KLASA: UP/II-008-07/17-01/924

URBROJ: 401-01/06-17-03

Zagreb, 20. studenoga 2014.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.) povodom žalbe ……… iz Starigrada-Paklenice, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva obrane KLASA: UP/I-032-07/17-01/2, URBROJ: 512M-17-1 od 21. rujna 2017. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba ………, izjavljena protiv rješenja Ministarstva obrane KLASA: UP/I-032-07/17-01/2, URBROJ: 512M-17-1 od 21. rujna 2017. godine, kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 22. lipnja 2017. godine kojim je zatražio podatke o statusu branitelja i ratnog puta svih vijećnika Općinskog vijeća Općine Starigrad te dužnosnika istog tijela javne vlasti koji su bili prisutni na 25. sjednici Općinskog vijeća Općine Starigrad održanoj 28. veljače 2013. godine, temeljem članka 15. stavka 1. točke 4. i članka 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, zbog toga što su zatražene informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da izjavljuje žalbu jer je osporenim rješenjem povrijeđeno njegovo zakonsko pravo na pristup informacijama te da je predmetne informacije zatražio jer su mu iste važne pri stvaranju zaključka o tome tko su osobe koje su vijećnici Općine Starigrad a vezano za optužbe koje su mu, kako navodi, upućene na 25. sjednici Općinskog vijeća Općine Starigrad održane 28. veljače 2013. godine. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta Povjerenika za informiranje KLASA. UP/II-008-07/17-01/790 utvrđeno je kako je žalitelj podnio predmetni zahtjev za pristup informacijama od 22. lipnja 2017. godine Ministarstvu hrvatskih branitelja, koje je ustupilo navedeni podnesak Ministarstvu obrane dopisom KLASA: 562-01/17-0001/483, URBROJ: 522-04/1-4-2-17-6 6. srpnja 2017. godine. U navedenom je zahtjevu žalitelj zatražio informacije o ratnom putu i statusu hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata za vijećnike Općinskog vijeća Općine Starigrad-Paklenica te dužnosnike iste Općine. Iz dokumentacije predmetnog spisa je utvrđeno da je Ministarstvo obrane po navedenom zahtjevu za pristup informacijama donijelo rješenje KLASA: UP/I-032-07/17-01/2, URBROJ: 512M-17-1 od 21. rujna 2017. godine, kojim je odbijen predmetni zahtjev žalitelja temeljem članka 15. stavka 1. točke 4.  Zakona o pravu na pristup informacijama. Iz spisa predmeta je također utvrđeno da je tijelo javne vlasti prije donošenja osporenog rješenja provelo test razmjernosti i javnog interesa sukladno odredbi članka 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Uvidom u prvostupanjski spis predmeta koji je Ministarstvo obrane dostavilo Povjerenici za informiranje u drugostupanjskom postupku utvrđeno je da se u istom nalazi Zapisnik o provedenom testu razmjernosti i javnog interesa KLASA: 032-07/17-01/33, URBROJ: 512M-15-2 od 20. rujna 2017. godine. U citiranom Zapisniku je navedeno kako je tijekom sastanka radne skupine koja je provodila navedeni test utvrđeno da se podaci o osobama koje imaju utvrđen status hrvatskog branitelja nalaze u Registru hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata koji se sastoji od općeg i posebnog dijela te da su podaci iz općeg dijela - koji sadrže podatke o imenu i prezimenu, imenu jednog roditelja, datumu i mjestu rođenja, broju dana provedenih u Domovinskom ratu, pripadnosti borbenom ili neborbenom sektoru te pripadnosti Ministarstvu unutarnjih poslova ili Ministarstvu obrane, javno dostupni putem internetske stranice Ministarstva hrvatskih branitelja za svakog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata. Također je navedeno da podaci na temelju kojih je osoba ostvarila status hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata (naziv postrojbe i razdoblje sudjelovanja u Domovinskom ratu u postrojbi) predstavljaju posebni dio Registra hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata te da je Pravilnikom o registru hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata („Narodne novine”, broj 141/12.) propisano da hrvatski branitelj iz Domovinskog rata mora dati pisanu privolu - izjavu za javnu objavu podataka iz navedenog dijela Registra te da bi nakon pisane privole Ministarstvo obrane i Ministarstvo unutarnjih poslova trebalo uz deklasifikaciju podataka koji se odnose na naziv postrojbe kojoj je pripadao hrvatski branitelj iz Domovinskog rata tijekom Domovinskog rata, istu provesti i u pogledu razdoblja sudjelovanja istog branitelja u Domovinskom ratu u postrojbi. Zaključno je navedeno da je slijedom gore navedenog, a sukladno odredbama Zakona o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“, broj 103/03., 118/06., 41/08., 130/11., 106/12. – pročišćeni tekst) i Pravilnika o registru hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata, odlučeno da u predmetnom slučaju zaštita osobnih podataka prevladava u odnosu na javni interes te će se stoga ograničiti pravo pristup zatraženim informacijama.

