KLASA: UP/II-008-07/18-01/441

URBROJ: 401-01/06-18-5

Zagreb, 3.9.2018.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe .........iz Zagreba, ........., izjavljene protiv rješenja Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu, Klasa: UP I 035-01/18-37/1, Urbroj: 251-66-1700-18-47 od 25.4.2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu, Klasa: UP I 035-01/18-37/1, Urbroj: 251-66-1700-18-47 od 25.4.2018. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 10.4.2018. godine, temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer žalitelj zloupotrebljava pravo na pristup informacijama. Zahtjevom za pristup informacijama datiranim sa 9.4.2018. godine žalitelj je zatražio od Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu da mu dostavi sve preslike pravila i obavijesti za pohađanje predavanja te pravila i obavijesti za pohađanje predavanja i vježbi, kao i preslike javnog popisa studenata koji su pohađali predavanja prema danima kada su ista održana, iz kolegija: Uvod u termodinamiku, Termodinamika 1 i 2 za akademske godine 2015-2016, 2016-2017 i 2017-2018., uključujući i one za studente koji su već ostvarili pravo na potpis u prethodnoj godini tzv. ponavljače.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da rješenje pobija u cijelosti zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i zbog pogrešne primjene zakona. Nadalje, žalitelj navodi kako je tijelo javne vlasti suprotno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama odbilo njegov zahtjev temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 5. navedenog Zakona. Ističe da informacije koje je tražio u svojim zahtjevima nisu iste te da ničim nije dokazano da je povezan s nekim drugim podnositeljem. Žalitelj ističe da je tijelo javne vlasti nepotpuno utvrdilo činjenično stanje iz razloga jer su tražene informacije javne i jednu od njih isto tijelo ima javno objavljenu na web stranici, no da ostatak kojeg je tražio nema. Navodi kako tijelo javne vlasti namjerno odugovlači pri postupanju s njegovim zahtjevima kako bi se dobio dojam opterećenosti tijela javne vlasti te izbjegava dostaviti mu tražene informacije, uz navedeno navodeći kako on zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, pri čemu mu se samo izdaju rješenja o odbijanju a gotovo nijedna informacija nije omogućena. Također, navodi kako u obrazloženju osporenog rješenja ničim nije dokazana moguća zloupotreba informacija koje traži, nego tijelo javne vlasti nepotrebno skreće pažnju na nebitne informacije o tome da je podnio tužbu protiv istog. Žalitelj navodi kako je sadržaj obrazloženja osporenog rješenja uvredljiv te od Povjerenice za informiranje traži da opomene tijelo javne vlasti da na web stranici objavi potrebne obrasce za pristup informacijama koje još nema. Osim navedenog, navodi kako je Povjerenica za informiranje jedina mjerodavna da donese rješenja o pristupu informacijama  te odluči o tome što bi trebalo, a što ne biti dostupno. Žalitelj zaključno navodi da je iz svega navedenog vidljivo da ne postoje razlozi za odbijanje zahtjeva za pristup informacijama i uskratu zatražene informacije te od Povjerenice za informiranje traži da poništi osporeno rješenje i omogući mu pristup istima. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 10.4.2018. godine od Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu zatražio preslike sljedećih informacija: 1. pravila i obavijesti za pohađanje predavanja iz kolegija: Uvod u termodinamiku, Termodinamika 1 i 2  za akademske godine 2015-2016, 2016-2017 i 2017-2018; 2. pravila i obavijesti za pohađanje predavanja i vježbi iz kolegija: Uvod u termodinamiku, Termodinamika 1 i 2  za akademske godine 2015-2016, 2016-2017 i 2017-2018 za studente koji su već ostvarili pravo na potpis u prethodnoj akademskoj godini (tzv. ponavljači); i 3. za navedene kolegije i akademske godine pod točkom 1. traži preslike javnog popisa studenata koji su pohađali predavanja iz navedenih kolegija prema danima kada su predavanja bila održana. Također je utvrđeno da je Fakultet strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu povodom predmetnog zahtjeva donio osporeno rješenje, Klasa: UP I 035-01/18-37/1, Urbroj: 251-66-1700-18-47 od 25.4.2018. godine, kojim je isti odbijen jer žalitelj zloupotrebljava pravo na pristup informacijama.

Fakultet strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu u obrazloženju rješenja navodi kako je žalitelj bio student navedenog fakulteta kojem je status studenta prestao 2017. godine kada nije uspio položiti ispit iz kolegija Uvod u termodinamiku. Nadalje, navedeno je  da je žalitelj tijekom veljače, ožujka i travnja 2018. godine istom tijelu javne vlasti podnio desetak zahtjeva za pristup informacijama, s namjerom da se isto tijelo bavi njime, jer bez pravog razloga traži dostavu dokumentacije koja se odnosi na više akademskih godina iz više kolegija. Također je navedeno da je žalitelj pokrenuo Upravni spor protiv tijela javne vlasti koji je u tijeku pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, da isti nije u nikakvoj vezi s dokumentacijom koju isti traži svojim zahtjevima, a koje uopće nisu relevantne za širu zajednicu. U osporenom se rješenju navodi i da žalitelj zlonamjerno postupa prema tijelu javne vlasti odnosno njegovim službenim osobama zbog činjenice što mu je na istom prestao status studenta. Zaključno je navedeno da žalitelj učestalim i prekomjernim zahtjevima za dostavu istovrsnih informacija odnosno zahtjevima kojima se traži velik broj informacija opterećuje rad i redovito funkcioniranje tijela javne vlasti, a slijedom čega je sukladno članku 23. stavku 5. točki 5. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u izreci osporenog rješenja.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako jedan ili više međusobno povezanih podnositelja putem jednog ili više funkcionalno povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, a osobito kada zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija ili zahtjeva kojima se traži velik broj informacija dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti.

