-posavske županije od 16. travnja 2018. godine.

3.    Odobrava se ......... pravo na pristup Zapisniku sa 12. sjednice Upravnog odbora Obrtničke komore Brodsko-posavske županije od 08. ožujka 2016. godine.

4.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup Zapisniku sa 21. sjednice Upravnog odbora Obrtničke komore Brodsko-posavske županije od 01. ožujka 2017. godine na način da se na istom prekriju sljedeći podaci:

-        na stranici 1. zapisnika, pod točkom 3., imena i prezimena osoba protiv kojih se vodi spor, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

-        na stranicama 2. i 3. zapisnika, pod točkom 3., sva imena i prezimena fizičkih osoba, osim imena i prezimena predsjednice Komore, te se su tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

-        na stranici 4., u točki 4. zapisnika adresa osobe s kojom se sklapa ugovor o radu, te se u tom dijelu zahtjev za pristup informacijama.

5.    Nalaže se Hrvatskoj obrtničkoj komori da postupi sukladno točkama 2., 3. i 4. izreke ovog rješenja u roku od 30 dana od dana primitka ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama .........  (u daljnjem tekstu: žaliteljica) kojim je od Hrvatske obrtničke komore zatražila: važeći Pravilnik o ustrojstvu, načinu rada i sistematizaciji radnih mjesta u Obrtničkoj komori Brodsko-posavske županije, zapisnik sa sjednice upravnog odbora Obrtničke komore Brodsko-posavske županije na kojoj je isti donesen i zapisnik sa sjednice upravnog odbora Obrtničke komore Brodsko-posavske županije održane 1. ožujka 2017. godine, temeljem članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da prvostupanjsko tijelo smatra da bi omogućavanje pristupa traženim informacijama moglo utjecati na vođenje sudskog spora pred Općinskim sudom u Slavonskom Brodu pod brojem Pr-100/16.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je uložila žalbu u kojoj u bitnome iznosi razloge prvostupanjskog rješenja. Smatra da se u konkretnom slučaju radi o temeljnom aktu o pravima i obvezama iz radnog odnosa, s kojim ju je poslodavac bio dužan upoznati. Ističe da svojim ponašanjem ne može povrijediti odredbu članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Uvodno se ističe da je rješenjem Povjerenice za informiranje, KLASA: UP/II-008-07/17-01/928, URBROJ: 401-01/11-18-2 od 29. ožujka 2018. godine poništeno rješenje Hrvatske obrtničke komore, Broj: 13-745-4671/1-9-2017 od 04. rujna 2017. godine i predmet vraćen na ponovni postupak, uz uputu prvostupanjskom tijelu da je isto, kao krovna organizacija, dužna postupati po zahtjevima koji se odnose na područne obrtničke komore kao njezine članove.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 10. srpnja 2017. godine od Hrvatske obrtničke komore zatražila sljedeće informacije: važeći Pravilnik o ustrojstvu, načinu rada i sistematizaciji radnih mjesta u Obrtničkoj komori Brodsko-posavske županije, zapisnik sa sjednice upravnog odbora Obrtničke komore Brodsko-posavske županije na kojoj je isti donesen i zapisnik sa sjednice upravnog odbora Obrtničke komore Brodsko-posavske županije održane 1. ožujka 2017. godine.

Prema članku 15. stavku 3. točki 1. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informacijama ako postoje osnove sumnje da bi njezino objavljivanje onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka, izvršenje sudske odluke ili kazne.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Iz pobijanog rješenja u bitnom proizlazi da prvostupanjsko tijelo smatra da bi dostavom navedenih informacija žaliteljici, ista mogla povrijediti odredbe članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Navedenu argumentaciju prvostupanjskog tijela nije moguće prihvatiti iz sljedećih razloga.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama test razmjernosti i javnog interesa definira se kao procjena razmjernosti između razloga za omogućavanje pristupa informaciji i razloga za ograničenje te omogućavanje pristupa informaciji ako prevladava javni interes.

