KLASA: 008-08/15-01/58

URBROJ: 401-01/02-15-02

Zagreb, 27.04.2015.

 

Korisnik

Povjerenica za informiranje je zaprimila Vaš upit u kojem Vas zanima može li se podatke o stimulacijama zaposlenika na javnim institucijama (fakulteta) učiniti javno dostupnima na način da se isti objave na internoj mreži fakulteta ili na oglasnoj ploči, odnosno postoje li zakonske zapreke da se te informacije distribuiraju svim zaposlenicima te institucije.

S obzirom na postavljeni upit, dajemo sljedeći odgovor.

Smisao Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“ broj 25/13)  je u omogućavanju javnosti da dođe do informacija koje su u posjedu tijela javne vlasti, a koje se smatraju javnima, odnosno za koja ne  postoji zakonska ograničenja za njihovim davanjem. Svrha je navedenog Zakona, između ostaloga, preventivno djelovati na raspolaganje javnim sredstvima i u tom smislu radi se o instrumentu suzbijanja korupcije, ali i instrumentu podizanja opće kvalitete i efikasnosti rada javne uprave i javne vlasti. Očekuje se da, imajući na umu mogućnost da za svaki potrošeni novčani iznos i donesene odluke trebaju položiti račune građanima neposredno, tijela javne vlasti s velikom pažnjom i efikasno raspolažu javnim sredstvima te obavljaju svoj posao.

Zakon o pravu na pristup informacijama omogućava svakom korisniku da zatraži od tijela javne vlasti, bez navođenja svrhe traženja, informacije u smislu svakog podatka koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra ili u bilo kojem drugom obliku, neovisno o načinu na koji je prikazana (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis). To uključuje i sve informacije o trošenju javnih sredstava.

Ukazujemo da Zakon o pravu na pristup informacijama određuje da je korisnik prava na informaciju svaka domaća ili strana fizička i pravna osoba, što znači da korisnik prava na pristup informacijama može biti novinar, udruga, trgovačko društvo, bilo koja domaća ili strana  fizička osoba i drugi korisnici. Citirani Zakon se ne odnosi na dostupnost informacija zaposlenike već o dostupnosti određenih javnih informacija koje trebaju biti  dostupne svim korisnicima na jednak način neovisno jesu li oni zaposlenici u tijelu javne vlasti,  građani ili udruga.

Članak 16. stavak 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisuje kako su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Dakle, u slučaju kada se radi o raspolaganju javnim sredstvima, odnosno javnim novcem, te informacije bi sukladno citiranom članku Zakona trebale biti dostupne javnosti, osim u slučajevima ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Stoga smo mišljenja da se podaci koji se odnose na bruto plaće, stimulacije, dodatke i druge isplate zaposlenicima na javnim institucijama predstavljaju podatke koji mogu u biti dostupni javnosti i koji su od javnog interesa. Na koji će način tijelo javne vlasti omogućiti dostupnost tih informacija je na samom tijelu javne vlasti ali po zahtjevu za pristup informacijama se mogu dostaviti. Također smo mišljenja da za vanjsku objavu, primjerice na internetskoj stranici, nije nužno objavljivati imena i prezimena, nego kriterije ili radna mjesta za koje su utvrđene stimulacije ili drugi dodaci.