KLASA: UP/II-008-07/17-01/1131

URBROJ: 401-01/03-18-9

Zagreb, 5. rujna 2018.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... iz Zagreba, ........., izjavljene protiv rješenja Općinskog suda u Splitu Broj: 26 Su-735/2017 od 24. kolovoza 2017. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Općinskog suda u Splitu Broj: 26 Su-735/2017 od 24. kolovoza 2017. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

Obrazloženje

Osporenim rješenjem Općinskog suda u Splitu odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj), kojim traži dostavu informacija o broju pokrenutih parničnih postupaka po svakom sucu ili sudskom savjetniku, broju donesenih odluka po pojedinom sucu ili sudskom savjetniku, broju zaprimljenih žalbi u svakom predmetu, broju odluka viših sudova u navedenim predmetima, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. toga Zakona.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da rješenje pobija radi bitne povrede upravnog postupka te pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja te pogrešne primjene materijalnog prava. Navodi da se u obrazloženju osporenog rješenja navodi da predmetni zahtjev predstavlja izradu analize, a da tijelo javne vlasti ne posjeduje već pripremljenu informaciju na način kako je traži u zahtjevu za pristup informacijama. Ističe kako je u sadržajno istom zahtjevu za pristup informacijama Općinskom sudu u Šibeniku predmet ustupljen Ministarstvu pravosuđa te da je dobio tablicu u elektronskom obliku *.xls. Poziva se na stav Suda Europske unije C-491/15 od 11. siječnja 2017. godine u točkama 36., 37., 38 i 41. iz kojeg proizlazi da sve informacije koje se unaprijed programiranim alatima za pretraživanje mogu izdvojiti iz elektroničke baze podataka u okviru njezine uobičajene uporabe, čak i ako te informacije još nisu bile prikazane u tom obliku ili ih osoblje institucija nikada nije pretraživalo, moraju kvalificirati kao postojeći dokument. Navodi da statistička izvješća koja se nalaze u sustavu eSpis definira ministarstvo nadležno za poslove pravosuđa u suradnji sa sudovima te da standardna statistička izvješća ministarstvo nadležno za poslove pravosuđa dostavlja sudovima putem elektroničke pošte (članak 75. Pravilnika o radu u sustavu eSpis). Nadalje, citira članke 80. i 82. Pravilnika o radu u sustavu eSpis, te članak 89. stavak 1. Sudskog poslovnika. Predlaže da se žalba uvaži, ukine pobijano rješenje i vrati na ponovni postupak tijelu javne vlasti.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 28. veljače 2017. godine zatražio od Općinskog suda u Splitu, kao tijela javne vlasti, dostavu sljedećih informacija:

-        broj parničnih predmeta zaduženih na dan 31. prosinca 2016. godine kojim je zadužen pojedini sudac-sutkinja/sudski savjetnik-savjetnica sa naznakom godine od kada je podnesena tužba/prijedlog odnosno podnesak kojim je započet postupak,

-        broj donesenih odluka u parničnim postupcima (presuda i/ili rješenja kojim se okončava postupak pred prvostupanjskim sudom) tijekom 2014., 2015., 2016. godine koje je donio pojedini sudac-sutkinja/sudski savjetnik-savjetnica s naznakom godine od kada je podnesena tužba/prijedlog odnosno podnesak kojom je započet postupak koji je okončan prvostupanjskom odlukom,

-        broj zaprimljenih žalbi i/ili revizija protiv odluka u parničnim postupcima (presuda i/ili rješenje kojim se okončava postupak pred prvostupanjskim sudom) tijekom 2014., 2015., 2016. godine koje je donio pojedini sudac-sutkinja/sudski savjetnik-savjetnica sa naznakom godine od kada je podnesena tužba/prijedlog odnosno podnesak kojim je započet postupak koji je okončan prvostupanjskom odlukom,

-        broj zaprimljenih žalbi/revizija protiv odluka u parničnim postupcima (presuda i/ili rješenje kojim se okončava postupak pred prvostupanjskim sudom) tijekom 2012., 2013., 2014., 2015., 2016. godine koje je donio pojedini sudac-sutkinja/sudski savjetnik-savjetnica,