Daljnjim uvidom u spis predmeta je utvrđeno da se u istom nalazi očitovanje koje je službenici za informiranje Ministarstva obrane dostavila Uprava za ljudske potencijale, Sektor za razvoj i upravljanje ljudskim potencijalima, Služba za opće poslove KLASA: 561-01/17-01/273, URBROJ: 512M2-010401-17-3 od 6. listopada 2017. godine, u kojem je navedeno da je u postupku po žalbi žalitelja koja je dostavljena od strane Povjerenice za informiranje izvršen uvid u Zapisnik sa 25. sjednice Općinskog vijeća Općine Starigrad održane 28. veljače 2013. godine na koju se poziva žalitelj u svom zahtjevu te je utvrđeno da za osobe koje su sudjelovale na istoj sjednici ne postoje podaci o datumu i godini rođenja te su uspoređujući imena i prezimena  navedena u istom Zapisniku s evidencijom sudionika Domovinskog rata kojom raspolaže Ministarstvo obrane utvrdili da u pogledu pojedinih imena i prezimena postoji više osoba s istim imenom i prezimenom u navedenoj evidenciji, odnosno kako u pogledu onih imena i prezimena koja se jednom pojavljuju u navedenoj evidenciji ne mogu sa sigurnošću utvrditi jesu li to iste osobe koje su bile Općinski vijećnici odnosno dužnosnici Općine Starigrad 2013. godine. Naime, u citiranom se dopisu pojašnjava kako u traženju podataka nisu raspolagali ni s jednim drugim identifikacijskim podatkom osim imena i prezimena osoba koje su navedene u zapisniku sa sjednice.

U dopisu Ministarstva obrane KLASA: 032-07/17-01/33, URBROJ: 512SLINF-17-11 od 17. listopada 2017. godine, kojim je dostavljen spis predmeta navedeno je da u evidencijama navedenog Ministarstva postoji veći broj osoba istoga imena i prezimena te se stoga nije sa sigurnošću moglo utvrditi koje su od njih vijećnici Općine Starigrad, kao i da su podaci iz ratnog puta osobni podaci koji se bez privole osoba ne može dostavljati, pa nisu tražili njihovu dostavu od ustrojstvenih jedinica Oružanih snaga Republike hrvatske te kako vezano za predmetni zahtjev za pristup informacijama u prilogu dostavljaju Povjerenici za informiranje tri ratna puta osoba koje su nasumično odabrali kako bi Povjerenica mogla dobiti uvid u vrstu navedenih akata.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 3. Zakona o lokalnim izborima (Narodne novine 144/12. i 121/16.) su  propisani uvjeti pod kojima birač ima pravo biti biran za člana predstavničkog tijela jedinice te za općinskog načelnika, gradonačelnika i župana te njihovog zamjenika, a člankom 13. istog Zakona je propisano koje osobe se ne smiju kandidirati za člana predstavničkog tijela jedinice niti za općinskog načelnika, gradonačelnika i župana i njihovog zamjenika.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti može ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Zakonom o zaštiti osobnih podataka   uređuje se zaštita osobnih podataka o fizičkim osobama te nadzor nad prikupljanjem, obradom i korištenjem osobnih podataka u Republici Hrvatskoj. Svrha zaštite osobnih podataka je zaštita privatnog života i ostalih ljudskih prava i temeljnih sloboda u prikupljanju, obradi i korištenju osobnih podataka.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. citiranog Zakona propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati; osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.