Iz osporenog rješenja Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu proizlazi da je razlog odbijanja žaliteljeva zahtjeva zlouporaba prava na pristup informacijama. Kod  utvrđivanja zlouporabe prava na pristup informacijama potrebno je cijeniti sve činjenice i okolnosti, a relevantno je i zakonsko načelo međusobnog poštovanja i suradnje kojim je propisano da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe. Dakle, tijela javne vlasti i korisnici prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija trebaju međusobno surađivati.

Povjerenica za informiranje je u žalbenom postupku zatražila od Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu da joj kao dio spisa predmeta dostavi sve zahtjeve žalitelja zaprimljene u 2017. i u 2018. godini, presliku Upisnika o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija za 2017. i 2018. godinu, te da popuni i dostavi upitnik objavljen na poveznici http://www.pristupinfo.hr/procjena-i-samoprocjena-uskladenosti-sa-zakonom-o-pravu-na-pristup-informacijama/. Kao dio spisa predmeta Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu dostavio je Povjerenici za informiranje: zahtjeve za pristup informacijama podnesene od žalitelja u 2018. godini, popunjeni Upitnik za razdoblje za 2017. godinu te 2018. zaključno sa 21.5.2018. godine te Upisnik o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija za 2018. godinu zaključno do 16.5.2018. godine.

U odnosu na žalitelja razmotreni su objektivni i subjektivni kriteriji zlouporabe prava na pristup informacijama. Kako bi se moglo utvrditi objektivne kriterije koji se odnose na količinu podnesenih zahtjeva za pristup informacijama bilo je potrebno izvršiti uvid u Službeni upisnik o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu za 2018. godinu, a također je bilo neophodno razmotriti obrazloženje osporenog rješenja  navode iz žalbe žalitelja, Upisnik predmeta upravnog postupka koji su se po žalbama žalitelja vodili, ili su u tijeku kod Povjerenika za informiranje, zahtjeve žalitelja upućene navedenom tijelu javne vlasti te popunjeni Upitnik o usklađenosti postupanja tijela javne vlasti sa Zakonom o pravu na pristup informacijama koji je Povjerenici za informiranje dostavljen u žalbenom postupku.

Uvidom u popunjeni Upitnik za razdoblje za 2017. godinu te 2018. zaključno sa 21.5.2018. godine, utvrđeno je da je tijelo javne vlasti u 2017. godini zaprimilo 40 zahtjeva za pristup informacijama, a u 2018. godini do navedenog datuma ukupno 23 zahtjeva od kojih 6 nisu zahtjevi za pristup informacijama nego različita traženja izvan područja primjene Zakona o pravu na pristup informacijama. Utvrđeno je da je od ukupnog zbroja tijelo javne vlasti usvojilo 42, odbilo 11 i odbacilo 1 zahtjev te da je na isto tijelo podneseno 14 žalbi neposredno Povjerenici za informiranje. Iz navedenog je Upitnika utvrđeno da tijelo javne vlasti u velikoj većini javno na internetskoj stranici objavljuje informacije sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama.

Nadalje, uvidom u Upisnik o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija razvidno je da je u 2018. godini do dana 16.5.2018. godine ukupno podneseno 23 zahtjeva od kojih 6 nisu zahtjevi za pristup informacijama a od kojeg broja je od žalitelja podneseno 13 zahtjeva za pristup informacijama te 1 zahtjev za dopunom informacija.

Povjerenica za informiranje je u drugostupanjskom postupku razmotrila navode iz osporenog rješenja, predmetnu žalbu i postojeću dokumentaciju u spisu predmeta, te je utvrdila da osporeno rješenje treba poništiti, jer nije utvrđena zlouporaba prava na pristup informacijama.

