KLASA: 008-08/15-01/121

URBROJ: 401-01/06-15-02

Zagreb, 26.11.2015.

 

Tijelo državne uprave - ministarstvo

Povjerenica za informiranje zaprimila je Vaš dopis u kojem tražite mišljenje o tome da li je Ministarstvo obvezno provesti savjetovanje s zainteresiranom javnošću pri donošenju izmjena i dopuna Trogodišnjeg programa obveznog cijepljenja u Republici Hrvatskoj u 2016.-2018. godini, protiv u istom upitu nabrojanih bolesti.

Vezano za predmetni upit dajemo Vam sljedeći odgovor:

Kako u Vašem upitu i sami navodite, odredbom članka 11. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela državne uprave, druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima dužne provoditi savjetovanje s javnošću pri donošenju zakona i podzakonskih propisa, a pri donošenju općih akata odnosno drugih strateških ili planskih dokumenata kad se njima utječe na interese građana i pravnih osoba.

Vezano za gore navedenu odredbu smatramo potrebnim napomenuti kako već postoji praksa tijela javne vlasti, posebice tijela državne uprave, vezano za provođenje savjetovanja za dokumente strateškog i planskog karaktera, kao što su strategije, provedbeni planovi, nacionalni programi i drugi programi te je važno istaknuti da iz navedenog proizlazi logična pretpostavka da se navedenim aktima utječe na interese građana odnosno određenih skupina građana.

Glavna svrha savjetovanja je u prikupljanju informacija o prijedlozima i interesima zainteresirane javnosti vezanim uz određeni zakon, podzakonski akt ili drugi propis koje nadležna tijela javne vlasti donose. Savjetovanje predstavlja priliku da sudionici javne rasprave svojim znanjem, iskustvom i stručnošću u ime skupina i interesa koje zastupaju utječu na sadržaj određenog propisa.

Člankom 11. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela državne uprave, druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima dužna  provesti savjetovanje s javnošću u pravilu u trajanju od 30 dana, osim u slučajevima kad se savjetovanje provodi sukladno propisu kojim se uređuje postupak procjene učinaka propisa.

U Vašem upitu navodite kako se Trogodišnji program obveznog cijepljenja u Hrvatskoj u 2016.-2018. godini donosi na temelju Zakona o zdravstvenoj zaštiti ("Narodne novine", broj 150/08., 71/10., 139/10., 22/11., 84/11., 12/12., 35/12., 70/12., 144/12., 82/13., 159/13., 22/14. i 154/14.) i Zakona o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti („Narodne novine" broj 79/07., 113/08. i 43/09.) te Pravilnika o načinu provođenja imunizacije, seroprofilakse i kemoprofilakse protiv zaraznih bolesti te osobama koje se podvrgavaju toj obvezi („Narodne novine", broj 103/13.), a kojima se propisuje obveza cijepljenja za određene skupine stanovništva te u kojem razdoblju, iz kojih proizlazi da bi se za isti dokument trebalo provesti savjetovanje sa zainteresiranom javnošću.

Naime, iz Vašeg upita je razvidno da se radi o planskom dokumentu kojim se, sukladno drugim propisima, planira obvezno cijepljenje na razini cijele države, a istim se direktno utječe na interese u istim propisima navedenih skupina građana odnosno na očuvanje njihovog zdravlja.     

O temi obveznog cijepljenja vode se rasprave u javnosti odnosno postoji interes  građana, udruga, kao i stručnih udruga i skupina za navedenu problematiku, budući da je u Republici Hrvatskoj, za razliku od nekih drugih država, gore navedenim propisima uređeno obvezno cijepljenje, način njegova provođenja i protiv kojih bolesti, kao i koje su se osobe istom obvezne podvrgnuti, a čime se direktno utječe na interese građana.

S obzirom na sve navedeno, mišljenja smo da bi savjetovanje sa zainteresiranom javnošću u pogledu Izmjena i dopuna Trogodišnjeg programa obveznog cijepljenja u Republici Hrvatskoj u 2016.-2018. godine, trebalo provesti i to u preporučenom roku trajanja od 30 dana.