KLASA:  008-08/14-01/114

URBROJ:  401-01/02-14-02

Zagreb, 09.04.2014.

 

Agencija za zaštitu osobnih podataka (AZOP)

Povodom upita Hrvatske gospodarske komore o dostupnosti životopisa svih kandidata za predsjednika navedene Komore temeljem javnog poziva za podnošenje kandidatura za izbor predsjednika u mandatnom razdoblju 2014. – 2018. godine, a koje je zahtjevom za pristup informacijama zatražila udruga ………, dajemo sljedeće mišljenje.

Predsjednik Hrvatske gospodarske komore, sukladno članku 4. Zakona o Hrvatskoj gospodarskoj komori  („Narodne novine“ broj 66/91. i 73/91.), pored  skupštine, upravnog odbora i  nadzornog odbora, jedan je od organa Hrvatske gospodarske komore.

Člankom 33. a stavkom 1. Statuta Hrvatske gospodarske komore propisano je da Upravni odbor navedene Komore donosi odluku o raspisivanju izbora za predsjednika Komore, kojom utvrđuje kriterije za izbor predsjednika, postupak i rok u kojem se podnose kandidature.

Na temelju članka 33a stavka 1. Statuta Hrvatske gospodarske komore  te Odluke o raspisivanju izbora za predsjednika Hrvatske gospodarske komore Klasa: 023-02/14-02/02, Urbroj: 311-02-14-01, od 3. veljače 2014. Upravni odbor Hrvatske gospodarske komore je uputio Javni poziv za podnošenje kandidatura za izbor predsjednika Hrvatske gospodarske komore, na vrijeme od četiri godine, u mandatnom razdoblju 2014. do 2018. godine.

U javnom pozivu su navedeni uvjeti koje izabrana osoba treba ispunjavati i dokumenti koje su uz prijavu dužne dostaviti osobe koje se kandidiraju za funkciju predsjednika Hrvatske gospodarske komore.

Iz navedenog proizlazi da se u ovom slučaju ne radi o natječaju za zapošljavanje već o javnom pozivu za podnošenje kandidatura te je stoga potrebno napraviti razliku između zapošljavanju  i obavljanju određenih javnih funkcija u tijelima javne vlasti.

Stav je Povjerenice za informiranje da prilikom izbora osoba na javne funkcije temeljem javnog poziva postupak izbora mora biti javnosti dostupan kako bi javnost bila upoznata  s kandidatima za određene javne funkcije i njihovim stručnim kvalifikacijama. To je osobito značajno u slučajevima kada se osim stručnih kvalifikacija traži da izabrana osoba bude javno priznata osoba iz određenog područja ili da ima određeni ugled u određenom području koje je relevantno za konkretnu funkciju. To je ujedno i dosadašnja praksa koja se dosljedno provodi u slučaju raspisivanja javnog poziva za kandidiranje za javne funkcije pri drugim tijelima, kao što su na primjer neovisna tijela čije čelnike bira Hrvatski sabor.

Prilikom javnog poziva Hrvatske gospodarske komore osim stručnih kvalifikacija se traži da izabrana osoba bude ugledni gospodarstvenik ili stručnjak iz područja gospodarstva, što se može učiniti transparentnim na način da se osim izabranog kandidata daju podaci i o drugim osobama koju su se i kandidirale.

Osobito je potrebno uzeti u obzir da je životopisu potrebno naznačiti da li se kandidat javlja kao volonter ili profesionalac, opis dosadašnjeg tijeka karijere i osobito je li u zadnjih deset godina osoba bila na višim izvršnim ili strateškim pozicijama te bi u tom dijelu životopisi kandidata trebali biti javni. Ukoliko bi životopis osobe koja se javila na javni poziv sadržavao osobne podatke kao što je privatna adresa, datum i mjesto rođenja, brojeve mobitela, privatne e-mail adrese i sl. te je osobne podatke potrebno zaštititi u skladu sa Zakonom o zaštiti osobnih podataka.