Prilikom ocjene je li u određenom slučaju došlo do zlouporabe prava na pristup informacijama, prvo u obzir treba uzeti načelo međusobne suradnje i pomoći propisano u članku 9.a Zakona o pravu na pristup informacijama, što kod zlouporabe znači da se treba cijeniti ponašanje tijela javne vlasti od kojeg su zatražene informacije i korisnika prava na pristup informacijama. Zakon o pravu na pristup informacijama daje temeljne smjernice o tome koje okolnosti tijelo javne vlasti treba imati u vidu prilikom donošenja odluke o tome da određeni korisnik zloupotrebljava pravo na pristup informacijama (funkcionalno povezani zahtjevi, učestali zahtjevi, rješavanje predstavljaju opterećenje za tijelo javne vlasti), ali, razumljivo, ne razrađuje dodatne kriterije koje tijelo javne vlasti treba uzeti u obzir kako bi se moglo ocijeniti da je došlo do zlouporabe prava na pristup informacijama, ostavljajući rješavanje tog pitanja praksi i uspostavljanju pravnog standarda. Iz zakonskog određenja je jasno da je potrebno ocijeniti utjecaj zahtjeva na javni interes iako prema Zakonu o pravu na pristup informacijama podnositelji zahtjeva ne moraju navoditi razloge zbog kojih traže informaciju, ali je potrebno naglasiti da u slučaju moguće zlouporabe prava svrha i subjektivni elementi imaju utjecaj na odlučivanje i ocjenu postojanja javnog interesa, jer se mora uzeti u obzir i širi kontekst podnošenja zahtjeva, kao i ciljeve koji se žele postići podnošenjem zahtjeva. Tijelo javne vlasti, bez obzira što korisnik ne treba navesti svrhu traženja informacije, iz eventualne komunikacije s korisnikom i njegovim pojašnjenjima može razmatrati i vrijednost  zatraženih informacija za javni interes. Osim toga potrebno je ocijeniti ponašanje korisnika prilikom traženja informacija (objektivne i subjektivne okolnosti), a također i poziciju tijela javne vlasti, kao i uzeti u obzir kontekst i povijest podnositeljevih zahtjeva jer je iz podnositeljevih postupanja po prethodnim zahtjevima ponekad je moguće uočiti određeni model ponašanja podnositelja.

Prema ocjeni Povjerenice za informiranje procjenom svih činjenica i okolnosti, a osobito uzevši u obzir ukupan broj zahtjeva koje je Fakultet strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu naveo da su zaprimljeni u 2017. godini - 40 zahtjeva, a u 2018. godini do 21.5.2018. godine - 23 zahtjeva, uvidom u sadržaj kojih je utvrđeno da 6 nisu zahtjevi za pristup informacijama, da je ukupan broj žaliteljevih zahtjeva zaprimljenih u navedenom tijelu javne vlasti u istoj godini - 14 te imajući u vidu koje informacije je žalitelj u istima zatražio, u žalbenom postupku nije utvrđena zlouporaba prava na pristup informacijama od strane žalitelja u smislu članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama. Fakultet strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu je prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva pogrešno i nepotpuno utvrdio činjenično stanje te na tako utvrđeno činjenično stanje pogrešno primijenilo odredbu materijalnog prava.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Naime, žalitelj je u predmetnom zahtjevu od Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu tražio informacije koje se odnose na pravila i obavijesti za pohađanje predavanja i vježbi iz određenog kolegija za određene akademske godine te preslike javnog popisa studenata koji su pohađali predavanja iz istog kolegija po danima kada su ista održana, a navedeno predstavlja traženje informacije u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama i iste bi mogla zatražiti bilo koja fizička ili pravna osoba. Također, iz spisa predmeta te iz obrazloženja rješenja ne proizlazi da se radi o velikoj količini informacija te tijelo javne vlasti nije u dovoljnoj mjeri argumentiralo, niti ičim potkrijepilo navode iz obrazloženja osporenog rješenja o tome da žalitelj prekomjernim i učestalim zahtjevima opterećuje rad i redovito funkcioniranje Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu.

Pri navedenom se ističe da pravila i obavijesti za pohađanje predavanja i vježbi iz određenog kolegija za određene akademske godine predstavljaju informacije koje bi prvostupanjsko tijelo sukladno svojoj djelatnosti trebalo imati u posjedu i za koje se pretpostavlja postojanje interesa javnosti. Vezano za traženje popisa studenata koji su pohađali predavanja iz nekog kolegija po danima kada su ista održana prvostupanjsko tijelo treba najprije utvrditi da li posjeduje takve informacije kao gotove odnosno izrađene informacije te prilikom odluke o dostupnosti takvih informacija koje sadrže osobne podatke uzeti u obzir odredbe zakona kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Uzimajući u obzir navedeno u žalbenom je postupku zaključeno da prvostupanjsko tijelo prije donošenja osporenog rješenja nije uopće utvrdilo niti uzelo u obzir sve bitne činjenice vezane za predmetno traženje žalitelja, nego je umjesto navedenog odbilo zahtjev zbog zlouporabe prava.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja zahtjeva tijelo javne vlasti treba utvrditi posjeduje li kao izrađene informacije podatke koje je žalitelj zatražio predmetnim zahtjevom, s obzirom da pravo na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji i ne predstavlja dužnost tijela javne vlasti da ulaže dodatni trud, povezivanje, tumačenje, odnosno stvaranje informacije.

Fakultet strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu se također upućuje da razmotri mogućnost osiguravanja pristupa informacijama žalitelju sukladno drugim pozitivnim propisima, s obzirom da iz okolnosti slučaja proizlazi da isti ne predstavlja opću javnost, nego zainteresiranog korisnika usluga odnosno nositelja prava i obveza u odnosu na djelatnost tijela javne vlasti.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.