KLASA: UP/II-008-07/17-01/892

URBROJ: 401-01/10-18-6

Zagreb, 13. rujna 2018. godine

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe Općine Šestanovci, koju zastupa odvjetnica ......... iz Imotskog, ........., izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Hrvatskog operatora prijenosnog sustava d.o.o., Broj i znak: 3/4063/17.NK od 26. rujna 2017. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva Hrvatskog operatora prijenosnog sustava d.o.o., Broj i znak: 3/4063/17.NK od 26. rujna 2017. godine.

2.    Predmet se vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama Općine Šestanovac (u daljnjem tekstu: žaliteljica), kojim su zatražene informacije o ukupno isporučenoj električnoj energiji iz postrojenja VE Katuni u elektroenergetski sustav od dana 16. listopada 2013. godine do dana primitka zahtjeva, s obzirom da prvostupanjsko tijelo smatra da tražene informacije nisu vlasništvo prvostupanjskog tijela, već Vjetroelektrane Katuni d.o.o. koje nije tijelo javne vlasti, da je pristup traženim informacijama ograničen prisilinim propisima koji reguliraju tržište električne energije, odnosno da isti predstavljaju poslovnu tajnu prvostupanjskog tijela.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravodobno uložila žalbu u kojoj u bitnom navodi da je tijelo javne vlasti protivno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama odbilo njezin zahtjev za pristup informacijama. Ističe da žalbu laže zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja i pogršene primjene zakona. Navodi da je od prvostupanjskog tijela već zaprimila iste podatke za drugo vremensko razdoblje. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 07. rujna 2017. godine, koji je zaprimljen kod prvostupanjskog tijela 11. rujna 2017. godine, tražila podatak o ukupno isporučenoj električnoj energiji iz postrojenja VE Katuni u elektroenergetski sustav od studenog 2016. godine do dana primitka zahtjeva, te podatak o ukupno isporučenoj električnoj energiji iz postrojenja VE Katuni u elektroenergetski sustav od 16. listopada 2013. godine do dana primitka zahtjeva.

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje dostavljen je spis na nadležno postupanje po žalbi žalitelja, uključujući i informacije koje su predmet postupka.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Sukladno članku 6. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije su dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Iz obrazloženja osporenog rješenja u bitnom proizlazi da prvostupanjsko tijelo žalitelju uskraćuje tražene informacije informacije nisu vlasništvo prvostupanjskog tijela, već Vjetroelektrane Katuni d.o.o. koje nije tijelo javne vlasti, da je pristup traženim informacijama ograničen prisilinim propisima koji reguliraju tržište električne energije, odnosno da isti predstavljaju poslovnu tajnu prvostupanjskog tijela.

Navedeni zaključak prvostupanjskog tijela nije moguće prihvatiti iz sljedećeg razloga.

Člankom 30. točki 54. Zakona o tržištu električne energije („Narodne novine“, 22/13, 95/15, 102/15) operator prijenosnog sustava dužan je dostavljati mjerne podatke s obračunskih mjernih mjesta o proizvodnji i potrošnji električne energije jedinicama lokalne i regionalne samouprave za potrebe energetskog planiranja, poštujući pri tome povjerljivost podataka individualnih korisnika mreže.

Sukladno članku 10. stavku 6. Zakona o tržištu električne energije propisano je da za prostore na kojima su proizvodna postrojenja, elektroenergetski subjekti vlasnici tih postrojenja plaćaju naknadu jedinicama lokalne samouprave na čijem se području nalaze takva postrojenja. Vlada Republike Hrvatske odlukom propisuje visinu naknade za korištenje prostora, način njezine raspodjele te moguću namjenu takvih sredstava,

Točkom I Odluke Vlade Republike Hrvatske o visini naknade za korištenje prostora koje koriste proizvodna postrojenja za proizvodnju električne energije („Narodne novine“, 84/13) propisano je da su energetski subjekti, odnosno vlasnici proizvodnih postrojenja za proizvodnju električne energije (u daljnjem tekstu: elektrane) dužni su za prostore na kojima su izgrađene elektrane plaćati naknadu jedinicama lokalne samouprave, odnosno općinama i gradovima. Prema točki II. navedene Odluke, energetski subjekti, odnosno vlasnici iz točke I. Odluke obvezni su platiti naknadu do kraja tekućeg mjeseca, za električnu energiju proizvedenu u elektrani u prethodnom mjesecu.

Ako je dostupnost određene informacije utvrđena posebnim propisom, tada se sukladno članku 1. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama ne primjenjuju odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama.

Iako prvostupanjsko tijelo u obrazloženju svog rješenja navodi i odredbu članka 30. točke 54. Zakona o tržištu električne energije, ne obrazlaže detaljnije u čemu bi se sastojalo energetsko planiranje.

Osim toga treba uzeti u obzir da je žaliteljica uz žalbu dostavila dopis Hrvatskog operatora prijenosnog sustava od 01. kolovoza 2017. godine koji sadrži podatke o isporučenoj električnoj energiji povlaštenog proizvođača VE Katuni, broj VE2b-609/13 Vjetroelektrana Katuni d.o.o., pa nije jasno zbog čega je prvostupanjsko tijelo smatra da bi navedeni podaci predstavljali poslovnu tajnu, ako su isti već ranije, za drugo vremensko razdoblje, dostavljani žaliteljici.

Naime, ako postoji zakonska obveza davanja određenih podataka, tada se prvostupanjsko tijelo ne može pozivati na činjenicu da predmetni podaci predstavljaju poslovnu tajnu, pa se za sada ne može sa sigurnošću utvrditi primjenjuju li se odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama u konkretnom slučaju.

Osim toga, ukazuje se prvostupanjskom tijelu na činjenicu da spisu prileži Izvještaj o prvom puštanju pod napon TS 30/110 kV Katuni od 24. studenog 2016. godine iz kojeg proizlazi da su aktivnosti sukladno „Programu prvog puštanja pod napon TS 30/110 kV Katuni“ izvršene dana 23. studenog 2016. godine.

Iz dopisa prvostupanjskog tijela, broj: 3-4756/17.GP od 03. studenotg 2017. godine upućenog Povjerenici za informiranje u bitnom proizlazi da je Vjetroelektrana Katuni sklopila s HOPS-om Ugovor o korištenju mreže za VE Katuni dana 21. studenog 2016. godine, odnosno da Vjetroelektrana Katuni nije mogla (zbog fizičke odvojenosti od prijenosne mreže preko isklopljenog sabirničkog prekidača i sabirničkog rastavljača) isporučivati električnu energiju.

Slijedom navedenog, a imajući u vidu da se zahtjevom za pristup informacijama traže podaci o isporučenoj električnoj energiji iz postrojenja VE Katuni u elektroenergetski sustav od dana 16. listopada 2013. godine, Povjerenica za informiranje smatra da u prvostupanjskom postupku nisu utvrđene sve odlučne činjenice, odnosno mogućnost primjene članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama kojim je propisano da tijelo javne vlasti rješenjem odbacuje zahtjev ako ne posjeduje informaciju, te nema saznanja gdje se ista nalazi.

Slijedom svega navedenog, valjalo je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku poništiti prvostupanjsko rješenje, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar, posebno uzimajući u obzir primjedbe iz ovog rješenja..

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.