-        broj odluka viših sudova kojim se potvrđuje prvostupanjska odluka u parničnim postupcima (presuda i/ili rješenja kojim se okončava postupak pred prvostupanjskim sudom) tijekom 2012., 2013., 2014., 2015., 2016. godine po pojedinom sucu-sutkinji/sudskom savjetniku-savjetnici,

-        broju odluka viših sudova kojim se ukida ili preinačava prvostupanjska odluka u parničnim postupcima (presuda i/ili rješenje kojim se okončava postupak pred prvostupanjskim sudom) tijekom 2012., 2013., 2014., 2015., 2016. godine po pojedinom sucu-sutkinji/sudskom savjetniku-savjetnici.

Uvidom u osporeno rješenje utvrđeno je da je odbijen žaliteljev zahtjev za pristup informacijama. U obrazloženju osporenog rješenja navodi se da se informacije, čiju dostavu traži žalitelj, ne bi mogle smatrati informacijom u smislu odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tražena informacija ne postoji, već bi istu trebalo posebno stvarati, odnosno, provesti izradu detaljne analize podataka i postupaka koji su se vodili pred tijelom javne vlasti, za svakog suca i sudskog savjetnika posebno.

U drugostupanjskom postupku Povjerenica za informiranje je dopisom KLASA gornja od 5. veljače 2018. godine zatražila od tijela javne vlasti izvješće o tome da li se iz eSpisa mogu preuzeti podaci traženi u zahtjevu za pristup informacijama.

Povjerenica za informiranje je dopisima KLASA gornja od 8. ožujka 2018. godine, od 17. travnja 2018. godine i od 18. svibnja 2018. godine, zatražila od tijela javne vlasti nadopunu spisa, slijedom traženja od 5. veljače 2018. godine.

Tijelo javne vlasti je dana 25. svibnja 2018. godine dostavilo odgovor u kojemu se navodi da ne postoji upravljačko izvješće koje bi pokazalo broj predmeta i sortiralo ih po godinama podnošenja žalbe, odnosno, pokretanja postupka. Navodi se da ne postoji upravljačko izvješće koje bi pokazalo ukupan broj donesenih odluka po godinama, te da je moguće da u Ministarstvu pravosuđa postoje takvi podaci, no u eSpisu koji koriste ti podaci ne postoje. Navodi se da ne postoji izvješće o broju zaprimljenih žalbi ili revizija, niti evidencija o broju ukidnih ili preinačenih odluka, te da nije moguće dobiti izvješće o broju angažiranih vještaka u predmetima, po godinama (čak ni ukupan broj).

U drugostupanjskom je postupku Povjerenica za informiranje izvršila je uvid u dopis Ministarstva pravosuđa KLASA: 008-02/17-02/7, URBROJ: 514-01-17-03 od 4. travnja 2017. godine, koji je žalitelj priložio uz žalbu, u kojemu se navodi da Ministarstvo pravosuđa vodi statističke podatke putem aplikacije e-spis, te da sukladno članku 79. Pravilnika o radu u sustavu eSpis prikuplja i sastavlja statistička izvješća pobliže navedena u članku 80. istog Pravilnika. U prilogu je tablica sa statističkim izvješćem o broju riješenih predmeta po godinama za datum početka procesa po upisnicima za Općinski sud u Rijeci i Općinski sud u Šibeniku.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Prema članku 2. stavku 1. Pravilnika o radu u sustavu eSpis(„Narodne novine“, broj 35/15, 123/15, 45/16, 29/17 i 112/17) propisano je da je sustav eSpis jedinstveni informacijski sustav za upravljanje i rad na sudskim predmetima koji se sastoji od standardne aplikacije, računalne i telekomunikacijske opreme i infrastrukture, sistemske programske opreme i alata te svih podataka koji se tim sustavom unose, pohranjuju i prenose iz svih vrsta upisnika na općinskim, županijskim te trgovačkim sudovima, Visokom trgovačkom sudu Republike Hrvatske i Vrhovnom sudu Republike Hrvatske.

