KLASA: UP/II-008-07/17-01/1106

URBROJ: 401-01/06-17-02

Zagreb, 11.12.2017.              

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Jakšića, ………, izjavljene protiv rješenja Općine Jakšić KLASA: 034-01/17-01/5, URBROJ: 2177/04-03/17-01 od 12.11.2017. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće                   

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Općine Jakšić KLASA: 034-01/17-01/5, URBROJ: 2177/04-03/17-01 od 12.11.2017. godine.

  1. Odobrava se ……… pravo na pristup preslici izlista kontne kartice Općine Jakšić 32373 - Usluge odvjetnika i pravnog savjetovanja, na poziciji 31 Usluge odvjetnika, troškova suda, ovr., od 30.12.2016. godine.

3.    Nalaže se Općini Jakšić da u roku od 8 dana od zaprimanja ovog rješenja omogući ……… pristup odobrenoj informaciji, sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ……… (dalje u tekstu: žalitelj) od 25.10.2017. godine, kojim je zatražio informaciju o troškovima Općine Jakšić za odvjetničke usluge u periodu od 1.1.2016. do 30.9.2017. godine, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 1. i 2., a u vezi s člankom 15. stavkom 1., 2. i 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi kako izjavljuje istu jer mu je istim uskraćeno zakonsko pravo na pristup informacijama, a razloge za odbijanje njegovog zahtjeva koji su u istom navedeni smatra u potpunosti besmislenima. Ističe da navodi iz osporenog rješenja o tome da bi se dostavom tražene informacije ugrozilo trenutne sudske postupke nemaju nikakvog zakonskog uporišta, a također niti navodi o tome da bi tražena informacija predstavljala poslovnu ili profesionalnu tajnu, jer se u predmetnom slučaju radi o načinu trošenja proračunskih sredstava. Zaključno, žalitelj smatra kako nema razloga za odbijanjem predmetnog zahtjeva i uskratom zatraženih informacija te od Povjerenice za informiranje traži da mu omogući pristup istima. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je kako je žalitelj dana 25.10.2017. godine Općini Jakšić podnio zahtjev za pristup informacijama kojim je zatražio sljedeće informacije: sve preslike računa izdanih za odvjetničke usluge kroz zastupanje Općine jakšić u periodu od 1.1.2016. godine do 30.9.2017. godine. Također je utvrđeno da je povodom predmetnog zahtjeva žalitelja Općina Jakšić donijela osporeno rješenje KLASA: 034-01/17-01/5, URBROJ: 2177/04-03/17-01 od 12.11.2017. godine, kojim je odbila zahtjev žalitelja temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 1. i 2., a u vezi s člankom 15. stavkom 1., 2. i 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga jer se tražene informacije tiču postupaka koje vode nadležna tijela u prethodnom i kaznenom postupku, jer su zatražene informacije poslovna i profesionalna tajna te zbog toga što bi objavljivanje traženih informacija onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka, izvršenje sudske odluke ili kazne.

U žalbenom postupku Općina Jakšić je dana 6.12.2017. godine Povjerenici za informiranje kao sastavni dio spisa predmeta dostavila u predmetnom zahtjevu zatraženu informaciju - izlist iz kontnih kartica na kojem se nalazi konto 32373 - Usluge odvjetnika i pravnog savjetovanja, na poziciji 31 Usluge odvjetnika, troškova suda, ovr., od 30.12.2016. godine.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje prava na pristup informacijama fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Dakle, u slučaju kada se tražena informacija odnosi na raspolaganje javnim sredstvima, ona je automatski dostupna javnosti ukoliko ne predstavlja klasificirani podatak.

