KLASA: 008-08/17-01/1

URBROJ: 401-01/02-17-511

Zagreb, 22. prosinca 2017.

Ustanove – osnovna škola

Povjerenica za informiranje zaprimila je Vaš upit koji se odnosi na zahtjev za pristup informacijama korisnika koji je putem elektroničke pošte zatražio više informacija vezanih za Vijeće roditelja u Osnovnoj školi ………., za školsku godinu 2018/2019. U upitu također navodite kako osoba nije navela svoje podatke, osim imena i prezimena te napominjete kako zatraženi podaci za vijeće roditelja za školsku godinu 2018/2019 ne postoje jer se odnose na sljedeću školsku godinu, pa stoga tražite uputu o postupanju.

Vezano za navedeno, možemo Vam odgovoriti sljedeće:

Prije svega, potrebno je naglasiti kako je Povjerenik za informiranje drugostupanjsko tijelo u zaštiti prava na pristup informacijama, koje pokreće postupak i rješava u drugom stupnju povodom uloženih žalbi pa Vam u pogledu Vašeg upita može dati samo načelni odgovor, budući da nije u posjedu informacija prvostupanjskih tijela javne vlasti i nema uvida u činjenice iz prvostupanjskog postupka.

S obzirom da ste zaprimili zahtjev za pristup informacijama o istome  je potrebno donijeti odluku sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15). Kao prvostupanjsko tijelo, pri rješavanju zahtjeva za pristup informacijama imate obvezu provjeriti posjedujete li zatraženu informaciju kao izrađenu informaciju ili ne, a nakon što utvrdite činjenice, postupiti sukladno odredbama članka 23. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U Vašem upitu ste naveli da ne postoji Vijeće roditelja za školsku godinu 2018/2019, pa Vam u vezi navedenog ukazujemo na odredbu članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, prema kojoj je tijelo javne vlasti u obvezi postupiti u slučaju kada tijelo javne vlasti utvrdi da nije u posjedu u zahtjevu zatražene informacije, a kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Međutim, ukoliko ste mišljenja da se radi o omašci u zahtjevu u pogledu navedene školske godine odnosno da Vam je zahtjev u tom smislu nejasan, možete postupiti sukladno članku 20. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, koji propisuje da će u slučaju nepotpunog ili nerazumljivog zahtjeva tijelo javne vlasti bez odgode pozvati podnositelja zahtjeva da ga ispravi u roku od pet dana od dana zaprimanja poziva na ispravak. Ako podnositelj zahtjeva ne ispravi zahtjev na odgovarajući način, a na temelju dostavljenog se ne može sa sigurnošću utvrditi o kojoj se traženoj informaciji radi, tijelo javne vlasti odbacit će zahtjev rješenjem.

Ukoliko bi se u postupku rješavanja zahtjeva utvrdilo da se radi o školskoj godini 2017/2018, a s obzirom na činjenicu da se prema članku 137. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi („Narodne Novine”, broj 87/08., 86/09., 92/10., 105/10., 90/11., 5/12., 16/12., 86/12., 126/12., 94/13., 152/14. i 07/17.) u školama ustrojava Vijeće roditelja, mišljenja smo da bi sve škole trebale na internetskoj stranici objavljivati Odluku o ustrojavanju vijeća roditelja, kako bi se informiralo roditelje i javnost o tome tko su članovi Vijeća roditelja, pa ne bi postojala potreba za podnošenjem zahtjeva za pristup informacijama kojima bi se tražile informacije o broju članova, predsjedniku i zamjeniku predsjednika Vijeća roditelja, odnosno takav bi se zahtjev u tom slučaju mogao riješiti upućivanjem na poveznicu na školskoj internetskoj stranici gdje su objavljeni navedeni podaci. Također smo mišljenja da se sve navedeno odnosi i na objavu podataka o članovima Školskog odbora, pa bi na taj način bilo vidljivo i tko je izabrana osoba ispred roditelja u Školskom odboru.