Iz navedene definicije proizlazi kako se navedenim testom procjenjuje odnos između dvaju zaštićenih interesa – interesa zaštite određene informacije i interesa pružanja informacije. Važno je naglasiti da su oba interesa legitimna i predstavljaju javni interes samim time što su uređeni zakonom i priznati kao legitimni – u javnom je interesu zaštiti vrijednosti i interese koji se štite kao što je u javnom interesu pružiti korisnicima informaciju koja je u posjedu tijela javne vlasti.

Uvidom u pravomoćno rješenje Općinskog suda u Slavonskom Brodu, br. Pr-100/6 od 06. lipnja 2016. godine (postalo pravomoćno dana 19. rujna 2016. godine), koje je žaliteljica priložila uz žalbu, proizlazi da je Obrtničkoj komori Brodsko-posavske županije naloženo tužiteljicu ........., ovdje žaliteljicu, vratiti na poslove tajnice.

Iz navedenog rješenja također je vidljivo da je navedena privremena mjera donesena u sporu koji se vodi po tužbi tužiteljice, ovdje žaliteljice, radi utvrđenja nedopuštenosti odluke o otkazu.

Člankom 124. Zakona o radu („Narodne novine“, 93/14) propisano je da ako sud utvrdi da otkaz poslodavca nije dopušten i da radni odnos nije prestao, naložit će vraćanje radnika na posao.

Dakle, u navedenom postupku utvrđuje se postoje li opravdani razlozi za otkaz, te ako postoje, sud, po zahtjevu tužitelja nalaže vraćanje istog na posao.

Iako je iz Pravilnika o ustrojstvu, načinu rada i sistematizaciji radnih mjesta Obrtničke komore Brodsko-posavske županije vidljivo koja radna mjesta postoje, sama ta činjenica ne dovodi do zaključka da bi omogućavanje pristupa navedenom pravilniku moglo utjecati na neovisno i nepristrano vođenje parničnog postupka po tužbi tužiteljice, ovdje žaliteljice, radi utvrđenja nedopuštenosti otkaza.

Također se ukazuje na činjenicu da sukladno članku 8. Zakona o parničnom postupku (Narodne novine“ 53/91, 91/92, 58/93, 112/99, 88/01, 117/03, 88/05, 02/07, 84/08, 123/08, 57/11, 148/11, 25/13, 89/14) sud prema svom uvjerenju samostalno ocjenjuje dokaze pojedinačno i u vezi s ostalim dokazima, pa kad bi i žaliteljica i raspolagala citiranim Pravilnikom sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama i koristila ga za potrebe parničnog postupka, to samo po sebi ne bi značilo da bi omogućavanje pristupa predmetnoj informaciji moglo utjecati na vođenje parničnog postupka, upravo zbog činjenice što sud ocjenjuje dokaze u postupku.

Naime, za navedeni postupak je odlučno hože li sud utvrditi postojanje opravdanog razloga za otkaz, a sam Pravilnik o ustrojstvu, načinu rada i sistematizaciji radnih mjesta predstavlja opći akt internog karaktera (koji se odnosi isključivo na zaposlenike prvostupanjskog tijela), i po logici stvari na istog se ne može primijeniti niti jedno zakonsko ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Osim toga, nije jasno na koji bi to način tužiteljica mogla zloupotrijebiti odredbu članka 15. stavka 3. točka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, niti prvostupanjsko tijelo o istom daje bilo kakve razloge, čime je povrijeđena odredba članka 98. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku, jer se pozivanje na navedeno zakonsko ograničenje svodi na reproduciranje zakonske odredbe članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Slijedom navedenog, kako Povjerenica za informiranje ne nalazi postojanje zakonskih ograničenja, žaliteljici se u cijelosti omogućuje pristup Pravilniku o ustrojstvu, načinu rada i sistematizaciji radnih mjesta.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama, a zbog pogrešne primjene članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao pod točkama 1., 2. i 5. izreke ovog rješenja.

Navedeno se također odnosi i na zapisnike sa sjednica Upravnog odbora Obrtničke komore Brodsko-posavske županije, jer prvostupanjsko tijelo nije niti učinilo vjerojatnim da bi navedeni zapisnici mogli utjecati na neovisno i nepristrano vođenje gore navedenog sudskog postupka.