S obzirom da svi proračunski korisnici vode financijsko knjigovodstvo u kojem se vode evidencije troškova i prihoda te se vode klasifikacije po kontima, izvorima sredstava, aktivnostima, mjestima troška (troškovi po ugovorima, službenim vozilima, mobitelima, osobama, projektima i sl.) i lokacijama, razvidno je da se u predmetnom slučaju traže informacije o raspolaganju javnim sredstvima odnosno o rashodima Općine Jakšić, koje postoje kao izrađene informacije i koje se mogu lako ispisati. Prilikom vođenja financijskog knjigovodstva moguće je ispisivati različite izvještaje, kao što su dnevnici knjiženja, bilance stanja, bilance po aktivnostima, troškovi po mjesecima te kartice konta. Dakle, ispis kontnih kartica poslovnih partnera po pozicijama je samo jedna od više mogućnosti ispisa izvještaja, pri čemu pojedine kartice (analitike) konta daju pregled pojedinačnih stavki knjiženja po različitim kriterijima (mogu se ispisivati po datumu, dokumentu, kontu itd.).

Imajući u vidu navedenu odredbu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, razvidno je da u predmetnom slučaju nema mjesta a ni zakonskog uporišta za ograničenje pristupa traženim informacijama niti iz jednog razloga opisanog u članku 15. navedenog Zakona.

Člankom 15. stavkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama su propisana ograničenja prava na pristup informacijama. U stavku 2. točki 4. navedenog članka propisano je kako tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Izvršenim uvidom u predmetnu informaciju utvrđeno da ista na poziciji partnera sadrži ime i prezime odvjetnika Domagoja Miličevića kojem su isplaćeni troškovi intelektualnih usluga, a što u ovom slučaju ne može biti zakonom zaštićeni podatak, budući su podaci o istom odvjetniku ionako već javno objavljeni i svima dostupni podaci, a predmetna informacija ne sadrži osobne podatke drugih fizičkih osoba.

Naime, člankom 43. stavkom 1. Zakona o odvjetništvu („Narodne novine″, broj 09/94., 117/08., 50/09., 75/09. i 18/11.) je propisano da Komora vodi imenik odvjetnika i odvjetničkih vježbenika, upisnike zajedničkih odvjetničkih ureda i odvjetničkih društava kao i Imenik stranih odvjetnika s matičnim sjedištem iz država članica Europske unije i Imenik odvjetnika koji u Republici Hrvatskoj imaju pravo obavljati odvjetničko zanimanje pod nazivom odvjetnik, te druge evidencije određene zakonom ili statutom. Stavkom 2. navedenog članka je propisano da su Imenici, upisnici i evidencije iz stavka I. ovoga članka javne knjige. Izvaci iz imenika i drugih evidencija koje vodi Komora te potvrde izdane na temelju podataka iz tih evidencija javne su isprave, a stavkom 3. istog članka da je pravomoćne odluke o upisu i brisanju iz imenika i upisnika Komora je dužna objaviti u „Narodnim novinama″.

S obzirom na navedeno, Povjerenica za informiranje je u drugostupanjskom postupku uzela u obzir eventualne moguće razloge za ograničenje u zahtjevu zatražene informacije, te je izvršila uvid u sadržaj preslike informacije koje joj je dostavljene u drugostupanjskom postupku te je utvrdila da omogućavanje prava na pristup istoj neće dovesti do kršenja odredbi Zakona o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“, broj 103/03., 118/06., 41/08., 130 /11. i 106/12., - pročišćeni tekst), kao niti odredbi drugih propisa. Naime, nesporno je da je zatražena informacija - izlist kontne kartice proračuna Općine Jakšić 32373 na poziciji 31, informacija iz djelokruga rada Općine Jakšić odnosno kako ista predstavlja informaciju o raspolaganju sredstvima navedene Općine koja je tijelo javne vlasti i koja se financira iz javnih sredstava, a za navedene informacije se zakonom podrazumijeva javni interes odnosno pravo svih fizičkih i pravnih osoba da znaju na koji se način i u koju svrhu koriste javna sredstva. Dakle, slijedom svega navedenog, a nakon izvršenog uvida u sadržaj preslike predmetne informacije, Povjerenica za informiranje nije našla niti jedan razlog za ograničenje iste informacije te je mišljenja da se žalitelju može omogućiti preslika iste bez ograničenja, tako da je na istoj vidljiv iznos novčanog raspolaganja Općine Jakšić, datum, naziv dokumenata i opis knjiženja kao i ime i prezime odvjetnika na kojeg se ista odnosi.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će kad utvrdi da je žalba osnovana Povjerenik rješenjem korisniku omogućiti  pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.