U odnosu na datume održavanja sjednica, zapisnike sa sjednica Vijeća roditelja i prijedloge navedenog Vijeća koje je razmatrao ravnatelj škole, ukazujemo da Zakon o pravu na pristup informacijama u članku 10. stavku 1. točki 12. propisuje obvezu tijelima javne vlasti da objavljuju zaključke sa službenih sjednica tijela javne vlasti i službene dokumente usvojene na tim sjednicama te informacije o radu formalnih radnih tijela iz njihove nadležnosti na kojima se odlučuje o pravima i interesima korisnika. U pogledu navedene obveze mišljenja smo da se ista odnosi na Školski odbor i da bi se trebali objavljivati dnevni redovi sjednica Školskog odbora, zaključci i službeni dokumenti usvojeni na sjednicama Školskog odbora te informacije o radu Školskog odbora (primjerice Poslovnik o radu i slično). U slučaju da zaključci sa navedenih sjednica sadrže osobne podatke ili postoji neko drugo ograničenje pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, takvi se podaci trebaju učiniti nedostupnima, odnosno iste je potrebno zacrniti/prekriti, vodeći računa o razumljivosti same informacije koja se objavljuje, no ostatak informacija u pogledu kojih nema ograničenja pristupa je potrebno objaviti, sukladno odredbi članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama. Međutim, mišljenja smo da  djelokrug rada Vijeća roditelja ili stručnih tijela škola (razrednih, nastavničkih i učiteljskih vijeća) nije obuhvaćen obvezom proaktivne objave informacija, jer se na njima se ne odlučuje o pitanjima značajnim za javnost.

Unatoč tome, potrebno je napomenuti kako odredba članka 10. stavka 1. točke 12. Zakona o pravu na pristup informacijama ne isključuje mogućnost traženja zapisnika ili drugih dokumenata tih tijela od strane korisnika, u kojem slučaju škola treba dostupnost istih dokumenata razmatrati temeljem zakonskih odredbi i utvrđivati postoje li, ili ne postoje zakonska ograničenja (primjerice zaštićenih osobnih podataka) te donijeti odluku sukladno odredbi članka 23. Zakona o pravu na pristup informacijama (omogućiti pravo na pristup informaciji, djelomično omogućiti pravo na pristup informaciji uklanjanjem zaštićenih dijelova - primjerice osobnih podataka, odbiti zahtjev za pristup informaciji).

Ukazujemo da je tijelo javne vlasti u slučaju kada posjeduje traženu informaciju iz zahtjeva te ograničava pristup istoj, dužno prije donošenja odluke kod pojedinih ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama provesti test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. istog Zakona. Navedeni test podrazumijeva da tijelo javne vlasti, kada rješava konkretni zahtjev za pristup informacijama koje su iz kategorije izuzetaka iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, mora procijeniti hoće li omogućavanje tih informacija biti u interesu javnosti i hoće li od njihovog omogućavanja biti više koristi nego štete po zaštićene interese iz navedenog članka Zakona. Kada se nakon provedbe testa razmjernosti i javnog interesa utvrdi da preteže zaštita nekog od interesa iz članka 15. stavka 2., 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, tijelo javne vlasti je u obvezi donijeti obrazloženo rješenje o odbijanju zahtjeva, na koje bi korisnik imao pravo žalbe. Obveza donošenja rješenja postoji i u slučaju kada se korisniku omogućava djelomičan pristup informacijama (omogućavanje pristupa uz zaštitu određenih dijelova), a sukladno članku 23. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Također, upućujemo Vas da prilikom rješavanja zahtjeva za pristup informacijama možete proučiti već postojeće odluke Povjerenika za informiranje i Visokog upravnog suda Republike Hrvatske, koje su javno objavljene na internetskoj stranici www.pristupinfor.hr, na tražilici TOM, koja je dostupna na poveznici  http://tom.pristupinfo.hr/pregledfilter1.php te Vas upućujemo na Priručnik za službenike za informiranje koji se na gore navedenoj internet stranici nalazi u rubrici Dokumenti i publikacije, na poveznici http://www.pristupinfo.hr/dokumenti-i-publikacije/.