KLASA: 008-08/15-01/30

URBROJ: 401-01/05-15-02

Zagreb, 10.03.2015.

 

Korisnik

Povjerenica za informiranje zaprimila je Vaš upit u kojem u bitnom tražite upute kako doći do informacija koje traže gradski vijećnici Grada ………, što je i propisano Statutom i Pravilnikom Grada, ali gradonačelnik to ne poštuje. Navodite kako ste uputili dopis gradonačelniku za dostavom određene dokumentacije za donošenje odluke o osnivanju s razdvajanjem komunalne tvrtke u tom Gradu te kako do danas gradski vijećnici nisu dobili traženu dokumentaciju koja im je prijeko potrebna za raspravu. U nastavku odgovaramo kako slijedi.

Iz priloženog zahtjeva za pristup informacijama je razvidno kako predmetne informacije tražite u svojstvu Kluba vijećnika ……… za potrebu održavanja tematske sjednice Gradskog vijeća Grada ………, što  može predstavljati procesnu pogrešku, ako želite da se zahtjev za pristup informacijama razmatra prema odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Naime, člankom 1. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako se odredbe ovog Zakona ne primjenjuju na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima, kojima je dostupnost informacija iz tih postupaka utvrđena propisom.

Činjenica je da Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, statuti i poslovnici jedinica lokalne samouprave, pa tako i članak 39. Statuta Grada ……… i članak 8. Poslovnika Gradskog vijeća Grada ……… omogućavaju vijećnicima pristup informacijama koje su im potrebne za obavljanje njihove vijećničke funkcije, odnosno koje su im potrebne kao materijal za zakazane sjednice.

S obzirom da je pristup informacijama osiguran gradskim vijećnicima Grada ……… temeljem posebnih propisa, u navedenom se slučaju ne primjenjuju odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama.

Tu dihotomiju pristupa informacijama temeljem odredbi posebnih propisa i Zakona o pravu na pristup informacijama je važno uočiti, budući da pristup informacijama temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama omogućava svim  korisnicima pristup informacijama na jednak način i pod jednakim uvjetima, ravnopravno, bez diskriminacije te ukoliko je informacija jednom otvorena za javnost, to znači da je postala javna za sve, bez iznimke.

Kada se pristup informacijama ostvaruje temeljem posebnih propisa, u ovom slučaju propisa koji omogućavaju gradskim vijećnicima pristup informacijama, tada nastupaju posebna pravila koja dostupnost informacijama omogućava samo određenoj skupini ljudi – vijećnicima – za potrebe obavljanja njihovog posla, što znači da su tada isključene odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama te ostali korisnici prava.

Ako vijećnici ne mogu ostvariti pristup informacijama temeljem posebnih propisa, postavlja se pitanje nadzora nad radom lokalne samouprave te mogućeg podnošenja predstavke upravnoj inspekciji Ministarstva uprave.

Međutim, u ovom slučaju je važno razmotriti sadržaj zatraženih informacija, budući da bilo koji korisnik (građanin, udruga, pravna osoba i sl.) može od Grada, kao tijela javne vlasti, zatražiti informaciju temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama, a Grad je taj zahtjev dužan riješiti sukladno zakonskom roku i odredbama.

U tom je slučaju posebno važno ukazati na članak 16. stavak 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, koji propisuje da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Drugim riječima, potrošnja javnih sredstava, odnosno svako raspolaganje gradskim novcem, gradskim zemljištem i sl., javno su dostupne informacije, ako nisu klasificirane sukladno Zakonu o tajnosti podataka te bi ih svaki korisnik prava na pristup informacijama trebao moći dobiti.

U cjelini, ukoliko informacije tražite u svojstvu gradskih vijećnika za potrebe sjednice Gradskog vijeća, utoliko će tada biti isključne odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama jer se primjenjuju posebni propisi i obveza pružanja informacija vijećnicima sukladno propisima koji uređuju lokalnu samoupravu. S druge strane, ako informacije tražite ravnopravno kao i svaki drugi korisnik i građanin, neovisno o vijećničkom statusu, primjenjuju se odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama, a Grad je dužan riješiti Vaš zahtjev u skladu sa zakonskim rokovima i zakonskim odredbama. Stoga je jedna od mogućnosti podnijeti zahtjev za pristup informacijama u svojstvu građanina i ujedno se u svojstvu vijećnika obratiti predstavkom inspekciji Ministarstva uprave Republike Hrvatske.