KLASA: 008-08/15-01/110

URBROJ: 401-01/02-15-02

Zagreb, 16.10.2015.

 

Korisnik - udruga

Povjerenica za informiranje zaprimila je Vaš upit koji se odnosi na tumačenje članka 10. stavka 1. točke 12. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), u vezi objave zaključaka i zapisnika sa sjednica tijela javne vlasti. U upitu pojašnjavate kako pojedina tijela javne vlasti tumače navedenu zakonsku odredbu na način da ne trebaju objavljivati zapisnike uz zaključke, za što smatrate da nije ispravno.

Imajući u vidu zakonsku odredbu članka 10. stavka 1. točke 12. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisana obveza tijela javne vlasti da objavljuju zaključke sa službenih sjednica i službene dokumente usvojene na tim sjednicama te informacije o radu formalnih radnih tijela iz njihove nadležnosti na kojima se odlučuje o pravima i interesima korisnika, mišljenja smo da su tijela javne vlasti nakon što održi službenu sjednicu u obvezi na internetskoj stranici objaviti zaključke sa službenih sjednica. Iako je izmjenom članka 10. Zakona izostavljanja obveza objavljivanja na Internetu zapisnika sa sjednica, mišljenja smo da tijela javne vlasti kao što su općinska i gradska vijeća odnosno županijske skupštine i skupština Grada Zagreba, znanstvene ustanove i druga tijela, koja sukladno zakonu, statutima ili poslovnicima imaju obvezu objave zapisnika, zapisnike uz zaključke i nadalje trebaju objavljivati.

Naime, osim navedenih tijela postoji veliki broj tijela javne vlasti poput škola, ustanova socijalne skrbi i sl. koje imaju formalna radna tijela, a čiji zapisnici mogu sadržavati podatke o maloljetnim osobama i druge osjetljive podatke, koje nisu od javnog interesa. To je bio poticaj za smanjivanje obveza objave samih zapisnika prilikom donošenja izmjena Zakona o pravu na pristup informacijama, jer je za javnost važno koje su odluke sjednicama tijela javne vlasti donesene.

U praksi primjene Zakona o pravu na pristup informacijama iz 2013. godine pojedini objavljeni zapisnici su zbog uklanjanja određenih dijelova, zbog postojanja zakonskih ograničenja, u mnogim slučajevima bili nečitljivi i nerazumljivi ili su tijela javne vlasti objavljivale zapisnike bez uklanjanja zaštićenih dijelova i time se izlagala povredama drugih pozitivnih propisa.

Potrebno je napomenuti kako odredba članka 10. stavka 1. točke 12. Zakona o pravu na pristup informacijama ne isključuje mogućnost traženja zapisnika sa službenih sjednica tijela javne vlasti putem zahtjeva za pristup informacijama.

Osim navedenoga, potrebno je ukazati da su člankom 10. Zakona o pravu na pristup informacijama propisani skupovi informacija koja bi tijela javne vlasti trebala obavezno objavljivati, uz zahtjeve da se informacije objavljuju na lako pretraživ način kako korisnik ne bi trebao ulagati značajnije napore da bi pronašao informacije koje traži. Također, informacije moraju biti sadržajno i tehnički prilagođene korisnicima, a cjelokupan sadržaj na internetskoj stranici bi trebao biti  pregledan i pojednostavljen u prikazu i sadržaju, a što u konačnosti dovodi do olakšane dostupnost i razumljivosti. Izuzetno je važno da tijela, kada god je to moguće i prikladno, objavljuju informacije u strojno čitljivom obliku na način da se mogu ponovno uporabiti za stvaranje novih.  Pri tome je potrebno obratiti pažnju da su informacije za koje postoje zakonska ograničenja izuzete od objave.

Mišljenja smo kako odredbu članka 10. Zakona o pravu na pristup informacijma ne treba shvaćati kao ograničenje tijelima javne vlasti za proaktivnom objavom informacija već smo, naprotiv, mišljenja da predstavlja minimalni standard za objavu određenih informacija i  podrazumijeva mogućnost tijela javne vlasti da samoinicijativno objavljuju i druge informacije, uključujući zapisnike, kako bi njihov rad bio transparentniji i  korisnicima omogućio pristup informacijama o radu, aktivnostima, odlukama i uslugama tijela javne vlasti.