U članku 79. stavku 2. Pravilnika o radu u sustavu eSpis propisano je da ministarstvo nadležno za poslove pravosuđa na kraju statističkog razdoblja, a najkasnije do desetog dana u mjesecu dostavlja sudovima sumarna statistička izvješća o njihovom radu. Izvješća se temelje na podacima unesenim u sustav eSpis. U stavku 3. istoga članka propisano je da standardna statistička izvješća ministarstvo nadležno za poslove pravosuđa dostavlja sudovima putem elektroničke pošte.

Sukladno članku 80. stavku 1. navedenog Pravilnika standardna statistička izvješća su: neriješeni predmeti po godinama - za datum početka procesa - po vrsti postupka, neriješeni predmeti po godinama - za datum zaprimanja - po vrsti postupka, neriješeni predmeti po godinama - za datum osnivanja - po vrsti postupka, neriješeni predmeti po godinama - za datum početka procesa - po upisnicima, neriješeni predmeti po godinama - za datum zaprimanja - po upisnicima, neriješeni predmeti po godinama - za datum osnivanja - po upisnicima, neriješeni predmeti po godinama - za datum početka procesa - po upisnicima po sucu, neriješeni predmeti po godinama - za datum zaprimanja - po upisnicima po sucu, neriješeni predmeti po godinama - za datum osnivanja - po upisnicima po sucu, neriješeni predmeti po godinama - za datum dodjele - po upisnicima po sucu, riješeni predmeti po godinama za datum početka procesa - po vrsti postupka, riješeni predmeti po godinama za datum zaprimanja - po vrsti postupka, riješeni predmeti po godinama za datum osnivanja - po vrsti postupka, riješeni predmeti po godinama za datum početka procesa - po upisnicima, riješeni predmeti po godinama za datum zaprimanja - po upisnicima, riješeni predmeti po godinama za datum osnivanja - po upisnicima, riješeni predmeti po godinama za datum početka procesa - po upisnicima po sucu, riješeni predmeti po godinama za datum zaprimanja - po upisnicima po sucu, riješeni predmeti po godinama za datum osnivanja - po upisnicima po sucu, riješeni predmeti po godinama za datum dodjele - po upisnicima po sucu, PSPR - izvješće o prosječnoj starosti riješenih predmeta, izvješće o broju i trajanju ročišta po sucu i sudskom savjetniku, SSI - sumarno statističko izvješće o broju primljenih riješenih i neriješenih predmeta, SSI - skraćen - za ispis, SSI - skraćeni stari predmet - sumarno statističko izvješće o broju primljenih riješenih i neriješenih predmeta po datumu početka procesa, SSI - skraćeni stari predmet - sumarno statističko izvješće o broju primljenih riješenih i neriješenih predmeta - po datumu osnivanja, PSI - pojedinačno statističko izvješće o radu sudskog osoblja (u periodu), PSI - pojedinačno statističko izvješće o radu. sudskog osoblja po upisnicima (u periodu) s radnim danima, PSI - skraćen - zaispis - pojedinačno statističko izvješće o radu sudskog osoblja (u periodu), pojedinačno statističko izvješće o radu sudskog osoblja (u periodu), PSI - skraćen stari predmeti - pojedinačno statističko izvješće o radu sudskog osoblja po upisnicima (u periodu) - starost predmeta po datumu osnivanja, PSI - skraćen stari predmeti - pojedinačno statističko izvješće o radu sudskog osoblja po upisnicima (u periodu) - starost predmeta po datumu početka procesa, PSI - pojedinačno statističko izvješće o radu sudskog osoblja po vrsti spora u periodu, OPT - izvješće o opterećenju sudaca i sudskih savjetnika dodijeljenim predmetima.