U članku 7. stavku 1. točkama 1. do 8. Zakona o zaštiti osobnih podataka propisan je pravni temelj prikupljanja i obrade osobnih podataka.

Odredbom članka 11. stavka 3. gore citiranog Zakona propisano je da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.

Pretragom internetskih stranica je utvrđeno da je Registar hrvatskih branitelja javno objavljen na poveznici https://registar.branitelji.hr/app/index.html te je zaključeno da je time u dovoljnoj mjeri zadovoljen javni interes korisnika koje zanima da li neka osoba ima utvrđeni status hrvatskog branitelja, ili ne. Daljnjom pretragom je utvrđeno da je na poveznici https://gov.hr/moja-uprava/branitelji/udruge-okupljanje/registar-hrvatskih branitelja/424 objavljeno da se podaci iz posebnog dijela Registra hrvatskih branitelja odnose na naziv postrojbe/i kojoj je hrvatski branitelj pripadao tijekom Domovinskog rata  i razdoblje sudjelovanja u istima, kao i način objave podataka iz posebnog dijela navedenog Registra. Na navedenoj poveznici je navedeno i da Ministarstvo hrvatskih branitelja može objaviti podatke na temelju pisane privole hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata, pisanog zahtjeva nasljednika smrtno stradalog ili umrlog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata, odnosno na osnovi pisanog zahtjeva članova uže obitelji zatočenog ili nestalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata, i uz deklasifikaciju od strane vlasnika podataka te da se besplatno ovjeren pisani zahtjev i pisanu privolu može podnijeti nadležnom prvostupanjskom tijelu za branitelje u Gradu Zagrebu ili uredima državne uprave u županijama, kao i u Ministarstvu hrvatskih branitelja.

Povjerenica za informiranje ne nalazi javni interes da se informacije o statusu branitelja iz Domovinskog rata te ratni put Općinskih vijećnika i dužnosnika Općine Starigrad-Paklenica iz saziva od 2013. godine omogući žalitelju. Naime, ukoliko bi se zatražena informacija omogućila žalitelju, ta ista informacija bi se onda trebala omogućiti bilo kojoj osobi koja bi zatražila tu istu informaciju. Svaka osoba ima pravo na zaštitu svojih osobnih podataka, a njih prije svega čine ime, prezime, adresa, telefonski broj i slično ali i obilježja specifična za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet. Osim navedenog, a s obzirom na činjenicu da status hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata te ratni put hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata nisu jedan o potrebnih uvjeta da bi se netko kandidirao za člana predstavničkog tijela te dužnosnika, u konkretnom slučaju jedinice lokalne samouprave, te da čak niti iste osobe nisu dio sadašnjeg saziva Općinskog vijeća Općine Starigrad, iz navedenog je razvidno da ne prevladava javni interes za omogućavanjem pristupa zatraženim informacijama, osim što navedeni podaci zanimaju žalitelja.

Na temelju provedenog žalbenog postupka Povjerenica za informiranje je utvrdila da je prvostupanjsko tijelo pravilno postupilo kada je žalitelju odbilo predmetni zahtjev zbog zaštite osobnih podataka, pa se slijedom navedenog, prigovori i navodi iznijeti u žalbi ne mogu prihvatiti niti utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1.  Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.