Nastavno na navedeno, ističe se da je člankom 10. stavkom 1. točkom 12. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati zaključke sa sjednica tijela javne vlasti i službene dokumente usvojene na tim sjednicama te informacije o radu formalnih radni tijela iz njihove nadležnosti na kojima se odlučuje o pravima i obvezama korisnika.

Iako se u navedenoj odredbi izričito ne navode zapisnici, Povjerenica za informiranje smatra da i zapisnici sa sjednica službenih tijela javne vlasti predstavljaju informacije od javnog interesa, s obzirom da je iz istih vidljivo postupanje tijela javne vlasti, čime se ostvaruje načelo transparentnosti rada tijela javne vlasti.

Uvidom u Zapisnik sa 12. sjednice Upravnog odbora Obrtničke komore Brodsko-posavske županije od 08. ožujka 2016. godine utvrđeno je da se na isti ne mogu primijeniti zakonska ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz kojeg razloga se žaliteljici u cijelosti omogućuje pristup istim sukladno točki 3. izreke ovog rješenja.

Naime, iako predmetni zapisnik sadrži imena i prezimena fizičkih osoba, prema mišljenju Povjerenice za informiranje navedeni podaci ne predstavljaju zaštićene osobne podatke iz sljedećeg razloga.

U odnosu na članove majstorske komisije (str. 10 i 11. zapisnika), člankom 68. Zakona o obrtu („Narodne novine“, 143/13) propisano je da se majstorski ispit polaže pred komisijom za polaganje majstorskog ispita koju osniva Hrvatska obrtnička komora, dok je člankom 78. stavkom 1. podstavkom 3. Zakona o obrtu propisano da je izdavanje diplome o majstorskom zvanju jedno od javnih ovlasti Hrvatske obrtničke komore, iz kojeg razloga niti podaci o članovima navedenih komisija ne mogu predstavljati zaštićene osobne podatke, jer se radi o osobama koje provodeći navedene ispite zapravo izvršavaju javne ovlasti prvostupanjskog tijela.

Navedeno se također odnosi i na imena i prezimena fizičkih osobe koje prvostupanjsko tijelo na određeni način financira ili sufinancira ( str. 4. Zapisnika, sufinanciranje odlaska na prvenstvo države, ili primjerice odlaska na međunarodni sajam, str. 9. Zapisnika), posebno imajući u vidu da su sukladno članku 16. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa.           

U odnosu na imena i prezimena članova pojedinih cehova, ističe se da su cehovi                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    oblik povezivanja na razini područnih obrtničkih komora radi rješavanja pitanja od zajedničkog interesa za članove ceha.

Uvidom u link https://www.hok.hr/cehovi/vodstva_cehova_i_sekcija utvrđeno je da su na istom javno objavljena imena i prezimena predsjednika i članova pojedinih cehova na razini prvostupanjskog tijela, čime prvostupanjsko tijelo potvrđuje da predmetne informacije predstavljaju informacije od javnog značaja, pa se isto treba primijeniti i na članove cehova na razini Obrtničke komore Brodsko posavske županije.

U odnosu na Zapisnik sa 21. sjednice Upravnog odbora Obrtničke komore Brodsko-posavske županije od 01. ožujka 2017. godine, uvidom u isti utvrđeno je da isti sadrži podatke o imenima i prezimenima fizičkih osoba protiv kojih prvostupanjsko tijelo vodi postupak, kao i podatak o adresi zaposlenika prvostupanjskog tijela.

Slijedom navedenog, Povjerenica za informiranje smatra da u odnosu na gore navedene podatke ne prevladava javni interes, već prevladava potreba zaštite prava na ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer bi omogućavanje pristupa navedenim podacima predstavljalo nepotrebno zadiranje u privatni navedenih osoba (bivših zaposlenika prvostupanjskog tijela, odnosno njihova punomoćnika), pa je temeljem članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama trebalo prekriti navedene podatke.

Osim toga, također se ističe da iz spisa predmeta ne proizlazi da bi objava navedenih osobnih podataka doprinijela javnom interesu u smislu ostvarivanja temeljnih vrijednosti društvenog poretka i specifičnim načelima funkcioniranja tijela javne vlasti (kao što su dobro upravljanje, zakonitost, odgovornost, integritet).

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao pod točkama 1., 4. i 5. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.