Nadalje, sukladno članku 82. stavku 1. navedenog Pravilnika o radu sustavu eSpis korisnicima sustava su u svakom trenutku dostupna upravljačka izvješća koja mogu kreirati u skladu s potrebama suda, dok je u stavku 2. istoga članka propisano da odabirom željenih parametara sustav eSpis generira sljedeća izvješća: predmeti u radu, riješeni predmeti, stari neriješeni predmeti, predmeti u kojima je okrivljenik u istražnom zatvoru, predmeti u kojima je izdana tjeralica, predmeti u kojima nastupa ili je nastupila zastara, predmeti u kojima je određena sudska radnja, predmeti u kojima su održane sudske radnje, predmeti u kojima su odgođene sudske radnje, predmeti s oznakom hitno, predmeti s kaznenopravnom sankcijom, predmeti u mirovanju/neaktivnosti, predmeti izvan suda, kontrolna lista, rok otpreme, ispunjenje Okvirnih mjerila za period, izjavljene žalbe, sudske pristojbe, naplaćeno u ovršnom postupku, presignirani predmeti, razumni rok - prekoračen rok, razumni rok - pregled rješavanja, vrijednost predmeta spora, izrečene mjere, novčane kazne, pregled ročišta, pregled po člancima zakona, predmeti po sudionicima, sudski vještaci, rok za rješavanje - VTS pregled, stranke i protustranke bez OIB-a, sadržaj presude i evidencija.

Sukladno navedenom, utvrđeno je da standardna statistička izvješća sudovima dostavlja ministarstvo nadležno za poslove pravosuđa elektroničkom poštom te da ista sadrže, između ostaloga, podatke o neriješenim i riješenim predmetima po godinama po vrsti postupka, po upisnicima po sucu, zatim sumarna izvješća o broju primljenih riješenih i neriješenih predmeta kao i pojedinačna statistička izvješća o radu sudskog osoblja po upisnicima, po vrsti spora, po datumu početka procesa. Nadalje, upravljačka izvješća, na koje se poziva tijelo javne vlasti u odgovoru od 25. svibnja 2018. godine, kreiraju se u skladu s potrebama suda sukladno odredbi članka 82. Pravilnika o radu u sustavu eSpisa tako daju izvješća o predmetima u radu, riješenim i neriješenim predmetima, izjavljenim žalbama, pregled po člancima zakona, sadržaju presude i dr.

Iz svega navedenog vidljivo je da tijelo javne vlasti treba imati određene informacije koje se odnose na žaliteljev zahtjev, a koje se mogu nalaziti sadržane u više različitih zapisa podataka. Napominje se da pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, dakle informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, odnosno zakonska definicija informacije ne uključuje obvezu tijela javne vlasti da izrađuje analize, izvješća i sastavlja odgovore na pitanja, sastavlja izjave, pokreće postupke ili da obavlja dodatne aktivnosti. Drugim riječima, pristup informacijama u smislu Zakona uključuje dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje u trenutku podnošenja zahtjeva, npr. određenog dokumenta, računa, ili drugog zapisa podataka, odnosno do koje bi moglo doći jednostavnim pretraživanjem elektroničke baze podataka i drugih evidencija koje inače vodi, te tijelo javne vlasti može korisniku dati više zapisa podataka iz kojih može bez potrebe i angažmana tijela javne vlasti za izradom nove informacije doći do zatražene informacije.

Nadalje potrebno je napomenuti da je odredbom članka 21. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da ako tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju, a ima saznanja o tijelu koje je posjeduje, dužno je bez odgode, a najkasnije u roku od osam dana od dana zaprimanja zahtjeva, ustupiti zahtjev tome tijelu, a o čemu će obavijestiti  podnositelja. Rokovi ostvarivanja prava na pristup informaciji računaju se od dana kada je nadležno tijelo javne vlasti zaprimilo ustupljeni zahtjev.

Ukoliko tijelo javne vlasti ima saznanja da tražene informacije posjeduje Ministarstvo pravosuđa, dužno je ustupiti žaliteljev zahtjev.

Imajući u vidu definiciju informacije iz članka 5. stavak 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, te odredbe Pravilnika o radu u sustavu eSpis ne može se prihvatiti zaključak prvostupanjskog tijela da informacija koju žalitelj traži ne postoji, te da bi istu trebalo posebno stvarati.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku(„Narodne novine“, broj 47/09) riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo je dužno utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te ih prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.